Vad ska man tänka på inför besiktning?

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Ska också in

Halvkapar din tråd lite om du inte misstycker. Ska också in och har ett par funderingar nämligen.

1) Vance&Hines SSR2 sitter på min gsxr750. Har inget originalbloss, går det genom tro?

2) Kedjeskydd, är det ett måste?

3) Innerskärm (stänkskärmen närmast däcket) på bakhjulet, är det ett måste?

4) Reflex bak, om man har reflex i baklampan, måste man ha en separat i.a.f.?

Foxxen

Dunderräv
Gick med
14 Nov 2007
Hoj
YAMAHA FZ6-N S2 ABS -09
Citerad från http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/868DB769B0F610F3C1256F460054ED05/$file/checklista_personbil_mc.pdf
Mc
Kom ihåg att kontrollera:
1. kontakter och reglage
2. ljus och signaler
3. kedja och kedjelås, att kedjelåset är rätt monterat
4. däckens mönsterdjup, minst 1 mm över hela slitbanan
5. att reflexen bak är hel
6. fram- och bakbroms, slitage och skador på belägg
7. vassa kanter på vindskyddet eller på "mössan" på strålkastaren
8. skicket på broms- och bränsleslangar, sprickor m.m.
9. framgaffelns funktion
10. att det inte finns oljeläckage
11. stötdämpare bak, funktion och täthet
12. att skyltlyktan fungerar
13. att det finns varningstriangel för trehjuliga mc
14. kontrollampa för helljus (från 1984 års modell)

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
min gick igenom med yoshi helsystem utan db-killer. men kör man twin gör man nog säkrast i att byta till orginal...

handlar ju dock om en subjektiv bedömning...

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Har besiktning på 125an på torsdag, men har tappat bort skattemärket -08, och halva -07 är bortrivet, ska beställa nytt idag men det hinner nog inte komma innan torsdag. Kan man säga att någon har rivit bort det när hojen har stått parkerad och att man har beställt ett nytt? Kan dom kolla upp det i datorn?

Ska byta till org.ljuddämparen också:crash :brynad :)

Hoppas innerligt att bakhjulet går igenom, kollade/mätte och det verkar som att det är ca 1mm på mitten, så det bör gå igenom, om det inte är en riktigt nitisk jäkel.

Måste man ha med sig några papper på hojen eller liknande när man åker dit?

Sjödda

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R -97
Har besiktat min 2 ggr utan problem med mitt yoshi helsystem också. Men det är ju så klart säkrast att byta ändå.

Enda orosmomentet senast var när besiktningsgubben provkörde och drog på rätt bra ute i ösregnet medan man stod och kollade. Är kanske det enda roliga de har under dagarna, när de får köra hoj några sekunder.

Gick med
17 May 2005
Hoj
Triumph Speed Triple 995i ´02
Frame Sliders, någon anmärkning om dom sitter på?
På bil så får man inte montera "vinge" om det ej är orginal på bilen, så därför undrar jag om samma gäller Crash puckar? Någon?
Vissa säger "helt ok" andra säger emot och att dom fått 2:a på det?
Kanske bäst och ringa bilprovningen...

Sture

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
SÅLD!
Hoppas innerligt att bakhjulet går igenom, kollade/mätte och det verkar som att det är ca 1mm på mitten, så det bör gå igenom, om det inte är en riktigt nitisk jäkel.

BYT DÄCK:hördu sen behöver du inte oroa dig om det är en nitisk jävel:dummer

Limez

Gick med
10 Jun 2005
Hoj
BYT DÄCK:hördu sen behöver du inte oroa dig om det är en nitisk jävel:dummer

Det var faktiskt ingen fara, hade nästan inget mönster kvar på mitten, men snubben var snäll och sa bara att jag inte kan köra många mil till på det däcket.

Gick igenom utan anmärkning, eller jo, det stod: Alternativ metod, kontroll av hjullager, på grund av konstruktion.

:) :tungan

Han skulle tydligen dra upp den på slangen också, men jag sa att det var praktiskt omöjligt:) När han hade kört ett varv runt kvarteret kom han fram till mig och sa: Ja, den rullade ju iallafall.:D Han var måttligt imponerad av effekten :gnissla :)

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
Tillbaka från besiktning.
Inte en anmäkning, trevlig hoj var allt tjejen sa(var lite orolig för provkörningen när jag såg at hon knappt nådde ner till marken), med slipon, mini-blink och såklart reflex, känns onödigt at torska på at inte ha reflex ;)

RobRas

Guest
Nope, inte på dom besiktningar jag har gjort iallafall.

Säker? Snackade nyss med farsan och han hade åkt på lite böter i helgen med mc.. Nummerskylten och ljuddämparen fick han böta för. Polisen hade bl.a påpekat att man måste ha kedjeskydd, men han gav ingen bot för det.

Burman

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2007
Hoj
FZ1-N -08
Det var faktiskt ingen fara, hade nästan inget mönster kvar på mitten, men snubben var snäll och sa bara att jag inte kan köra många mil till på det däcket.

Gick igenom utan anmärkning, eller jo, det stod: Alternativ metod, kontroll av hjullager, på grund av konstruktion.

:) :tungan

Han skulle tydligen dra upp den på slangen också, men jag sa att det var praktiskt omöjligt:) När han hade kört ett varv runt kvarteret kom han fram till mig och sa: Ja, den rullade ju iallafall.:D Han var måttligt imponerad av effekten :gnissla :)

Tycker ändå du ska byta däcket omgående, din och andras säkerhet i blöttväder. Tänk på det med, billig livförsäkring med nya däck =)

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
...handlar ju dock om en subjektiv bedömning...
Tyvärr så handlar det ofta just om det.. subjektiv bedömning. :confused:

Allt man enkelt kan kolla själv ska iaf vara i ordning, det är en god början
Känns ju rätt onödigt att göra som killen vid ett besiktningsbesök förra året, komma med bara ett bakljus på bilen.. :rolleyes:

Anm.
(Irritera inte personalen onödigtvis! T ex genom att skriva till SBP och påpeka deras inkompetens. Det gjorde jag, blev inte bra. :rolleyes:
På återbesöket ryckte TRE man in på bilen. Lärde mig att man kan få "2 bristfälligt mönsterdjup" på ett nytt däck med gjutskägget kvar i mitten och som rullat EN km..)

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Nope, inte på dom besiktningar jag har gjort iallafall.

frågade idag när jag besiktade angående kedjeskydd,och enligt besiktningsgubbarna ska rörliga delar typ kedja och drev skyddas vid ställen som fötter o liknande kan fastna i så nån form av kedjeskydd vill dom ha vid bakdrevet ,kedjesläpan under svingen skulle inte räcka iallafall,
men finns inget beskrivet om hur det ska se ut så allt är godtyckligt,
gick bra med ett gjort av en plastdunk iallafall

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Ska snart besiktiga min mc med för första gången och undrar om det är värt att satsa på att åka dit med ett devil avgas system, eller om man ska byta till orginal varge gång man besiktigar den.Vad det är för typ och så har jag tyvär ingen aning om men mc:n är en yamaha r1 01:a. Jag har försökt få med en bild på det men vet ej om jag lyckades..

Jag har en R1 00 med en BOS-slip on på och jag besiktigade min senast i fredags. Jag var rädd att den ev inte skulle gå igenom, men det gjorde den utan några anmärkningar alls. Ngn DB-killer hade jag inte i. En besiktningsman kollade detaljerna på hojen och en annan provkörde den. Ngn mätning av själva mitt slip on gjorde de inte alls. På fotot som du lagt in ser själva öppningen rätt stor ut, så det kan vara lite vanskligt kanske.

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
frågade idag när jag besiktade angående kedjeskydd,och enligt besiktningsgubbarna ska rörliga delar typ kedja och drev skyddas vid ställen som fötter o liknande kan fastna i så nån form av kedjeskydd vill dom ha vid bakdrevet ,kedjesläpan under svingen skulle inte räcka iallafall,
men finns inget beskrivet om hur det ska se ut så allt är godtyckligt,
gick bra med ett gjort av en plastdunk iallafall

Okej, bra att du frågade :tummenupp . Men eftersom jag har hälskydd på min så är det ju knapp någon risk för att fötter ska åka in dit. Gubben ska väl vara rejält sur för att man ska få ombesiktning för det.

Limez

Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Tycker ändå du ska byta däcket omgående, din och andras säkerhet i blöttväder. Tänk på det med, billig livförsäkring med nya däck =)

Får se om jag orkar (har råd), kör hälst inte i regn, och om jag "måste" göra det så tar jag det lugnt:tummenupp Nu är bakdäcket helt slätt på mitten:gnissla Får svänga mer:tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM