Vad tycker polisen om "lane splitting" egentligen??

DFMSWEDEN

Restless & Wild
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Hyabusa 480+...
Frazze skrev:
Men om det är kö, vilket borde vara hämmande för framkomligheten, så borde jag ju kunna använda vägrenen för att upphäva den negativa effekt kön har på ovan nämnda framkomlighet. (Detta förutsatt att kön är stillastående eller i näst intill stillastående).
Förstår du vart jag vill komma?

Fast å andra sidan hur skulle det se ut om bilar och lastbilar också började gasa på vägrenen istället?

Du svarade själv på frågan.... :tummenupp

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
CHROLO skrev:

Det mesta är en bedömningssak och sköts det snyggt är det ju sällan problem. C

Att vad som är rätt och fel skall bestämmas av konstapelns humör för dagen & tillfället är ju! :kocko

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Eureka skrev:
Att vad som är rätt och fel skall bestämmas av konstapelns humör för dagen & tillfället är ju! :kocko

Vore det bättre om de var paragrafryttare istället? :va

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Eureka skrev:

Vad som är rätt eller fel regleras i lag, inte av någons humör. Polisen har i vissa fall rätt att lämna rapporteftergift.

DFMSWEDEN

Restless & Wild
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Hyabusa 480+...
CHROLO skrev:
Vad som är rätt eller fel regleras i lag, inte av någons humör. Polisen har i vissa fall rätt att lämna rapporteftergift.

Jag har "åkt dit" ett antal gånger för diverse "pytte små" regel brott, nja kanske inte direkt torskat på det, men konstaplarna har alltid varit sjyssta emot mig när det gäller bedömningar som de kan göra...och nog fan tror jag en säker bedömning ifrån en hoj åkare att snyggt sköta "omkörningen" inte skulle vara något brott på något sätt... :tummenupp

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
skruvis skrev:
Visst har jag partikelfilter i mitt kupéfilter på min Toyota Starlet av 1988 års modell. :rolleyes:
Däremot har jag katalysator vilket många många knarrarna inte har så nu får jag ha dom framför mig spyendes ut en massa onyttigheter... om man nu tvunget vill vända & vrida på saker & ting....

Jo jo visst har du vanligtvis katalysator på bilar och inte på hojar....men de säger ju inte mycket.
Bilen har i alla fall diverse filter som stänger ute en del av skiten och andra möjligheter som att du utan allt för stor ansträngning kan stänga av kupéfläkten så att "inget" tar sig in. Därför anser jag att man sitter mer utsätt till på en hoj än i en bil....där av mitt resonemang.....

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
iuridae skrev:
Slog mig att är inte den regeln ändrad nu? På sträckor med hastighetsbegränsning under 50 så räknas det inte som en omkörning om man ligger i höger fil, däremot på 70 och över. Fast undra om det gäller när man ligger i samma fil iofs :va

Där en annan bor är det ju sällan längre köer än kanske 2-3 bilar, så lane-splitting är man ju inte direkt världsvan att göra :D

Nä, det är inte tillåtet, oavsett gällande hastighetsbegränsning, antal filer, trafikintensitet etc, att köra om ett annat fordon på "fel" sida i SAMMA fil/körfält (och fel är höger sida om bilen ligger i vänsterfilen och höger sida om det gäller högerfilen).

Sen, precis som många har påtalat, är det en helt annan sak om polisen bryr sig. Jag har aldrig torskat och jag ligger inte och suger i mig avgaser i köerna med en hoj, det händer inte.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
fazerfun skrev:
Sen, precis som många har påtalat, är det en helt annan sak om polisen bryr sig. Jag har aldrig torskat och jag ligger inte och suger i mig avgaser i köerna med en hoj, det händer inte.

Man får bara se upp för dom som inte tycker att man ska få köra om dom i vägrenen. Imorse var det en Saab som lite halvhjärtat försökte blockera min framfart, men det gick la sådär. :hihi

PBV302

Längtar ut till banan
Gick med
23 Apr 2004
Hoj
R6 -05
korvgubbe skrev:
Ja.. så länge som trafiken rör sig. Är det stillastående eller så gott som stillastående hinder kan man mer eller mindre köra om var som helst för då kan det kallas "undvikande av hinder"..... Så fick iaf jag lära mig av min körskolelärare.. Han summerade väl med att om köerna rör sig under 30 typ så kunde man köra rätt friskt mellan filerna men när köerna rör sig därutöver gäller som du säger att köra om på rätt sätt...

.....en sak påpekade han däremot och det är att ALLTID undvika att köra över heldragen linje.

Jag har fått erfara i sommar att man INTE ska köra över heldragen linje....bara betala och se glad ut....Polisen såg inte så glad när han vinkade in mig....
Polismannen sade: Du ska jämnföra heldragen linje som en vägg där man inte kan köra igenom...

Så kolla linjerna innan man ska ta "pole position"....

Jag åkte dit vid Hjulsta bron utanför Strängnas, på väg 55 mot Enköping, då det var stopp för att en båt skulle passera, det var ju heldragen linje där, så konstaplen sade till mig:

-Du skall jämnföra heldragen linje med en vägg som du inte kan köra igenom!

Kolla linjerna innan man tar "pole" vid rödljuset!!!

:banana

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Angående "lane splitting", har inte läst hela tråden så jag kanske bara upprepar vad någon annan sagt.

Som jag fattar det så är det tillåtet, om du gör det snyggt = låg hastighet o säkert.
Om du tex kör i höger filen när kön börjar så får du inte köra över i vänster filen under själva "lane splittingen". Alltså: håll dig i samma fil hela tiden, står en bil o "blockerar" din fil så du inte kommer i mellan, får du vackert vänta tills det blir nog med plats igen ( om du vill vara laglig alltså )

Det fick jag förklarat från "hästens" mun själv. (Plisen)

Ukiwaza

Nemo me impune lacessit
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
GSXR 1000 K7
Frazze skrev:
§12 På väg skall vägrenen användas
...
4. av dem som för ett fordon förspänt med dragdjur, rider samt leder eller driver kreatur.

Detta var aktuellt när Gustav Vasa åkte Mc :gnissla

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
CHROLO skrev:

Undrar om det var du eller någon av dina snälla två-hjulskollegor som jag hade en "sammanstötning" med i sommras.

På väg från hemmet i södra stockholm till Upplands Väsby. Essingeleden står still. Glider lite in och ut i köerna och kör lite mellan bilar. Passerar en mc-snut som står i spärrzonen vid avfarten in till Norra ban-området. Gör en inte helt regelrätt passering av det området.

Glider förbi snällt inne i kön och känner hur mc-polisen tittar på mig. Ser i backspegeln hur han kommer glidande efter mig och tänker "skit, det här kan bli dyrt".

Kön står nu helt stilla och mc-snuten står på insidan om mig och knackar mig på axeln och säger "du polarn, det finns över en meter bra väg här ute till höger att köra på. Använd den lite försiktigt för det är tvärstopp hela vägen upp till Kista och du kommer att dö i de här värmen annars" och så ler han med hela ansiktet. Så då gjorde jag det...

Är det det du menar med rapporteftergift? ;)

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
(E)R-6
Lime skrev:
1733915 Undrar om det var du eller någon av dina snälla två-hjulskollegor som jag hade en "sammanstötning" med i sommras.

På väg från hemmet i södra stockholm till Upplands Väsby. Essingeleden står still. Glider lite in och ut i köerna och kör lite mellan bilar. Passerar en mc-snut som står i spärrzonen vid avfarten in till Norra ban-området. Gör en inte helt regelrätt passering av det området.

Glider förbi snällt inne i kön och känner hur mc-polisen tittar på mig. Ser i backspegeln hur han kommer glidande efter mig och tänker "skit, det här kan bli dyrt".

Kön står nu helt stilla och mc-snuten står på insidan om mig och knackar mig på axeln och säger "du polarn, det finns över en meter bra väg här ute till höger att köra på. Använd den lite försiktigt för det är tvärstopp hela vägen upp till Kista och du kommer att dö i de här värmen annars" och så ler han med hela ansiktet. Så då gjorde jag det...

Är det det du menar med rapporteftergift? ;)

Haha! :tummenupp Trevlig prick!

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
När jag tog mitt mc kort lärde mig vägverks inspektören att när man kör motorcykel ska det flyta fram man ska aldrig riktigt stå still, så då måste det vara fullkomligt lagligt att klämma sig förbi bilköer!?

Warlock

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
None for the moment
Frazze skrev:
1416331 Men om det är kö, vilket borde vara hämmande för framkomligheten, så borde jag ju kunna använda vägrenen för att upphäva den negativa effekt kön har på ovan nämnda framkomlighet. (Detta förutsatt att kön är stillastående eller i näst intill stillastående).
Förstår du vart jag vill komma?

Fast å andra sidan hur skulle det se ut om bilar och lastbilar också började gasa på vägrenen istället?

Tycker inte man kan jämföra lastbilar på 24x2,6m med en hoj på 1,8x0,8m direkt och dessutom så är det betydligt fler bilar än hojar i rusningen, i gbg under rusning bland 1000tals bilar under 2 tim så ser man kanske ett 10 tal hojar som surfar mellan, men man ser dessutom en del hojar som står snällt på sin plats i kön dessa är ju miljö bovar då en hoj släpper ut avgaser så jag anser att det är miljövänligt att ta sig fram fort om man har möjlighet nu är jag inte nån greenpeace aktivist men jag skulle ta miljörgumentet upp i rätten å se vad som händer om jag torskar:yoparty

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Frazze skrev:
1416102 §12 På väg skall vägrenen användas
...
4. av dem som för ett fordon förspänt med dragdjur, rider samt leder eller driver kreatur.
Om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik, får vägrenen användas tillfälligt även vid färd med andra fordon.
Har körbanan avgränsats med en heldragen kantlinje enligt 51 § 4.1.9.2 vägmärkesförordningen (1978:1001), får vägrenen användas endast i de fall som anges i första stycket

Du får alltså tillfälligt använda vägrenen för att underlätta framkomligheten tolkar jag det som, om det inte är heldragen kantlinje.

När såg du senast en kantlinje på motorväg som inte var heldragen :hihi

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Ukiwaza skrev:
1731848
Frazze skrev:
§12 På väg skall vägrenen användas
...

Detta var aktuellt när Gustav Vasa åkte Mc :gnissla

Svetsa fast hamsterburen fram på hojen = förspänt med dragdjur = kör lagligt på vägrenen

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0