Vad tycker ni andra här inne om Skenförsäkring?

MrEd

Trying is the first step towards failure
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Speed triple 1050 (Trajjumf spiidtrippel)
Vill bara varna för att siffrorna ni nu skall höra är tagna helt och hållet ur röven.
Det är syndromet jag vill åt. Samt att framföra teorin att premierna är för höga.
Om nu en R hoj kostar 40.000 om året att försäkra så borde väl det betyda att försäkringsbolagen kallt räknar med att ca: hälften av alla R-hojägare kraschar varje år. Säg en tredjedel. Åtminstone om de är under 24 och bor i en större stad.
Jag kan inte statistiken men är ändå ganska säker på att fullt så jävla illa kör inte ynglingarna.
Har ingen aning om vad detta har med ämnet i tråden att göra. Jag skall nog gå nu. :confused:
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Markus skrev:
Ser att du lyckades undvika frågan, grattis eller vad man nu säger...?
Oj, förlåt... trodde du såg ironin... och skenförsäkringsproblematiken.
Självklart kommer premien för att ha en R- hoj försäkrad i Landskrona med omnejd att stiga. Ska den inte göra det? Det är ju där problemet finns med Adnan & c/o och det är där kostnaderna finns för dom stulna hojarna.

Detta måste väl vara rätt eller?

Samma sak med ålder och hojtyp.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Maverick_ou812 skrev:
Självklart kommer premien för att ha en R- hoj försäkrad i Landskrona med omnejd att stiga. Ska den inte göra det? Det är ju där problemet finns med Adnan & c/o och det är där kostnaderna finns för dom stulna hojarna.

Detta måste väl vara rätt eller?

Jag är inte så säker på att boende i Landskrona skall bära hela kostnaden för Adnan & Co, nej. En större del än andra kanske, men inte hela kostnaden.

Som jag skrev tidigare, bryter man ner försäkringstagarna i tillräckligt små grupper så missar man hela idén med försäkringar. Frågan är var man gör gränsdragningen, jag tycker den är lite väl snäv idag. Men det kan ju bero på att jag vill åt din premie och du absolut inte vill ha min... :hihi
 

Marvin750

Computer says no...
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Borås
Hoj
CBR 929
MrEd skrev:
Om nu en R hoj kostar 40.000 om året att försäkra så borde väl det betyda att försäkringsbolagen kallt räknar med att ca: hälften av alla R-hojägare kraschar varje år.

Det är väl just det dom gör... Har läst nånstans tror jag, att hälften av alla R1:eek:r i Stockholm råkar ut för nåt försäkringselände. Och premien blir väl därefter...
 

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Ort
En Köping
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
MrEd skrev:
Vill bara varna för att siffrorna ni nu skall höra är tagna helt och hållet ur röven.
Det är syndromet jag vill åt. Samt att framföra teorin att premierna är för höga.
Om nu en R hoj kostar 40.000 om året att försäkra så borde väl det betyda att försäkringsbolagen kallt räknar med att ca: hälften av alla R-hojägare kraschar varje år. Säg en tredjedel. Åtminstone om de är under 24 och bor i en större stad.
Jag kan inte statistiken men är ändå ganska säker på att fullt så jävla illa kör inte ynglingarna.
Har ingen aning om vad detta har med ämnet i tråden att göra. Jag skall nog gå nu. :confused:
Glöm inte kostnaderna som blir på trafikförsäkringen.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Min teori är att om man har börjat är det enklare att fortsätta.

En som skenar sin hoj har nog inte långt bort till att göra ett FB om det blir stulen (säg att Morsan bara har råd med halv) nästa hoj kanske skenaren helt skiter i att försäkra (och löser det när den blir stulen, med att ställa på den).
Körkort kanske inte heller är så viktigt, besiktningen är bara en rekomendation...

Jag tror skenförskring är en "instegsport" för ett kriminellt hojägande som är till nackdel för oss andra som har körkort och försäkrar hojen.

DET tror jag är största faran med att skena.
/fredde
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
HELT otroligt att en till "skenförsäkra" tråd kan bli såhär lång... finns typ 100 trådar om de här å alla verkar bli lika långa.. :va
Funderar på att starta en ny själv... mohaha

weee..... :huvet
 

Gullefjun

En kyckling
Gick med
17 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Svart Z1000
pogo skrev:
Skenförsäkra är inte poppis här ne... Men vem har inte gjort de någon gång här i livet?

Inte jag heller ... dessutom betalar jag tv-licens oxå :hihi


Skenförsäkrare:
 

Bifogat

  • smileydies.gif
    smileydies.gif
    16.4 KB · Visningar: 210

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Racercukel skrev:
Ja, tänkte bara höra lite om vad folk tycker här om att man ställer sin motorcykel tex på sin pappa för att få billigare försäkring.
För enligt en kille på jobbet så gillades det inte alls av andra Mc-förare, då blir man hatad säger han, han menar på att har man inte råd att betala försäkringen i sitt eget namn ska man inte ha någon motorcykel.
En kompis till mig säger tvärtom att man blir hyllad för att man ställer den på någon annan. Vad tycker ni andra? :banana

Personligen tycker jag det är ok sålänge din farsa verkligen har intresse i hojen. Han bör med andra ord ha kört/meckat/beundrat den någongång.

Och varför skulle det vara fel att du köper hojen till honom? För det är ju det du gör när du köper hoj och sätter den på honom. Inte f*n ska någon komma och diktera för någon hur mycket man får låna ut sina saker.

Det är inte skenförsäkringarna som skapat höga försäkringar. Det är statistiken. Hade inte unga sporthojare kört så illa hade inte ens åldersindelningen behövts.

Nå, det är mina 5 cent.
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Som många säger så ska man betala själv för sina nöjen och själv stå för sina egna kostnader.
Därför tecknar vi bara trafikförsäkring, det bär oss emot men vi gör det för att det är lag på det.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Sen är det ju som alla vet en mänsklig rättighet att absolut tvunget ha den nyaste och hetaste hojen som finns. Man KAN helt enkelt inte ha en billigare hoj. Det GÅR bara inte.
 

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arbrå, byn som vägverket glömde
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
Alla har olika tillfällen att fuska: Vissa tar dom, andra inte.
Vissa saker går bra med den stora massan men inte med alla, medans vissa saker inte är så poppis hos folket men vissa bryr sig inte.

För mig är det så att jag äger min hoj men min flickvän och min syrras kille kör den.

Billigast vore att ha den på han eller tex pappa. Det skulle till och med vara billigare för mig om den stod på tjejen.

Ingen av oss bor på samma address (flickan pluggar på annan ort) men det är ändå helt okej med FB att alla kör den och alla har samma självrisk.
Kan inte säga vem av oss som kommer att köra mest.

Tycker att det är bra att det diskuteras om skenförsäkringar men tror inte det är skenförskärarna som man bör klaga mest på utan försäkringsbolagens system och ojämna bedömningar.

Jag tror personligen att det händer mera olyckor som får försäkringarna att gå upp med hjälp av det som skrivs på forum, filmer som sprids osv.

Man måste bekämpa problem från alla håll och inte bara ett i taget.
Vi blir bara fler på motorcycklar i trafiken och det blir bilarna oxå, kolla med tex studsmattor. Nästa inga barn rammlade av och bröt ben för 5 år sen men nu trillar det av någon varje vecka. Har barn blivit sämre på att hoppa eller är dom inte mogna för en sån stor och hög matta. Kanske dom har kollat på några tokar på internet som gör galna trick eller kanske cirkus.
Finns många sidor på ett problem att tänka på.

Mathias
 

MrEd

Trying is the first step towards failure
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Speed triple 1050 (Trajjumf spiidtrippel)
hållundan skrev:
Sen är det ju som alla vet en mänsklig rättighet att absolut tvunget ha den nyaste och hetaste hojen som finns. Man KAN helt enkelt inte ha en billigare hoj. Det GÅR bara inte.


Lustigt.
Det är PRECIS så jag också känner.
Alla har rätt till dansk design OCH en häftig ny motorcykel.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Ingen skenförsäkrare än min kompis. Fram för Non Skenförsäkring Generation. En skenförsäkrare är en parasit, gratisåkare, fuskfia, snålpelle, skurk, bandit, småkriminell jävla skitunge. Kärt barn har många namn. Hellre en skenförsäkrare i skogen än tio på gatan. Och när de ändå är i skogen kan de väl ta och gräva en grop, hoppa ner i den och skotta igen över sig. Ajöss med er!
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
MrEd skrev:
Lustigt.
Det är PRECIS så jag också känner.
Alla har rätt till dansk design OCH en häftig ny motorcykel.
Ja fan, självklart! Och priset på MC-försäkringar bör bestämmas av staten. Det går inte an att överlåta prissättningen av en så viktig rättighet till vinstdrivande, privatägda företag.
 

Art Vandalay

#149 Open
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Örebro
Hoj
KTM 525 SMR
Det är många som är bittra här inne, ta en öl i solen i stället och låt grabben skena, tiden brukar komma ikapp oss alla, och även honom ska ni se gott folk.
OBS!! Jag skenar ICKE!!!!! Men jag gillar öl.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Art Vandalay skrev:
...låt grabben skena,..
I helvete heller. Vem lägger ut pengar på gatan och v'äntar på att nästa förbipasserande ska plocka upp dem? Jag skänker hellre mina pengar till svältande barn i Afrika än en svensk snorunge med virden moral som gapar efter mer än han kan svälja.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag tycker inte "skenförsäkring" är så farligt och förstår inte varför alla gnäller.
Min hoj står på mig så inte alla moraltanter får problem med blodtrycket.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Tycker väl inte heller skenförsäkring är så jäkla farligt egentligen eftersom det knappast är någon större del av de höga premierna. Jag måste säga att jag håller med Markus här, försäkringar ska bygga på solidaritet och det rimmar lite illa med offroadåkare,Harleygubbar och BMW-farbröder som köper hojar för 200 papp och sedan betalar en skitavgift i försäkring. Är det verkligen fel att gruppen 40-50 åringar betalar ett par tusen extra om året för att det finns yngre hojåkare? Om det är det så är det kanske lika bra att vi gör som i roadracingen, betala era skador själv, då kanske det slutar fjollas med en inlösen för två repor på kutsen och en buckla på sliponet också.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top