Halv..
Men det där är det statistik och ekonomi i.. Jag kör på ett sätt att jag förr eller senare kommer att krascha, så ere. Dock gäller ändå inte försäkringen på bana, och vagnskadan är så dyr att den på några år bekostat en ny motsvarande hoj iaf så jag ser inte syftet med att skänka bort pengarna till ett FB.
Men jobb, det finns det alltid. Frågan är bara om man ställer sig i hörnet med de som gråter och tycker sig vara för fina för att städa (trots total avsaknad av kompetens). Eller om man krigar på och gör vad som krävs av en!
Men visst, det kanske är roligare att gå hemma för A-kassa än att köra budbil om man har 300 hp.. Jag väljer nog ändå att göra något produktivt och ta "risken" att göra nåt som är under min egentliga kompetens i så fall.
Jag sökte massor av arbeten som inte låg i nivå med min utbildning. Bland annat budbilsjobb som du tog upp som exempel, arbete på bensinmack och så vidare i all oändlighet. Fick dem inte. Svaret jag fick var, att jag troligtvis skulle söka andra jobb under tiden och därmed ändå sluta och de ville inte lägga ner tid på att hitta en ny igen.
Nej, jobb finns inte alltid. Men har du rätt kontakter, en utbildning inom ett område där efterfrågan är stor, kompetens och erfarenhet, då är det självklart lättare att få nytt arbete.
Jag reagerade lite på din definition av a-kassan som en kommunistisk inrättning, då övriga försäkringar är exakt samma sak: Alla är med och betalar ifall att och hjälps därmed åt att bekosta andras olyckor och du förväntar sig att de gör detsamma för dig. Du borde alltså skippa halvförsäkringen och lyfta bort det kooperativa oket du befinner dig under.
Olyckor, att bli arbetslös, kan inträffa även i arbetslivet. Företaget jag tidigare var anställd på likviderades på grund av att ägarna inte kunde komma överens. Vips stod jag utan arbete. Lyckades dock ganska så snabbt få ett nytt, men a-kassan var till hjälp under tiden. Men alla får göra sina val utifrån vad de tycker är bäst, så även du, men det är ändå inte mer kommunistiskt än att du har en hemförsäkring eller halvförsäkring på hojen.