Vad ska jag bli när jag blir stor?

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Vill du arbeta praktiskt typ hantverkare/montör eller är du mer för att knappa dator och dricka kaffe?

Jag har testat båda.
Började som installationselektriker på ett litet företag, trivdes fantastiskt bortsett från att jag är så jävla morgontrött. Jobbar nu som automationsingenjör, alltså konsult. Rita elscheman fördela jobb m.m.
Saknar det praktiska, kreativa, att liksom göra något på riktigt som fan ibland. Samtidigt som det är nice å dricka kaffe och knappa tangenter istället för å dra kabel och skruva uttag. Liknande lön men bättre förmåner nu.

Det viktigaste som jag ser det är att du hittat något du är intresserad av och tkr är kul!(relativt kul iaf).
Du ska ändå jobba ett bra tag(45 år typ?), att gå runt å otrivas då är bara korkat.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Okej.
Utbildade mig till fordonsmekaniker på gymnasiet, sen blev det militären och vidareutbildning till hjulfordonsmekaniker + specialistmekaniker på bandvagn 206 och 309, efter det 6 månader på komvux och efter det 1 år på yrkesvux så nu är jag utbildad CNC operatör också.
Så vad leder det till.

Jag jobbar på ett företag som skär stål och min uppgift är att ungefär ta hand om det mesta och speciellt när det är bråttom

Materialet skärs av en liten datorstyrd gasbrännare med 4 munstycken, storlek på denna är ca 5x50 meter och vi skär i minst 20mm tjock plåt upp till 300mm.

Beroende på hur bråttom det är så lyfter jag antingen av bitarna ur "skelletet" sekunden efter de skurits eller så lägger vi hela skellettet på en stor tågvagn och sorterar, slipar av/trumlar eller blästrar bitarna innan de läggs i lager eller skickas för leverans.

Bitarna som skadas när man skär lagas med svets och vinkelslip så en normaldag så går det ett par meter tråd och ett par slipskivor.

De större/tjockare bitarna vi gör måste riktas i vår lilla press på 400 ton, och den är det bara jag och en till som kan/vågar köra då den är från någon gång slutet på andra världskriget.

Vissa delar ska borras/gängas så de sköter jag med i vår pelarborr som är ungefär lika modern som pressen.
Vi har även en manuell svarv, men delarna till matningen ligger ovanpå den och den diffar någon 10del hit eller dit så den använder vi sällan utan lämnar bort det istället.

Andra delar måste vi bearbeta i vår nya (läs 23år gamla) fräs, som även jag med kör ibland.

Vi har dock en ganska modern Lasersida på företaget så allt är inte från stenåldern.

Nackdelar med jobbet.
Jävligt tungt
Smutsigt som fan
Stressigt som fan
Chefen, ja.. Han är väldigt speciell.
Ohälsosamt

Fördelar
Nära hemma
Vill jag jobba in tid för att sluta tidigt en annan dag så är det alltid ok
Jag får jobba över hur mycket jag vill, fast det orkar man inte.
Arbetskamraterna.



Rent utsagt ett jävla skitjobb.


Så det ska du inte jobba med iaf :lol
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Nikel: Heter det plåt även när det är 300mm tjockt? I min värld är det mer utav en balk :p

Svärfar jobbar på mekanisk verkstad, där gillar dom också 50 tals maskiner. Verkar vara nått med att man ska behandla stål med gamla skitmaskiner. :banghead:
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nikel: Heter det plåt även när det är 300mm tjockt? I min värld är det mer utav en balk :p

Svärfar jobbar på mekanisk verkstad, där gillar dom också 50 tals maskiner. Verkar vara nått med att man ska behandla stål med gamla skitmaskiner. :banghead:

Plåt över hundra millimeter, under folie..............
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Vart ska du plugga?

Som maskinist ombord på fartyg ser dagen lite olika ut beroende på fartyg, men i det stora hela:

Man kommer ner till kontrollrummet och tar en kopp kaffe, går igenom dagens arbetsuppgifter och när kaffekoppen är tom så går man sin rond. Under dagen så gör man diverse servicar och reparationer på allt tekniskt ombord. Typ så... man är oftast ombord mellan 4 och 8 veckor i sträck men typ färjor kör man med 1 veckas törnar.

Kalmar.

Precis, perfekt jobb om man gillar att ha ledigt ;)
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Älskar dem "små" pressarna som vid varenda slag får hela avdelningen att skaka under fötterna och som leder hela vägen in till hjärtat som också får ett underbart djupt dunk...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ibland vore det najs att vara vanlig knegande löntagare. Finns en stor fördel med det (hörs på namnet) - man får faktiskt lön :)

Jag vill sadla om, stort steg, men jag vill verkligen inte stirra på en skärm hela dagarna....ville bli polis en gång i tiden, eller brandman, eller yrkesmilitär, vette fan om det är kört vid 38...
 

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Ska påbörja studier till sjöingenjör nu i höst.

Återkommer i frågan :)

Gratulerar, Kalmar är en bra stad att plugga i. Lagom stor så kompisarna är aldrig långt bort, jag trivdes bra på Sjöbefäl. Jag gick ut 2003 och jobbar fortfarande till sjöss, jag klev på min första båt 1996 så jag är så skadad att nu är det försent att skaffa landjobb :D

Efter att jobbat på diverse lastbåtar, kryssning och offshorebåtar (supply, AHTS mm) jobbar jag nu på ett "drill ship" En oljerigg med fartygsskrov alltså så det är precis samma sak för mig som maskinist, lite mer med borrutrustningen bara men det är bara kul med något nytt. Ett maskinrum är ett maskinrum liksom.
 

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Vill du arbeta praktiskt typ hantverkare/montör eller är du mer för att knappa dator och dricka kaffe?

Jag har testat båda.
Började som installationselektriker på ett litet företag, trivdes fantastiskt bortsett från att jag är så jävla morgontrött. Jobbar nu som automationsingenjör, alltså konsult. Rita elscheman fördela jobb m.m.
Saknar det praktiska, kreativa, att liksom göra något på riktigt som fan ibland. Samtidigt som det är nice å dricka kaffe och knappa tangenter istället för å dra kabel och skruva uttag. Liknande lön men bättre förmåner nu.

Det viktigaste som jag ser det är att du hittat något du är intresserad av och tkr är kul!(relativt kul iaf).
Du ska ändå jobba ett bra tag(45 år typ?), att gå runt å otrivas då är bara korkat.

Jag vet inte riktigt vad jag vill göra. De praktiska/hantverkar jobb jag haft har jag tröttnat oerhört fort på. Men å andra sidan har jag aldrig suttit och jobbat framför en dator så har ingen aning om jag tycker det är kul eller inte. Men jag gillar att bestämma, så i framtiden skulle jag vilja ha en befattning där jag får bestämma nånting. :)

Ja, det är ju det, man ska ju jobba i resten av livet så något som inte är helt tråkigt är ju att föredra. Men vad liksom? :gnissla Tack för svar!
 

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Okej.
Utbildade mig till fordonsmekaniker på gymnasiet, sen blev det militären och vidareutbildning till hjulfordonsmekaniker + specialistmekaniker på bandvagn 206 och 309, efter det 6 månader på komvux och efter det 1 år på yrkesvux så nu är jag utbildad CNC operatör också.
Så vad leder det till.

Jag jobbar på ett företag som skär stål och min uppgift är att ungefär ta hand om det mesta och speciellt när det är bråttom

Materialet skärs av en liten datorstyrd gasbrännare med 4 munstycken, storlek på denna är ca 5x50 meter och vi skär i minst 20mm tjock plåt upp till 300mm.

Beroende på hur bråttom det är så lyfter jag antingen av bitarna ur "skelletet" sekunden efter de skurits eller så lägger vi hela skellettet på en stor tågvagn och sorterar, slipar av/trumlar eller blästrar bitarna innan de läggs i lager eller skickas för leverans.

Bitarna som skadas när man skär lagas med svets och vinkelslip så en normaldag så går det ett par meter tråd och ett par slipskivor.

De större/tjockare bitarna vi gör måste riktas i vår lilla press på 400 ton, och den är det bara jag och en till som kan/vågar köra då den är från någon gång slutet på andra världskriget.

Vissa delar ska borras/gängas så de sköter jag med i vår pelarborr som är ungefär lika modern som pressen.
Vi har även en manuell svarv, men delarna till matningen ligger ovanpå den och den diffar någon 10del hit eller dit så den använder vi sällan utan lämnar bort det istället.

Andra delar måste vi bearbeta i vår nya (läs 23år gamla) fräs, som även jag med kör ibland.

Vi har dock en ganska modern Lasersida på företaget så allt är inte från stenåldern.

Nackdelar med jobbet.
Jävligt tungt
Smutsigt som fan
Stressigt som fan
Chefen, ja.. Han är väldigt speciell.
Ohälsosamt

Fördelar
Nära hemma
Vill jag jobba in tid för att sluta tidigt en annan dag så är det alltid ok
Jag får jobba över hur mycket jag vill, fast det orkar man inte.
Arbetskamraterna.



Rent utsagt ett jävla skitjobb.


Så det ska du inte jobba med iaf :lol

Tackar för svar! Kan ju dock säga att den här typen av arbete är jag inte så jätte intresserad av, tror jag i alla fall, aldrig jobbat med så vet ju faktiskt inte. Men jag ser inte mig själv göra det du gör. :)
 

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Gratulerar, Kalmar är en bra stad att plugga i. Lagom stor så kompisarna är aldrig långt bort, jag trivdes bra på Sjöbefäl. Jag gick ut 2003 och jobbar fortfarande till sjöss, jag klev på min första båt 1996 så jag är så skadad att nu är det försent att skaffa landjobb :D

Efter att jobbat på diverse lastbåtar, kryssning och offshorebåtar (supply, AHTS mm) jobbar jag nu på ett "drill ship" En oljerigg med fartygsskrov alltså så det är precis samma sak för mig som maskinist, lite mer med borrutrustningen bara men det är bara kul med något nytt. Ett maskinrum är ett maskinrum liksom.

Hur set det ut på jobbmarknaden för ett sjöbefäl? Om man inte har tummen mitt i handen är det så att man får jobb dagen man slutar skolan eller är det svårt?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Nikel: Heter det plåt även när det är 300mm tjockt? I min värld är det mer utav en balk :p

Svärfar jobbar på mekanisk verkstad, där gillar dom också 50 tals maskiner. Verkar vara nått med att man ska behandla stål med gamla skitmaskiner. :banghead:


En balk är ju en tillverkad grej.
Kan ju inte kalla en plåt på 6000x3000x300mm för en balk :p
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är ju inte direkt konstigt att företagen flyttar produktionen utomlands pga kostnaderna... :rolleyes:

Ja, det är billigare att ha två indier som surfar och spelar på nätcasinos hela dagarna än att ha en svensk som gör det. Dessutom är det vanligare att indierna gör det. Iaf på våra indiska kontor.
 

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Hur set det ut på jobbmarknaden för ett sjöbefäl? Om man inte har tummen mitt i handen är det så att man får jobb dagen man slutar skolan eller är det svårt?

Jag törs faktiskt inte svara på det, jag har inte jobbat på Svenska båtar sen 2005. Men det flaggas ju ut hela tiden, några kompisar får sparken senare i höst då Finn-lines flaggar ut också. Nu jobbar jag ju inom offshore så jag har ingen aning om hur det ser ut på lastbåtsfronten internationellt heller men på det stora hela är det ju brist på folk. Sen får du se det som att du kommer ut om tidigast 4 år och då kan de ju se helt annorlunda ut. Förhoppningsvis har den svenska sjöfartspolitiken förbättrats också.

Men om du går Sjöingenjör har du ju många jobb att välja på i land också om det skulle knipa. Kraftvärmeverk, kärnkraftverk, processindustrier osv. Halva klassen gick aldrig ut till sjöss utan fastnade på diverse landjobb, själv fick jag jobb innan examen så det var ju skönt.
 

Hulster

Oh Reeeaally?
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Crescent
Kalmar.

Precis, perfekt jobb om man gillar att ha ledigt ;)

Kalmar, ja alla kan vi ju inte göra rätt val här i livet :tungan är det 3 eller 4åriga du ska läsa?

Hur set det ut på jobbmarknaden för ett sjöbefäl? Om man inte har tummen mitt i handen är det så att man får jobb dagen man slutar skolan eller är det svårt?

Marknaden för maskinbefäl är någorlunda god,svenskar har ett gott rykte utomlands. för fartygsbefäl är det lite sämre ställt men inte med mycket. Läste någonstans att 2013 skulle det saknas 15000-45000 sjöbefäl i världen.

Du ville veta lite mer om kärnkraften. För att få jobba i kontrollrummet på ett kärnkraftverk så måste du ha gått deras utbildning som är 1-2 år lång beroende på vilken av reaktorerna du är anställd på. Dock så måste man ha någon typ av förkunskap vilket gör att sjöingenjörer och driftstekniker är grovt överrepresenterade.

Man jobbar perioder med 3 stycken 7 dagars pass i stöten ( man är givetvis ledig några dagar mellan 7 dagars perioderna) för att sedan vara ledig i 21 dagar. Så mer eller mindre är det som att vara till sjöss fast man kommer hem varje kväll.

Lönen för en processoperatör ligger i krokarna av vad man får som andremaskinist på ett svenskt fartyg. Arbetsuppgifterna för en processoperatör är i stort sätt att vara turbin-/ reaktoroperatörernas ögon och öron ute i anläggningen. Vid lugn drift finns det inte så mycket att göra men vid revisioner så finns det ju givetvis en del arbeten:tungan

Är det nått annat du undrar över så är det bara att fråga:)
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Sa du hur gammal du var? Jag vill också veta vad jag ska göra när jag blir stor. Är trettiplussare, vill jobba statligt tror jag. Inget jaga kronor och ören/minuter och sekunder för att någon ska få ihop en bonus.
Tänker mig trafikpolis, tullare, kustbevakare, kontrollant på jordbruksverket, något sjögående inom försvaret, eller vad som helst egentligen.
Finns några inputs på dessa?

Hojta till om du tycker jag ska kirra en egen tråd.
 

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Jag törs faktiskt inte svara på det, jag har inte jobbat på Svenska båtar sen 2005. Men det flaggas ju ut hela tiden, några kompisar får sparken senare i höst då Finn-lines flaggar ut också. Nu jobbar jag ju inom offshore så jag har ingen aning om hur det ser ut på lastbåtsfronten internationellt heller men på det stora hela är det ju brist på folk. Sen får du se det som att du kommer ut om tidigast 4 år och då kan de ju se helt annorlunda ut. Förhoppningsvis har den svenska sjöfartspolitiken förbättrats också.

Men om du går Sjöingenjör har du ju många jobb att välja på i land också om det skulle knipa. Kraftvärmeverk, kärnkraftverk, processindustrier osv. Halva klassen gick aldrig ut till sjöss utan fastnade på diverse landjobb, själv fick jag jobb innan examen så det var ju skönt.

Sjöingenjör är faktiskt en utbildning som lockar. Låter ju desutom som en ganska bred utbildning med mycket möjligheter. :)
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top