Vad tycker ni andra här inne om Skenförsäkring?

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Flagga skrev:
:felämne (men trådskaparen har redan fått mängder av kloka svar.)

Hur kan man HATA RadioTjänst i Kiruna? :va Har de varit stygga mot någon som betalar sin licens?

SKillnaden på TV-licenssmitare och skenförsäkrare, är att TV-licensen har alla råd att betala. (Om inte, har man definitivt inte råd med TV heller.)

Det är bara über-snåljåpar som inte inser det förträffliga med att slippa tre-fyra reklamavbrott timmen, som smiter från TV-licensen....och det värsta av allt: :tuttar HATAR über-snåljåpar! :lol

Om du tycker tv-licens är OT (du drog själv upp tv-licensen) fortsätt då inte att skriva om det, det är bara korkat, att skriva provocerande som du gör är ännu mer korkat. Antingen snackar vi tv-licens eller inte, och eftersom denna tråden handlar om skenförsökring förslår jag INTE, Kan du väl hålla ditt tv-licens babbel i en egen tråd... (som du kan ta betalt av folk för att läsa).

/Fredde

Itssoeasy

Medlem
Gick med
25 Feb 2005
Hoj
Kawasaki ZX6R -11
Det är lite dubbelmoral med det här, för så fort nån snackar om skenförsäkring så är han en idiot som bidrar till högre premier för alla andra "duktiga vän av ordning" som huserar överallt. Men det är väl egentligen samma sak med fortkörning, eller olagliga regskyltar osv. Om alla körde lagligt kunde ju polisen syssla med annat, och skatten kanske skulle sänkas, om ingen byggde om sina hojar så att ombesiktning beordras av polis så skulle bilprovningen få mindre att göra etc. Men de flesta kör för fort ändå.
Så det är en himla skillnad på vilka prylar ens samvete tål, det är tydligt det. Själv betalar jag min försäkring på hojen och bilen, men jag skiter i TV-licensen...Så jag är likadan själv!
Kontentan är väl att ingen är väl bättre än nån annan, jag ska i varje fall inte kasta första stenen...

/I

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
Zee skrev:
Ja, för det hade ju vatt idioti att ta licenspengarna från/via skatten istället va? Jag menar, inte alla har ju teve nu längre. Väl? :rolleyes:

Nu finns det väl.. färgteve också va?

Att lägga TV-licensen på skatten borde givetvis vara det mest förnuftiga beslutet, men Radiotjänst är placerat i Kiruna av en enda orsak: Det skapar arbetstillfällen i en utsatt bygd. (Jämför med Svenska Spel på Gotland.)

Tydligen är detta värt så mycket rent prestigemässigt, att man väljer att låta de samvetslösa smitarna komma undan.

Edit: Till freddexwing. TV-licens har vissa likheter med skenförsäkring, dock skiljer beloppen. Då är det mycket mer ok att smita, för de som fortfarande anser att skenförsäkring är fel. Skenförsäkring finns ohyggligt många trådar om redan, därav en fördjupning med liknande fall, som tyvärr innebär ett visst OT-dribblande.

I grunden gäller dock samma "samvetsfråga":
Vill jag vara med och betala eller inte? Därav OT-inläggen. (Sorry om du blir ledsen och upprörd.)

Last edited:

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Nä nu djävl....

Nä du skenförsäkra är ingen vettig ide!
Händer det något och försäkringsbolaget nystar upp det så kan du känna dej blåst att få ersättning för hojen och eller eventuellt ersättning för dina skador.

Dock har man hört folk som försäkrar på sina föräldrar men har ett försäkringsgodkänande att båda får köra fordonet och båda ska vara skrivna på samma adress.
Vet ej hur det ligger till i det fallet med premien,om det blir så mycket billigare.

Bit i det sura äpplet och försäkra på dig själv.....har du inte råd så se dej efter någon billigare hoj eller vänta på att du kommer upp i åldern och får en förmånligare premie.

Last edited:

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Itssoeasy skrev:
Det är lite dubbelmoral med det här, för så fort nån snackar om skenförsäkring så är han en idiot som bidrar till högre premier för alla andra "duktiga vän av ordning" som huserar överallt..../I

Intressant inlägg,
Jag tror att det som folk själva påverkar (när man väljer som försäkring) påverkar andra mycket mer än det som idioterna (sittande-regering) bestämmer. Om vi alla varje månad skulle istället för skatteavdrag på lönen fått ett bunta inbetalningskort att dega in på 30-35% av lönen där det stod specat så skulle det nog vara skenförsäkring bli en droppe i havet.

Skulle vara kul att se en kalkyl på hur det påverkar premien, så som tex Conex visar vad ett SL kort skulle kosta utan klotter.

/Fredde - har alltid mina hojar på mig och betalar mina böter.

Itssoeasy

Medlem
Gick med
25 Feb 2005
Hoj
Kawasaki ZX6R -11
freddexwing skrev:
Intressant inlägg,
Jag tror att det som folk själva påverkar (när man väljer som försäkring) påverkar andra mycket mer än det som idioterna (sittande-regering) bestämmer. Om vi alla varje månad skulle istället för skatteavdrag på lönen fått ett bunta inbetalningskort att dega in på 30-35% av lönen där det stod specat så skulle det nog vara skenförsäkring bli en droppe i havet.

Skulle vara kul att se en kalkyl på hur det påverkar premien, så som tex Conex visar vad ett SL kort skulle kosta utan klotter.

/Fredde - har alltid mina hojar på mig och betalar mina böter.

Precis! Du har rätt, man ser inte skogen för alla träd, som det heter! Man bör ju se till helheten...

/I

pungslungaren

Guest
Racercukel skrev:
Ja, tänkte bara höra lite om vad folk tycker här om att man ställer sin motorcykel tex på sin pappa för att få billigare försäkring.
För enligt en kille på jobbet så gillades det inte alls av andra Mc-förare, då blir man hatad säger han, han menar på att har man inte råd att betala försäkringen i sitt eget namn ska man inte ha någon motorcykel.
En kompis till mig säger tvärtom att man blir hyllad för att man ställer den på någon annan. Vad tycker ni andra? :banana
Jag tycker att om man har chansen att skenförsäkra så skall man ta den.
Helt rätt o bry dig inte om dessa präktiga helyllenissar som säger något annat, dom är bara avis att dom inte har en god bekant som ställer upp :)

GUL

Det gick snabbare förr...
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Nada
Kör med halvförsäkring och köp ett par justa krach-kåpor istället.
Då kan ni gasa odentligt på diverse bandagar utan att en krach kostar 6000 eller vad ni nu har i självrisk.

Kan iochförsig sluta som det gjorde för mig med att man uppskattar bankörningen mer och mer och blir räddare och räddare för alla potentiella tvärstopp som det finns i trafiken. Och då blir det dyrt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har inget problem med om någon skenförsäkrar, inte alls. Har heller aldrig sett något argument som håller h-e-l-a vägen mot att göra det, ur en moralisk synpunkt dårå.

DiaZ

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Diaz
R1 racer skrev:
Nä du skenförsäkra är ingen vettig ide!
Händer det något och försäkringsbolaget nystar upp det så kan du känna dej blåst att få ersättning för hojen och eller eventuellt ersättning för dina skador.

Dock har man hört folk som försäkrar på sina föräldrar men har ett försäkringsgodkänande att båda får köra fordonet och båda ska vara skrivna på samma adress.
Vet ej hur det ligger till i det fallet med premien,om det blir så mycket billigare.

Bit i det sura äpplet och försäkra på dig själv.....har du inte råd så se dej efter någon billigare hoj eller vänta på att du kommer upp i åldern och får en förmånligare premie.

Självrisken blir ju offantligt mycket högre när du lånar ut hojen till någon annan i familjen som är bosatt på samma adress.

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
Vid skenförsäkring höjs väl premierna för den grupp vilken den man ställt hojen på tillhör? Just för att man statistiskt sett kostar mer i skadeersättning än någon från denna grupp.

I det här fallet gruppen "medelålders med sporthojar".

Beror iofs på hur de olika förs.bol. buntar ihop åldersgrupper och mc-modeller, har fått för mig att deras premieberäkningssystem är ganska komplicerade och dessutom skiljer sig åt.

Många skriver att "det höjer våra premier", hur tänker ni då?

Nån som VET?

Sen tar man ju en stor personlig risk vid skenförsäkring...

Pernell

Mañana
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
953cc japan
:corn
Här sitter man o läser om folk som kör sina japaner 220 på 90 vägar, kör bulten under 5 min, slangen i 200 på allmän väg etc etc, och blir hyllade! Sen läser man nästa tråd där det rackas ned på skenförsäkrare att de är omogna, ska växa upp innan de skaffar hoj osv. Skulle bli mkt färre dödsolyckor om folk inte skenförsäkrade (?!).
Detta, mina sporthojsåkande vänner, är dubbelmoral per definition.

Näe, sug ut allt varenda öre ni kan från dessa banditer till försäkringsbolag!

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Håller med!

GUL skrev:
Kör med halvförsäkring och köp ett par justa krach-kåpor istället.
Då kan ni gasa odentligt på diverse bandagar utan att en krach kostar 6000 eller vad ni nu har i självrisk.

Kan iochförsig sluta som det gjorde för mig med att man uppskattar bankörningen mer och mer och blir räddare och räddare för alla potentiella tvärstopp som det finns i trafiken. Och då blir det dyrt.

Håller med här,förvisso kör jag med helförsäkring på min Retta och står på mej själv (fyller 30 i år ,både till för o nackdel :hihi )
Men det är som du säger att man uppskattar mer tanken på bankörning än gata då det finns hinder i trafiken o rull grus snart i varannan kurva.
Ska se över o fundera på försäkringen till nästa år,just nu gäller inte försäkringen trots att jag har helförsäkrat....på bana :(
Vill dock kombinera gata/bana men ta det lugnare på det förstnämda.
Där av blir det val av grön grupp i bankörningar.

Last edited:

pungslungaren

Guest
Pernell skrev:
:corn
Här sitter man o läser om folk som kör sina japaner 220 på 90 vägar, kör bulten under 5 min, slangen i 200 på allmän väg etc etc, och blir hyllade! Sen läser man nästa tråd där det rackas ned på skenförsäkrare att de är omogna, ska växa upp innan de skaffar hoj osv. Skulle bli mkt färre dödsolyckor om folk inte skenförsäkrade (?!).
Detta, mina sporthojsåkande vänner, är dubbelmoral per definition.

Näe, sug ut allt varenda öre ni kan från dessa banditer till försäkringsbolag!
Jag håller med dig 100%

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
-
Hoztic skrev:
Hade dom inte fuskat med försäkringarna hade dom antingen haft en hoj dom hade behärskat bättre (klenare dvs) eller inte haft råd att köra alls, och levt idag istället!

Jag anser inte att det är ett enda dugg säkrare att köra en GSX-R750 från -91 än en från -01 bara för att den är billigare att försäkra.
"Inte haft råd och köra och levt idag?" Då väntar man 10 år tills man har råd att köra ihjäl sig eller? Du kan köra ihjäl Dig lika snabbt som novis på en 150 hästars hoj varesig du är 23 eller 45 år.
Folk har alltid retat sig på snorvalpar som får M3:eek:r av sina pappa och på folk som har mer lön än en själv fast att hans jobb är likvärdigt.
Jag tycker det är kul för dom som kan köra den hoj de vill.

Om man nu ska prata om "parasiter" så finns det andra i vårt samhälle som passar bättre in på den beskrivelsen. De glider runt en 20-åring i miljon-merca som han köpt för pengar han tjänat när han sålt droger till tonåringar, det kallar jag parasit.
Det finns värre saker här i världen som kostar oss mer pengar än några snubbar som sätter hojen på farsan.

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
Markus skrev:
Jag har inget problem med om någon skenförsäkrar, inte alls. Har heller aldrig sett något argument som håller h-e-l-a vägen mot att göra det, ur en moralisk synpunkt dårå.

Rent krasst finns det bara ETT enda argument som håller mot skenförsäkrare, och det är att ersättningen kan utebli från försäkringsbolaget om försäkringen är uppenbart felaktig.

Allt annat är just "moraliskt dravel" som kan liknas med: "Tänk på kollektivet, varför ska du komma undan billigare på vår bekostnad?"

Struntar personen blankt i den typen av argumentation och propaganda, så är det inte mycket omgivningen kan göra...så länge vederbörande håller sig på hjulen.

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
pungslungaren skrev:
Jag tycker att om man har chansen att skenförsäkra så skall man ta den.
Helt rätt o bry dig inte om dessa präktiga helyllenissar som säger något annat, dom är bara avis att dom inte har en god bekant som ställer upp :)

Finns det något samband med att folk med nick som "pucko" & "pungslungaren" också står i den lägre divisionen av intelligenta inlägg? :va

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Racercukel skrev:
Ja, tänkte bara höra lite om vad folk tycker här om att man ställer sin motorcykel tex på sin pappa för att få billigare försäkring.
För enligt en kille på jobbet så gillades det inte alls av andra Mc-förare, då blir man hatad säger han, han menar på att har man inte råd att betala försäkringen i sitt eget namn ska man inte ha någon motorcykel.
En kompis till mig säger tvärtom att man blir hyllad för att man ställer den på någon annan. Vad tycker ni andra? :banana

Jag tycker ABSOLUT att du ska försäkra hojen på farsan. Sedan när olyckan är framme är det inte så svårt för fösäkringsbolaget att konstatera att det är du som egentligen använder hojen och då blir du förmodligen utan ersättning. Lycka till :arsele

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln