Vad tjänar svenne svensson?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Inte ens privata försäkringsbolag står för hela kostnaden vid till exempel en hojolycka, men du anser antagligen att privata försäkringsbolag sysslar med bidragsutbetalningar. :lol

Såsom gruppen "privata försäkringsbolag" betraktat, så jo. Det gör dem. Däremot betalar mkt helt riktigt från.. eeehh (hjärnsläpp) trafikskadefonden? Men till vilken de alla betalar.

Right!?

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Om försäkringsbolagen för sina mc-försäkringar fick 95% av utbetalningarna finansierad av staten så skulle jag absolut tycka det. Jag lovar!

Är inte vården till stor del bekostad av staten efter en olycka? Eller försäkringsbolagen betalar den ur "egen" ficka? Inkomstbortfall står de väl för, men vården?

Såsom gruppen "privata försäkringsbolag" betraktat, så jo. Det gör dem. Däremot betalar mkt helt riktigt från.. eeehh (hjärnsläpp) trafikskadefonden? Men till vilken de alla betalar.

Right!?

Jag vet ingenting om någonting. Jag bara tar allt ur luften som vanligt här på SH och hoppas att någon som har fakta kan slå dem nätt i huvudet på mig så att jag lär mig en ny sak. :)

Ja, den ses och används verkligen som en försäkring av gemene svennebanan.

Nä, uppenbart finns det vissa som ser den som ett bidrag.

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag vet ingenting om någonting. Jag bara tar allt ur luften som vanligt här på SH och hoppas att någon som har fakta kan slå dem nätt i huvudet på mig så att jag lär mig en ny sak. :)

Jag har inte forskat på området. Men en sak jag minns från tiden på IF är att sakskadan och den rena invaliditetsersättningen var en liten del av kostnaden vid en allvarlig- /dödsolycka.

Däremot står nog fortfarande staten för primärvården, helt riktigt.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jag har inte forskat på området. Men en sak jag minns från tiden på IF är att sakskadan och den rena invaliditetsersättningen var en liten del av kostnaden vid en allvarlig- /dödsolycka.

Däremot står nog fortfarande staten för primärvården, helt riktigt.

Det var väl därför staten lade en extra avgift på försäkringen, för att försäkringstagarna själva i större utsträckning skulle stå för vårdkostnaden?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det var väl därför staten lade en extra avgift på försäkringen, för att försäkringstagarna själva i större utsträckning skulle stå för vårdkostnaden?

Check!

Men det berör ju ändå bara fordonsförsäkringar, så alla andra skador blir ju kommunistreglerade.

Jag är iofs så pass smygsosse att jag tycker att vård och utbildning SKA vara statligt finansierade (om än inte administrerade). Så det är väl ok.

Kostnaden för sporthojsfukkon som kör sönder sig "i onödan" är förmodligen försvinnande liten då gruppen är så pass liten. Inte mer rätt för det, men ändå.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Självfinansierad är den inte, men den är inte till 100% skattefinansierad och du måste betala in pengar för att få ta del av den.

Det där är en påtvingad försäkring som alla har. Skulle nog inte vilja kalla den försäkring just eftersom den inte är "extra" utan just påtvingad. URK

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Det där är en påtvingad försäkring som alla har. Skulle nog inte vilja kalla den försäkring just eftersom den inte är "extra" utan just påtvingad. URK

Än så länge är väl inte obligatoriskt att vara med i a-kassan, även om borgarna vill ha det så? Får de genom sin önskan, att tvinga folk att vara med, då kan de ju lika gärna ta ut inbetalningen via skattsedeln istället. Därefter går deras våta dröm i uppfyllelse, att få lov att kalla det bidrag istället för försäkring. :)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Är inte vården till stor del bekostad av staten efter en olycka? Eller försäkringsbolagen betalar den ur "egen" ficka? Inkomstbortfall står de väl för, men vården?.

Nu jämför du lite konstigt, man försäkrar sig inte för vården för det täcks redan av det allmänna. Man försäkrar sig för direkta skador, t.ex. skadat fordon, och det är exakt vad man betalar för också. Om man sedan får vård så hamnar det i en helt annan resultaträkning.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Nu jämför du lite konstigt, man försäkrar sig inte för vården för det täcks redan av det allmänna. Man försäkrar sig för direkta skador, t.ex. skadat fordon, och det är exakt vad man betalar för också. Om man sedan får vård så hamnar det i en helt annan resultaträkning.

Jo, men borgarna ville ju helst att fordonsägarna skulle stå för hela kalaset själva, även vården. Det var ju därför den första och andra höjningen av fordonsförsäkringen var föreslagna, varav den andra inte blivit av hittills.

Jämförelsen är lite konstig, det håller jag med om, men så fick jag i alla fall tiden att gå ett par minuter till. :)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Om man sedan får vård så hamnar det i en helt annan resultaträkning.

Nu argumenterar du som en sosse MAkKan..

Man kan bokföra vad som helst, var som helst. Det intressenta är kausaliteten i vems agerande som leder till vems nota. Att det hamnar på en skattsedel gör det inte ogjort.

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Palle har rätt. Man gjorde 1:a höjningen av fordonsförsäkringen för att försäkringstagarna skulle täcka mer av rehabiliteringskostnaderna.

Nej, ett försäkringsbolag står inte alls för alla kostnaderna. Det blir för dyrt samt svårt för småförsäkringsbolag att återförsäkra sig.

A-kassan är en försäkring för det är något du har rätt till. Ett bidrag är individ anpassat efter behov. T.ex. du får inte mindre a-kassa för att du har lägre hyra men det får du med bidrag.

Markus jag tror många skulle vara rätt avundsjuka på den. I USA t ex kostar ett sjuk och olyck samt liv försäkringspaket för en familj 10.000:- månaden i alla fall under 90-talet. Jag skulle definitivt inte ta deras skattesats och deras försäkringspremier före vår.

//Dafe

Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Markus jag tror många skulle vara rätt avundsjuka på den. I USA t ex kostar ett sjuk och olyck samt liv försäkringspaket för en familj 10.000:- månaden i alla fall under 90-talet. Jag skulle definitivt inte ta deras skattesats och deras försäkringspremier före vår.
//Dafe

Det skulle jag. $150/månad för en rejäl sjukförsäkring och en livförsärkring som iaf betalar av huset några gånger om...

Och skatten ja, den är ju förstås lägre. Helt otroligt vad de kan i världens bästa land.

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Det skulle jag. $150/månad för en rejäl sjukförsäkring och en livförsärkring som iaf betalar av huset några gånger om...

Och skatten ja, den är ju förstås lägre. Helt otroligt vad de kan i världens bästa land.

Eftersom det står att du bor i midwest så antar jag att du har koll. Har själv bott i Iowa. Ligger ett familjepaket på $150/månaden idag? Min polar betalar ca 25% i skattesats men sen så är ju löneläget högre men det bror även på yrke. Eller har jag fel?

//Dafe

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX

Nja, en statsskuld på SEK 90 000 000 000 000 indikerar väl att "världens bästa land" är att ta i.
Lite bananrepublikvarning.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Eftersom det står att du bor i midwest så antar jag att du har koll. Har själv bott i Iowa. Ligger ett familjepaket på $150/månaden idag? Min polar betalar ca 25% i skattesats men sen så är ju löneläget högre men det bror även på yrke. Eller har jag fel?

//Dafe
Skatter har vi avhandlat i många diskussioner tidigare, men visst 25% låter rimligt beroende på inkomst och personliga förhållanden. Med lite avdrag har jag legat runt 12-15%.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept