Vad tycker ni om tåg?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Äntligen sitter vi på Thairesturangen i Boden, nu kan man slappna av.

Tänkte jag måste föreviga slutet på denna tågresa som sträckt sig i sex dagar ochvsista gången jag skanåka tåg.20240108_171149.jpg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kolla avståndet mellan Boden och där Bosse bor… inte hemma än kan man säga och dit går det ingen järnväg.

Äsh då, bara 10 mil kvar, och det får han tillbringa i en varm och skön bil med en Pad Thai i magen, sonen har fått skita och vädret är bra

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Äntligen sitter vi på Thairesturangen i Boden, nu kan man slappna av.

Tänkte jag måste föreviga slutet på denna tågresa som sträckt sig i sex dagar ochvsista gången jag skanåka tåg.View attachment 493992
Är du hemma än eller är det dags att skicka ut St Bernhardshunden med obligatorisk cognacsplunta?

(Nu arg på såväl vägar som rälstrafik.)

Tillägger ett citat jag snott från min seglande bror. Borde vara applicerbart också på denna resa. Byt ut sailing mot vad det nu kan heta, railing?

"Sailing, the fine art of slowly going nowhere at great expense."

Last edited:

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Som lök på laxen har nu Green Cargo IT-problem sedan i går eftermiddag.... Blev inga vagnar växlade på jobbet i går kväll. Se hur lång tid det här tar att reda ut!

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är du hemma än eller är det dags att skicka ut St Bernhardshunden med obligatorisk cognacsplunta?

(Nu arg på såväl vägar som rälstrafik.)

Tillägger ett citat jag snott från min seglande bror. Borde vara applicerbart också på denna resa. Byt ut sailing mot vad det nu kan heta, railing?

"Sailing, the fine art of slowly going nowhere at great expense."

Jo jag tog mig hem, körde väg 356 från Boden till Morjärv och sen E10 norrut. Så det är lungt med att skicka ut hunden med cognac, verkligen sköt att vara hemma.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag tycker bra om tåg, åker mest tunnelbana, det är trevligt.
Åker också en del veterantåg tex spårvagn till Djurgården eller gamla Roslagsbanan på Lucia.
Tåg är bra för sinnet och för klimatet.
Trevligt med positiva inlägg! :tummenupp

Jag gillar också att åka tåg. Föredrar tåg framför bil när man ska åka men kör helst motorcykel. Kör, naturligtvis, fler mil i sadeln än som tillbringas bakom ratten.

Rv 356 har bara sett mig i sadeln!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det fanns en liiiten lucka att ta sig norrut och du prickade den perfekt:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
"Nya" spårvägsmuséet - har ni besökt? Så bra.

Väldigt modernt att SL har graffiti-hörn dock. Trodde inte det var favorittema för kollektivtrafiken.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Det fanns en liiiten lucka att ta sig norrut och du prickade den perfekt:

Ja jäklar vi hade tur, misstänker starkt att barnen hade blivit strandade vid Övik om då åkt nattåget på tisdag från Sundsvall, då var det nog lugnt att grabben fick hålla sig från att skita i nån timme mot att få börja tjorva mitt i natten.

Då det gäller tåg så har jag inte nåt mot själva tågåkningen då det var tänkt att åka ensam Luleå-Sundsvall tur och retur. Speciellt söder ut då det gick som tänkt jag kunde dricka en starköl och tågvärden en tjej med barriton röst och grov Gällivare dialekt bjöd på gravad lax till ölen, hem var det väl helt okej till toan slutade funa men annars bra.

Skulle man baea kunna lita på tågen skulle det ju vara fint att åka denna sträcka som bara är tråkig att köra om man bara ska transportera sig.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Skulle man baea kunna lita på tågen skulle det ju vara fint att åka denna sträcka som bara är tråkig att köra om man bara ska transportera sig.

Jag känner samma sak om Umeå-Boden och Umeå-stockholm, det är inga sträckor jag njuter av att köra, så det skulle vara fint om man kunde åka tåg.

Ska man ändå lasta om till ersättningsbuss blir det dock sämre än att köra själv, speciellt om det sker mitt i natten på ett nattåg man hade tänkt sova på.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Håller med och tack vare den tråkiga vägen har jag sett andra vägar i sadeln.
Men svenska politiker tycker att det är viktigare med konkurrens än en fungerande järnväg tydligen och eftersom väljarna inte säger ifrån så får vi det vi förtjänar.

Modellen med fri konkurrens på spåren övergavs redan i järnvägens barndom. Nya försök i Storbritannien fick katastrofala följder. Men svenska politiker framhärdar.

1704909825814.png

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
"Nya" spårvägsmuséet - har ni besökt? Så bra.

Väldigt modernt att SL har graffiti-hörn dock. Trodde inte det var favorittema för kollektivtrafiken.
Bra? Det är ju halva storleken jämfört med gamla. Vill minnas att det också fanns fler rattar och knappar förr.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Har inte varit på gamla på många år, och inte alls på nya. Men hade jättekul när jag var liten, men då pratar vi typ 55 år sedan. Mycket knappar och rattar att pilla på.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Har inte varit på gamla på många år, och inte alls på nya. Men hade jättekul när jag var liten, men då pratar vi typ 55 år sedan. Mycket knappar och rattar att pilla på.
Jag är så gammal att jag minns när det låg under en tunnelbanestation inne i stan.
Minns dock inte vilken.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag är lite av en tågnörd, farsan började sin karriär inom SJ som eldare på ånglok, och som liten fick jag komma på besök på lokstallarna där han jobbade, och det satte sina spår(!). Eftersom jag också är lite historienörd så är det intressant att se hur järnvägen formade samhället för 150 år sedan. Eller att vi hade beredskapsånglok in på 1990-talet.

Så rent teoretiskt gillar jag verkligen att åka tåg, man kan sitta och läsa medan landskapet swoschar förbi utanför fönstret. Sen var det mer charm med osvetsad räls och Rc-lok än dagens X2, men moderna tåg har ju mer bekvämlighet.

Men, verkligheten kom ikapp, här också. Tåg och kollektivtrafik bygger på att man utgår från en punkt ganska nära stationen/hållplatsen, och dit man ska ligger nära stationen/hållplatsen, för alla former av byten äter enormt med tid och det är som upplagt för att man ska missa anslutningar. Till dom ställen jag normalt sett åker så går det minst 1-3h snabbare med bil än tåg.

Det bygger också på att man inte har någon packning, eftersom man får ta med sig packning i mån av plats, och barnvagnar kan man ju bara glömma att ta med sig, eller barn rent generellt. SJ tycker ju att man ska ha ungar i knät i timvis.

Det går heller inte att lita på att man kommer fram när man hade tänkt sig, eftersom det väldigt ofta är störningar, pollenhalka, solkurvor, lövhalka eller snödrev, eller så är det signalfel, nedrivna kontaktledningar, växelfel eller tågbrist.

Det kostar också en jävla massa pengar med tåg, i synnerhet om man som vi är 5 pers i familjen, då blir det oftast betydligt billigare att ta bilen.

Jag kollade lite snabbt på en resa vi ofta gör hemåt, det är halva restiden med bil, halva kostnaden, vi slipper gå 1 km i början och 5km på slutet (längs en landsväg), vi får med oss barnvagn och packning, och behöver inte betala 200 extra för att kunna ändra resan. Dessutom åker vi tillsammans, enligt SJs bokningssite så fick vi 5 platser utspridda i en vagn, lycka till med småbarn.

Men visst, är man ensam, någon annan betalar, man har all tid i världen, bor i närheten av centralen och ska till något som ligger i närheten av centralen i andra ändan och man inte har någon packning, då är tåg fantastiskt. Jag förstår inte alls varför någon ens överväger några andra alternativ. :va

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år