Vad tjänar svenne svensson?

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det bär emot att säga. Men är det inte så att kommunist A-kassan ger rätt mkt bang for the buck?

Och utländska försäkringar kan de väl inte lägga sig i? Problemet är väl snarare att det inte är intressant rent ekonomiskt om man tjänar under 2 msek eller vad som räknas som en "bra" internationell lön.
Det bär framförallt emot att betala in pengar i ett system för lata jävlar som går hemma. Jag dumpade A-kassan för flera år sedan.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Menade nog inte riktigt så.. Kan tänka mig att äga. Är inställd på en "hög" tjänst. Men är inte intresserad av att bli börs-VD och tjäna 22 msek/år. Eller ens nära det faktiskt!

Problemet med ägande är det vanligtvis medföljande kontrollbehovet som gör att folk sitter uppe hela nätterna 7 dar i veckan och inte ens är lediga på semestern. DET är något man kan jobba med. Kan man offra lite av sin egen lön på att anställa kompetenta chefer och lära sig delegera så kan det gå alldeles utmärkt att leva ett bra liv och äga företag, däremot kanske det är svårt om man försöker tävla om "mest pengar när man dör vinner"-troféen. Har faktsikt haft såna chefer, enligt min erfarenhet ger det betydligt bättre arbetsplatsklimat även för alla andra.
Jo inget ont om mina chefer som är ägarna .Det är ett litet företag där alla kan säga vad de vill till varandra.Men själv har jag inte det drivet att driva företag jag gör mitt jobb o går hem.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det bär framförallt emot att betala in pengar i ett system för lata jävlar som går hemma. Jag dumpade A-kassan för flera år sedan.

Jag har aldrig varit med :tummenupp..

Varit arbetslös 1 gång, i drygt en månad eller nåt sånt. Totalt sett dock så har jag nog sparat närmare 50 lax på att inte tro på kommunism.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
:skrattaåt :klappar

Det är ju precis det här som beskrivits tidigare. Folk som aldrig åkt tunnelbana som gråter om att "Stockholm är ändå ingen storstad". Kom med i matchen föfan!

Jag håller faktiskt med. Stockholm är helt klart en storstad. Bara för att det finns många städer som det bor en jäkla massa mer folk i (packade i kåkstäder i utkanten) är en annan femma. Tycker man har varit i tillräckligt med metropoler för att kunna jämföra. Berlin tex skulle väl ingen direkt ifrågasätta som storstad. Ser ingen skillnad i storstadskänsla mellan Berlin och Stockholm. Hamburg känns mindre storstad än Stockholm, trots 2 mille och en massa businessfolk. Sen klart att Tokyo, London, NY mfl spelar i en annan division.

Göteborg däremot. Njaae, va? Rätt stor skillnad i tempo på Gbg och Sthlm faktiskt. Malmö är en riktig småstad. Oslo också. Pinsamt liten.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
Bodde i Malmö 3år hadde lägenhet lite i utkanten men kunde gå in till centrum på ca 15 minuter .Så Malmö är definiftivt en småstad

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jag håller faktiskt med. Stockholm är helt klart en storstad. Bara för att det finns många städer som det bor en jäkla massa mer folk i (packade i kåkstäder i utkanten) är en annan femma. Tycker man har varit i tillräckligt med metropoler för att kunna jämföra. Berlin tex skulle väl ingen direkt ifrågasätta som storstad. Ser ingen skillnad i storstadskänsla mellan Berlin och Stockholm. Hamburg känns mindre storstad än Stockholm, trots 2 mille och en massa businessfolk. Sen klart att Tokyo, London, NY mfl spelar i en annan division.

Göteborg däremot. Njaae, va? Rätt stor skillnad i tempo på Gbg och Sthlm faktiskt. Malmö är en riktig småstad. Oslo också. Pinsamt liten.
Tempo? Du menar folk som har låtsasbråttom?

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09

Varit arbetslös 1 gång, i drygt en månad eller nåt sånt. Totalt sett dock så har jag nog sparat närmare 50 lax på att inte tro på kommunism.

Antar att du bara har och alltid kommer ha endast lagstadgad trafikförsäkring på hojen också? :)

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08

Jag har både inkomstförsäkring och A-kassa.

Dina 50.000 hade jag tjänat in på 1,5 månader om jag mot förmodan blir arbetslös.. :)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Antar att du bara har och alltid kommer ha endast lagstadgad trafikförsäkring på hojen också? :)

Halv..

Men det där är det statistik och ekonomi i.. Jag kör på ett sätt att jag förr eller senare kommer att krascha, så ere. Dock gäller ändå inte försäkringen på bana, och vagnskadan är så dyr att den på några år bekostat en ny motsvarande hoj iaf så jag ser inte syftet med att skänka bort pengarna till ett FB.

Men jobb, det finns det alltid. Frågan är bara om man ställer sig i hörnet med de som gråter och tycker sig vara för fina för att städa (trots total avsaknad av kompetens). Eller om man krigar på och gör vad som krävs av en!

Men visst, det kanske är roligare att gå hemma för A-kassa än att köra budbil om man har 300 hp.. Jag väljer nog ändå att göra något produktivt och ta "risken" att göra nåt som är under min egentliga kompetens i så fall.

Jag har både inkomstförsäkring och A-kassa.

Dina 50.000 hade jag tjänat in på 1,5 månader om jag mot förmodan blir arbetslös.. :)

Om du får 35 lax /mån rent så kostar också din inkomstförsäkring betydligt mkt mer vilket fortfarande stället matten på prov.

Och jag är inte emot att försäkra bort nåt. Men jag vill inte ha mitt namn på nåt som har med facket att göra, och jag förstår konceptet med försäkringar (det är aldrig en plusaffär för kunderna i stort).

Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Halv..

Men det där är det statistik och ekonomi i.. Jag kör på ett sätt att jag förr eller senare kommer att krascha, så ere. Dock gäller ändå inte försäkringen på bana, och vagnskadan är så dyr att den på några år bekostat en ny motsvarande hoj iaf så jag ser inte syftet med att skänka bort pengarna till ett FB.

Men jobb, det finns det alltid. Frågan är bara om man ställer sig i hörnet med de som gråter och tycker sig vara för fina för att städa (trots total avsaknad av kompetens). Eller om man krigar på och gör vad som krävs av en!

Men visst, det kanske är roligare att gå hemma för A-kassa än att köra budbil om man har 300 hp.. Jag väljer nog ändå att göra något produktivt och ta "risken" att göra nåt som är under min egentliga kompetens i så fall.

Om du får 35 lax /mån rent så kostar också din inkomstförsäkring betydligt mkt mer vilket fortfarande stället matten på prov.

Och jag är inte emot att försäkra bort nåt. Men jag vill inte ha mitt namn på nåt som har med facket att göra, och jag förstår konceptet med försäkringar (det är aldrig en plusaffär för kunderna i stort).
Det har jag gjort ett par gånger och det finns alltid något att lära sig när man väl kommit över sin fisförnämhet.

Något som alla skulle må bra av att få uppleva.

Dessutom knyter man ofta viktiga kontakter som kan hjälpa en senare i livet. Eller varför inte ta chansen och hjälpa någon som behöver ens hjälp när man ändå har tid...?

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08

Inom Unionen kostar den 50 pix plus fackavgift / månad. Facket har faktiskt hjälpt mig tjäna mycket mer pengar dom sista åren. Tack för det televerket!

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Halv..

Jag sökte massor av arbeten som inte låg i nivå med min utbildning. Bland annat budbilsjobb som du tog upp som exempel, arbete på bensinmack och så vidare i all oändlighet. Fick dem inte. Svaret jag fick var, att jag troligtvis skulle söka andra jobb under tiden och därmed ändå sluta och de ville inte lägga ner tid på att hitta en ny igen.

Nej, jobb finns inte alltid. Men har du rätt kontakter, en utbildning inom ett område där efterfrågan är stor, kompetens och erfarenhet, då är det självklart lättare att få nytt arbete.

Jag reagerade lite på din definition av a-kassan som en kommunistisk inrättning, då övriga försäkringar är exakt samma sak: Alla är med och betalar ifall att och hjälps därmed åt att bekosta andras olyckor och du förväntar sig att de gör detsamma för dig. Du borde alltså skippa halvförsäkringen och lyfta bort det kooperativa oket du befinner dig under. :hihi

Olyckor, att bli arbetslös, kan inträffa även i arbetslivet. Företaget jag tidigare var anställd på likviderades på grund av att ägarna inte kunde komma överens. Vips stod jag utan arbete. Lyckades dock ganska så snabbt få ett nytt, men a-kassan var till hjälp under tiden. Men alla får göra sina val utifrån vad de tycker är bäst, så även du, men det är ändå inte mer kommunistiskt än att du har en hemförsäkring eller halvförsäkring på hojen.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
50? 600 kr per år alltså? När jag dumpade skiten kostade det dubbelt.

Den vanliga inkomstförsäkringen kostar ju inget, den ingår i fackavgiften. Den täcker upp till 35000 i 160 dagar om jag inte missminner mig. 50kr plus så täcker det upp till 60000 och i dubbelt så många dagar.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jag reagerade lite på din definition av a-kassan som en kommunistisk inrättning, då övriga försäkringar är exakt samma sak: Alla är med och betalar ifall att och hjälps därmed åt att bekosta andras olyckor och du förväntar sig att de gör detsamma för dig. Du borde alltså skippa halvförsäkringen och lyfta bort det kooperativa oket du befinner dig under. :hihi
Sitta hemma och spela TV-spel och dricka latte på stan i timmar är inte vad jag definierar som "andras olyckor".

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
... men det är ändå inte mer kommunistiskt än att du har en hemförsäkring eller halvförsäkring på hojen.

Och en bra sjukförsäkring ;)

Som jag skrev, jag har inget emot inkomstförsäkringar. Det är kopplingen till facket som får magen att vända sig.

Nu ska jag skriva en superkul rapport om konjunkturprognosen för Norge 2012! Yippieee.. :huvet

Ha det gött!

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Den vanliga inkomstförsäkringen kostar ju inget, den ingår i fackavgiften. Den täcker upp till 35000 i 160 dagar om jag inte missminner mig. 50kr plus så täcker det upp till 60000 och i dubbelt så många dagar.
My bad, jag menade A-kasseavgiften. Vad är den i (Sovjet)Unionen numera?

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
tror man betala som mest 5-600 i månaden a-kassa samt medlemsavgift
Men de sänkte den sen när så många hoppa av

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring