Hazzeman
Ny medlem
Började läsa natur-tekniskt på gymnasiet, därefter pluggade jag på LTU till civilingenjör i teknisk fysik, jobbar numera på samma ställe som doktorand i materialteknik/-fysik
Sandstrom skrev:Intressant... har aldrig hört talas om det. Vad skiljer det här programmet från exempelvis juristprogrammet? Vad för jobb kan man sikta på efter en sådan utbildning?
heavy skrev:Nu pluggar jag vidare på en KY utbildning
Kontaktledningsmontör på Banverkets skola i ängelholm
Mie skrev:Det skiljer sig inte så mycket ifrån jur kand, dom läser mer processrätt och straffrätt än vad vi gör. Dom går även en termin längre än vad vi gör. Dessutom så måste vi på rättsv. läsa ett biämne på 20 p..
Ja vad kan man jobba som, man blir jurist, men kan inte jobba inom åklagar, advokat eller domstols världen, men inom företagsvärlden finns det massor med intressanta jobb.. typ bolagsjurist...
Starfighter skrev:Låter spännande
Vad behöver man för kompetens osv. för att komma in på den utbildningen?
Sandstrom skrev:Okej, så det är ungefär som affärsjuridiska programmen i Linköping och Jönköping? Tänkte att rättsvetenskap skulle vara något mer inriktat på allmän rättslära.
Tar själv ut min jur.kand-examen efter den här terminen (håller på med exjobbet). Kul att vi är åtminstone tre som snöat in på detta ämne .
Werzion skrev:Gymnasiet-tiden spenderades på John Bauer Gymnasiets IT-Media, sedan blev det "ett års" lumpen och just nu sitter man bakom skolbänken i hopp om att bli en fulländad 3D Animatör tack vare Interaktiva Akademin.
Mie skrev:Det skiljer sig inte så mycket ifrån jur kand, dom läser mer processrätt och straffrätt än vad vi gör. Dom går även en termin längre än vad vi gör. Dessutom så måste vi på rättsv. läsa ett biämne på 20 p..
Ja vad kan man jobba som, man blir jurist, men kan inte jobba inom åklagar, advokat eller domstols världen, men inom företagsvärlden finns det massor med intressanta jobb.. typ bolagsjurist...
Maldiani skrev:det sista lät ganska kul, men hur ser det ut på arbetsmarknaden?
Har varit sugen på liknande utbildningar tidigare, men aldrig sökt ytterligare information. /Maldiani
Dude, du har en poäng där...NSR_Martin skrev:Läser el med inriktning mot automation, går i tvåan, men vill mest hoppa av och skaffa mig ett jobb nu... Är trött på skiten. Tänker att "det måste finnas nått bättre sätt", typ.
Känns ändå inte som man får några vettiga jobb efter gymnasiet, och slösa bort halva livet på högskola vill jag inte, jag vill ändå inte gå och slava för nån hela livet, vill köra eget på sikt, så det känns som man kan ta lite varsomhelst "tillsvidare"... Med en jäkla viljestyrka att lyckas tror jag det är möjligt, har jag fel får jag väll helt enkelt leva med en flaska t-röd i handen på en bänk utanför det lokala systembolaget
Vet inte varför, men på nått sätt beundrar jag folk som skippar gymnasiet, arbetar sig uppåt och lyckas i alla fall, inte gå samma väg som alla andra. Dom som helt enkelt ger sig fan på att kunna lyckas ändå, och gör det... Det känns som vilket idiot som helst kan plugga halva livet för att sedan bli kassör. Tre år senare kommer man på, "whops, det va inte vad jag ville göra", så man pluggar till nått nytt, och inser att man kastat bort halva livet på att plugga till nått man ändå inte ville jobba med. Nej. Det måste finnas nått bättre sätt.
Och nej, jag tror inte det bara är att sitta i ett lyxigt kontor och rulla tummarna hela dagarna, när man kör eget. men det hade ju inte varit roligt det heller.
Jag gillar utmaningar, att starta nått eget hade varit en perfekt utmaning för mig, då får jag viljan att lära mig nya saker, då har man gnistan, man får kämpa och slita, visst, men man ser kanske ändå inte sitt jobb som ett jobb, om man säger så, utan mer som en utmaning, nånting man vill göra, nånting som det kan bli nått av, inte bara stå och laga hamburgare på mcdonalds hela dagarna, då lär man bli ståendes där... Det finns inga måsten, det krävs ingen utbildning, det man behöver lära sig lär man sig av ren nyfikenhet, man får tänka själv, sätta hjärnan i arbete, även om man inte tjänar så fett med chash så hade jag garanterat trivts bättre om jag haft det på så vis. Pengar är inte allt.
Jag går ut tvåan, kämpar för att skaffa mig ett jobb i sommar, lever livet gött så skjuter jag upp/skippar sissta året i gymnasiet, skiter det sig och jag inte får nått jobb i sommar sätter jag mig vid skolbänken igen och gnatar vidare med det, somom ingenting hade hänt. På så vis riskerar jag inget, just nu.
Blev visst lite långt, men som ni säkert förstår så snurrar det endel i huvvet... Nån som har några kloka visdomsord, kanske t.o.m. nån som suttit i samma sits? Ni som tänker säga "gå klart gymnasiet, det är bäst", säg inte det ,har hört det förut, och lyssnar inte på det längre. Helt enkelt för att dom personerna brukar sakna vettig motivering, men tror du dig ha en sån så...
Resten som tycker jag är en finnig tonåring som tror jag ska bli bäst i världen, fortsätt tro så, det bjuder jag på
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |