Vad skall man tro??

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
1 liter per 100 mil ?!?!

Så mellan två 1000-mila servicar skulle man alltså behöva fylla på 10 liter motorolja totalt sett. Hur kan det anses normalt?

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
1 liter per 100 mil ?!?!

Så mellan två 1000-mila servicar skulle man alltså behöva fylla på 10 liter motorolja totalt sett. Hur kan det anses normalt?

kolla instruktionsbok på valfri bil eller mc så kommer du se att det är oftast vad som godkänns.
och sen som jag skrev innan... ATT DET ÄR GODKÄND FÖRBRUKNING BETYDER EJ ATT FORDONET TAR DEN MÄNGDEN OLJA.

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
1 liter per 100 mil ?!?!

Nej det är inte normalt, men det är en sorts överenskommelse som tillverkarna verkar ha kommit överens om, har stått likadant i alla instruktionsböcker av olika fabrikat på bilar jag ägt i alla fall.

Så här står det i instruktionsboken till Toyotan

Motorns oljeförbrukning
●Oljeförbrukningen beror på oljans viskositet, oljans kvalitet och på hur du
kör.
●Mer olja förbrukas vid snabb, hård körning med täta accelerationer och
inbromsningar.
●En ny motor förbrukar mer olja.
●När man bedömer oljeförbrukningen måste man ta hänsyn till att oljan
kan spädas ut. Det gör det mycket svårt att bedöma oljeförbrukningen
exakt.
Oljeförbrukning: max 1,0 liter per 100 mil.
●Om din bil förbrukar mer än 1 liter varje 100 mil bör du kontakta en auktoriserad
Toyota-försäljare eller annan verkstad med motsvarande kvalifikationer
och utrustning.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Den kan ju mycket väl ha varit stulen, men är den lagad i ett försäkringsärende så är den ju inte inlöst. Inlösta hojar skrotas, dom lagas inte upp igen, eftersom det ju blir en dubbel kostnad för bolagen. Larmet kan ju dessutom ha varit av modell hellre än bra, och klipptes bort av förra ägaren. Eller av någon tjuv som trodde att det skulle räcka med en skruvmejsel i tändlåset och inte förstod hur HISS funkar.

Inlösta hojar skrotas inte alltid, tro mig.

Min förra blev inlöst och ett halvår senare ringde en kille och ville veta allt om den eftersom den stod för försäljning på en inte okänd firma i Mellansverige.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
nu har jag räknat lite och någonstans mellan 0,8 och 1 liter per hundra mil har jag fått fylla på, tycker väl det är ganska högt faktiskt även om det är "normalt"..
firman har hört av sig och säger att låset bytts pga inbrottsförsök i tailen (kan man ju verkligen fråga sig vad dom har att hämta i tailen?!)
det hade iaf gjort på bike i trollhättan..

de hade gjort en sökning på regnumret och inte sett att den va registrerad som stulen, det jag tänker så är: vem i helvete sätter på en skylt som är registrerad stulen? då köper man ju en annan skylt till nån hoj som ägaren totalkvaddat eller så?!

larmet hade dom inget bra svar på men dom hade en teori om att det inte funkat bra för någon ägare och dom bestämt sig för att montera av det.. det kan ju säkert va så men som sagt, varför inte göra det snyggt då?

skall kolla efter flera ramnummer och lägga upp bild här snart. :)

En ganska säker uppskattning om hur mycket olja jag fyller på är 0,5 liter/1000 mil.
en 1liters flaska inköps varannan service.

hade jag behövt fylla 8 liter mellan servicarna så hade jag bytt hoj, men det är ju jag det...

Edit: och min skall in på 5000 mila service i morgon, så man kan förvänta sig lite högre oljeförbrukning, och trots att det är en literhoj som fått slita så är jag bara inne på mitt andra drivpaket med iaf 1000 mil kvar.

Last edited:

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
08 CBR 1000 RR
inte 1000-mils intervall på min men det är ju samma tanke, det är sjukt jävla mycket olja faktiskt. :p utöver det faktum att man byter på hösten ändå. :)
1 liter per 100 mil ?!?!

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
08 CBR 1000 RR
En ganska säker uppskattning om hur mycket olja jag fyller på är 0,5 liter/1000 mil.
en 1liters flaska inköps varannan service.

hade jag behövt fylla 8 liter mellan servicarna så hade jag bytt hoj, men det är ju jag det...

ja fan varför inte, till salu en styck CBR 1000 RR helt utan larm och med viss oljeförbrukning. ;)

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Du verkar ju inte vara nöjd och har ju inte direkt gjort reklam för den, kan hämta den om några timmar för 30 så slipper du våndas mer?! :)

bmw1600

Ju längre desto bättre......
Gick med
9 Sep 2011
Hoj
1992 Yamaha TDM850
Min gamla slitna TDM med snart 10000mil på mätaren drar ca 0,5l/100mil och det tycker jag är för mycket. Blir honing och ringbyte i vinter.
Men.... är inte CBR1000-08 kända för problem med ringar och oljeförbrukning:confused:
Som skrivits tidigare i tråden är väl det något Honda tagit på garanti.

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
08 CBR 1000 RR
javesst, och som det oxå står någonstans så har denhär redan varit inne på garantireparation. ;)
Min gamla slitna TDM med snart 10000mil på mätaren drar ca 0,5l/100mil och det tycker jag är för mycket. Blir honing och ringbyte i vinter.
Men.... är inte CBR1000-08 kända för problem med ringar och oljeförbrukning:confused:
Som skrivits tidigare i tråden är väl det något Honda tagit på garanti.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Wow, helt sjukt vad nojjiga folk kan vara när de köper hoj! Ringer ni alla era flickvänners ex oxå och frågar om bruden är ärlig? :3freak

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
08 CBR 1000 RR
Wow, helt sjukt vad nojjiga folk kan vara när de köper hoj! Ringer ni alla era flickvänners ex oxå och frågar om bruden är ärlig? :3freak

Näe ärlig nej, finns la andra viktigare saker man frågar de tidigare brukarna. ;) höhöö

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n

Men Pengen då..

han var ju inte orolig när han köpte den, men när bruden han trodde var 25 kanske visar sig vara en spacklad 50 åring som dricker och luktar illa så är nog oron befogad.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Men Pengen då..

han var ju inte orolig när han köpte den, men när bruden han trodde var 25 kanske visar sig vara en spacklad 50 åring som dricker och luktar illa så är nog oron befogad.

Det låter mer som att han upptäckte en snopp istället för en mus. :hihi:hihi

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Min europeiska sporthoj från 60-talet drar en halvliter olja per hundra mil och drar slut på en, icke o-ring, kedja på 1 500 mil så det är härligt att läsa att det fortfarande är normalt!:banana

Och undviker man motorväg och bankörning är den dessutom, i mitt tycke, roligare att köra!:tungan

Surt om TS fått en surgris dock...:(

Tjita1

Guest
Osäker på om det funkar för motorcyklar, men carfax.se kan vara en hjälp när man studerar historik på begagnade bilar iallafall.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Osäker på om det funkar för motorcyklar, men carfax.se kan vara en hjälp när man studerar historik på begagnade bilar iallafall.

Fast vad svarar carfax på som inte bilregistret gör? Har de tillgång till några andra databaser?

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!