Vad ska jag bli när jag blir stor?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När jag blir stor......

Klippa mig å skaffa ett jobb!

Men vilket,,,,??!?!?

Vilket ger mest stålar med minst "jobb"?:va

Blond bimbo som bloggar om de senaste "fantastiska" prylarna från företag som pyntar hen för att berätta hur fantastiska de är?

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
Ok, jag har kommit på vad jag vill bli när jag blir stor. Ska nu söka utbildningar till hösten. Har pillat med HTML, CSS lite javascript och C++ nu ett tag för att få känn på det och kan tänka mig att jobba med sådant.

Webbprogrammering verkar rätt kul men verkar även finnas rätt många webbprogrammerare. Så, min fråga är, vilken "typ" av programmering borde man satsa på? Vilka språk borde man läsa? Utbildningar som jag tycker låter intressanta är: Webbprogrammerare, Systemvetenskap, Programvaruteknik.

Sen hittade jag något som heter "Interaktionsdesigner", det lät kul, men får man jobb som sådan?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ok, jag har kommit på vad jag vill bli när jag blir stor. Ska nu söka utbildningar till hösten. Har pillat med HTML, CSS lite javascript och C++ nu ett tag för att få känn på det och kan tänka mig att jobba med sådant.

Webbprogrammering verkar rätt kul men verkar även finnas rätt många webbprogrammerare. Så, min fråga är, vilken "typ" av programmering borde man satsa på? Vilka språk borde man läsa? Utbildningar som jag tycker låter intressanta är: Webbprogrammerare, Systemvetenskap, Programvaruteknik.

Sen hittade jag något som heter "Interaktionsdesigner", det lät kul, men får man jobb som sådan?

Java, eller C#.Net skulle jag nog säga. Blir du duktig på .Net så är du sällsynt och värdefull pga alla stolpskott som kör wizards och inte fattar vad som händer i bakgrunden. Webbdesigner/utvecklare ska du nog akta dig för, dussinyrke med lite kass lön och låg uppskattning vad jag förstått. Interaktionsdesigner är väl lite av ett bristyrke, på så vis att det behövs fler, men ingen vill betala för det när de kan använda vanliga programmerare (som för övrigt oftast suger på det).
Gillar du att sitta med kod, eller att få ett UI att ta form? Själv gillar jag att sitta med kod, men avskyr att pilla med användargränssnitt (för det är ett jävla pill och alla har åsikter).

Och när du väl jobbat ett par år skiter alla fullkomligt i vad du utbildade dig till från början. :)

För närvarande så jobbar jag som konsnylt med utveckling i Java EE, på JBoss EAP och tjänar nästan tillräckligt. :hihi Här kan du se lite lönestatistik: http://www.unionen.se/rad-och-stod/om-lon/marknadsloner

Vad gäller generellt språk så om du blir en bra programmerare är språk något du kan lära dig på ganska kort tid, speciellt efter att du lärt dig en handfull hyfsat grundligt från olika språkparadigmer, som procedurella, objektorienterade, skript, funktionella osv...

Last edited:

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
Fick svar idag på dom utbildningarna jag sökt. Jag är reserv på mitt förstahandsval men kom in på mitt andrahandsval. Andrahandsvalet är "Informatik med systemutveckling.", inte lika mycket programmering som jag kanske önskar att det skulle ingå men vad tror ni om det?

Attityd

Medlem
Gick med
30 Mar 2012
Hoj
S1000RR
Jag har kommit in på ett universitet i Australien där jag nu befinner mig, där jag pluggar miljövetenskap dom närmsta 3 åren. Planen är att bli marinbiolog.

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Ska till hösten göra mitt exjobb som civilingenjör i datateknik. Sen när man är klar blir man kodapa antar jag. Mata in text på en skärm 8 timmar om dagen är dock inte så dumt som det låter, speciellt när det resulterar i ren och skär magi som ingen kan förstå.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO