Vad utbilda ni er som?

Hazzeman

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Hoj
En gul/svart!
Började läsa natur-tekniskt på gymnasiet, därefter pluggade jag på LTU till civilingenjör i teknisk fysik, jobbar numera på samma ställe som doktorand i materialteknik/-fysik

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Ska väll föreställa att jag går första året på el programet på stockholms tekniska institut.då.Sti's kursplan
Tänker dock inte gå högskole spåret, om jag sennare ångrar mig kan jag läsa upp det

Mie

Vart är solen?
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
Sålt den....
Sandstrom skrev:
Intressant... har aldrig hört talas om det. Vad skiljer det här programmet från exempelvis juristprogrammet? Vad för jobb kan man sikta på efter en sådan utbildning?

Det skiljer sig inte så mycket ifrån jur kand, dom läser mer processrätt och straffrätt än vad vi gör. Dom går även en termin längre än vad vi gör. Dessutom så måste vi på rättsv. läsa ett biämne på 20 p..

Ja vad kan man jobba som, man blir jurist, men kan inte jobba inom åklagar, advokat eller domstols världen, men inom företagsvärlden finns det massor med intressanta jobb.. typ bolagsjurist...

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
heavy skrev:
Nu pluggar jag vidare på en KY utbildning

Kontaktledningsmontör på Banverkets skola i ängelholm

Låter spännande :hihi
Vad behöver man för kompetens osv. för att komma in på den utbildningen?

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Gymnasieutbildning bestod av estetiska programet med inriktning musik.
Därpå började jag plugga It & kommunikationsvetenskap på universitetet men fick erbjudande om att börja köra mc-bud.. Vad väljer man när man e skoltrött? :yoparty

På den vägen har det gått, nu kör jag bil ist för mc å funderar på om man ska börja plugga nåt till hösten... frågan är vad?

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Läser till socionom med mångkulturell inriktning, 4e terminen... bara 3 kvar :död

unknownuser

Student
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
---
Läser tredje året naturvetenskaplig (inriktning natur) just nu, ska antagligen läsa maskinteknisk på högskola till hösten om allt går som jag vill... :gnissla

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Mie skrev:
Det skiljer sig inte så mycket ifrån jur kand, dom läser mer processrätt och straffrätt än vad vi gör. Dom går även en termin längre än vad vi gör. Dessutom så måste vi på rättsv. läsa ett biämne på 20 p..

Ja vad kan man jobba som, man blir jurist, men kan inte jobba inom åklagar, advokat eller domstols världen, men inom företagsvärlden finns det massor med intressanta jobb.. typ bolagsjurist...

Okej, så det är ungefär som affärsjuridiska programmen i Linköping och Jönköping? Tänkte att rättsvetenskap skulle vara något mer inriktat på allmän rättslära.

Tar själv ut min jur.kand-examen efter den här terminen (håller på med exjobbet). Kul att vi är åtminstone tre som snöat in på detta ämne :).

heavy

Member
Gick med
18 Dec 2004
Hoj
KTM 640 -02
Starfighter skrev:
Låter spännande :hihi
Vad behöver man för kompetens osv. för att komma in på den utbildningen?

Just Kontaktledningsmontör måste du ha läste lite Ellära...
Sen finns det även Bantekniker och signaltekniker...tror det bara är de
vanliga gymnasie betygen.....

Rekommenderas starkt! Mycket bra jobb möjligheter...

PMA om du vill veta mer

Mie

Vart är solen?
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
Sålt den....
Sandstrom skrev:
Okej, så det är ungefär som affärsjuridiska programmen i Linköping och Jönköping? Tänkte att rättsvetenskap skulle vara något mer inriktat på allmän rättslära.

Tar själv ut min jur.kand-examen efter den här terminen (håller på med exjobbet). Kul att vi är åtminstone tre som snöat in på detta ämne :).

Får grattulera i förskott då. Bra Jobbat!
Ja jag tycker verkligen att det är intressant. Det borde det vara ungefär lika fast dom är ännu mer insatta i affärsjuridiken.

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Skulle gått Fordonsprogrammet på UpplandsBro gymnasium, men ändrade mig i sista stund till
Naturbruksprogrammet på Berga naturbruksgymnasium:) 98-01

För tillfället nöter jag endel på komvux ,om kvällarna, efter jobbet och skaffar mig Bmatte för att till våren söka Lantmästarprogrammet. :huvet

Last edited:

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Går kombinerat Natur/El-program på Volvogymnasiet i Skövde. (Fyra veckor kvar!)
Har tänkt att läsa teknisk fysik, elektroteknik, maskinteknink eller liknande efter något år av jobb på firman.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Gymnasiet-tiden spenderades på John Bauer Gymnasiets IT-Media, sedan blev det "ett års" lumpen och just nu sitter man bakom skolbänken i hopp om att bli en fulländad 3D Animatör tack vare Interaktiva Akademin.

Maldiani

Ny medlem
Gick med
1 May 2004
Hoj
min hoj
Werzion skrev:
Gymnasiet-tiden spenderades på John Bauer Gymnasiets IT-Media, sedan blev det "ett års" lumpen och just nu sitter man bakom skolbänken i hopp om att bli en fulländad 3D Animatör tack vare Interaktiva Akademin.

det sista lät ganska kul, men hur ser det ut på arbetsmarknaden?
Har varit sugen på liknande utbildningar tidigare, men aldrig sökt ytterligare information. /Maldiani :tummenupp

Bucho

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
KTM 525
Mie skrev:

Allvarligt talat, är inte detta program helt onödigt? Som ett B-lag bland "juristerna". Ingen av de 3 jag känner har fått jobb efteråt. Eller är det nuvarande läget endast? :va

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Maldiani skrev:
det sista lät ganska kul, men hur ser det ut på arbetsmarknaden?
Har varit sugen på liknande utbildningar tidigare, men aldrig sökt ytterligare information. /Maldiani :tummenupp

arbetsmarknaden är helt klart hård, en person med bra kunskaper kan göra mycket arbete och kostar mycket, och därmed behövs inte så många, men samtidigt är det inte så himla många människor som utbildar sig till detta (ännu mindre om man skippar att räkna med datorspel-inriktningar som jag inte tar allt för seriöst (tyvärr?))

ens möjligheter är mestadels att antingen få en bra plats nu tills hösten inför sammanlagt 20 veckors LIA (praktik) och få jobb efter det, eller starta eget och bilda "cluster" med andra personer (småföretag) man känner - och när man får ett jobb att utföra göra och ta betalt för så mycket som möjligt och skicka resten/smådelar till andra företag.
skapa kontakter kontakter kontakter tills man får :näsblod

för mer information om just Interaktiva Akademin så tipsar jag om www.iaa.se :tummenupp
(även om jag tycker skolan är en bra bit ifrån så bra den skulle kunna vara/behöver vara, hör dock liknande missnöje och historier från både kompisar och studenter i allmänhet på andra (3d)utbildningar, sammanfattningsvis missnöjda studenter.
skola, lärare och utbildningar inom detta ämne verkar inte vara av varken den kvalite eller kvantitet någon student hoppats på)

Last edited:

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Läser el med inriktning mot automation, går i tvåan, men vill mest hoppa av och skaffa mig ett jobb nu... Är trött på skiten. Tänker att "det måste finnas nått bättre sätt", typ.
Känns ändå inte som man får några vettiga jobb efter gymnasiet, och slösa bort halva livet på högskola vill jag inte, jag vill ändå inte gå och slava för nån hela livet, vill köra eget på sikt, så det känns som man kan ta lite varsomhelst "tillsvidare"... Med en jäkla viljestyrka att lyckas tror jag det är möjligt, har jag fel får jag väll helt enkelt leva med en flaska t-röd i handen på en bänk utanför det lokala systembolaget ;)

Vet inte varför, men på nått sätt beundrar jag folk som skippar gymnasiet, arbetar sig uppåt och lyckas i alla fall, inte gå samma väg som alla andra. Dom som helt enkelt ger sig fan på att kunna lyckas ändå, och gör det... Det känns som vilket idiot som helst kan plugga halva livet för att sedan bli kassör. Tre år senare kommer man på, "whops, det va inte vad jag ville göra", så man pluggar till nått nytt, och inser att man kastat bort halva livet på att plugga till nått man ändå inte ville jobba med. Nej. Det måste finnas nått bättre sätt.

Och nej, jag tror inte det bara är att sitta i ett lyxigt kontor och rulla tummarna hela dagarna, när man kör eget. men det hade ju inte varit roligt det heller.
Jag gillar utmaningar, att starta nått eget hade varit en perfekt utmaning för mig, då får jag viljan att lära mig nya saker, då har man gnistan, man får kämpa och slita, visst, men man ser kanske ändå inte sitt jobb som ett jobb, om man säger så, utan mer som en utmaning, nånting man vill göra, nånting som det kan bli nått av, inte bara stå och laga hamburgare på mcdonalds hela dagarna, då lär man bli ståendes där... Det finns inga måsten, det krävs ingen utbildning, det man behöver lära sig lär man sig av ren nyfikenhet, man får tänka själv, sätta hjärnan i arbete, även om man inte tjänar så fett med chash så hade jag garanterat trivts bättre om jag haft det på så vis. Pengar är inte allt.

Jag går ut tvåan, kämpar för att skaffa mig ett jobb i sommar, lever livet gött så skjuter jag upp/skippar sissta året i gymnasiet, skiter det sig och jag inte får nått jobb i sommar sätter jag mig vid skolbänken igen och gnatar vidare med det, somom ingenting hade hänt. På så vis riskerar jag inget, just nu.

Blev visst lite långt, men som ni säkert förstår så snurrar det endel i huvvet... Nån som har några kloka visdomsord, kanske t.o.m. nån som suttit i samma sits? Ni som tänker säga "gå klart gymnasiet, det är bäst", säg inte det ,har hört det förut, och lyssnar inte på det längre. Helt enkelt för att dom personerna brukar sakna vettig motivering, men tror du dig ha en sån så...
Resten som tycker jag är en finnig tonåring som tror jag ska bli bäst i världen, fortsätt tro så, det bjuder jag på :tummenupp

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
NSR_Martin skrev:
Läser el med inriktning mot automation, går i tvåan, men vill mest hoppa av och skaffa mig ett jobb nu... Är trött på skiten. Tänker att "det måste finnas nått bättre sätt", typ.
Känns ändå inte som man får några vettiga jobb efter gymnasiet, och slösa bort halva livet på högskola vill jag inte, jag vill ändå inte gå och slava för nån hela livet, vill köra eget på sikt, så det känns som man kan ta lite varsomhelst "tillsvidare"... Med en jäkla viljestyrka att lyckas tror jag det är möjligt, har jag fel får jag väll helt enkelt leva med en flaska t-röd i handen på en bänk utanför det lokala systembolaget ;)

Vet inte varför, men på nått sätt beundrar jag folk som skippar gymnasiet, arbetar sig uppåt och lyckas i alla fall, inte gå samma väg som alla andra. Dom som helt enkelt ger sig fan på att kunna lyckas ändå, och gör det... Det känns som vilket idiot som helst kan plugga halva livet för att sedan bli kassör. Tre år senare kommer man på, "whops, det va inte vad jag ville göra", så man pluggar till nått nytt, och inser att man kastat bort halva livet på att plugga till nått man ändå inte ville jobba med. Nej. Det måste finnas nått bättre sätt.

Och nej, jag tror inte det bara är att sitta i ett lyxigt kontor och rulla tummarna hela dagarna, när man kör eget. men det hade ju inte varit roligt det heller.
Jag gillar utmaningar, att starta nått eget hade varit en perfekt utmaning för mig, då får jag viljan att lära mig nya saker, då har man gnistan, man får kämpa och slita, visst, men man ser kanske ändå inte sitt jobb som ett jobb, om man säger så, utan mer som en utmaning, nånting man vill göra, nånting som det kan bli nått av, inte bara stå och laga hamburgare på mcdonalds hela dagarna, då lär man bli ståendes där... Det finns inga måsten, det krävs ingen utbildning, det man behöver lära sig lär man sig av ren nyfikenhet, man får tänka själv, sätta hjärnan i arbete, även om man inte tjänar så fett med chash så hade jag garanterat trivts bättre om jag haft det på så vis. Pengar är inte allt.

Jag går ut tvåan, kämpar för att skaffa mig ett jobb i sommar, lever livet gött så skjuter jag upp/skippar sissta året i gymnasiet, skiter det sig och jag inte får nått jobb i sommar sätter jag mig vid skolbänken igen och gnatar vidare med det, somom ingenting hade hänt. På så vis riskerar jag inget, just nu.

Blev visst lite långt, men som ni säkert förstår så snurrar det endel i huvvet... Nån som har några kloka visdomsord, kanske t.o.m. nån som suttit i samma sits? Ni som tänker säga "gå klart gymnasiet, det är bäst", säg inte det ,har hört det förut, och lyssnar inte på det längre. Helt enkelt för att dom personerna brukar sakna vettig motivering, men tror du dig ha en sån så...
Resten som tycker jag är en finnig tonåring som tror jag ska bli bäst i världen, fortsätt tro så, det bjuder jag på :tummenupp
Dude, du har en poäng där...

FUCK SCHOOL!!!

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Läste natur/natur på gymnasiet då jag vill plugga medicin. Gjorde lumpen på F17 som flygmek då jag även var intresserad av att bli flygförare.
Skickade in en anmälan och gjorde testerna, som gick bra. Gick vidare till slutprov där jag också blev godkänd, men sen ställde de in alla utbildningar! :4skrika

Trodde inte jag skulle hinna klart med proven då man högst får vara 23 bast när utbildningen börjar, så jag lade det på is ett tag och läste japanska ett år i Lund, samtidigt som jag läste upp ett par ämnen i mitt mål mot ett snitt på 20.0 :)trött) och medicinstudier... :banana
Kul som attan med japanska, men blev sugen att fortsätta på vägen mot min "yrkesutbildning" efter en slapp höst som jag överlevde genom att vara försökskanin åt Astra Zeneca...det ger bra pengar att sälja sin kropp! :)

Läser nu upp de sista ämnena för att kunna söka in till läkarlinjen samtidigt som jag jobbar och läser lite i Lund.
Får dock se vad det till slut blir, då jag i höstas fick en kallelse från försvarsmakten till slutprov med intervju och psykologsnack, då vi tydligen var tvungna att göra om det pga. den långa tiden mellan det förra provet. :4skrika
Åkte upp tilll STHLM för tredje gången och gjorde provet en gång till.

Fick glädjande nog ett brev för en dryg vecka sen där det stod att jag var kallad till flygmedicinska undersökningar den 13-14 Mars, så nu är det "bara" jag och 29 andra som är kvar i kampen om de 10 utbildningsplatserna till flygförare! :banana
Efter de flygmedicinska så är det klart vilka som tas ut, längtar längtar.

Puh! Det blev långt, men så ser min utbildning och framtid ut...antingen kommer jag att spaka ett JAS eller jobba med medicin (på ett eller annat sätt)...förhoppningvis...

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...