Vad tycker ni om tåg?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag säger bara fy fan, har inte åkt tåg sen 2000 tro jag. Var i alla fall Bon Jovi i Globen och sen dess har jag inte åkt tåg i Sverige.

Ja jag vet att jag snabbt borde omhändertas av pyskriatin och genom gå en större sinnesundersökning då jag gjort nåt då dumt som försöka åka tåg i december och januari, att ens fundera på tåg i januari borde nog kvala in för en mindre sinnesundersökning. Man åker inte tåg och man funderar inte ens på att åka tåg i Sverge 2023-2024, tåg åker man i Finland i Sverge kör man bil!

Vilken jävla semester det blev över jul och nyår och den är inte över ännu. Ska bli så jäkla skönt att bara komma hem och få jobba för nån semester har det inta varit. Bara stress senaste vecka om när man ska komma hem då jag egentligen behöve vara hemma.

Efter inställda tåg för att det är vinter i Norrbotten vilket är nåt man inte kunde förutse att det skulle bli och att det då faktiskt kan bli -35 säger man att det är man force majeure, hur i helvete kan kan man kalla -35 för oförutsett på vintern i Norrbotten. Ska det vara så här då ska man sätta en köldgräns för tåg och tydligt upplysa om att man inte kör under -25 och att det är upp till den som bokar att få klara sig själv i kylan då tågen stannar och utan nån form av hjälp eller kompensation. Har bokat om trott att tågen ska gå blivit inställt bokat om osv,. Kollade på tågen i Finland ooch det var lite förseningar i norra Finland men då jag kollade igen så tog dom igen detta med att köra 155 km/h i kyla på väg mot Rovaniemi så jäkla mycket varmare borde dom inte haft.

Nu har jag och barnen biljett hem imorgon och i morgon ska vi hem, barnen skulle stannat några dagar till hos mormor och morfar men jag vågar inte låta dom åka tåg själv då VY-tåg formligen skiter i sina resänärer. Hur kul är det att ha tre ungar 12-14 år ensamma nånstans i Västerbottens inland i kyla och mörker mitt i natten lämnade åt sitt öde.

I morgon ska vi hem går inte tåget kl 09.57 från Sundsvall så hyr jag en bil finns det inga hyrbilar köper jag en bil hem för jag ska hem imorgon och inte vara kvar en jävla dag till. Sen ska jag i alla fall aldrig mer någon sin i hela mitt liv åka tåg igen. Vad detta kostat oss i pengar vill jag inte tänka på, 15000 kr räcker inte långt och vi är inte hemma ännu. En L200 tar lite bränsle få plus att jag hade kunna ta med två snöskoter och haft lite kul.

Ni som funderar på att åka tåg i Norrland gör det inte, ta bilen fundra inte ens på tåg utan slå dessa tankar ur huvudet direkt. Jag har lärt mig den hårda vägen det är lite som det står i BrooklynS profil "buy quality cry once". Mitt måtto blir nu

"Åk bil och gråt då du tankar, åk tåg och gråt från du betalat biljetten till att du kanske kom fram"

Tror jag ska designa en dekal med detta och låta trycks hos lokala reklamfriman.

Detta är kanske skrivet lite i affekt men fråga mig om ett halvår om at åka tåg så vet jag vad jag svaret blir, så väl känner jag mig själv.

Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag tycker att tåg var coola 1876.

Nu är det ju bara kollektivtrafik, och som alltid, skall man ha något gjort rätt får man se till att göra det själv, varför skulle transport vara något annorlunda?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag undviker tåg. Måste jag åka tåg så kollar jag om Snälltåget går dit jag ska.
Enda gångerna de har blivit strul har varit för att antingen har ett SJ-tåg stått i vägen eller så har banvärket haft signalfel.
Bus4you och Flixbuss brukar slå tågen med hästlängder när det gäller pris, tillgänglighet och tillförlitlighet.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Helt beroende på var man åker...
Sverige..... apa
Japan..... helt otrolig upplevelse.
Lokaltågen kan vara helt utan platsbiljett, då blir det som att åka spårvagn eller t-bana med skillnaden att de kommer i tid, går i tid, är rena o prydliga både inuti o utanpå
Lokaltåg med platsbiljett samma sak, men oftast lite bekvämare sittplatser
Shinkansen - ojojoj, gott om utrymme, bekväma, lutbara stolar, rejält bord att fälla ner, wifi, tyst, toalett som är fräsch o utan graffitti.

Lite intressanta noteringar - på vissa lokaltåg inom storstäder så öppnas dörrarna på ena sidan för att släppa av resande. Några sekunder senare öppnas dörrarna på andra sidan för att släppa på.
Perronger som trafikeras av flera olika linjer har "spår" målade på marken (grönt, blått, rött, svart osv) - du ställer dig inom de markeringar som gäller för ditt tåg så vet du att dörrarna öppnas rakt framför dig - bara att gå in. Bra när det bara är någon minut mellan olika tåg - passagerarna behöver inte vela fram o tillbaka över varandra för att komma ombord. Funkar perfekt utom när det är kineser i närheten - de knuffas o tränger sig för det vilda.
Laddbart betalkort - du laddar o åker på i princip alla bussar/tåg/t-banor över hela Japan oavsett vilket företag som transporterar dig (ej Shinkansen o några fler)
Du visar i grindarna när du kommit in på stationsområdet o visar när du stiger av - har du rest så att kortet inte har täckning så finns en bemannad kiosk i närheten där du betalar mellanskillnad.

Schweiz - har jag inte åkt tåg i, men var nere en vinter uppe i Alperna, det lilla tåget gick med jämna mellanrum hela dagen trots att snön vräkte ner o vi som körde bil hade svårt att ta oss fram

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag brukar undvika att åka rälsbunden trafik. Den är inte så flexibel i händelse av problem. Redan i grunden körs de inte mellan de platser jag själv vill transporteras mellan utan jag måste ta mig någonstans för att sen få åka till en station där jag inte har något ärende.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tog tåget upp till norrbotten för några vintrar sedan.
Det var glest med folk, jag fick en sittgrupp med bord för mig själv, tåget både avgick och kom fram i tid, det var rent och trevligt.
Förutom att hastigheten var nersatt löjligt lågt på grund av bristande underhåll hade jag inget att klaga på.

På väg hem var tåget jävlat fullpackat, det var stökigt, blött och skitigt.
Några stolar bort satt en hippiefamilj som jag inte tror hade duschat senaste månaden, dom hade såna där snöbrädor med sig som var ivägen för alla och ett par skrikande ouppfostrade ungar och en bäbis.
Efter ett litet tag öppnade dom den största jävla tupperwareburken jag har sett med vegansk löksoppa, det stank så jävligt att folk ljudligt började hulka, killen som satt brevid sin flickvän mitt emot mig klättrade över henne och flydde hulkandes ut ur vagnen, vilken jävla hjälte...

Ett tag senare slänger dom upp bäbisen på bordet och byter en nerskiten blöja, det luktade bättre än löksoppan men var inte trevligt för det.

Så mitt betyg blir 10/10 och 1/10

Förresten på väg upp plöjde vi genom en renhjord, inget som märktes av speciellt mycket annat än att tåget tutade mycket och bromsade och sedan körde långsamt en stund, men det fick en vänsterveganfeminist ombord att börja gråta, vilket borde ge en bonuspoäng...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Förr brukade ju SJ ha regeln att var det försenat eller inställt så skaffade de ersättningsbuss eller taxi. Det blev för dyrt när deras service blev så in i helvete dålig, så då slutade de helt enkelt upp med det. Jag utnyttjade det några gånger när de hade det.
Hade ju varit mysigt för dig att få åka taxi hem. :hihi

Men ja, tåg får man räkna med att bli fast nånstans för att tåget går sönder, eller helt enkelt inte är byggt för reguljärtrafik. I Sverige stannar tågtrafiken för att det är kallt, för att det är varmt, eller för att det är löv på spåren.
Det är nog mest en månad på vårkanten där man har någorlundapålitlig trafik.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tycker bra om tåg, åker mest tunnelbana, det är trevligt.
Åker också en del veterantåg tex spårvagn till Djurgården eller gamla Roslagsbanan på Lucia.
Tåg är bra för sinnet och för klimatet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag glömde att skriva det, jag tycker också bra om tåg, men då ska det fungera.

Måste man av någon anledning till stockholm så kan man åka natt-tåg båda vägarna och sova bort restiden/spara in en hotellnatt

Annars kan man kliva upp före fan själv och flyga på morgonen, göra sitt i stockholm och hoppas hinna med sista flyget hem, eller ta en hotellnatt och flyga nästa dag.

Prisskillnaden borde dock vara större kan man tycka, min tid är också värd något

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vaknade till nu och känner stressen komma, ska det gå vägen idag? Det är fortfarande fem timmar innan vad som är tänkt bli min sista tågresa i Sverige någonsin ska påbörjas, men frågan är blir den av. Kanske är min sista tågresa redan gjorts 25:e dec och det blir en hyrbil hem.

Det finns ännu gott om tid att tåget ställs in och sen ska vi byta I Umeå med de risker som det innebär att helt plötsligt står vi strandade i Umeå och det är upp till oss själva att lösa vår fortsatta resa efter egen förmåga, detta är värsta tänkbara men ett fullt möjligt scenario. Sträckan Boden Luleå är ersatt med buss men den tror jag vi skiter i och försöker blir hämtade i Boden istället.

Vi får se men jag har slutat hoppas och ställer mer och mer in mig på hyrbil men problemet är fyra personer och hyfsat med packning vilket inte varit nåt problem med våra bilar men nog kan ställa till det med en hyrbil få den ska vara hyfsat stor.

Vi får väl se hur det går, längtar bara till denna resa är över. Som sagt en sak vet jag nu den hårda vägen, åk aldrig tåg i norra Sverige.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Vaknade till nu och känner stressen komma, ska det gå vägen idag? Det är fortfarande fem timmar innan vad som är tänkt bli min sista tågresa i Sverige någonsin ska påbörjas, men frågan är blir den av. Kanske är min sista tågresa redan gjorts 25:e dec och det blir en hyrbil hem.

Det finns ännu gott om tid att tåget ställs in och sen ska vi byta I Umeå med de risker som det innebär att helt plötsligt står vi strandade i Umeå och det är upp till oss själva att lösa vår fortsatta resa efter egen förmåga, detta är värsta tänkbara men ett fullt möjligt scenario. Sträckan Boden Luleå är ersatt med buss men den tror jag vi skiter i och försöker blir hämtade i Boden istället.

Vi får se men jag har slutat hoppas och ställer mer och mer in mig på hyrbil men problemet är fyra personer och hyfsat med packning vilket inte varit nåt problem med våra bilar men nog kan ställa till det med en hyrbil få den ska vara hyfsat stor.

Vi får väl se hur det går, längtar bara till denna resa är över. Som sagt en sak vet jag nu den hårda vägen, åk aldrig tåg i norra Sverige.
Otroligt. U-land.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tyvärr så går det inte att åka tåg längre i Sverige.

Alla andra länder = i stort jättebra.
Inställda och försenade tåg har man knappt hört talas om, ej heller snordyra nattåg som lyckas med konststycket att vara BÅDE försenade, smutsiga och sedan inställda och ersatta med buss halva vägen. Som nästan alltid i Sverige.

Vansinne. Stoppa experimentet.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Slutat ta tåget. Kaosmänniskor och tågvärdar som tydligen bara kollar svenskar vill jag vara utan. Förfall.

Hade nytta av Öresundståget några år då jag åkte till föräldrarna, dotter på halva vägen. Slut med det.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Jag vill bara påpeka att det är plusgrader i Umeå just nu....

Det är faktisk kallast i stockholm på den sträckan med extrema -11, men ingen fara, militären har kallats in för att köra ut latte och surdegs-smörgåsar till strandade förortsbor.
Förortshipsters kommer att evakueras med Helikopter när skäggoljan och IPA'n tar slut
I förorternas tunnelbanestationer kommer tillfälliga läppkliniker att kunna fylla på fillers och ge botox.
Mentol Blend och Vapes kommer att airdroppas av flygvapnet.

#KämpaStockholm #Extremvinter #Ingetfunkar

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Nu sitter vi i alla fall på tåget på väg mot Umeå, jag en vecka försenad och ungarna på väg hem två dagar tidigare då vi inte vill riskera strul då dom ska hem. Vi kommer dock inte ta oss hela vägen med tåg till Luleå, för det är ersatt med buss pga vagnsbrist så då hoppar vi av i Boden då det i vårt fall inte spelar så stor roll om vi hämtas där eller i Luleå.

Tack för uppdateringen GuW, då finns det alltså en sportslig chans att även tåget från Umeå till Boden kan tänkas gå.

Jag hade aldrig kunnat tänka mig att man skulle bli en vecka försenad hem med att åka tåg.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nu sitter vi i alla fall på tåget på väg mot Umeå, jag en vecka försenad och ungarna på väg hem två dagar tidigare då vi inte vill riskera strul då dom ska hem. Vi kommer dock inte ta oss hela vägen med tåg till Luleå, för det är ersatt med buss pga vagnsbrist så då hoppar vi av i Boden då det i vårt fall inte spelar så stor roll om vi hämtas där eller i Luleå.

Tack för uppdateringen GuW, då finns det alltså en sportslig chans att även tåget från Umeå till Boden kan tänkas gå.

Jag hade aldrig kunnat tänka mig att man skulle bli en vecka försenad hem med att åka tåg.

Mitt barnbarn ville ha ett Märklintåg i Julklapp, han har inte fått det än så jag funderar på att ge honom en ersättningsbuss...

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Mitt barnbarn ville ha ett Märklintåg i Julklapp, han har inte fått det än så jag funderar på att ge honom en ersättningsbuss...

Men om han får ett tåg i julklapp nu är det ju inte en mycket mer försenad julklapp än vad min tågresa blivit. Men det är nog ändå lika bra att du direkt kompletterar med ersättningsbuss.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC