Vad tjänar svenne svensson?

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Och en bra sjukförsäkring ;)

Som jag skrev, jag har inget emot inkomstförsäkringar. Det är kopplingen till facket som får magen att vända sig.

Nu ska jag skriva en superkul rapport om konjunkturprognosen för Norge 2012! Yippieee.. :huvet

Ha det gött!

Idag kan du väl vara med i a-kassan utan att vara med i facket? :confused:

Lycka till med rapportskrivandet! Avundas inte dig det minsta. ;)

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Och en bra sjukförsäkring ;)

Som jag skrev, jag har inget emot inkomstförsäkringar. Det är kopplingen till facket som får magen att vända sig.

Nu ska jag skriva en superkul rapport om konjunkturprognosen för Norge 2012! Yippieee.. :huvet

Ha det gött!

Den behöver du inte ha. Det finns privata alternativ. Dom har lite sämre villkor och lite högre avgift än vad Unionen har i totalavgift.

Bra affär? Nä, men du slipper ju hjälp med allt möjligt...

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Lycka till med rapportskrivandet! Avundas inte dig det minsta. ;)

Kunde inte hålla mig borta helt...

Undrar hur stort K man får om man lämnar in en handskriven lapp som säger: "Det ser mörkt ut, jääälit mörkt!"?

Gosh.. Inte ens nån "riktig" rapport, rätt simpelt egentligen, men jag är helt ur led :(.. Hade hatat att spela PS3 om det var nån som bad mig ungefär!

:sissy 4 år :glömdet

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Kunde inte hålla mig borta helt...

Undrar hur stort K man får om man lämnar in en handskriven lapp som säger: "Det ser mörkt ut, jääälit mörkt!"?

Gosh.. Inte ens nån "riktig" rapport, rätt simpelt egentligen, men jag är helt ur led :(.. Hade hatat att spela PS3 om det var nån som bad mig ungefär!

:sissy 4 år :glömdet

Vad jobbar du med? Är det dags att dumpa Odin Norge nu? hehe

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Flesta jag känner tjänar väl runt 30k, lite blandade yrken. Mest IT, men även domare, hantverkare med mera.

Tycker också att 30 pistoler verkar vara någon sorts genomsnittslön i Sthlm. Att bara 10% tjänar över 40 som det stod tidigare i tråden tycker jag låter väldigt lågt dock.

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
A-kassan är grymt bra! I det allra flesta länder hade man jublat högt över att kunna försäkra sin inkomst till så låg kostnad. Min a-kassa kostar 90 spänn i månaden hade jag inte den och fick stå ut med alfa-kassan om jag blev arbetslös hade det inte varit kul att försöka köpa julklappar till ungarna.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Tycker också att 30 pistoler verkar vara någon sorts genomsnittslön i Sthlm. Att bara 10% tjänar över 40 som det stod tidigare i tråden tycker jag låter väldigt lågt dock.

Jag är väl närmare 40 än 30 iofs, men då jobbar jag lite jour och sån skit som inte ligger på grundlönen, vet inte om det var totalen som efterfrågades.

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10

Skulle tro 20% i storstads regionerna. Men när man kommer över det börjar man använda sig av löneväxling och andra pensionslösningar samt bonusprogram.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vad jobbar du med? Är det dags att dumpa Odin Norge nu? hehe

Jobbar?? Jag spelar PS3 och går på A-kassa :tungan

Nej, jag pluggar. Företagsekonomi och juridik. Men just nu läser jag nationalekonomi och det är där vi granskar Norge lite.

Så jag skulle inte uttala mig om enskilda fonder öht. Men fastlands-Norge (man separerar oljan i statistiken normalt) ser väl sådär ut generellt, men på uppgång. Om mina fake-kunskaper i ämnet skulle va värda nåt. Motiveringen orkar jag inte dra, men det lutar åt att konjunkturpilen kommer peka uppåt de kommande åren iaf. Vilket fortfarande inte säger något om en specifik fond.

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Priset per bok är ju väldigt lågt samtidigt som man tror på bättre makroutsikter under 2011. kan inte var helt fel trygg investering.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Och jag är inte emot att försäkra bort nåt. Men jag vill inte ha mitt namn på nåt som har med facket att göra, och jag förstår konceptet med försäkringar (det är aldrig en plusaffär för kunderna i stort).

När var a-kassa senast bundet till facket? Under mina snart 11 yrkesverksamma år så har det inte varit fackbundet någon gång.
Jag har varit arbetslös och haft a-kassa och jag ångrar inte en sekund att jag har betalat in och fortfarande betalar a-kasseavgift.

Det är en femma om man gör det valet själv, att stå utanför det systemet.
Men att vara så präktig och se ner på de som betalar för en säkerhet är ju lite släng av idioti. Jag utser inte Valmers till en idiot bara för att han betalar helförsäkring på sin bil istället för att spara pengar till reparation på ett separat konto.

Nej, jag pluggar. Företagsekonomi och juridik. Men just nu läser jag nationalekonomi och det är där vi granskar Norge lite.

Bara studielån då tar jag för givet, inget studiebidrag hoppas jag :rolleyes:

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Men att vara så präktig och se ner på de som betalar för en säkerhet är ju lite släng av idioti. Jag utser inte Valmers till en idiot bara för att han betalar helförsäkring på sin bil istället för att spara pengar till reparation på ett separat konto.

Inskickat av Hund

Och jag är inte emot att försäkra bort nåt.

Hur tänkte du nu?

Jag hade gärna stått längre ifrån systemet. Men att betala för saker och sen välja att inte utnyttja dem är bara dumt. Men jag hade klarat mina år utan bidraget om det varit så. Hade gärna gjort det mot framtida skattelättnader!

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
A-kassan är grymt bra! I det allra flesta länder hade man jublat högt över att kunna försäkra sin inkomst till så låg kostnad. Min a-kassa kostar 90 spänn i månaden hade jag inte den och fick stå ut med alfa-kassan om jag blev arbetslös hade det inte varit kul att försöka köpa julklappar till ungarna.

A-kassan är ett bidrag, är inte så säker på att så många är överdrivet avundsjuka på a-kassan i den form vi har, inte med tanke på hur mycket det kostar.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jaså, självfinansierad eller? :lol

Om det vore en riktig försäkring borde vi omgeånde lägga ut den på en aktör som är expert på försäkringar, t.ex. Trygg Hansa. Tycker du inte? :D

Självfinansierad är den inte, men den är inte till 100% skattefinansierad och du måste betala in pengar för att få ta del av den.

Inte ens privata försäkringsbolag står för hela kostnaden vid till exempel en hojolycka, men du anser antagligen att privata försäkringsbolag sysslar med bidragsutbetalningar. :lol

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Helt klart att de flesta väljer fel yrke ...

:D :Bugar

Bifogat

• image001.gif
    image001.gif
    78.7 KB · Visningar: 49

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Självfinansierad är den inte, men den är inte till 100% skattefinansierad och du måste betala in pengar för att få ta del av den.

Inte ens privata försäkringsbolag står för hela kostnaden vid till exempel en hojolycka, men du anser antagligen att privata försäkringsbolag sysslar med bidragsutbetalningar. :lol

Om försäkringsbolagen för sina mc-försäkringar fick 95% av utbetalningarna finansierad av staten så skulle jag absolut tycka det. Jag lovar!

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept