Vad tycker ni om tåg?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Den heter tydligen inte Banskolan längre, utan Trafikverkskolan. De har en modelljärnväg som är säkert 30 m lång. Längs den så finns riktiga ställverk som de utbildar felsökning på. Var där för ca 30 år sedan. Bild från Facebook.

View attachment 494297
Var där och jobbade någon gång per år under nittiotalet.
Järnvägen med riktiga ställverk i olika varianter var riktigt häftig. ?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
När något inte riktigt funkar behöver man gå tillbaka till början och felsöka, eventuellt göra om och göra rätt. Bäst blir att experimentera i mindre skala, då blir allt mer överskådligt.

View attachment 494292
Med färre inblandade, som alla ska gå med vinst, ökar möjligheten till samarbete! Men det är gammaldags och det vi gjort tidigare är inte bra, vi måste tänka nytt! Och framför allt ska det helst vara i privat, gärna utländsk, regi.

Men är det nytt? För hundra år sedan hade vi massor av olika järnvägsbolag. De förstatligades eller lades ner när de längre inte gick med vinst. Nu har vi slaktat det statliga och Statens Järnvägar är borta. Det SJ som är kvar kör bara en liten del av alla tåg. MTR kör över hälften av alla tåg.
När pendeln slår åt andra hållet kanske man kommer fram till att kollektivtrafiken ska köras och ägas av de som använder den. Utan krav på avkastning som går till utländska privata ägare utan den vinsten återinvesteras för att förbättra järnvägen.

Jag åkte tåg både i måndags och igår. Det var lite besvärligt särskilt igår. Alla möjliga orsaker till att tåg efter tåg ställdes in. Personalbyte, signalfel, växelfel och fordonsfel, det måste komma information. Att den inte stämmer gör inget. Nu blev de två första tågen inställda och det tredje kom när det fjärde skulle gått.
Tog som tur med cykeln så jag slapp trängas på ett pendeltåg. Men trångt var det in till Tokholma. Dörrfel i Sötälje men vi hamnade inte bakom ett godståg.
Över två mil totalt i sadeln i 16 minusgrader blev det. Kan vara jobbigt för den klene. Bra då det inte var så många som trängdes på cykelbanan.

Kommer jag att fortsätta åka tåg? Naturligtvis. Alternativet är ännu värre. Gillar inte att sitta i bilen genom Tokholma. Vinterpendla med motorcykel kräver att jag köper en japansk motorcykel att förstöra på de saltade vägarna.

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Den heter tydligen inte Banskolan längre, utan Trafikverkskolan. De har en modelljärnväg som är säkert 30 m lång. Längs den så finns riktiga ställverk som de utbildar felsökning på. Var där för ca 30 år sedan. Bild från Facebook.

View attachment 494297
1705571717615.png
Jaha, de planerar in från början att det ska bli lite tågstrul alltså. Det känns ju tryggt.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
SJ la väl ner vartannat ackord (enligt Brasses enmansband) så det har inte alltid varit bättre, men när jag var på utbildning där så var det fortfarande riktigt skarpt folk man träffade på, men de har gått i pension nu. Dessutom tror jag inte att den brittiska modellen med olika entreprenörer som kan skylla på varann i stället för att fixa grejor direkt har hjälpt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Man har alltså ställt in avgångar fram t.o.m mars på grund av kylan, men nu är det inte kallt, om ett par dagar får vi till och med någon plusgrad:

Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Man har alltså ställt ijn avgpngar fram t.o.m mars på grund av kylan, men nu är det inte kallt, om ett par dagar får vi till och med någon plusgrad:

Ok, men Mars är väl ändå ett ganska ambitiöst mål, när man inte fixar Umeå? :va

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Man har alltså ställt ijn avgpngar fram t.o.m mars på grund av kylan, men nu är det inte kallt, om ett par dagar får vi till och med någon plusgrad:

Du får erbjuda dina tjänster. :7petaInom järnvägen ska man tänka utanför lådan och du verkar vara långt utanför den. :tummenupp

Problemet kan man tycka för de som förstår något om järnväg är att de de inte bara tänker utanför lådan, de vet inte ens vad den innehåller. :huvet

Men vi har fått konkurrens på spåren och det är bra! :crash

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nästa helg är det luftgevärsskytte i Vindeln för grabbarna, det hade ju varit fint att åka tåg dit om tågen skulle gå, komma någorlunda i tid och toaletterna på tåget funkade. Vi hade kunna hoppa på i Boden och behövt köra ca 24 mil istället för runt 75 mil, men tåg vågar man ju inte chansa att ta om man vill vara med på tävlingen utan det blir att köra bil.

Är ju helt sjukt hur det är att man inte ska våga åka tåg om man har en tid att passa, visst bilen kan strejka, man får punka men med lite marginal i restid (jämfört med tåg) är ändå risken att inte komma fram i i tid små mot tåget där det rör sig om att åka dagar eller veckor i förväg för att vara säker på att komma fram i tid.

Jag skulle velat se statistik på inställda tåg, ersättning med buss och förseningar i Norrland?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Googlade lite och hittade denna sida https://statistik.xn--tgexperterna-tcb.nu/

41% av VY tåg tåg var försenade i Januari om man sen kollar så är det nästa 27% som är inställda och då är inte Januari slut ännu så med lite tur kan dom få till siffrorna ännu bättre. 50% försening 30% inställda tåg tycker jag vore ett lämpligt mål för dom.

Rent ekonomiskt är det nog bättre att stå med tågen då det är kallt och skylla på extremväder och det är nog det som räknas, att VY tåg ska tjäna pengar inte köra tåg.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nästa helg är det luftgevärsskytte i Vindeln för grabbarna, det hade ju varit fint att åka tåg dit om tågen skulle gå, komma någorlunda i tid och toaletterna på tåget funkade. Vi hade kunna hoppa på i Boden och behövt köra ca 24 mil istället för runt 75 mil, men tåg vågar man ju inte chansa att ta om man vill vara med på tävlingen utan det blir att köra bil.

Är ju helt sjukt hur det är att man inte ska våga åka tåg om man har en tid att passa, visst bilen kan strejka, man får punka men med lite marginal i restid (jämfört med tåg) är ändå risken att inte komma fram i i tid små mot tåget där det rör sig om att åka dagar eller veckor i förväg för att vara säker på att komma fram i tid.

Jag skulle velat se statistik på inställda tåg, ersättning med buss och förseningar i Norrland?

Ja, bensin/dieselbil med bra värme krävs för att ta sig dit man vill.
Är dom ett gäng som ska ner så är ju en folkabuss solklar.
Herrejösses vad man kajkade omkring i såna som barn/tonåring till olika aktiviteter.
Oftast våran egen IOFS, med ett gäng kompisar och packning.

Jag tror det var förra vintern dom ställde in alla tåg som var mer än ett visst antal minuter försenade för att inte dra upp statistiken på förseningar, för ett inställt tåg är ju inte försenat.

Så även om tåget stod på stationen redo att avgå körde dom bort det tomt och lät passagerarna vänta ytterligare på nästa...

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ukraina har väl fortfarande bättre tillförlitlighet på tågen än Sverige?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år