BMW R90s skrev:
En fråga, vilket brott är prioriterat av vår myndigheter?
Tänker då på polis, länsrätt, åklagare mm
OK! Nu blir vi lite mer seriösa i debatten!
Prioritet nr. 1 är våldsbrott eftersom det drabbar andra människor på ett ofta brutalt sätt vilket påverkar de flesta mer eller mindre livet ut!
Personligen tycker jag det känns skönt att man prioriterar detta före allt annat. Att man sedan kan ha en till synes skev prioritering i andra enstaka fall har med största sannolikhet att göra med bristande resurser i kombination med att man får bevisen upplagda på silverfat vilket INTE är fallet vid tex. grövre brott så som tex. våld inom hemmets 4 väggar! Där står ofta ord mot ord och man fäller sällan en gärningsman helt enkelt pga. att man saknar bevis/vittnen. Och allt har i grund och botten att göra med våran rättssäkerhet.
När det gäller fartkontroller så blir jag irriterad om man utför detta på ställen och tidpunkter där risken för en allvarlig olycka är så gott som noll. Eller när man gör det på vägar som inte hör till de mest olycksdrabbade vägsträckningarna. Ett exempel på detta (nu var det visserligen länge sedan jag såg någon där) är den 2-filiga motortrafikleden med planskillda korsningar norr om Göteborg med beteckningen E6 med en gällande hastighetsbegränsning på 90 km/h.
Hur ser olycksstatistiken ut för E6:an direkt norr om Bäckebolsmotet i riktning norr ut??? Vad jag känner till EN dödsolycka på drygt 15 år och då var det två brottslingar som hade stulit var sin bil och som körde som idioter tills en av dem körde på en Toyota Hiace där det satt en dam på 61 år som avled när bilen knuffades av vägen. I övrigt är det väl bara kökrockar i samband med rusningstrafik. Så vad är då vitsen med att slösa på resurser kl. 19:30 en torsdagskväll (som exempel) när det är minst sagt glest med trafik.
Jo, jag har åkt fast där (med bil skall tillägggas) och jag bryr mig inte så mycket över det faktum att jag fick böter. Jag körde ju medvetet för fort och får stå mitt kast. Men just platsen som sådan och tidpunkten för fartkontrollen retade jag mig på. Det finns ju nästan inget motiv alls för att ha kontroll där och då, eller???
// Niklas