Vad tycker ni andra här inne om Skenförsäkring?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chris Ash skrev:
Att äldre förares premier går åt till att finansiera yngres krascher ser jag som en självklarhet...
Alltså, i en marknadsekonomi där företagen får sätta sina premier precis som de vill funkar det inte så. Folk väljer det bästa erbjudandet utan att fråga sig vart och till vilka ändamål premien går - så länge de tror sig få ersättning vid skada. Det bolag som sätter sina premier enligt dina "ideal" kommer att mista alla bra kunder och dra till sig alla dåliga. Marknaden mördar den sortens "solidaritet".

Men det är jävligt kul att läsa att så många efterlyser "solidaritet" när den gynnar dem själva. Blir bra sossar av den sortens folk :lol
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Bingo skrev:
Alltså, i en marknadsekonomi där företagen får sätta sina premier precis som de vill funkar det inte så.

Nej och det är därför folk skenförsäkrar, det positiva med den fria marknadsekonomin är att den ofta botar sina egna sjukdomar.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
t-rex skrev:
Det intressanta är ju dock att nu när Honda sätter upp sin märkesförsäkring, med ok premier och höga självrisker, vilket är en ypperlig idé, då börjar det grymtas om det oxå...

Eftersom jag är den enda i tråden som talat om vilka självrisker som gäller antar jag att det här inlägget var riktat mot mig. Därför frågar jag dig:

I vilken del av mitt inlägg "grymtar" jag om självrisken?

Märkligt att man inte kan lägga fram opartiska fakta i en diskussion utan att bli en grymtare. FYI så anser jag att denna försäkring är en bra idé, och den är utan tvekan en av de avgörande faktorer när jag nu letar ny hoj. Kommer ganska säkert att bli en 929, halvförsäkrad på mig själv (25+, centrala Malmö) för 6500/år.
Vill minnas att det är flera här på forumet som efterlyst liknande modell med låga premier och högre självrisk. Grymtandet ligger väl i betraktarens ögon :)
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
T-rex:
Du må vara gammal ( :pannkyss ), men just din åldersgrupp drabbas inte om jag skulle ställa hojen på min mor t.ex..

Egentligen är det två olika diskussioner här, men den ena är direkt konsekvens av den andra.

Den ena är huruvida det är okej att skenförsäkra, nej det är det kanske inte - men fullt förståeligt om man tittar på (nu glider vi in i den andra diskussionen) hur försäkringssituationen ser ut. Jag anser att man inte bör bryta ner försäkringstagarna i så snäva grupper som man nu gör - ni som är äldre tycker det. Kanske kommer jag ändra uppfattning om några år? Egoist är jag ju före idealist, så det är inte omöjligt. :tungan

Hur som helst - part i målet eller inte - så är det väl ett tveklöst faktum att hela idén med försäkringar (och det må vara socialistiskt) är att kollektivet delar på den enskildes kostnader. Om det till slut blir så att 26-åringar boendes i Zon1 med klass 7 hoj får betala hojens värde per år, då fyller ju inte försäkringen någon funktion - man kan lika bra köra trafikförsäkrat.
Vänta nu, dcet läget har vi ju idag... Jag fick frågan på att köpa en Gixxer 750 2004 härom veckan, den skulle kosta mig lika mycket att helförsäkra hos LF som att köpa. Då är det något skumt i görningen, speciellt eftersom jag aldrig kraschat en hoj.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Skalman, det är för tidigt att säga om Hondas försäkring bär eller brister. Om den gör det så visar det att de andra bolagen bara blåser/vill slippa sporthojskunder under 55 år.
Jag tror tyvärr risken är stor att den går samma öde till mötes som Triumphs Daytona försäkring.
Idén med mycket höga självrisker och någorlunda sansade premier är dock ypperlig.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Skalman skrev:
..

I vilken del av mitt inlägg "grymtar" jag om självrisken?

..

Nejnej, du grymtar inte. Det var i nån tråd i våras när den först kom upp så blev det lite liv om de "hutlösa" självriskerna. Finns väl kvar i försäkringsforumet nånstans...

Idén är som sagt mycket bra, kan de kombinera det hela med lite mer flexibilitet vad gäller nivån på reparationer (mindre självrisk om man sätter på kraschkåpor efter krasch tex) så tycker jag de kommit en bra bit påväg!
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Markus skrev:
T-rex:
Du må vara gammal ( :pannkyss ), men just din åldersgrupp drabbas inte om jag skulle ställa hojen på min mor t.ex..

...

Nja, min grupp och min grupp... Kollektivet drabbas om du kraschar och vill ha ersättning för nåt du (kanske) inte hade råd att försäkra enligt gällande villkor. Det faktum att du då kraschar en plasthoj istället för ett gammalt bojsänke innebär att jag får högre premier.


/t-rex - skitgammal... :död
 

r1man

the man
Gick med
16 Feb 2004
Ort
göteborg
Hoj
r1
Jag tycker att alla borde få samma försäkring på lika hoj, alla borde dela på allt, så funkar ju allt annat så varför skulle inte det även gälla försäkringar,
 

Coola Ola

Guest
Grejen är ju att de inte ens är billigt att trafikförsäkra. En r6a skulle kosta mig 10500:- per år för enbart trafik och det var hos det absolut billigaste bolaget. Det dyraste jag ringde till gav mig en premie på närmare 25000:- Är verkligen de kostnader som trafikförsäkringen täcker såpass stora för försäkringsbolagen? De flesta hojolyckor verkar ju vara singelolyckor men ifallet där en hoj är skuld till en olycka med annan inblandad, är det då den skyldiges försäkringsbolag som betalar samtliga kostnader för den drabbade partens bolag?

Sen kan det också tyckas märkligt att halvförsäkring är såpass mycket dyrare än trafik för sporthojar. Halvförsäkring täcker stöld, brand och skadegörelse -vilket rimligen drabbar de flesta hojar i lika stor utsträckning - utöver vad trafikdelen täcker. Det borde innebära att en halvförsäkring för en sporthoj fördyras lika mycket - jämfört med trafik - som en glidares trafikförsäkring fördyras jämfört med dess trafikförsäkring. Det handlar i nuläget förmodligen om några hundralappar dyrare försäkring för glidarhojen medans sporthojen blir flera tusenlappar dyrare.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
t-rex skrev:
Nja, min grupp och min grupp...

Är det så? Jag har ju förstått det på den stora antiskenförsäkringsmobben här som att om jag klotar en hoj som är reggad på en 50-åring så tas ersättningen från 50-åringarnas pott. Jag trodde det var det som var hela provokationsmomentet för gubbsen. Om det är så så drabbar det ju inte dig.
Vad har jag missat?
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Markus skrev:
Är det så? Jag har ju förstått det på den stora antiskenförsäkringsmobben här som att om jag klotar en hoj som är reggad på en 50-åring så tas ersättningen från 50-åringarnas pott. Jag trodde det var det som var hela provokationsmomentet för gubbsen. Om det är så så drabbar det ju inte dig.
Vad har jag missat?

Kanske jag som är ute och seglar. Jag ser framför mig pengar in/pengar ut. Blir den senare för stor så höjs premierna. För alla.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Coola Ola skrev:
De flesta hojolyckor verkar ju vara singelolyckor men ifallet där en hoj är skuld till en olycka med annan inblandad, är det då den skyldiges försäkringsbolag som betalar samtliga kostnader för den drabbade partens bolag?

Ja, så är det. Trafikdelen omfattar även personskydd sägs det. Inte för att bolagen behöver försäkra personskyddet, så jag hajar inte vad uppgiften kommer ifrån eller var den redovisas (inte på mitt trafikförsäkringsbrev i alla fall)

Coola Ola skrev:
Halvförsäkring täcker stöld, brand och skadegörelse -vilket rimligen drabbar de flesta hojar i lika stor utsträckning - utöver vad trafikdelen täcker.

Sporthojarna stjäls ju mer än glidarna så det är väl därför de är dyrare att halvförsäkra. Varför min hellre skulle bli snodd än någon annans som råkar vara äldre är däremot ett mysterium.
 

Bodin

Kakmonstret é med MIG!!
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GiXXer -02
Hohojaja..vilket ös härinne...
Inom 2 år kan jag totalskrota min hoj med gott samvete..för då har jag betalat mer än hela dens värde i försäkring...sen kommer juh självrisken på det med :va (Joo, det e trots allt en dålig idé)
Tur att penga bidraget för kollektiv trafiken kanppt e märkbar med mc iaf...

:hej
 

rozen

.:karatekissemiss:.
Gick med
10 Feb 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
nada =/
t-rex skrev:
Nja, min grupp och min grupp... Kollektivet drabbas om du kraschar och vill ha ersättning för nåt du (kanske) inte hade råd att försäkra enligt gällande villkor. Det faktum att du då kraschar en plasthoj istället för ett gammalt bojsänke innebär att jag får högre premier.


/t-rex - skitgammal... :död

Om man krashar och bara har trafikförsäkring och boxerar hem hojen själv? Då drabbas väl ingen förutom du själv? right?
 

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
.
Hoj
.
Jag skenförsäkra inte.
Jag betala min tv-licens.
Jag ladda inte ner piratprogram eller mp3-filer.

DVS. Jag är gammal och tycker att man ska betala för dom produkter/tjänster som man vill ha tillgång till.

Däremot kör jag för fort och därmed slösar skattemedel, fy! :kocko
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
rozen skrev:
Om man krashar och bara har trafikförsäkring och boxerar hem hojen själv? Då drabbas väl ingen förutom du själv? right?

Det är korrekt. Då är du bara en omoralisk jävel, men det är en sak mellan dig och din gud. Eller din mamma. Eller nåt.
 

Coola Ola

Guest
Markus skrev:
Ja, så är det. Trafikdelen omfattar även personskydd sägs det. Inte för att bolagen behöver försäkra personskyddet, så jag hajar inte vad uppgiften kommer ifrån eller var den redovisas (inte på mitt trafikförsäkringsbrev i alla fall)

Hur många av sporthojsolyckorna är egentligen sporthojarna skyldiga till? Särskilt då i förhållande till övriga hojtyper. Personskyddet hänvisar troligen till invalidetsersättning men det ska vara mycket allvarliga fall (förlamning etc) för det ska bli några större summor.


Sporthojarna stjäls ju mer än glidarna så det är väl därför de är dyrare att halvförsäkra. Varför min hellre skulle bli snodd än någon annans som råkar vara äldre är däremot ett mysterium.

Dyra glidare måste väl vara ganska eftertraktade stöldobjekt också? En HD för 200 lök måste ju ge lite cash när den säljs i öststaterna. Att nyare hojare stjäls hellre än äldre är väl inte så konstigt, eller hur menar du?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top