Vajerräcken, hur bra är det egentligen?

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
har skickat iväg ett mail där jag undrar lite om anledningen/fördelarna med att ha dessa vajerräcken placerade till höger om vägen.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Tjenare!
idag fick jag svar från Vägverket:

Mitt mail:

Hej!
Det har den senaste tiden dykt upp ett flertal diskutioner gällande vajerräcken på mc-forum, med många både för och emot dessa. Men något som aldrig kommit fram i dessa diskutioner (vad jag funnit) är varför det placeras ut vajerräcken på höger sida av vägen.
Att dom gör mer nytta än skada när dom är placerade i mitten håller jag med om, men kan inte förstå varför dom placeras till höger av vägen. Det måste väl ändåså ge mer nackdelar än fördelar? Att hålla kvar ett fordon som p.g.a. en eller annan anledning tidigare skulle ha åkt ner i diket (utan direkta konsekvenser för andra trafikanter) nu istället slungas tillbaka ut på vägbanan och troligen hamnar på fel sida av vägen kan väl inte anses vara trafiksäkert?

Med vänliga hälsning och förväntningar på svar: Mikael xxxxxxx

exempel: http://sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=146871


Svar från Vägverket:

Hej!
Jag ska försöka besvara dina funderingar om höger sidas stållineräcken (vajerräcken).

Räcken är den vägutrustning som normalt finns närmast körbanan. Vägverkets uppfattning är att för motorcyklist som kört omkull och glider in mot ett vägräcke så är alla räcken med ståndare (stolpar) ungefär lika farliga. Erfarenheten visar att stållineräcken inte skiljer sig nämnvärt ur denna synpunkt från exempelvis det vanliga balkräcket.

Singelolyckor är den olyckstyp som har den största andelen av dödsolyckorna. Cirka en tredjedel av alla dödsolyckor är singelolyckor. Genom att utforma sidoområdet så att krockvåldet inte överstiger vad människan tål behöver inte mänskliga misstag leda till dödsfall eller svår personskada. En stor potential att minska dödsolyckorna i trafiken finns genom att förbättra befintliga vägars sidoområde i såväl tätort som landsbygd och genom att utforma nya vägars sidoområde på ett säkert sätt.

Räcken kan motiveras av flera skäl:

Avkörningsskydd för att mildra skadeföljderna för avkörande fordons förare och passagerare.
Avkörningsskydd för att hindra påkörning av verksamhet utanför vägen.
För att hindra gående och cyklister att komma in på vägen eller falla nerför stup eller vatten.
Kriterier för behov av räcken:

Oeftergivligt eller farligt föremål:
En väg skall förses med räcke eller annan skyddsanordning om det finns oeftergivliga föremål inom säkerhetszonen.

Bankslänt:
En väg skall förses med räcke då bankslänten lutar 1:4 eller brantare.

Vertikalt fall
En väg skall förses med räcke om det finns ett vertikalt fall med höjd överstigande 1,5 m inom säkerhetszonen.

Vatten
En väg skall förses med räcke om det finns djupt vatten inom

säkerhetszonen.

Oskyddade trafikanter
Räcken kan behöva sättas upp för att skydda människor vid sidan av vägen vid till exempel skolgårdar, gång- och cykelvägar, rastplatser och campingplatser.

Uppsättning av räcken skall göras genom en bedömning av skaderisken för de oskyddade personerna vid sidan av vägen i förhållande till anläggningskostnaderna.

Risk- eller skyddsobjekt
Räcken kan behöva sättas upp för att skydda risk- eller skyddsobjekt vid sidan av vägen, till exempel vattenskyddsområden, järnvägar och vissa bärande konstruktioner.

Hälsningar
xxxxx xxxxx
Vägutrustning
Driftsektionen
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top