Vad tjänar svenne svensson?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Om du skriver att du
1. är läkarsekreterare
2. tjänar jättemycket pengar och
3. kör en TTS
i din statusrad i stället, så slipper du skriva inlägg om det i vareviga tråd.

Jag är nog villig att hålla med. Skriv nåt om ditt runda fönster också :D

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Svaret på en bra lön är 30 tusen efter skatt. Efter det är det fan inte värt att jobba mer.
Mina kunder tjänar väldigt bra (inte jag) det är helt sjukt vad mycket som försvinner i skatt minst 53% poff väck

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Svaret på en bra lön är 30 tusen efter skatt. Efter det är det fan inte värt att jobba mer.
Mina kunder tjänar väldigt bra (inte jag) det är helt sjukt vad mycket som försvinner i skatt minst 53% poff väck

Yäpp. Tjoff säger det.
Men jag tror du har rätt. 30k efter skatt är ok. Sen fritid resten.

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Jag tjänar 42,540kr/mån före skatt. Det ger ungefär 26,500-27,500 efter!
På nått konstigt sätt så varierar mängden kr/skatt/månad beroende på månad! Kan nån förklara de?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Jag tjänar 42,540kr/mån före skatt. Det ger ungefär 26,500-27,500 efter!
På nått konstigt sätt så varierar mängden kr/skatt/månad beroende på månad! Kan nån förklara de?

Kolla skatteverkets hemsida för skattetabellerna, men det är ju preliminärskatt iofs, du verkar betala ovanligt mycket skatt.

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Kolla skatteverkets hemsida för skattetabellerna, men det är ju preliminärskatt iofs, du verkar betala ovanligt mycket skatt.

De gör jag säkert! Brukar få tillbaka en lön på på deklarationen så jag har inte bekymrat mig så mycket!
Kommer ju alltid lämpligt till semestern!

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Räknar man på det sätter blir man inte skuldfri förens man är död, även ett friköpt hus kostar pengar i drift. Hyran man betalar för en lägenhet går till underhåll (förhoppningsvis) och som du skriver, eventuellt hyresvärdens skuld och inkluderar de flesta utgifter du har på ett hus med drift,underhåll och ev lån. Men hyran skulle dock knappast bli mindre om hyresvärden i sin tur är skuldfri.

Poängen är att man defacto inte har något lån, utan man kan säga upp sin lägenhet och flytta in i en friköpt husvagn/tält/banankartong och få minimala bostadskostnader snabbt och enkelt. Man är inte bunden till något.

Ser inte hyran som en skuld utan som en utgift som är betydligt enklare att justera om behovet uppstår än ett lån.

Jovisst, men en utgift som inte är enkel att bli av med. Ska man bo i en hyfsat nyproducerad lya kostar ju hyresrätten 10 lök i månaden och du har nada chans att håva in någon vinst.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Det spelar ingen roll hur mycket ni tjänar,jag tjänar x2 mer än er:stjärnstopp
:kuk/vaginamätartråd.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Finns väl en bra sak med att inte vara högavlönad.Om man blir arbetslös så slipper man få ont i magen av att tänka på hur räkningarna ska betalas.Fast det är ju klart en högavlönad kan ju börja sälja bort lite lyxgrejer

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Finns väl en bra sak med att inte vara högavlönad.Om man blir arbetslös så slipper man få ont i magen av att tänka på hur räkningarna ska betalas.Fast det är ju klart en högavlönad kan ju börja sälja bort lite lyxgrejer

Finns inkomstförsäkringar som ger mer än a kassa.

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Finns det till sjukdom med ?

Självklart. Det är tom så att om något inte finns hos de svenska bolagen så kan man försäkra sig i USA, landet där staten tillåter företag att ha kunder som betalar.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Sen faller resonemanget lite. Tjänar man tillräckligt bra så behöver man inte ha svinhöga räkningar, man köper saker kontant. Och skulle man mot förmodan bli arbetslös (vilket man inte blir, eftersom man om man tjänar tillräckligt bra har någon form av kompetens vilket gör att man aldrig letar jobb, man tackar ja eller nej) så kan man ställa av en bil, slå av värmen i stugan och hyra ut båten. Sen står man där med en stekarkåk som är dyr i drift, men inga lån så den är ändå billigare än Svenne Svensson skokartong till "villa".

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Den stora frågan är snarare om det är värt att offra allt vad det kostar för att få de positionerna att man sitter så säkert och tjänar så mkt. De personerna känner sällan sina barn och fritidsintresset är kontoret.

Inget för mig, nöjer mig med en "bra" lön, vill inte tjäna direktörspengar!

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Jo håller med lever inte precis för jobbet.Ägarna på jobbet sitter där sent på kvällarna skulle inte vilja byta med dem.Men är själv inte precis orolig för att bli arbetslös har hyffsad lön låga utgifter så jag sket i fack och a-kassa.Jobb finns där alltid om man vill

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
BUHUHUHUU! Stockholm är ändå ingen riktig storstad! NEW YORK är en riktig storstad!!! BUHUHUHUUU! Jag kommer från gråbo buuhuhuhu! :gråta

:)
Det finns ingen så kallad stor stad i hela Norden.
Vi har bara städer fast en del tror att det är en storstad.....:rolleyes:

Kolla på London, Paris, Milano m.fl. som jämförelse.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Självklart. Det är tom så att om något inte finns hos de svenska bolagen så kan man försäkra sig i USA, landet där staten tillåter företag att ha kunder som betalar.
Problemet är att man måste vara med i kommunist-A-kassan för att få teckna inkomstförsäkring.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
:)
Det finns ingen så kallad stor stad i hela Norden.
Vi har bara städer fast en del tror att det är en storstad.....:rolleyes:

Kolla på London, Paris, Milano m.fl. som jämförelse.

:skrattaåt :klappar

Det är ju precis det här som beskrivits tidigare. Folk som aldrig åkt tunnelbana som gråter om att "Stockholm är ändå ingen storstad". Kom med i matchen föfan!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jo håller med lever inte precis för jobbet.Ägarna på jobbet sitter där sent på kvällarna skulle inte vilja byta med dem.Men är själv inte precis orolig för att bli arbetslös har hyffsad lön låga utgifter så jag sket i fack och a-kassa.Jobb finns där alltid om man vill

Menade nog inte riktigt så.. Kan tänka mig att äga. Är inställd på en "hög" tjänst. Men är inte intresserad av att bli börs-VD och tjäna 22 msek/år. Eller ens nära det faktiskt!

Problemet med ägande är det vanligtvis medföljande kontrollbehovet som gör att folk sitter uppe hela nätterna 7 dar i veckan och inte ens är lediga på semestern. DET är något man kan jobba med. Kan man offra lite av sin egen lön på att anställa kompetenta chefer och lära sig delegera så kan det gå alldeles utmärkt att leva ett bra liv och äga företag, däremot kanske det är svårt om man försöker tävla om "mest pengar när man dör vinner"-troféen. Har faktsikt haft såna chefer, enligt min erfarenhet ger det betydligt bättre arbetsplatsklimat även för alla andra.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Problemet är att man måste vara med i kommunist-A-kassan för att få teckna inkomstförsäkring.

Det bär emot att säga. Men är det inte så att kommunist A-kassan ger rätt mkt bang for the buck?

Och utländska försäkringar kan de väl inte lägga sig i? Problemet är väl snarare att det inte är intressant rent ekonomiskt om man tjänar under 2 msek eller vad som räknas som en "bra" internationell lön.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept