Chris Ash skrev:Tycker väl inte heller skenförsäkring är så jäkla farligt egentligen eftersom det knappast är någon större del av de höga premierna. Jag måste säga att jag håller med Markus här, försäkringar ska bygga på solidaritet och det rimmar lite illa med offroadåkare,Harleygubbar och BMW-farbröder som köper hojar för 200 papp och sedan betalar en skitavgift i försäkring. Är det verkligen fel att gruppen 40-50 åringar betalar ett par tusen extra om året för att det finns yngre hojåkare? Om det är det så är det kanske lika bra att vi gör som i roadracingen, betala era skador själv, då kanske det slutar fjollas med en inlösen för två repor på kutsen och en buckla på sliponet också.
Chris Ash skrev:Jag måste säga att jag håller med Markus här, försäkringar ska bygga på solidaritet och det rimmar lite illa med offroadåkare,Harleygubbar och BMW-farbröder som köper hojar för 200 papp och sedan betalar en skitavgift i försäkring.
Itssoeasy skrev:Eller hur?
Rimmar illa? Det tycker du ju bara för att du råkar vara på den sidan som får betala mest. Om du hade en kromsläde och var 50 bast med 200 mil varje år (spekulation iofs) skulle du nog inte resonera som du gör. Och om man gjorde det så kan man ju lika gärna bunta ihop alla fordon i en klass, ta alla utbetalda försäkringar och dela på alla fordons ägare. Eller varför inte på alla medborgare överlag? De flesta vistas ju i trafiken på något sätt, med eller utan körkort, båge, buss eller cykel. Vi kanske ska införa 5-årsplaner också?
( )
/I
Flagga skrev:Är också med på det resonemanget, men försäkringsbolag är (som redan skrivits i hundra trådar) inga företag som sysslar med välgörenhet.
Hela vitsen med att dela in MC-förarna i små grupper, är att få fram max avkastning.
Dvs, Harley-gubbar och BMW-farbröder är små grupper, som får gynnsamma försäkringar då de inte orsakar några stora kostnader. Då kan man få de små grupperna att växa. Trots den billiga premien => Enbart REN VINST för försäkringsbolagen. Det är bra!!!
Unga förare med sporthojar orsakar kostnader. Det vill man INTE ha. Därför höjer man premien bortom allt förnuft, för att istället utrota just den lilla gruppen. Varför göra annorlunda? Företagets aktieägare är inte ute efter goodwill bland en liten grupp Gixxer- och R1-förare. De vill ha in kapital, inte betala ut.
Solidariteten är död, så länge vinstintresset lever. Som andra redan skrivit: Det blir spännande att se hur det går med Hondaförsäkringen. Ger den ökade försäljningen tillräckligt med avkastning, för att ändå täcka kostnaderna för försäkringarna?
Skalman skrev:Ang. Hondaförsäkringen hos IF så är ni väl medvetna om att självrisken för vagnskada på en sportcykel är 25.000? Stöldsjälvrisken är 15.000.
Om föraren är under 25 år gäller dubbel självrisk. Om föraren är annan än ägaren (dvs "farRsan eGer Min räJser, men ja får tjÖra den" ) gäller också dubbel självrisk.
Detta är inte försumbara faktorer i jämförelsen, samt frågan om Honda/If-försäkringen går runt eller ej för If.
Racercukel skrev:Ja, tänkte bara höra lite om vad folk tycker här om att man ställer sin motorcykel tex på sin pappa för att få billigare försäkring.
För enligt en kille på jobbet så gillades det inte alls av andra Mc-förare, då blir man hatad säger han, han menar på att har man inte råd att betala försäkringen i sitt eget namn ska man inte ha någon motorcykel.
En kompis till mig säger tvärtom att man blir hyllad för att man ställer den på någon annan. Vad tycker ni andra?
Chris Ash skrev:...Är det verkligen fel att gruppen 40-50 åringar betalar ett par tusen extra om året för att det finns yngre hojåkare? ....
freddexwing skrev:bla bla bla...............
Jag tror skenförskring är en "instegsport" för ett kriminellt hojägande som är till nackdel för oss andra som har körkort och försäkrar hojen.
DET tror jag är största faran med att skena.
/fredde
Blå R1 skrev:Funderat lite på detta....
Äe det eg. fel av någon att skena när han verkligen tar det lugnt?
Han kör inte för fort, inte på bakan, inga stoppies, visar hänsyn, osv..
Han kör helt enkelt som en mogen man, fast han bara är 22..
E detta fortfarande fel?
(Gäller dock inte mig)
t-rex skrev:Vad får han för premie? Låt oss säga 4000/året. Verkar ju vara slöseri med 4000..............
t-rex skrev:Tveklöst ja.
Var det trygghansas siffror som visade på 75% försäkringsärendesutfall på R1or? Skenförsäkring innebär att småglin som kanske inte ens skulle köra moped helt plötsligt har råd med en plastraket som kostar hur mycket som helst att laga när nämnda småglin planterar skiten i ett träd.
Det rullar alltså omkring en jävla massa pengar på gatorna som inte är försäkrade för sin rätta risk. Sedan kan man vråla om solidaritet hur mycket man vill, alla ekonomiska modeller faller direkt när man ser förhållandet sporthojjar/försäkringsfall.
Chris Ash skrev:Ja men frågan är om det är bättre med skenförsäkringar än mer utjämnade kostnader och lägre premier för yngre hojåkare? I bägge fallen jämnas ju visserligen kostnaderna ut vilket är en fördel, en ganska stor nackdel är dock att de som skenförsäkrar i vissa fall inte får ut någon ersättning eller åtminstone reducerad ersättning. Jag är inte så säker på att jag tycker bäst om skenförsäkringar i det fallet.
t-rex skrev:Jag ser inte som en nackdel att skenförsäkrare inte får ut ersättning.
Grejen är den att mina premier går åt att laga plast på nån R1 som någon har hjulat sönder. Hade ägaren istället försäkrat efter sin plånbok hade det kanske varit en cb400 eller nåt han hjulat sönder. Dessa har betydligt mindre dyra plastkåpor...
Chris Ash skrev:..
Att äldre förares premier går åt till att finansiera yngres krascher ser jag som en självklarhet,
....
Chris Ash skrev:...
Jag tycker premieskillnaderna är vansinniga och har förståelse för att folk skenförsäkrar. Det är som en mekanism som träder in när det är något fel i maskineriet....
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |
|
HRC och Repsol avslutar samarbete
Efter 30 års samarbete på d... |
|
MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor
MV Agusta har officiellt be... |