Vad tycker ni andra här inne om Skenförsäkring?

Coola Ola

Guest
Markus skrev:
Det sägs ( :rolleyes: ) att det finns något försäkringsfall på TH som det aktuella året motsvarade typ 20% av alla utbetalningar. Förlamning, ombyggnad av lägenhet mm mm. Jag vet inte hur det är med det där, fattar fortfarande inte varför bolagen skulle dubbelförsäkra mig bara för att vara schyssta. Om jag snor en hoj och kraschar den när jag är full, hög och på jakt från t-rex, Bingo, och några andra i skenförsäkringsmobben så kommer jag lik förbenat få mitt trapphus ombyggt och rehab av Partiet.
Ja, det låter ju lite märkligt för sånt borde ju gå på olycksfallsförsäkringen. Bilsport & Mc, som jag har, erbjuder till och med en extra olycksfallsförsäkring som ett tillägg till mc-försäkringen. Har iofs inte läst villkoren för den försäkringen men det känns ju som att det knappast är något olycksfallskydd i den vanliga mcförsäkringen. Kan ju iofs vara ett sätt att klämma pengar ur oroliga mcåkare.

Jag menade att det är konstigt att stöldrisken bedöms så pass mycket högre hos en 20-30 åring jämfört med hos en 30-40 åring, jag får ju inte en R-hoj halvförsäkrad för under 25', medans oldies man känner pröjsar kanske en 5-10 för en halvförsäkring.

Ah, du menar så. Ja, det var väl lite dit jag ville komma också, även om det kanske inte framgick. Mycket merklich.

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
Markus skrev:
Citat:
Jag menade att det är konstigt att stöldrisken bedöms så pass mycket högre hos en 20-30 åring jämfört med hos en 30-40 åring, jag får ju inte en R-hoj halvförsäkrad för under 25', medans oldies man känner pröjsar kanske en 5-10 för en halvförsäkring.

Coola Ola skrev:
Ah, du menar så. Ja, det var väl lite dit jag ville komma också, även om det kanske inte framgick. Mycket merklich.

Det kan vara så att äldre personer har villa/garage och bättre möjligheter att låsa in hojen, än en 22-åring som även kanske "sover runt lite här och där" och då parkerar i cykelstället på trottoaren. Lättare att stjäla hojar utanför lägenheter, än i villagarage.

I tidigare liknande trådar, har det även anspelats på att yngre med halvförsäkring oftare får cykeln stulen precis efter en krasch. Fast så är det givetvis inte.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag tycker att det är helt jävla värdelöst med skenförsäkring. Den som kör hojen betalar försäkringen = enkelt. Har man inte råd får man köra nåt annat.

Hoppas, hoppas, hoppas att de hårdare tagen mot skenförsäkrare funkar.

Jag har läst att bl.a. Folksam skickat ut brev där man ser tveksamheter, t.ex. R1 på mamma och liknande.

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Jag har aldrig ägt en klass 7 hoj. Är det bara där som FB ställer villkor för vem som använder hojen?
Är inne på min andra hoj (dags att byta) och FB har aldrig ställt kravet att bara jag får använda hojen. Har försäkrat på 2 olika bolag och frågat uttryckligen om jag får låna ut under kortare eller längre perioder, har även frågat om andra i hushållet får använda hojen. jag minns att vid det ena tillfället så jämförde FB-killen det med bilen i vårt hushåll, att den får vi båda köra även om bara en står för försäkringen.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Inte säker men det kan utredas vem den egentliga brukaren är och ersättning nekas. Nåt bolag OK:ar att far och son har en hoj ihop. Oftast brukar det innebära att sonen kör 100% av tiden.

supernaut skrev:
Jag har aldrig ägt en klass 7 hoj. Är det bara där som FB ställer villkor för vem som använder hojen?
Är inne på min andra hoj (dags att byta) och FB har aldrig ställt kravet att bara jag får använda hojen. Har försäkrat på 2 olika bolag och frågat uttryckligen om jag får låna ut under kortare eller längre perioder, har även frågat om andra i hushållet får använda hojen. jag minns att vid det ena tillfället så jämförde FB-killen det med bilen i vårt hushåll, att den får vi båda köra även om bara en står för försäkringen.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Två exempel från försäkringsvillkor:

Folksam:
Försäkringen avser endast ditt eget lagliga ekonomiska intresse som försäkringstagare och ägare till den försäkrade motorcykeln. Skulle det visa sig att det är någon annan än du som äger motorcykeln gäller inte egendomsskyddet och någon ersättning kan inte betalas vid inträffad skada.

If:
Försäkringen avser endast försäkringstagarens intresse. Försäkringen gäller endast om försäkringstagaren är fordonets verklige ägare och huvudsaklige brukare.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
supernaut skrev:
Puh... Då var det dags igen :D

Här kommer en snabbkurs. Enligt lag så kan endast ägaren till något försäkra detta något. Den lagen är tvingande och inget som försäkringsbolagen kan avtala bort med sina kunder (oavsett vad säljaren säger). Den lagen gäller alltså alltid. Vem som använder föremålet/hojen är betydelselöst - man får låna ut sin egendom. Så, det var lagen.

En tvingande lag kan inte avtalas bort. Men däremot så kan försäkringsbolaget i sitt avtal ställa ytterligare krav på försäkringstagaren, t ex att hojen bara får lånas ut till personer som fyllt XX år etc.

Sammanfattning: att försäkringsavtalet inte innehåller några restriktioner i utlåningsrätten av hojen betyder inte att det är ok att ställa och försäkra den på någon annan än ägaren, eftersom man då bryter mot lagen istället - och då har man ingen rätt till ersättning. Både lagens och avtalets krav måste uppfyllas för att man skall ha rätt till ersättning.

Ok? :lol

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nicke skrev:
If:
Försäkringen avser endast försäkringstagarens intresse (enligt tvingande lag, den juridiska beteckningen är "försäkrat intresse"). Försäkringen gäller endast om försäkringstagaren är fordonets verklige ägare och huvudsaklige brukare (enligt avtal, krävs ej av lag).
Förtydligade lite. Tack för exemplet :tummenupp

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Bingo skrev:
Puh... Då var det dags igen :D

Här kommer en snabbkurs. Enligt lag så kan endast ägaren till något försäkra detta något. Den lagen är tvingande och inget som försäkringsbolagen kan avtala bort med sina kunder (oavsett vad säljaren säger). Den lagen gäller alltså alltid. Vem som använder föremålet/hojen är betydelselöst - man får låna ut sin egendom. Så, det var lagen.

En tvingande lag kan inte avtalas bort. Men däremot så kan försäkringsbolaget i sitt avtal ställa ytterligare krav på försäkringstagaren, t ex att hojen bara får lånas ut till personer som fyllt XX år etc.

Sammanfattning: att försäkringsavtalet inte innehåller några restriktioner i utlåningsrätten av hojen betyder inte att det är ok att ställa och försäkra den på någon annan än ägaren, eftersom man då bryter mot lagen istället - och då har man ingen rätt till ersättning. Både lagens och avtalets krav måste uppfyllas för att man skall ha rätt till ersättning.

Ok? :lol

Det "luddiga" i det hela är försäkringsbolagen definiering av "ekonomiskt intresse" i ägarskapet. I lagens mening är den som står på regbeviset ägare till fordonet, oavsett vem som betalat eller brukar fordonet. Exempelvis får du jäkligt svårt att förklara för kronofogden när de ska mäta ut cykeln från farsan "att han inte har det ekonomiska intresset i hojen".

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Det är väl klart som korv att det bara är ägaren som kan stå för försäkringen. Är det inte så skenisarna gör, att de skriver över hojen på farmor som sedan försäkrar den?
Inget av de FB som jag talat med har haft invändningar mot att andra än jag använder hojen, och därför undrade jag om det bara är i klass 7 som de ställer dessa krav.
Jag får alltså låna ut min hoj till en kompis över sommar eller låta min sambo köra till jobbet på den utan att riskera att bli utan fösäkringsskydd.

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
oFFkeFF skrev:
Det "luddiga" i det hela är försäkringsbolagen definiering av "ekonomiskt intresse" i ägarskapet. I lagens mening är den som står på regbeviset ägare till fordonet, oavsett vem som betalat eller brukar fordonet. Exempelvis får du jäkligt svårt att förklara för kronofogden när de ska mäta ut cykeln från farsan "att han inte har det ekonomiska intresset i hojen".
Nja, problemet ligger inte i försäkringsbolagens definitioner utan i det faktum att folk gör allt för att dölja det egentliga ägandeförhållandet. Lagen är lite mer flexibel än du vill göra gällande. Vem som står på registreringsbeviset kan vara avgörande när kronofogden knackar på, men behöver inte alls göra det. Det är ju inte så enkelt som att man skriver över allt på frugan veckan innan konkursen. Varken lagstiftaren eller konofogden är dumma i huvudet. De vet vad bulvaner är för något och kan de bara bevisa saken så är det betydelselöst vem som står på registreringsbeviset.

Men visst, står bågen på farsan och kronofogden knackar på hemma hos honom så har man onekligen problem. Hmmm... måste fan ta en kriditupplysning på morsan :skrämd :crash

Dicken32

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Hoj
zx9r
Om det inte var så hutlösa priser skulle försäkringsbolagen slippa skenförsäkrnigar! har full förståelse för alla som skriver den på föräldrar/far/mor/föräldrar. Det kanske är dax för dom å vakna till å se vilka följder det får när man får betala 35 000 om året för den hojen man vill ha så finns det ju bara 2 alternativ kvar! skenförsäkra eller åka oförsäkrat! sen får alla moralmuppar säga vad f*n dom vill!

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Jävla muppigt att tycka att folk ska köra sånt de har råd med... Vem äger och försäkrar din hoj? Låt mig gissa: 22 år och inte körkort än.

Dicken32 skrev:
Om det inte var så hutlösa priser skulle försäkringsbolagen slippa skenförsäkrnigar! har full förståelse för alla som skriver den på föräldrar/far/mor/föräldrar. Det kanske är dax för dom å vakna till å se vilka följder det får när man får betala 35 000 om året för den hojen man vill ha så finns det ju bara 2 alternativ kvar! skenförsäkra eller åka oförsäkrat! sen får alla moralmuppar säga vad f*n dom vill!

Last edited:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Skenhemförsäkring?

Undrar förresten om man kan försäkra lägenheten på syrran? Hon är 10 år äldre än mig och bor i Luleå så det borde ju bli betydligt billigare.

Så blir det när bolagen har helt orimliga premier för oss yngre i storstäder! De får helt enkelt skylla sig själva när det inte finns andra alternativ än att skena eller bo oförsäkrat!

Dicken32

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Hoj
zx9r
jodå, jag har nog fler körkort än dig ska du se.
och en lägenhet är det inte tvång att ha försäkring på, och jag tror inte den är lika dyr som på en mc, och jag har ingen hoj (den på bilden är farsans) , du låter ungefär som en snobbig liten östermalms pojke som knäpper med fingrarna och får vad du vill ha, men en normal människa med ett normalt jobb och en normal ekonomi får ett ganska stort hål i plånboken om man vill ha en fin hoj.

Last edited:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Dicken32 skrev:

Det är nog rätt många som har full förståelse för när försäkringsbolagen vägrar ersätta farsan din för den klotade R1:an som du "lånade" av honom just den dagen.
Du tror inte försäkringsbolagen redan vet att följden blivit mer och mer försäkringsfusk? Vilket i sin tur börjar få följden att de vägrar betala ut ersättning om ägandeförhållandet är tveksamt. Detta är å andra sidan bra för de som inte skenförsäkrar.

Ditt andra alternativ - att köra oförsäkrat - är så korkat så det inte ens förtjänar en kommentar. Sorry, men så är det.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Eller så kommer jag från Luleå och har alltid betalat allt jag äger och har själv. Ledsen att göra dig besviken. Du är så ny på forumet så du har missat några år av såna här diskussioner. Du är helt fel ute som tror att försäkringsbolagen skor sig på unga sporthojsåkare. Kolla hur mycket det vurpas osv. och kom tillbaka sen. Jag får dra in på andra saker för att ha råd med en sporthoj och jag är 33 år gammal. Jag kan ju tycka att det är orättvist att jag inte har råd med en Porsche eller annan sportbil men jag tycker inte att det är en rättighet att ha en.

Att det blir ett stort hål i plånboken verkar vara en otroligt stor överraskning för många i sporthojsträsket. Trots det ska man ha en fast man kanske inte har råd med mer än inköpet av hojen. Jag själv väntade i bra många år innan jag hade råd med kort och hoj + försäkring. Men jag kanske är dum när man kan ha allt NU och fuska med försäkringen...

Tycker du fortfarande att folk ska köra runt med sånt de inte har råd med?

Dicken32 skrev:
jodå, jag har nog fler körkort än dig ska du se.
och en lägenhet är det inte tvång att ha försäkring på, och jag tror inte den är lika dyr som på en mc, och jag har ingen hoj (den på bilden är farsans) , du låter ungefär som en snobbig liten östermalms pojke som knäpper med fingrarna och får vad du vill ha, men en normal människa med ett normalt jobb och en normal ekonomi får ett ganska stort hål i plånboken om man vill ha en fin hoj.

Dicken32

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Hoj
zx9r
visst förstår jag att det vurpas mycket, men varför ska de vara så dyrt även om man inte har vagnskada? det är det som stör mig, att om exempelvis jag skulle ha en sporthoj på mig själv, så skulle fortfarande en halvförsäkring kosta ca: 20 000 /år, även fast om jag vurpade skulle dom inte behöva ersätta hojen :kocko

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Nya sporthojar är grymt stöldbegärliga. Min förra hoj hann jag ha i 5 månader innan den blev stulen (och kom tillbaka). Kostade FB 15000 att fixa lås och lack och mig kostade det 5000 spänn i självrisk. Det blir betydligt billigare om hojen är över 5 år gammal och man själv har haft kk mer än 5 år. Jag betalar nu 36' hel/helår och ställer på/av vilket får ner den faktiska kostnaden till ca 12' (helt beroende på hur mycket jag kör). Det blir nog halvförsäkring och byte av bolag för att kunna åka bana.

Dicken32 skrev:
visst förstår jag att det vurpas mycket, men varför ska de vara så dyrt även om man inte har vagnskada? det är det som stör mig, att om exempelvis jag skulle ha en sporthoj på mig själv, så skulle fortfarande en halvförsäkring kosta ca: 20 000 /år, även fast om jag vurpade skulle dom inte behöva ersätta hojen :kocko

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln