Vad skulle du köpt för mc för 100k idag om du redan hade en banhoj?

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
En KTM 250 EXC o en skåpbil sen e de bara o dra neråt.
 

mojja83

Guest
Jag, kör hundra ggr hellre en buss än hoj på långresor, kör typ allt hellre än hoj på långresor.
Man åker 4 hjul till nåt kul ställe att åka hoj på.

Haha tänker man efter har du så rätt så. Men självplågare som är finner jag ändå en tjusning i att åka ner till södra europa på två hjul!
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Några hojar som jag varmt kan rekommendera är följande....
Honda CBR 1100 Blackbird
Honda VFR 1200
Honda VFR 800 FI
Yamaha FJR 1300
Suzuki Hayabusa från -08
Dessa hojar åker du jävligt skönt på, Du kan även köra sportigt med dom.
Och dom blir inte så fula med packväskor heller:yoparty
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag, kör hundra ggr hellre en buss än hoj på långresor, kör typ allt hellre än hoj på långresor.
Man åker 4 hjul till nåt kul ställe att åka hoj på.

Jag har inte kört en enda kurva i bil under sommaren där jag inte tänkt:
-"Hur skulle den känts på hojjen?" :D
 

mojja83

Guest
Måste säga att SH är grymt bra när skribenterna sätter denna sida till nästan 88 konstruktiva inlägg och tips minus ett par tokar som ej är läskunniga och är helt OT,

Väldigt roligt att även denna fina sida av SH ibland kommer fram!!!
 

jetson

Guest
Hmm jag om det mest blir motorväg skulle jag nog tjackat nån autobahnmoppe typ vfr1200 eller k1200 eller liknande som tipsats om, verkar ju gå att svänga lite med dom också.

Men annars har jag funderat på att skaffa typ en gs 650 just för att ha möjligheten kunna bränna ut på grusvägar o skit, men som verkar gå att köra lite längre sträckor bra med den också. Tigern är ju också intressant i det syftet men har för mig att den väger en hel del.

Sen ktm 990 adventure eller vad den heter vet jag inte hur den är att köra men den verkar fan grym.

Men som sagt blir det bara asfalt är det ju inte så svårt bara välja nån sporttouring, vfr800 är ju något som alltid återkommer i såna här trådar och den är ju även jävligt snygg med enkelsving och allt. Skulle nog valt en vfr800 eftersom den verkar vara en av dom smidigare och sportigare touringhojarna (dock är dom ju lite smådyra, är ju en honda liksom :D ) .
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Tusen tack verkar som att det är precis en sådan hoj jag letar efter. Den där ska jag absolut ringa på!!!!

VFR800 kan jag skriva under på att den är trevlig och mångsidig, varit väldigt problemfri för egen del och är väl mer eller mindre känd för just det. Man sitter bra, går att åka långt, har väl blivit någon repa på 50-60 mil efter jobbet iaf (Dalarna tur o retur) utan större åkommor = den blir aldrig obekväm för mig men visst kan man bli trött i kroppen.

Just det där objektet ser ut att vara original med tanke på originalpiporna men ex pair/flapper mod kan ju vara gjort, goggla om du vill veta vad det är. Största nackdelen på den i originalutförande är att den är lite ryckig vid vissa varvtal, inte speciellt svårt att "lära/vänja" sig med men ex på gokartbana var det väldigt irriterande och i trafik kan det märkas ex i en rondell. När jag vägde min pendlade vågen mellan 240 och 250kg, inte bättre noggrannhet än så men tjänstevikt specen på 249kg känns trovärdig. Som vanligt viktigt att provköra.

BMW hojarna med kardan som nämnts i tråden sitter man även bra på, dock inte kört någon långtur på dem men misstror inte komforten. Däremot tycker jag ryckigheten som BMW hojarna ofta dras med är sådär, beror förmodligen dels på ryckig gasrespons vilket även kan bero på att själva gasrullen är tveksamt konstruerad samt ingen slirkoppling. Det sistnämnda är i min mening potentiellt livsfarligt... typ. Eftersom kraftöverföringen sker med kardan så är den väldigt direkt, råkar du växla ner en växel för mycket och släpper kopplingen lite hastigt så är bakhjulslåsning ett faktum. Hojarna i sig uppfattar jag som trygga och välbalanserade (bokstavligen sett en med centralstöd nedfällt och båda hjulen i luften ;) ) så en bakhjulslåsning kanske går att hämta hem någorlunda säkert men sker det vid fel tillfälle så.. fiasko. Ett ABS system kan inte hämta hem en sådan upplåsning och börjar förmodligen inte ens arbeta då, möjligen att ett antisladdsystem kan hjälpa till men inget jag skulle sätta mina pengar på. Sen från min synvinkel här nerifrån 173cm är de lite höga och i mitt tycket onödigt breda. En GS Adventure är 990mm bred, i jämförelse är en Honda Gold Wing 945mm bred - tillverkarnas spec :D Vikt ca 230-260kg beroende på modell. Provkör.

Honda VFR1200 (752mm bred för övrigt) trivdes jag bra med när jag stack ut och provkörde en timma, blandad körning. Gillade inte originalhandtagen som var för smala, jag är van vid tjockt grepp p.g.a. värmehandtag. I tyngsta laget för mig på sina 267kg men det var bra klös i den, 172.7hk enligt tillverkaren, Honda myglar inte på denna modell, ex BMW 1200 är på 1170cc medan VFR1200 är på 1237cc.. vicKtigt!!1 Tyckte bromsarna var effektiva, var lite orolig först när det bar ut på småvägarna och man kom på att det gick lite fort och hojen kändes tung men de gjorde jobbet bra. Däcken från fabrik som satt på och var lite slitna var i mitt tycke värdelösa, desto sämre däck = desto lättare för upplåsning = ABS går i och det gjorde den flertalet gånger utan att jag tyckte att jag pressade så hårt att det var berättigat. Visst lite ovana med hojen spelar in men det var inte helt som det skulle vågar jag påstå. God komfort och nu till det bästa:

Slirkoppling

Honda skriver:


"Underhållsfri, sportig kardandrift med samma känsla som kedjedrift. VFR har slirkoppling av samma typ som sitter i Hondas sporthoj, Fireblade."

Låter ju bra, jag tyckte även att det var det. Testade att provocera bakhjulslåsning, växla ner till 2´an i ca 90km/h och dumpa kopplingen och slirkopplingen hanterade det hur fint som helst.. tips - testa inte det utan slirkoppling. Motargumenten kan ju vara "Varför göra en sådan korkad växling??? Lär dig tjöööra!!" Och visst det är väl ett bra tips, men ibland blir det inte alltid som man tänkt sig, kan vara halt också :)

Provkör.
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Jag hade köpt en Triumph 800 xc. Jag provade en på lelleträffen, den funka bra på både asfalt, grus och stigar :)
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är lugnt lånar polarns när jag klotat båda mina egna plastraketer. På nästa smc körning är siktet inställt på 3 klotade hojar på 2 dagars körning!!!:tungan
Det är just därför jag föreslår en billig BMW. Sök på blocket efter BMW R maxpris 30000kr.
Nya däck, Dunlop Roadsmart. Byt olja och oljefilter t.ex. ny olja Biltema 5W-50 i motorn. I växellådan / kardan Biltema helsyntet växellåds olja.
Och när du ändå är igång byt kylarvätskan! :D
Vitsen med denna billiga hoj är att din 100000kr budget rymmer nya hojar allteftersom du klotar på väg söderut. Även om BMW R har originalmonterade kraschpuckar. Gärna skyddade med rör.
Som på den här.
http://www.blocket.se/kalmar/Bmw_R_90_6_1975_41773281.htm?ca=15&w=3
Och kanske säkrast köpa en Interrailkort också så vi har dig hemma här på SH igen till hösten. :)
 
Last edited:

SV Nicke

Kör fort? Nope. Bara effektivare!
Gick med
21 May 2011
Ort
Norrtälje
Hoj
2003, Suzuki SV1000S
Några hojar som jag varmt kan rekommendera är följande....
Honda CBR 1100 Blackbird
Honda VFR 1200
Honda VFR 800 FI
Yamaha FJR 1300
Suzuki Hayabusa från -08
Dessa hojar åker du jävligt skönt på, Du kan även köra sportigt med dom.
Och dom blir inte så fula med packväskor heller:yoparty

Denna lista är nästan komplett förutom denna hoj som jag tycker har glömts bort i denna tråd.

http://www.blocket.se/jonkoping/Kawasaki_zzr1400_41882399.htm?ca=11&w=3

Tillsammans med dessa väskor så går din budget nästan hem.

http://www.mandp.co.uk/productinfo....ggage&tier2url=Corbin-Luggage&tier3url=Corbin
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Med tanke på resan skulle det bli en VFR800 eller kanske en av de nya 1200 om budgeten tillåter det. Planerar ni köra massor med autobahn och motorväg hade jag nog haft med en CBR1100xx Blackbird i tankarna med.

Lite bubblare om man vill komma lite billigare undan då honda ägare generellt tror att deras hojar är värda på tok för mycket är en Triumph Sprint. Finns i lite olika modeller men en ST1050 är mumsig. Farsan hade den äldre modellen och den var lite som VFR800 fast mycket billigare. Fanns i alla fall tidigare massor av dessa på blocket med väskor och allt.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Vfr1200 överraskade mig, BRA tryck i motorn:)

ZX12R/ZZR1400 känns underskattade!? ZX12R-03 fick om jag minns rätt bra kritik i de testet mot fjr, busa, blackbirde...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Inte läst mer än de första inläggen..

Men BMW R1200GS.. Tung-offroadaren :yoparty

Verkar som den där perfekta mixen av att vara bekväm på autobahn, rolig när det svänger på små 70-vägar, rolig att sladda med på grusväg och som tom klarar lättare enduroslingor om man ger sig fan på det.

Dessutom driftsäkra och med bra andrahandsvärde. Du borde få typ en 08-10:a för en hundring beroende på utrustning. Och stalltipset är väl att inte välja den med mest utrustning om det bara är bling. Även på en sån hoj blir man lidande av onödig dövikt och det tickar på kilon rätt bra när nån farbror med mustasch har kryssat i varenda ruta i tillbehörskatalogen.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Som rubriken låter om du hade haft 100 k idag att köpa mc för och redan ägde en smetad banhoj vad hade du lagt pengarna på?

Sitter och planerar en höstresa ihop med en kamrat neråt medelhavet som kommer bära av på motorcykel om det blir av.

Alla tips välkomna och gärna med länk!!!

Om man bortser från det där med medelhavet och direkt svarar på din inledande fråga:
Jag skulle göra som Tom Cruise och köra Ducati Hypermotard
Tom-Cruise-Ducati-Hypermotard.jpg
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
K1300S tror jag om jag skulle ut på en långresa.
Sådär förnuftig som bara BMW kan vara, lite sport. lite touring, bra packmöjligheter och grym komfort.
Bra spis också.

Borde gå att tjata ner till 100K.
Verkar ju inte vara så lite överprisade ute på blocket.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top