Vad tycker ni andra här inne om Skenförsäkring?

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Dicken32 skrev:
Om det inte var så hutlösa priser skulle försäkringsbolagen slippa skenförsäkrnigar! har full förståelse för alla som skriver den på föräldrar/far/mor/föräldrar. Det kanske är dax för dom å vakna till å se vilka följder det får när man får betala 35 000 om året för den hojen man vill ha så finns det ju bara 2 alternativ kvar! skenförsäkra eller åka oförsäkrat! sen får alla moralmuppar säga vad f*n dom vill!


Det finns ett alternativ till: KÖP EN HOJ SOM DU HAR RÅD ATT FÖRSÄKRA !
 

pucko

Medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CBR 600 RR 07
Nicke skrev:
Nya sporthojar är grymt stöldbegärliga. Min förra hoj hann jag ha i 5 månader innan den blev stulen (och kom tillbaka). Kostade FB 15000 att fixa lås och lack och mig kostade det 5000 spänn i självrisk.
Men den hade aldrig kunnat bli stulen om den stod i pappas namn då eller. :kocko
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Zee skrev:
Det finns ett alternativ till: KÖP EN HOJ SOM DU HAR RÅD ATT FÖRSÄKRA !

mEn du e JuH hellT duM i HuvvEt jUh :kocko :hördu :machinegu De faTar du Vel aT ja inTe kan TjörA en gaMal motOrsyckEl tiL koRvmoJen ocH pOlarNa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Trafikförsäkringen är dyr på en sporthoj för unga, nybakade körkortsinnehavare. Tror ni att ni klarar av att räkna ut varför?
 
Last edited:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag är egentligen rätt less på att folk inte fattar att man försäkrar sina egna grejer. Verkar var extremt svårt att förstå för många. Jag skiter i om hojen blir stulen, ollad eller uppeldad så länge den är försäkrad på han som äger och kör hojen så skada/stöld etc. hamnar i rätt grupp. Köp en och trafikförsäkra eller köp en annan hoj. Är det så förbannat svårt att förstå?

Så här är scenariot i många fall tror jag:
Nykläckt A-kortsinnehavare: "- Oj, en fräsig Äjjetta med 145 hk på slangen för bara 60 lappar! En sån ska jag ha!"
Nykläckt A-kortsinnehavare kollar upp försäkring: "- Ojdå, den kostar 40 000 hel/helår att försäkra! Dumma, dumma försäkringsbolag som jäklas med mig!!! Jag övertalar farsan att ha försäkringen på sig."

pucko skrev:
Nicke skrev:
Nya sporthojar är grymt stöldbegärliga. Min förra hoj hann jag ha i 5 månader innan den blev stulen (och kom tillbaka). Kostade FB 15000 att fixa lås och lack och mig kostade det 5000 spänn i självrisk.
Men den hade aldrig kunnat bli stulen om den stod i pappas namn då eller. :kocko
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag tror det är superknepigt. Faktiskt så svårt att supermånga inte alls klarar av den enkla matematiken. Nä, nu ska jag försöka slita mig och toura upp till Luleå. Ca 92 härliga mil med risk för regn längs Norrlandskusten. :tummenupp Jag är hemma två timmar till så jag klarar säkert inte av att skriva nåt mer...

Skalman skrev:
Trafikförsäkringen är dyr på en sporthoj för unga, nybakade körkortsinnehavare. Tror ni att ni klarar av att räkna ut varför?
 

pucko

Medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CBR 600 RR 07
Nykläckt A-kortsinnehavare kollar upp försäkring: "- Ojdå, den kostar 40 000 hel/helår att försäkra! Dumma, dumma försäkringsbolag som jäklas med mig!!! Jag övertalar farsan att ha försäkringen på sig."[/QUOTE]
Nu snackar vi stöldförsäkringen. Tar tjuven hänsyn till hur gammal ägaren är.
Kan den bli mindre stulen om enäldre äger den? :confused:
 
Last edited:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Det står i din presentation att du har en R1:a - har du själv nån hoj eller skenar du på farsan?
Dicken32 skrev:
och jag har ingen hoj (den på bilden är farsans)
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Vad är du ute efter? Jag fick precis ett kostnadsförslag från Folksam. Trafik 6579 kr/år, Egendomsskydd 8352 kr/år och vagnskada 20594 kr/år (total 35525 kr/år). Kolla med dem och jämför en R1-02, regnummer finns på t.ex. Blocket, om det är trafiken som är mycket dyrare för dig.

pucko skrev:
Nu snackar vi stöldförsäkringen. Tar tjuven hänsyn till hur gammal ägaren är. Kan den bli mindre stulen om en äldre äger den? :confused:
 

Dicken32

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Ort
Borlänge
Hoj
zx9r
som jag sa så är det farsans retta :tummenupp , men han har en familje försäkring på den, som gör att jag, han och morsan kan åka på den, och han betalar därefter också, skulle han ha den rent på sig skulle den kosta han 7000 helår/helförsäkring. men eftersom fler i familjen vill bruka den så blir det 22000 helråret/helförsäkring! varav 12 000 är vagnskada.
 
Last edited:

pucko

Medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CBR 600 RR 07
Nicke skrev:
Nya sporthojar är grymt stöldbegärliga. Min förra hoj hann jag ha i 5 månader innan den blev stulen (och kom tillbaka). Kostade FB 15000 att fixa lås och lack och mig kostade det 5000 spänn i självrisk.
Du tog upp det :fakta
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
OK. Jag antar att det är Länsförsäkringars deal för dem som bor hemma fortfarande.

Dicken32 skrev:
som jag sa så är det farsans retta :tummenupp , men han har en familje försäkring på den, som gör att jag, han och morsan kan åka på den, och han betalar därefter också, skulle han ha den rent på sig skulle den kosta han 7000 helår/helförsäkring. men eftersom fler i familjen vill bruka den så blir det 22000 helråret/helförsäkring! varav 12 000 är vagnskada.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Om skenförsäkring tycker jag inte och anser inte att det är lösningen på höga premier heller.
Egentligen ett ganska uttömt ämne där det slutar med krig mellan yngre mot äldre.

Jag tycker det är ungefär som att gå på krogen och ta någon annas öl och dricka, någon annan får betala för dig så att säga.

Folk har dock inga skrupler och skiter fullständigt i alla andra, ja inte ens nog med det, de skryter om hur de lurar andra hojägare, se bara på detta forum.

Här pratar jag inte om några specielfall och specialförsäkruingar, som i verkligheten troligen är en otrolig liten del av det verkliga skenandet, även om folk alltid ska bråka om dessa specialfall.
 
Last edited:

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Dicken32 skrev:
men en normal människa med ett normalt jobb och en normal ekonomi får ett ganska stort hål i plånboken om man vill ha en fin hoj.

Ja, precis så är det. Välkommen till verkligheten.
Om en "normal" människa med "normalt" jobb och "normal" ekonomi vill äga en Piper PA28, en Ferrari 355 eller en 500 m2 villa på en egen skärgårdsö blir det också stora hål i plånboken. Därför är det brukligt att rätta munnen efter matsäcken. Somliga klarar inte av det utan måste till varje pris stärka egot genom att ha något som de egentligen inte har förutsättningar att ha. Har du inte råd att köpa oxfilé så käkar du skinkstek istället, du snor inte oxfilé på ICA. Väl?

Vad som tycks så förtvivlat svårt att förstå, även för somliga hyfsat vuxna människor, är att det faktiskt inte är en mänsklig rättighet att äga en sporthoj. Försäkringspremiernas storlek har faktiskta orsaker, och bygger som regel inte på godtycklig ondska från försäkringsbolagen.
 
Last edited:

Dicken32

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Ort
Borlänge
Hoj
zx9r
bara en liten enkel fråga så är jag nöjd sen, tycker ni att farsan gjorde fel som tog en sådan försäkring så jag och morsan får köra den också? är det ett bedrägeri? isåfall är det konstigt eftersom han fick uppge vilka i familjen som skulle köra den, och hade det bara varit han och morsan skulle de kosta 7000 per år, men nu kostar det 22 000 för att jag är med åxå!
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Vem brukar hojen DAGLIGEN och vem står den på?
Det är ju det det handlar om.
 

Dicken32

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Ort
Borlänge
Hoj
zx9r
Nej min personliga åsikt är att detta forum är överfullt av rika, kaxiga, snobbiga, (duktiga) , snorungar.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Denna tråd är antingen meningslös eller skall åtminstone flyttas till försäkringsforumet.

Man måste inte starta en tråd i ämnet..

Det är ju lika illa som amerikansk media.

"Jaha, du har förlorat både din mor och far, men hur känns det?"
idioti.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top