Vajerräcken, hur bra är det egentligen?

sandstream

Guest
Från artikeln:

Risken för huvudskada är 49 gånger högre om motorcyklisten glider in mot ett vajerräcke jämfört med cementräcke.
Sitter man upp är risken 12 gånger högre.
Även risken för bröstskador är betydligt högre då en motorcyklist kolliderar med ett vajerräcke jämfört med ett cementräcke.


Med tanke på vart de vitala organen sitter låter ett besök i cementräcket betydligt hälsosamare än ett i vajerräcket.

Tycker dock att ett räcke, oavsett typ, är bättre än inget räcke alls.
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Det är ju skrämmande att vv tar väljer sämre alternativet! Tur att det finns engagerade människor som SMC som är "jobbiga" och tjatar på vv.
 
Last edited:

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
2fast4hjo skrev:
Jag kör en del på E20 där de har satt upp mycket vajerräcken, både i mitten och på HÖGER sida. Se bifogad bild.

Dom är väl rädda om viltstängslet ^^
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
I Norge har Nmcu (Norsk motorcykkel union) Fått myndigheterna till at inse at vajer racken ar knivar som INTE går ihop med mc.....
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
2fast4hjo skrev:
Jag kör en del på E20 där de har satt upp mycket vajerräcken, både i mitten och på HÖGER sida :kocko . Se bifogad bild.
Vet vart du menar och jag är skraj varje gång jag kör där. Det är en sån skön känsla att veta att det inte ens finns någon teoretisk chans att åka ut i väggrenen/åker eller motsv, vad som än händer så är det i princip kört. :tummenupp
Men å andra sidan kör man lugnt och fint.
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Jag tycker räckena är bra.. Om jag själv klantar mig och går om kull får jag ta smällen. Däremot så hindrar räckena att en lastbil ska komma in i min körbana och det är ett plus som för mig är tyngre än de minusposter som finns.

En bidragande orsak till varför räckena ser ut som dom gör är väl även att vi har en hel del snö på vintern som ska gå enkelt att röja bort. Detta har ju inte tyskland och portugal som nämdes i tråden i samma omfattning.

Mvh
Simon
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Simp skrev:
Jag tycker räckena är bra.. Om jag själv klantar mig och går om kull får jag ta smällen. Däremot så hindrar räckena att en lastbil ska komma in i min körbana och det är ett plus som för mig är tyngre än de minusposter som finns.

En bidragande orsak till varför räckena ser ut som dom gör är väl även att vi har en hel del snö på vintern som ska gå enkelt att röja bort. Detta har ju inte tyskland och portugal som nämdes i tråden i samma omfattning.

Mvh
Simon


Läs igenom tråden så ska du se vad en person råkat ut för "med" lastbil..
 

Ukiwaza

Nemo me impune lacessit
Gick med
2 Jul 2005
Ort
Jerusalem
Hoj
GSXR 1000 K7
Simp skrev:
Däremot så hindrar räckena att en lastbil ska komma in i min körbana och det är ett plus som för mig är tyngre än de minusposter som finns.
Mvh
Simon

Optimist!!!!!!!
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
General E skrev:
Vet vart du menar och jag är skraj varje gång jag kör där. Det är en sån skön känsla att veta att det inte ens finns någon teoretisk chans att åka ut i väggrenen/åker eller motsv, vad som än händer så är det i princip kört. :tummenupp
Men å andra sidan kör man lugnt och fint.

Lite otäck är det om man kör om långtradare när det blåser för då känns det som att man "blåser i".


Kom förbi på en kopp kaffe nästa gång du har vägarna förbi Lyrestad. :tummenupp
 
Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Simp skrev:
Jag tycker räckena är bra.. Om jag själv klantar mig och går om kull får jag ta smällen. Däremot så hindrar räckena att en lastbil ska komma in i min körbana och det är ett plus som för mig är tyngre än de minusposter som finns.

En bidragande orsak till varför räckena ser ut som dom gör är väl även att vi har en hel del snö på vintern som ska gå enkelt att röja bort. Detta har ju inte tyskland och portugal som nämdes i tråden i samma omfattning.

Mvh
Simon

Vad mitt sunda förnuft säger mig: 1. Vajern håller inte för 10 tons lastbil i 100 km/h rörelseenergien är förstor. 2. Snö röjningen vore enklare om dom vore plåt klädda, då man plogen inte riskerarar att fastna...
 
Last edited:

semper

Wheeliebars är fegt
Gick med
3 Apr 2003
Ort
08 + 1 813
Hoj
Panigale
Simp skrev:
Jag tycker räckena är bra.. Om jag själv klantar mig och går om kull får jag ta smällen.

punka? kedja som går av? halka? vattenplaning?
fan tillomed stanna pga soppatorsk eller liknande o bli påkörd av en bil... oändliga scenarion då jag skulle vilja befinna mig så långt ifrån vajrar som möjligt....
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Simp skrev:
Jag tycker räckena är bra.. Om jag själv klantar mig och går om kull får jag ta smällen. Däremot så hindrar räckena att en lastbil ska komma in i min körbana och det är ett plus som för mig är tyngre än de minusposter som finns.
En bidragande orsak till varför räckena ser ut som dom gör är väl även att vi har en hel del snö på vintern som ska gå enkelt att röja bort. Detta har ju inte tyskland och portugal som nämdes i tråden i samma omfattning.
Mvh
Simon

Rätta mig om jag har fel. Men hur ofta hör man om lastbilar som kommit över på fel sida utav körbanan. Oftare än att motorcyklister vurpar?

Man behöver inte själv klanta sig för att gå av vägen. Som semper skrev. Det finns många olika faktorer som kan påverka en vurpa.

Finns det något belägg för att räckena är utformade som dom är för att snön skall gå och röja bort lätt, har missat det i någon text isåfall..
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
Vajerräcken är ju helt sinnesjukt livsfarliga. Kolla bara på konstruktionen! Det finns INGET som skyddar mot att man lemlestas och mosas sönder av både stolpar och vajrar! Varför i H*****E kan man inte använda klassiska räcken eller betong? Jag drar mig verkligen för att köra på vajervägar, och som på tidigare bild med vajer på båda sidorna är det fan nästan läskigt o köra bil på sträckan. VV måste tänka om, det kan inte kosta mycket mer med mindre farliga lösningar.
 

Absinthe

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Umeå
Hoj
bikeless
Såg att någon för några år sen ville byta ut vajern mot bommar istället.. som skulle vara flexibla för kollision och på så sett inte strimla mc föraren men ändå funka som barriär mot mötande fordon! Tyckte jag lät som en bra ide men det verkar inte ha kommit i bruk.. kostnaden gissar jag på!?
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Tyvärr tror jag att även här "maler Statens kvarnar långsamt". Personligen har jag ingen lust att finansiera Vägerkets vajerräcken med mina vägtrafikskattekronor! Tänk om man kunde bojkotta Vägverket...Tänk om SMC skulle öppna ett konto dit vi kunde skicka våra vägtrafikskattekronor. Det skulle bli en påtryckningsfaktor av betydelse! vad säger ni gott folk, är jag ute och cyklar nu? :rolleyes:
 

Farbrordane

Who wants to live forever
Gick med
8 Sep 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
Transalp -87
vad jag har hört så har dom stoppat alla planer på att bygga mer vajerräcken just på grund av att dom var farliga...eller nåt sånt
 

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Vid ett vattentorn någonstans i Skåne
Hoj
VFR -08
Man håller på med tester nu (i vart fall i Skåne) med nån form av mittlinje som ser ut så här http://www.vv.se/templates/page3____12739.aspx
Nu är det visserligen vajerräcken på båda sidorna på denna bild, men tydligen så ska detta komma som en "väckarklocka" för de som somnar, "kasar" över på fel sida. Vi får se hur det blir.

Detta ska tydligen vara på de sträckor som är för smala för vajerräcken (har jag hört). sedan vet jag några som kört på dessa markeringar (visserligen kromsläde) men det gick bra att köra på dem.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top