Vad ska jag bli när jag blir stor?

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
Jobbar som brandman till vardags och åker på internationella uppdrag när jag känner att jag vill och kan.

Brandman:
Varierar väldigt mycket på var man jobbar, jag jobbar på en av de mest larmade stationerna i sverige (för några år sen den mest larmade). Ingen dag är den andra lik och saker händer "på riktigt". Svårt att förklara, men när det verkligen sprallar till så är det inte mycket att tänka på förutom att köra järnet tills uppgiften är löst.
Annars går mycket av tiden åt till att öva på all utrustning och alla tänkbara situationer vi kan ställas inför, utbildning i sjukvård eller annat, utveckla sin egen kompetens och träna.
Lönen är inte bra, ingångslönen låg när jag började för drygt 4 år sen på 20.000kr i månaden, plus tillägg för skiftarbete och lite annat. Jag gick ner 15kkr i månaden när jag började som brandman men har aldrig ångrat mig, nu går jag med ett leende till jobbet och har aldrig ångest inför en arbetsvecka :)
Du får gå en 2 årig utbildning (skydd mot olyckor) för att bli brandman, eller försöka komma in på något projekt som nån räddningstjänst har för att rekrytera lärlingar eller liknande.
https://www.msb.se/smo

Sen gör jobbet det möjligt för mig att åka iväg och jobba internationellt, mest i Afrika, mest åt/med MSB och FN. Det är nog lite svårare att komma in på, men riktigt givande om man står ut med att vara borta från vänner och familj.
https://www.msb.se/sv/Insats--beredskap/Internationella-insatser/
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jovars;

Få dagar är som dagen före.
Ena dagen står jag inför en samlig elever med spridning i ålder och erfarenhet och även språk, utbildar i någon form av sensor/styr/regler/motor/el/mekanik/vapen-enhet. Teori och praktik blandat
Andra dagen monterar jag isär någon av tidigare nämnd enhet för att se till så det inte fungerar på ett så naturtroget sätt som möjligt, så eleven får ett huvudbry att reda ut var felet sitter. Samlar in erfarenheter från hur och vad som inte fungerat i verkligheten.
Tredje dagen är det någon form av utvecklingsarbete, hur ska (välj enhet ovan) servas för att fungera tillförlitligt. Slutet av dagen tillbringas på träningsslingan eller i gymmet.
Fjärde dagen, lägga upp utbildningsplan för nästkommande kurs. Övervaka elevernas praktiska arbeten.
Femte dagen, provkörning av något udda fordonssystem. En tur i träningslokalen eller skjutbanan igen.
Veckan där på skiljer sig troligen...
Lägg därtill rekryteringsarbete, årskontroller av system i nåt annat land, smutsa ner sig ordentligt, spränga saker och annat inte vanligt förekommande.

Tidigare höll jag mest på att arbeta med direkta åtgärder för att få saker att fungera samt arbetsleda de mekaniker man hade till förfogande och planera kommande större arbeten för att ha så hög tillgänglighet på prylarna som möjligt. Samt delar av det tidigare nämnda.


Positivt
Jag lägger min egen arbetstid.
Jag detaljplanerar mitt eget arbete
Lite fler semesterdagar
Arbetskamraterna
Eleverna
Möjligheter till personlig utveckling och träning

Negativt
Lönen kan alltid vara högre
Så länge man håller sig i sin egen bubbla funkar allt, men det kan vara trögjobbat utanför.

Kanoninfo! (hehe)
Får man fråga om befattning och lön? PM:a om det är känsligt.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
En ingentinggör sitter mest och tar åt sig äran för allt som flitigare folk åstadkommer.:fakta
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Ja, ibland kan det bli jävlit snurrigt, det håller jag med om...
//Oxå Ingetjör

Edith: Sulle kvotat Ulvhamne
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
För o svar mer precist. En ingenjör kan jobba nästan med vad som helst :)

Själv är jag civilingenjör i grunden (Master i ljud o vibrationer)

Oftast är ingetjörsjobbet kopplat till utveckling av teknik och/eller utveckling av produkter och produktionssystem.

Dessa behöver (enkelt) planeras, kravsättas, konstrueras, provas, homologiseras och beredas för att kunna produceras.

Jag jobbar med provning och verifiering av kommande lastbilar.
Är egenskapsansvarig för interiört och exteriört ljud i några mindre projekt samtidigt som jag gör mätningar, analyser och utvärderingar som ligger till grund för projektbeslut.
Egenskapsansvaret innebär mkt administration vilket inte passar mig så jag kommer fortsätta utveckla mig som provningsingenjör inom ljud och vibrationer. Mer teknik, praktik o teori i kombination.
Utmaningen är att bli mer kunnig och effektiv hela tiden samtidigt som man genererar mervärde för kunden.
Har jobbat 5 år på ljudlab Volvo PV och 4 år på ljudlab Volvo LV och hittat mitt gebit.
Har en hyffsad lön och hyffsade lån hos CSN :)
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Ptjaa, jag jobbar som maskinkonstruktör inom tung stålindustri och är ett par år äldre än dig.

+ Att få var kreativ, hitta enkla och funktionella lösningar.
+ För mig så får jag ofta ha kontakt och styra vilka leverantörer som ska leverera prylarna till konstruktionen ifråga vilket är skoj. Att se maskinen växa fram från en idé/skiss till första provkörningen.
+ Bra chef samt arbetskamrater.
+ Bra pröjs mtp. arbetstider osv.
+ Flexibilitet med arbetstider.

- Sitta framför en dator 6-7 h om dagen är inte alltid jättekul om man är praktiskt lagd.
- Just den här branschen har sällan god ekonomi, vilket har visat sig markant de senaste åren då även övriga världen håller igen.
Då ska man ofta bygga en rymdraket av ett tuggummi och en ståltråd sas..

I övrigt bra skit!
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Jag arbetar för en generalimportör av fyrhjulingar och är regionansvarig säljare. Ett fritt men krävande arbete som jag planerar och genomför på egen hand. Min region är stor och sträcker sig från Uppsala och så långt upp du kan komma i Sverige, vilket givetvis innebär en hel del resor.

Jag har mellan 30 och 40 handlare (antalet ändras konstant pga uppsägningar, konkurser och nytillskott) och är företagets ansikte utåt mot våra återförsäljare. I mina arbetsuppgifter ingår bland annat införsäljning av befintliga samt nya modeller till våra åf, att leta upp och bearbeta nya potentiella åf samt att säga upp befintliga återförsäljare som inte levererar en rimlig försäljningsvolym. Dessutom deltar jag i mässor där vi ställer ut som generalimportör och i mån av tid hjälper jag även mina återförsäljare när dom ställer ut på lokala mässor eller har evenemang i butiken.

Arbetet handlar mycket om att bygga upp en bra relation till handlarna och hjälpa dom när det uppstår problem.

Levererar man bra siffror tjänar man bra, lönen är i mitt fall både fast och provision med en fördelning på ungefär 60/40 (beror givetvis på omsättningen)

Fördelarna är att man får arbeta med roliga produkter, får åka på en hel del roliga mässor och utställningar, det är ett fritt jobb, man kan tjäna bra med pengar.

Nackdelarna är att det kan bli väldigt mycket arbete ibland, har månadslön så man får inget extra för att stå på en mässa hela helgen (förutom förhoppningsvis en ökad försäljning = provision). Man är borta mycket hemifrån vilket är tufft när man som mig har barn på 3 och 1 år. Man sitter extremt mycket i bilen, ofta runt 10h/dag. Vilket givetvis inte är så bra för kroppen... Sist men inte minst har man väldigt mycket ansvar, det är upp till mig att se till att budgeten på XX miljoner nås. Inget negativt i det, men klarar man inte av det ansvaret blir det nog jobbigt.

Jag trivs bra med mitt jobb, ingen dag är den andra lik och det blir aldrig enformigt :) Tror dock inte att jag kommer att hålla på med detta för alltid, främst pga att man är borta från familjen så mycket samt att kroppen tar stryk av all stillasittande i bilen.

Nu har ni chansen att få jobba med roliga produkter (och med mig... ;) )

http://lokus.se/VisaJobb/Uppsala/Ov...K=29&SF=1&SF_C=96&SF_F=96&SF_L=4&SP=1&SP_C=96
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Alla jobb är bra eller dåliga, huvudsaken är att det finns utvecklingsmöjligheter och att man trivs,finns dom parametrarna och lite egen vilja det så kan man alltid påverka sin lön och sina egen framtid.

Självklart är en utbildning alltid en bra grund och meriterande till fler typer av jobb , dock brukar det svåraste vara att veta vad man vill göra i framtiden ,speciellt när livet och värderingarna ofta förändrar sig under resans gång.

Jag fastnade för försäljning för 20 år sedan och har inte ångrat mig en dag ( men byt företag och inriktning flera gånger när jag tröttnat) beroende på var man jobbar så kan det vara ofantligt fritt med många möjligheter men också mycket stress,ansvar och inte det minsta glamoröst.

Men att själv kunna styra och påverka det mesta som händer är fruktansvärt roligt och utvecklande.
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Man kan ju bli universitetslärare om man inte har nåt bättre för sig, men det är lite knöligt. Efter avlutad magisterutbildning måste man bränna ca 5 år av sitt liv på att skaffa sig en ful doktorshatt och skriva en avhandling som kommer att läsas av 2,3 personer. Det bra med jobbet är att det är kul att undervisa när man har motiverade studenter, man styr sin tid helt själv och kan utvecklas inom de områden man är intresserad av. Det dåliga med jobbet är att det är trist att undervisa när man har omotiverade studenter, man får aldrig betalt för tiden man lägger ner och man är ständigt förbannad över nåt. Orsaken till det sistnämda är att universiteten styrs av akademiker, och då går det så klart åt helsike för det mesta.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Man kan ju bli universitetslärare om man inte har nåt bättre för sig, men det är lite knöligt. Efter avlutad magisterutbildning måste man bränna ca 5 år av sitt liv på att skaffa sig en ful doktorshatt och skriva en avhandling som kommer att läsas av 2,3 personer. Det bra med jobbet är att det är kul att undervisa när man har motiverade studenter, man styr sin tid helt själv och kan utvecklas inom de områden man är intresserad av. Det dåliga med jobbet är att det är trist att undervisa när man har omotiverade studenter, man får aldrig betalt för tiden man lägger ner och man är ständigt förbannad över nåt. Orsaken till det sistnämda är att universiteten styrs av akademiker, och då går det så klart åt helsike för det mesta.

Men det är skönt att gå omkring och veta en massa!
Annars skulle man ju kunna bli försäljare eller disponent nånstaaaa-aaans.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Universitetslärare hade inte varit fel, men det är ju en sån jobbig väg dit helt klart. Hade verkligen varit intressant att vara lärare då det känns faktiskt kul att försöka bryta ned och förenkla saker och ting och förklara för folk.

Synd att det är en såpass lång väg dit. Läser själv maskinteknik, 3 år är lagom på chalmers.
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Vill du ha chansen att bli rik och säkra en bra pension då är det lättaste att satsa på en politisk karriär..:glömdet
 

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Jag har fastnat lite för det här med att utbilda mig inom data. Datateknik låter intressant. Men samtidigt känns det som en utbildning där det finns 1.000.000 indier som kan göra samma jobb billigare. Annars så Civilingenjör Informationsteknologi låter även det intressant.

I de branscher ni jobbar i, saknar ni folk just nu? Kommer ni att sakna folk i framtiden?
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top