Vad tycker ni om tåg?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Som att det inte vore nog så med allt strul mex själva resorna, nu visar det sig blivit nåt tjorva vid omgivningen av tågbiljetterna för nu har det kommit två räkningar på våra resor då det verkar som att barnen hemresa som skulle skett två dagar senare inte blev ombokad. Skulle inte förvåna mig om vi också får betala den resan men ska ringas imorgon.

Fy fan för detta det, aldrig nånsin med tåg i Sverige.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Som att det inte vore nog så med allt strul mex själva resorna, nu visar det sig blivit nåt tjorva vid omgivningen av tågbiljetterna för nu har det kommit två räkningar på våra resor då det verkar som att barnen hemresa som skulle skett två dagar senare inte blev ombokad. Skulle inte förvåna mig om vi också får betala den resan men ska ringas imorgon.

Fy fan för detta det, aldrig nånsin med tåg i Sverige.
Ulandifiering.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag är så gammal att jag minns när det låg under en tunnelbanestation inne i stan.
Minns dock inte vilken.
Odenplan som sagt.
Har något vagt minne att kanske varit där men det på Södermalm var ju inte fräscht. Sedan är ju inventarierna de samma ungefär så klart men helheten i Norra Djurgårdsstaden är ju oöverträffad

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
"Nya" spårvägsmuséet - har ni besökt? Så bra.

Väldigt modernt att SL har graffiti-hörn dock. Trodde inte det var favorittema för kollektivtrafiken.

Det ligger så jävla ocentralt till bara, hur ska man ens ta sig dit....

Jag menar man kan ju ta ett nattåg, men det är nog säkrast att flyga om man ska komma fram...

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Tåg är kul om man har egna hemma på gården. Farsans gamla kollega samlar på gamla gruvlok och har nog 500m räls eller mer hemma på gården. Han har lagt räls så han kan åka ut i skogen och hämta ved med tågen också.

Ingen fotobeskrivning tillgänglig.

902613_10151475090224003_603153716_o.jpg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tåg är kul om man har egna hemma på gården. Farsans gamla kollega samlar på gamla gruvlok och har nog 500m räls eller mer hemma på gården. Han har lagt räls så han kan åka ut i skogen och hämta ved med tågen också.

Haha, fan vad fränt, jag har kollat lite tåghobby på youtube och trodde att hobbyjärnvägar bara fanns i england och USA

Engelsmän är ju lite knäppare än vanligt folk, dom har ju byggt flera fullstora ånglok på sistone och smalspåriga hobbyjärnvägar finns ju lite varstans

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vi kan alltså konstatera att tåg är bäst när dom står på museum, för där är det tänkt att dom ska stå stilla!

Tåg är sämst när man ska åka med dom, för dom står stilla då också!

Dom senaste dagarnas tågolyckor har också visat på sårbarheten med järnväg, parkerar man en lastbil över spåret så blir det totalstopp på sträckan i 14 dagar för att dom måste byta räls.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Vi kan alltså konstatera att tåg är bäst när dom står på museum, för där är det tänkt att dom ska stå stilla!

Tåg är sämst när man ska åka med dom, för dom står stilla då också!

Dom senaste dagarnas tågolyckor har också visat på sårbarheten med järnväg, parkerar man en lastbil över spåret så blir det totalstopp på sträckan i 14 dagar för att dom måste byta räls.
Det där undrar man ju hur olyckan kan hända. Nu var det 25 år sedan jag jobbade åt Banverket, men går inte bommarna ner får man inte hel krets att allt är OK. Lyktan närmast plankorsningen fortsätter vara röd (slår inte om till vitt) och "dödskallen" fortsätter att blinka och det är meningen att man ska bromsa när man passerar skylten som sitter ca 1 km före korsningen. Jag har för mig att även baliserna sitter vid skylten 1 km bort. Kan det vara en sträcka utan ATC och han bromsar för sent?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Även jag har nog gjort min sista tågresa.

Sista gång jag åkte tåg bodde jag i Lund och skulle till Stockholm på kurs ett par dagar.
Någon kollega undrade varför jag valde tåg när jag inte betalade själv.
Jamen istället för att åka flygbuss-flyg-flygbuss med flera byten kunde jag ta cykeln till stationen, sitta på tåget med laptopen eller en bok och sedan vara framme. Alltså aningen längre restid men jag slapp två byten.

Ditresan gick bra men hemresan som skulle gå på kvällen, var försenad 30 minuter, sen förlängdes det med 30 minuter gång på gång tills långt efter midnatt meddelas att det kommer ersättningsbussar, som vi naturligtvis också fick vänta på. Så jag kommer hem till Lund tidigt på morgonen med endaste sömnen varit i bussen så gott det gick.
Därmed var hela den dagen förstörd.

Skulle sj har gett tydlig information redan från början så skulle jag ha bokat ett hotellrum i Stockholm för att ta ett tidigt tåg eller flyg dagen efter. Jag kunde ha ätit en god middag och frukost. Det skulle jag ha tagit med en axelryckning men när dom istället höll på som dom gjorde så blev det min sista tågresa och jag tror inte jag var någon god ambassadör för tåget åt mina kollegor heller sen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det där undrar man ju hur olyckan kan hända. Nu var det 25 år sedan jag jobbade åt Banverket, men går inte bommarna ner får man inte hel krets att allt är OK. Lyktan närmast plankorsningen fortsätter vara röd (slår inte om till vitt) och "dödskallen" fortsätter att blinka och det är meningen att man ska bromsa när man passerar skylten som sitter ca 1 km före korsningen. Jag har för mig att även baliserna sitter vid skylten 1 km bort. Kan det vara en sträcka utan ATC och han bromsar för sent?

Det var nog en korsning med gammal teknik.
Den hade ju varit helt obevakad förut

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu verkar det som man ställt tågen I Norrland pga snö och kyla, Finnarna dras också med förseningar på hela 15-50 minuter.

Nä tågen ska nog som det skrivit här ovan stå på museum och sen köras som turistattraktioner på sommaren då det är fint väder.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
När något inte riktigt funkar behöver man gå tillbaka till början och felsöka, eventuellt göra om och göra rätt. Bäst blir att experimentera i mindre skala, då blir allt mer överskådligt.

View attachment 494292
Den heter tydligen inte Banskolan längre, utan Trafikverkskolan. De har en modelljärnväg som är säkert 30 m lång. Längs den så finns riktiga ställverk som de utbildar felsökning på. Var där för ca 30 år sedan. Bild från Facebook.

1705518439362.png

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...