När något inte riktigt funkar behöver man gå tillbaka till början och felsöka, eventuellt göra om och göra rätt. Bäst blir att experimentera i mindre skala, då blir allt mer överskådligt.
View attachment 494292
Med färre inblandade, som alla ska gå med vinst, ökar möjligheten till samarbete! Men det är gammaldags och det vi gjort tidigare är inte bra, vi måste tänka nytt! Och framför allt ska det helst vara i privat, gärna utländsk, regi.
Men är det nytt? För hundra år sedan hade vi massor av olika järnvägsbolag. De förstatligades eller lades ner när de längre inte gick med vinst. Nu har vi slaktat det statliga och Statens Järnvägar är borta. Det SJ som är kvar kör bara en liten del av alla tåg. MTR kör över hälften av alla tåg.
När pendeln slår åt andra hållet kanske man kommer fram till att kollektivtrafiken ska köras och ägas av de som använder den. Utan krav på avkastning som går till utländska privata ägare utan den vinsten återinvesteras för att förbättra järnvägen.
Jag åkte tåg både i måndags och igår. Det var lite besvärligt särskilt igår. Alla möjliga orsaker till att tåg efter tåg ställdes in. Personalbyte, signalfel, växelfel och fordonsfel, det måste komma information. Att den inte stämmer gör inget. Nu blev de två första tågen inställda och det tredje kom när det fjärde skulle gått.
Tog som tur med cykeln så jag slapp trängas på ett pendeltåg. Men trångt var det in till Tokholma. Dörrfel i Sötälje men vi hamnade inte bakom ett godståg.
Över två mil totalt i sadeln i 16 minusgrader blev det. Kan vara jobbigt för den klene. Bra då det inte var så många som trängdes på cykelbanan.
Kommer jag att fortsätta åka tåg? Naturligtvis. Alternativet är ännu värre. Gillar inte att sitta i bilen genom Tokholma. Vinterpendla med motorcykel kräver att jag köper en japansk motorcykel att förstöra på de saltade vägarna.