Det verkar finnas en hel del folk från teknikprogrammet här. Den linjen var (även) jag dum nog att välja. Helvete vad den är tråkig. När vi var i skolan på öppet hus-köret där dom presenterar programmen så lät det jättebra. Dom sa att det var mycket praktiskt och ditten och datten. I själva verket är det matte, matte, matte, matte, matte, grundämnen, fysik, fysik, fysik och sömnpiller till datorlektioner i salar där det oftast inte finns tillräckligt med fungerande datorer till alla elever plus att det är så varmt så man får ta av sig på överkroppen för att inte gå omkring resten av dagen med svettfläckar på kläderna. Jo just det, vi har lite projekt också som det kallas. Dom lektionerna var ok, så länge dom varade. Den enda chansen till nåt vettigt ämne får man genom en lektion i veckan på det så kallade individuella valet.
Jag har gått om andra året och går ut trean nu i vår för att gå direkt till KY eller komvux för elektrikerutbildning. Jag skulle kunnat välja elprogrammet från början, men blev lurad kan man säga. När jag ansökte till gymnasiet så kunde dom inte erbjuda en licensierande elektrikerutbildning. Det kom först när vi skulle börja andra året. I elpr. väljer man inriktingen elektriker till andra året, passande nog. Tjohej säger jag bara.. Tjohej.
Jag har verkligen ingen hjärna för matte. Jag har verkligen försökt hårt, men jag är alldeles för tankspridd. Matte C var helt utom räckhåll för mig.
Däremot äger jag stenhårt alla i klassen på annat. Jag är klassens fordonsgud. Väldigt allmänbildad och duktig på hantverke. Och språk. Om man ska ge sig själv en klapp på axeln
Teknikprogrammet har inte mycket med teknik att göra. Knappt nånting alls.
Vi har alla enats i klassen att vi blivit lurade. Större delen av oss ångrar gymnasievalet. Och ändå har vår skola vunnit pris för sveriges bästa teknikprogram.