Vad skulle du köpt för mc för 100k idag om du redan hade en banhoj?

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Banhoj för bana + Äventyrshoj för gata, är en väldigt trevlig kombination.

Med din budget så får du en en ny och/eller mycket välutrustad:
*BMW F800GS
*Triumph Tiger800 eller Tiger 800XC

Köper du en gammal:
*XRV750
*XTZ750
...så får du en fet bunt pengar över.

R1200GS kräver väl inga fler kommentarer. KTM 990 Aventure kräver väl heller inga kommentarer.

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Bredvid sporthojen har jag en K1200S - skittnöjd..
Panger gärna en ironButt igen på denna - utan problem med nackspär, ont i röv etc..
Min går 250 km/t enligt GPS med sidoväskor, packning på sätet och tält..
Föredrar cruise speed på 160-180 i Tyskland..

Vill du tjöpa min för runt 55K kan vi nog hitta en lösning! (Jag vill ha en K1300S)..
Elektronisk fjädring; Sport eller komfort, ABS, remus, packväskor och sånt.. 2005, 5.500 mil, gul/svart..

trevlig resa...

Förutom tipsen om Honda VFR så är detta en kanonhoj... och om du blir trött så är jag ganska säker på att just denna hoj kan guida dig utan tvekan med tanke på antalet resor den gjort. ;)

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
För att vara född 83 (gissar jag) har du gått om stålar :D

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
ZZR1400 är ju gjord för höghastighetstouring, och du kan få en begagnad för 80-90 000. Priset på en begagnad bör dessutom inte sjunka märkvärt efter en resa genom europa, eftersom att de flesta exemplaren redan gjort ett par sådana resor. ;)
Var bra sugen på en sån, men skaffade mig en Z1000SX istället i våras, mycket pga priset för en ny ZZR1400, och att jag verkligen inte kommer överens med fronten, men man sitter skönt på dem, och de går fort.

Vad gäller Z1000SX så funkar den garanterat med, men det är lite ont om dem på begagnatmarknaden, vilket gör att jag tycker att en ZZR1400 är mer prisvärd.

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Utan att ha traglat mig igenom hela tråden så känns en orginal Busa eller en K1200S som det spontana valet, båda har mos nog och mer kapacitet än dom flesta av oss.
Sen behöver du ju inte bränna varenda spänn utan kanske ha lite över...

Fredrik:tummenupp

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Det är just därför jag föreslår en billig BMW. Sök på blocket efter BMW R maxpris 30000kr.
Nya däck, Dunlop Roadsmart. Byt olja och oljefilter t.ex. ny olja Biltema 5W-50 i motorn. I växellådan / kardan Biltema helsyntet växellåds olja.
Och när du ändå är igång byt kylarvätskan! :D
Vitsen med denna billiga hoj är att din 100000kr budget rymmer nya hojar allteftersom du klotar på väg söderut. Även om BMW R har originalmonterade kraschpuckar. Gärna skyddade med rör.
Som på den här.
http://www.blocket.se/kalmar/Bmw_R_90_6_1975_41773281.htm?ca=15&w=3
Och kanske säkrast köpa en Interrailkort också så vi har dig hemma här på SH igen till hösten. :)

Ang.kylarvätskan- ska det vara Biltema också?:confused:

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Hoj
Ingen alls =(
Nja just i detta fall är jag ute efter mer bekvämt än snabbt. Jag vill inte må som skit efter en dagsetapp på 75 mil tex. Men jag vill fortfarande känna att det finns pulver för att kunna transportera arslet bekvämt i 120-150 blåst utan att huvudet blåser av :)

Men den beskrivningen är det en VFR800 du ska köpa, inget annat.

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Hoj
En jättesnabb
KTM 990 Adventure, så mkt roligare än så kan väl knappast touring bli?
MEN K1300S kan nog bjuda på det där lite extra allt om det är det man är ute efter?

Svårt val, onekligen, oavsett blir det kanon :tummenupp

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
BMW hojarna med kardan som nämnts i tråden sitter man även bra på, dock inte kört någon långtur på dem men misstror inte komforten. Däremot tycker jag ryckigheten som BMW hojarna ofta dras med är sådär, beror förmodligen dels på ryckig gasrespons vilket även kan bero på att själva gasrullen är tveksamt konstruerad samt ingen slirkoppling. Det sistnämnda är i min mening potentiellt livsfarligt... typ. Eftersom kraftöverföringen sker med kardan så är den väldigt direkt, råkar du växla ner en växel för mycket och släpper kopplingen lite hastigt så är bakhjulslåsning ett faktum.

Tycker själv effektdippen på VFR1200 runt 3000rpm är desto mer farlig. Först händer inget, sen nada, sen bam. Var nära en rejäl highsider när jag testade den i en kurva och det var inte så trevligt. Långt bättre på årets model tydligen efter all kritik Honda fick förut. Flera Honda-ägare på forumen som har bytt upp sig.

Slirkoppling på K-serien är inga problem om man nu tycker det är ett stort problem att den inte har det orginal. Har en sån här själv. http://www.wunderlich-bmw.com/en/shop/30/spare_wear_parts/8/

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Tycker själv effektdippen på VFR1200 runt 3000rpm är desto mer farlig. Först händer inget, sen nada, sen bam. Var nära en rejäl highsider när jag testade den i en kurva och det var inte så trevligt. Långt bättre på årets model tydligen efter all kritik Honda fick förut. Flera Honda-ägare på forumen som har bytt upp sig.

Slirkoppling på K-serien är inga problem om man nu tycker det är ett stort problem att den inte har det orginal. Har en sån här själv. http://www.wunderlich-bmw.com/en/shop/30/spare_wear_parts/8/

Lät inge vidare, inget jag la märke till själv under den vändan men det var något år sen var det. Trevligt att det finns som tillbehör, kostade en sudd men något jag garanterat skulle kosta på om jag råka bli med BMW.

fzr1000cbr1

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2012
Hoj
Yamaha R1 05
Jag hade valt en R1a det kommer bli min nästa höj iallafall! Just nu kör jag med en fzr 1000 yamahavgår riktigt bra :) lycka till då du väl köper en !

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
..... samt ingen slirkoppling. Det sistnämnda är i min mening potentiellt livsfarligt... typ. Eftersom kraftöverföringen sker med kardan så är den väldigt direkt, råkar du växla ner en växel för mycket och släpper kopplingen lite hastigt så är bakhjulslåsning ett faktum. ..
Provkör.

Japp det är livsfarligt! K1200S går endast ca. 130 km/t på etterns växel och man kan enkelt komma att växla fel :D
Nu är jag fortfarande lite ny på dessa BMW SportTourers och jag fick skräck upplevelse - med en kvinna bak, på en räserbana vi hade förvirrad oss in på!
Det kom plötsligt en tvär kurva, när vi var tvungna att köra om en riktig räser - och i ren panik fick jag växla ner och för första gång under mina 20.000 mil på kardan BMW´s fick jag ett litet stuts i det breda däck bak. Jag trodde att det var för att kvinnan bak, gjorda nått - men, nu förstår jag bättra.. :rolleyes:

- Egentligen är det så att jag även vid aggressiv körning aldrig har upplevd detta som nått problem. Fast, jag är glad för slirkopplingen på sporthojen när man pressar på bana..

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Det kom plötsligt en tvär kurva, när vi var tvungna att köra om en riktig räser - och i ren panik fick jag växla ner och för första gång under mina 20.000 mil på kardan BMW´s fick jag ett litet stuts i det breda däck bak.

Bra med skjuts ibland, mer vikt på bakhjulet = mindre upplåsning :tummenupp

Min första upplåsning med BMW var under provkörningsdagarna på Barkaby, K1300R som jag först stod längst eller näst längst fram i kön för blev skrot då.. eller ja inte körbar iaf (bakhjulslåsning någon? ;) ). Blev en tur på K1300S istället och provkörningssträckan började med en raka där man kunde ligga på lite vilket jag gjorde, sen van som man e med kedjedrift så klev jag ner någon växel eller två och släppte upp kopplingen = á 5-7m upplåsning, kändes långt iaf. Nu gick det dock rakt fram, oprövad mark sedan tidigare så man var ju på alerten och det gick ändå städat till så att säga.

Efter detta har jag testat denna egenskap, fast inte på långa vägar så våldsamt som första gången, och alla modeller med kardan hos BMW verkar lida av det. Visst man kan säker lära/vänja sig med det men jag kan inte förstå varför de snålar in med en sådan vettig funktion? BMW som gärna skyltar med allehanda tillbehör och finesser borde veta bättre, finns det ens som originaltillbehör för 25 000:- eller så?

Varför inte ha det? Är ju inte så att det är brist med motorbroms på de där bjässarna så lite slir skulle förmodligen inte vara något problem, tror jag.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Harley Davidson Duo Glide 1958. Fetaste jonnen.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ang.kylarvätskan- ska det vara Biltema också?:confused:
Nä, billigare med ny luft ! Kunde bara inte låta bli. :D
Vad det gäller oljorna från Biltema var det en ärlig rekommendation.
En kompis köpte en begagnad BMW R90S i början på 80-talet. Han kör med Biltema 5W-50 i motorn. Nu har den gått 46000mil och är borrad 2 gånger, senast vid 38000mil. Då mättes också ramlagren upp. Slitage 5/1000mm. Inget renoveringsbehov.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...