Vad tycker ni andra här inne om Skenförsäkring?

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
69:an skrev:
Ja, precis så är det. Välkommen till verkligheten.
Om en "normal" människa med "normalt" jobb och "normal" ekonomi vill äga en Piper PA28, en Ferrari 355 eller en 500 m2 villa på en egen skärgårdsö blir det också stora hål i plånboken. Därför är det brukligt att rätta munnen efter matsäcken. Somliga klarar inte av det utan måste till varje pris stärka egot genom att ha något som de egentligen inte har förutsättningar att ha. Har du inte råd att köpa oxfilé så käkar du skinkstek istället, du snor inte oxfilé på ICA. Väl?

Vad som tycks så förtvivlat svårt att förstå, även för somliga hyfsat vuxna människor, är att det faktiskt inte är en mänsklig rättighet att äga en sporthoj. Försäkringspremiernas storlek har faktiskta orsaker, och bygger som regel inte på godtycklig ondska från försäkringsbolagen.

Mitt i prick!!

sismo

Motorpsyklist™
Gick med
25 Mar 2005
Hoj
Hamas kom och sprängde den
None of my business. Folk får göra som de vill, om det går fel så slår det bara tillbaka på dem. Samma sak med skyddskläder-debatten, de för göra som de vill. Då kommer ngn jeppe och klagar på att de höjer premierna, men det kompenseras förmodligen med Bonusen man får om man HAR skinnställ och annat skräp..

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
aci skrev:
Ähh skit i att försäkra, snuten hänger inte med ändå

respekct

Grattis, du vinner! Du har nu lyckats sänka denna tråd till lägre nivå än vad Dicken har lyckats med. Vad vill du ha i pris? Får jag föreslå en svensk-engelsk ordbok?

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Valen skrev:
Grattis, du vinner! Du har nu lyckats sänka denna tråd till lägre nivå än vad Dicken har lyckats med. Vad vill du ha i pris? Får jag föreslå en svensk-engelsk ordbok?

Snabbguide för att se SH Ironi:

Kolla efter:
Direkct
Respekct
Nakk Skåt
även i fler varianter

Dicken32

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Hoj
zx9r
Finns en mycket enkel lösning på det här problemet, sköt er själv å skit i andra :tummenupp det funkar jävligt bra, ni är som ett gäng gnällande 90 åriga kärringar som klagar när nån parkerat bilen fel :fatta! skärp er ffs

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Om det inte fanns en massa jävla idioter som snor hojar så skulle inte försäkringarna vara så dyra och alla skulle kunna ha råd att åka hoj på vilka villkor.

Och inte är de så att de som skenförsäkrar bidrar till att premierna är så höga....de är väl inte mer benägna att dansa ut i geografin som de som har hojen ståendes på sig själva? Eller stjäla andras hojar för den delen heller.

Sen ska man komma ihåg att det finns försäkringsbolag som även låter andra tex. familjemedlemmar att köra hojen....räknas det som skenförsäkring om bolaget själv tycker det är OK? :confused:

Men de menar jag att hur man än väljer att försäkra så borde det inte behöva vara så jävla dyrt :kocko

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Dicken32 skrev:
Finns en mycket enkel lösning på det här problemet, sköt er själv å skit i andra :tummenupp det funkar jävligt bra, ni är som ett gäng gnällande 90 åriga kärringar som klagar när nån parkerat bilen fel :fatta! skärp er ffs

Exakt, försäkra din egen hoj, snylta inte på andras premier.

Sedan att du blandar ihop 90-åriga kärringar med folk som har, och framför, andra åsikter än dig säger mer om dig än dom....

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Läst men ej förstått???

Dicken32 skrev:
Läs på en smula om hur en försäkring fungerar innan du häver ur dig något liknande igen.
Det är faktiskt så att DIN försäkring påverkar alla andras...Detta förhållande är tillämpbart på alla som försäkrar!
Varje försäkringsutbetalning tas ur den kassa som fylls på av försäkringstagarna. Om mindre pengar flyter in så måste ALLA betala mera.
Detta kan komma sig av att en del kör som idioter och i 50år+ kommer att kräva 4 pers assistenter eller att många klotar pga total avsaknad av omdöme.
Du missade tydligen att 2003 blev 30% (eller var det 40%?) av R1-orna försäkringsärende. Det är inte "någon annan som betalar" detta utan försäkringtagarna.
Jag har två hojar rullande och har dem båda försäkrade på mig. Jag tillhör en "försäkringskollektivi" som anses som en god risk, mao det kostar nästan inget att försäkra dem.. (tot 2000/år hel..)
Fundera över varför??
Ett inlägg på låg nivå - visst - fullt avpassat till mottagaren

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Nicke skrev:
Undrar förresten om man kan försäkra lägenheten på syrran? Hon är 10 år äldre än mig och bor i Luleå så det borde ju bli betydligt billigare.

Så blir det när bolagen har helt orimliga premier för oss yngre i storstäder! De får helt enkelt skylla sig själva när det inte finns andra alternativ än att skena eller bo oförsäkrat!

Få bostäder är mobila, vilket inte kan sägas om ett motorforon! Dvs. det är fullständigt logiskt orimligt att skenförsäkra en stationär bostad på en annan fysisk plats. Medan det de facto GÅR när det gäller motorfordon.

Ditt resonemang, eller rättare sagt inställning, tycker inte jag håller. För det FINNS faktiskt andra typer av hojar som är avsevärt mycet billigare att försäkra. Och jag garanterar dig att de flesta motorcyklister sklle vara mer än nöjda med tanke på kurvhastigheter man kan ha med dessa hojar.

MEN, och det är HÄR skon klämmer. Dessa hojar är INTE ika fräcka och de har INTE lika bra acceleration ut ur böjarna och når följdaktligen inte upp i närmare 300 km/h.

En sådan hoj, som jag tänker på, är en äldre variant av tex. Honda CBR 600, säg årsmodeller upp till 1993.

Mvh!
// Niklas

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
sismo skrev:
None of my business. Folk får göra som de vill, om det går fel så slår det bara tillbaka på dem. Samma sak med skyddskläder-debatten, de för göra som de vill. Då kommer ngn jeppe och klagar på att de höjer premierna, men det kompenseras förmodligen med Bonusen man får om man HAR skinnställ och annat skräp..

Sorry men det funkar inte så. Om jag kostar försäkringsbolaget en hel hög massa stålar och försäkringsblaget inte tjnar tillräckligt med pengar så HÖJER de premien! Enkelt!

Om nu inte den lilla gruppen tex. klass 7 fortfarande betalar in tillräckligt med pengar och försäkringsbolagen inte tror sig kunna få in mer från denna grupp så ligger det mycket nära tll hands att FB då börjar höja premierna för andra "likasinnade" grupper.

Dvs. det du gör, med avseende på kostnader för FB och samhället i övrigt, påverkar oss andra. Vare sig du vill eller inte! Alltså borde det ligga i vårat gemensamma intresse, som hojkollektiv, att försöka se till att hålla försäkringspremierna nere!

// Niklas

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Du hajar att jag var superironisk va?

Avarage skrev:
Få bostäder är mobila, vilket inte kan sägas om ett motorforon! Dvs. det är fullständigt logiskt orimligt att skenförsäkra en stationär bostad på en annan fysisk plats.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Du skulle inte skriva och gnälla om försäkringspremier om det funkade. Jag fick för mig att du hade lite koll men nu tror jag inte det längre. Och börja jiddra om "rika, kaxiga" osv. var det sämsta jag hört. Låter som att du är 14 år gammal och avundsjuk. Jaja, bo hemma hos mamma och pappa och kör "hans hoj" så länge. Skriv gärna att det är pappas hoj i din bildtext så folk slipper missförstå dig. Hoppas att du står för hoj och försäkring själv när du flyttar hemifrån.

Dicken32 skrev:

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Dicken32 skrev:
Nej min personliga åsikt är att detta forum är överfullt av rika, kaxiga, snobbiga, (duktiga) , snorungar.

Är man duktig får man vara kaxig - snorunge får stå för dig själv. :tungan

Nej skämt åsido, vad är det som är så svårt att förstå egentligen? Du låter som om det är varje människas rättighet, oavsett ekonomi, att äga en ny sporthoj...? Jag lovar dig att om du exempelvis tittar in på något aktivt Lamborghini- eller Porsche-forum så kommer du att hitta en massa folk som har möjlighet (läs: skapar förutsättningar, ofta bara genom att prioritera) att äga och försäkra sådana fordon - tänker du grina där också bara för att du tycker det är för dyrt att försäkra en Diablo, Murcielago eller 996?

Jag tror inte att SH-medlemmar är särskilt mycket rikare än folk i gemen. Däremot finns här en överrepresentation av förhållandevis unga män utan familj, som under en tid i sitt liv har möjlighet att låta en stor del av sin normalekonomi kretsa runt hojintresset. Prioriteringar alltså. Man kör sporthoj och äter skinkstek - eller pasta och ketchup.
Dessutom finns några som anser sig behöva både sporthoj och oxfilé utan att ha plånbok därtill - och somliga av dem stjäl (åtminstone bildligt talat) antingen oxfilén eller hojförsäkringen...

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln