SJP
Lattepappa
- Gick med
- 15 Apr 2007
- Hoj
- Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nåja....Jo, men dom har ju mindre snö och annat som kan knasa till tidtabellerna
Nåja....Jo, men dom har ju mindre snö och annat som kan knasa till tidtabellerna
Jag tror det var förra vintern dom ställde in alla tåg som var mer än ett visst antal minuter försenade för att inte dra upp statistiken på förseningar, för ett inställt tåg är ju inte försenat.
Det är ju helt av banan. Kan det verkligen vara juridiskt hållbart att neka återbetalning med den argumentationen.Så jag blev alltså inte försenad i sex dagar enligt statistiken då mina tåg inte gick? Vad blev jag då fördröjd?
Har talat med SJ och det komiska i det hela är att SJ:s tåg faktiskt gick från Sundsvall till Umeå så man kan inte få tillbaka nåt för kostnadetna för ombokningarna då jag faktiskt kunde åka med dom till Umeå. Att jag sen inte kommit längre då VY tåg inte körde kan ju inte SJ rå för trots att man köper biljetterna på deras sida.
Ulf Lundell tyckte ju en gång i tiden att en inställd spelning också var en spelning lite samma med tåg, ett inställt tåg är också ett tåg som dessutom inte är försenat.
Det är ju helt av banan. Kan det verkligen vara juridiskt hållbart att neka återbetalning med den argumentationen.
Som sagt, ulandifiering. Några år sedan jag sist begagnade mig av kollektiva färdmedel och har inga planer på att försöka igen. Än mindre efter att ha fått dessa eskapader återgivna.
Tycker att det ska klippas till med stora klubban att om en resa blir inställd är bolagen inblandade alla skyldiga att bidra med motsvarande resa på samma tider. Så om tåget blir inställt och det inte går att fixa buss, flyg eller annat så får de helt sonika skicka med taxi, och om taxi inte finns så blir det limo.Troligtvis har dom rätt för SJ ställde ju inga tåg det var VY tåg och då kan nog SJ ha rätt då dom kört, att jag sen inte kan åka hela sträckan med ena eller andra operatören utan måste åka med bägge underlättar ju inte det hela.
Dock är biljetten för hela vägen köpt av SJ men möjligen kan jag få igen pengarna via VY tåg för SJ har ju hela tiden kört Sundsvall-Umeå och jag har ju gjort valet att inte åka med dom till Umeå då jag hade blivit fast där men dom körde ju sin sträcka och jag valde inte att åka. Nu är det ju småsummor det rör sig om jämfört med vad fyra dagars ofrivillig ledighet kostat dock är det mer principen.
Lyckades dock slippa betala den dubbelbokade resan och det var en trevlig serviceinriktad tjej på SJ som jag hamnade hos så jag har bara fått betala fullt pris på de resor vi åkt och det var då inte lätt att begripa sig på deras bokningar eller som tjejen så åt mig "jag förstår att du inte hänger med, det är nog svårt för oss som jobbar med detta, så jag tar det igen". Ska ringa VY tåg och höra med dom men har inga förhoppningar på att få ersättning.
Jag hävdar fortfarande att det ska införas klara regler vad dom gäller vid dessa naturkatastrofer som drabbar norra Sverige varje år som här uppe kallas vinter vilket innebär snöfall som kan vara uppåt 30 cm eller mer vid ett snöfall och även under blåst så snön driver och temperaturer på -35 och ibland ner mot -40 är faktiskt ganska vanligt eller i alla fall inte ovanligt.
I Japan fungerar tågen utom vid jordbävningar som river ledningar eller spår som försvinner. Vad som får allt att fungera är inte dryga böter..... näe, man skäms om inte tågen kommer och går i tid.Men om det blir så dyrt att inte ha fungerande tåg så kommer nog tågen fungera hela året, oavsett om det är orkanvindar med flygande hajar i luften, Saharahetta eller snöväder.
Nä, skammen har vi nedrustat helt i vårt samhälle.I Japan fungerar tågen utom vid jordbävningar som river ledningar eller spår som försvinner. Vad som får allt att fungera är inte dryga böter..... näe, man skäms om inte tågen kommer och går i tid.
I Sverige skäms ingen - för något.
Från tiden då ingenjörer fick ta beslut.Apropå rälsbunden trafik
Göteborgsposten idag - om spårvagnstrafiken där två vagnar från 40-50talet har fått rycka in pga snön
View attachment 494419
"Museivagnarna är mindre känsliga för variationer i väder och tar sig fram i svåra spårförhållanden bättre än de nyare vagnarna. Dessutom har de specifika verktyg som plogar nere i spårets rännor medan vagnen framförs."
Vi kan kvitta det mot vad du borde böta för den meningsbyggnaden...Troligtvis har dom rätt för SJ ställde ju inga tåg det var VY tåg och då kan nog SJ ha rätt då dom kört, att jag sen inte kan åka hela sträckan med ena eller andra operatören utan måste åka med bägge underlättar ju inte det hela.
Dock är biljetten för hela vägen köpt av SJ men möjligen kan jag få igen pengarna via VY tåg för SJ har ju hela tiden kört Sundsvall-Umeå och jag har ju gjort valet att inte åka med dom till Umeå då jag hade blivit fast där men dom körde ju sin sträcka och jag valde inte att åka. Nu är det ju småsummor det rör sig om jämfört med vad fyra dagars ofrivillig ledighet kostat dock är det mer principen.
Lyckades dock slippa betala den dubbelbokade resan och det var en trevlig serviceinriktad tjej på SJ som jag hamnade hos så jag har bara fått betala fullt pris på de resor vi åkt och det var då inte lätt att begripa sig på deras bokningar eller som tjejen så åt mig "jag förstår att du inte hänger med, det är nog svårt för oss som jobbar med detta, så jag tar det igen". Ska ringa VY tåg och höra med dom men har inga förhoppningar på att få ersättning.
Jag hävdar fortfarande att det ska införas klara regler vad dom gäller vid dessa naturkatastrofer som drabbar norra Sverige varje år som här uppe kallas vinter vilket innebär snöfall som kan vara uppåt 30 cm eller mer vid ett snöfall och även under blåst så snön driver och temperaturer på -35 och ibland ner mot -40 är faktiskt ganska vanligt eller i alla fall inte ovanligt.
Träligt när det krabbar!Troligtvis har dom rätt för SJ ställde ju inga tåg det var VY tåg och då kan nog SJ ha rätt då dom kört, att jag sen inte kan åka hela sträckan med ena eller andra operatören utan måste åka med bägge underlättar ju inte det hela.
Dock är biljetten för hela vägen köpt av SJ men möjligen kan jag få igen pengarna via VY tåg för SJ har ju hela tiden kört Sundsvall-Umeå och jag har ju gjort valet att inte åka med dom till Umeå då jag hade blivit fast där men dom körde ju sin sträcka och jag valde inte att åka. Nu är det ju småsummor det rör sig om jämfört med vad fyra dagars ofrivillig ledighet kostat dock är det mer principen.
Lyckades dock slippa betala den dubbelbokade resan och det var en trevlig serviceinriktad tjej på SJ som jag hamnade hos så jag har bara fått betala fullt pris på de resor vi åkt och det var då inte lätt att begripa sig på deras bokningar eller som tjejen så åt mig "jag förstår att du inte hänger med, det är nog svårt för oss som jobbar med detta, så jag tar det igen". Ska ringa VY tåg och höra med dom men har inga förhoppningar på att få ersättning.
Jag hävdar fortfarande att det ska införas klara regler vad dom gäller vid dessa naturkatastrofer som drabbar norra Sverige varje år som här uppe kallas vinter vilket innebär snöfall som kan vara uppåt 30 cm eller mer vid ett snöfall och även under blåst så snön driver och temperaturer på -35 och ibland ner mot -40 är faktiskt ganska vanligt eller i alla fall inte ovanligt.
Hade du tagit tåget till Ume hade VY fått fixa resten av resan. När du inte var där slapp de. De hade fått betala hotell eller taxi hela vägen hem eller löst det på något vis. De måste lösa det. För du måste komma fram även om det tar tid.
Sjukt, det håller jag med om. Ska alla klara sig själva och företaget slippa ordna något?Det var ju precis vad VY inte gjorde, man skrek force majeure att detta var oförutsedda händelser som ingen hade räknat med. Var ju folk som var fast i Umeå utan att bussarna heller gick det var upp till var och en att lösa problemet och ingen ersättning för nåt, verkar varit taxi och hyrbilar som var lösningen för många. Men man återbetalade resorna som blev inställda även om man inte hade avbokningsbara biljetter men inget annat. SJ körde Sundsvall-Umeå så här får man inte igen bokningssavgifterna. Det är ju detta med att VY får hävda force majeure som är det sjukaste i det hela.
Med facit i hand skulle jag direkt hyrt en bil enkel väg Sundsvall Luleå och kört, hade kostat 1500-2000 kr mer än tågbiljetten gjorde.
Lite intressant det där att högste chefen skall skämmas - mentaliteten i Japan är att man skäms kollektivt, tågföraren, all personal ombord på tåget, stationspersonal o alla chefsnivåer. När alla känner att man har ett ansvar för att få saker att funka - då blir förutsättningarna bättre.Nä, skammen har vi nedrustat helt i vårt samhälle.
Det hade ju kanske varit något att införa skamstocken för C*O nivåerna i företag. skicka dem på en turne på några år där de varje dag ska stå i skamstock i nån by eller stad och bli tomatade och bespottade.
Troligtvis har dom rätt för SJ ställde ju inga tåg det var VY tåg och då kan nog SJ ha rätt då dom kört, att jag sen inte kan åka hela sträckan med ena eller andra operatören utan måste åka med bägge underlättar ju inte det hela.
Dock är biljetten för hela vägen köpt av SJ men möjligen kan jag få igen pengarna via VY tåg för SJ har ju hela tiden kört Sundsvall-Umeå och jag har ju gjort valet att inte åka med dom till Umeå då jag hade blivit fast där men dom körde ju sin sträcka och jag valde inte att åka. Nu är det ju småsummor det rör sig om jämfört med vad fyra dagars ofrivillig ledighet kostat dock är det mer principen.
Lyckades dock slippa betala den dubbelbokade resan och det var en trevlig serviceinriktad tjej på SJ som jag hamnade hos så jag har bara fått betala fullt pris på de resor vi åkt och det var då inte lätt att begripa sig på deras bokningar eller som tjejen så åt mig "jag förstår att du inte hänger med, det är nog svårt för oss som jobbar med detta, så jag tar det igen". Ska ringa VY tåg och höra med dom men har inga förhoppningar på att få ersättning.
Jag hävdar fortfarande att det ska införas klara regler vad dom gäller vid dessa naturkatastrofer som drabbar norra Sverige varje år som här uppe kallas vinter vilket innebär snöfall som kan vara uppåt 30 cm eller mer vid ett snöfall och även under blåst så snön driver och temperaturer på -35 och ibland ner mot -40 är faktiskt ganska vanligt eller i alla fall inte ovanligt.
När SJ strulat och vägrat återbetalning har jag bestridit via mitt kreditkortsbolag. Tjänsten är inte levererad och du har försökt medla med leverantören - efter det kan VISA ta över ärendet.
Har hitintills fungerat bra.
Du kan ju alltid testa att bestrida fakturorna med hänvisan till att tjänsten ej kunde levereras.Detta är också en miss som jag gjort, tog biljetterna på faktura tänkte att det har ju ingen betydelse. Troligtvis kan man nog få hjälp av kortbolaget då man inte fått tjänsten som beställts plus att man kan ha reseförsäkring på kortet.
Nå man lär ju sig av sina misstag, Åk inte tåg, om du mot förmodan åker tåg så betala med kort, kolla att hemförsäkring täcker förseningar och liknande, ha gott om tid och räkna inte med nån hjälp från tågbolaget.
Ska ringa VY tåg och kolla vad dom har att säga, inte för att jag tror att jag kommer att få nån ersättning för nåt.
Du menar väl dubbelspåriga?De är så enkelspåriga.
Det gäller således att spara sina gamla fordon.om spårvagnstrafiken där två vagnar från 40-50talet har fått rycka in pga snön
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |