Vad tycker ni om tåg?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Alternativt gör du som VY-tåg, han får lösa sitt tågproblem själv efter bästa förmåga? Det är ju bara att skylla på valfritt problem, kyla, värme, halka, solsken, eller vad som helst som kan anses som sånt man inte kan påverka.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
På min närmaste tågstation är skyltarna till ersättningsbussarna permanent uppsatta stora plåtskyltar.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Älskar att åka tåg. När det funkar.

Speciellt natt-tågen är härliga när man har egen sovkupe.

Tyvärr finns det ingen som längre tycker tågen fyller en viktig samhällsservice, så då får vi tåg som inte klarar vanlig svensk vinter. Eller höst. Eller sommar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag gillar tåg, kanske inte på det där autistiska viset, men här har ni en kille somm GILLAR tåg:

Kameravinkeln är ju helt magisk...

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vi har gjort ett lyckat byte i Umeå och så smått närmar vi oss Bastuträsk så nu hoppas vi verkligen på att ta oss hela vägen till Boden. Där ger vi upp tåget och blir hämtade finns ingen anledning att åka ersättningsbuss till Luleå då det i princip är lika långt hem från både Luleå och Boden.

Alltså jag ska inte bara vara negativ, detta tåg vi åker med är också fräscht och rent så själva tågåkningen är väl i sig helt okej om tåget bara gått för sex dagar sen. Men detta med fräscha tåg med wifi uppväger inte på långa vägar allt det negativa jag utstått senaste veckan. Är ju ganska lustigt att jag nu sitter och är hur nöjd som helst med att inte ens ta mig fram hela sträckan med tåg.

Går allt enligt planen ska mitt tågåkande i Sverige för evigt vara över på exakt två timmar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Går allt enligt planen ska mitt tågåkande i Sverige för evigt vara över på exakt två timmar.

Jo, det finns ju personbilar, flygplan (och till och med bussar även om inte dom heller är att lita på), och menar dom på allvar att man ska välja tåget istället för att flyga eller köra ensammen i en diesel SUV så får dom fan se till att det fungerar också.

Miljömartyr får hamaz-Greta vara själv !

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Jag riktigt nöjda får vi ju inte vara med detta tåg, fräscht, rent och så men nu visade det sig att ingen toalett funkar, jag har en 12-årig son som skulle på toa. Jag sa du får pissa i en flaska, men han uppskattade inte skämtet utan svarade väldigt irriterat "jag ska inte pissa"

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag riktigt nöjda får vi ju inte vara med detta tåg, fräscht, rent och så men nu visade det sig att ingen toalett funkar, jag har en 12-årig son som skulle på toa. Jag sa du får pissa i en flaska, men han uppskattade inte skämtet utan svarade väldigt irriterat "jag ska inte pissa"

Ni skulle alltså ha åkt elbil!

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Ni skulle alltså ha åkt elbil!
Om det stämmer vad man läst senaste dagarna så har det inte varit problem med nödiga elbilsåkare, skulle väl vara om man blivit nödig av att bli kall om baken.

Dock verkar många vara väldigt frusna mellan kiss och bajsningarna.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Nu är det en traditionell kisspaus med tåget i Älvsbyn, en folkhop nödiga resenärerna har just lämnat tåget. Tågvärden lovade docka att hon skulle se till att alla kommer med tåget igen efter toastoppet.

Sitter faktiskt och tycker detta är småkomiskt, kan göra det då vi nu är inom hämtningsavstånd med bil av frun.

Minns de gånger man åkte tåg mellan Kalmar och Borås som liten då man skulle från mormor och morfar till mostern då var det ju ett hål i golvet och inga problem med trasiga toaletter.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jinx i realtid!

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Sverige har inte satsat på järnvägen sedan årtionden och undrar varför det inte fungerar tillfredsställande. Man har inte ens underhållit den infrastruktur som äldre generationer var med och byggde upp. Man har haft Storbritannien som förebild i privatiseringar och det fanns redan facit, men det tittade man inte på. Det har inte blivit bättre där sedan dess av allt att döma om man följer deras media.

Sverige har haft ett gyllene tillfälle att investera i infrastruktur för framtida generationer med den låga statsskuld vi har idag. Men man har inga visioner och tänker inte längre än nästkommande mandatperiod som längst och det finns mer säljande frågor att lyfta fram än något som inte realiseras förrän årtionden senare. Ett nytt kärnkraftverk skulle säkert ta minst 20 år att realisera om man tog beslutet idag. Kompetensen finns inte längre inom landet och processen lång från beslut till drift.

Italien är inget land som man lyfter fram för att det är så organiserat. För ett par år sedan tog jag tåget från Rom upp till Florens och vidare till Venedig. Köpte biljetten kort innan på stationen. Det var ett fast pris. Inte alls orimligt. Ingen långsiktig planering krävdes. Man tar sig snabbt och smidigt mellan större städer i Italien med tåg.

Ska man från nordvästra Skåne till huvudstaden får man åka en timme söderut för byte norrut. Hutlöst dyrt om man inte bokat i god tid innan. Att man ska ta efter en prissättningsmodell från flyget på tågen är ett hån mot medborgarna. Inte sällan har flyget visat sig vara billigare än tåg.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år