Vajerräcken, hur bra är det egentligen?

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
Jag gillar vire räcken.. De håller mötande borta bättre än stål räckena och betong vill jag inte ens se vid vägen. Viren samlar upp rörelse energin och håller den tillbaka. Enbart frästa spår tror jag inte på då många skulle skita i det och göra idiot omkörningar ändå.
Gillar inte att komma i kurvor med en idiot på min sida av vägen. gillar dessutom tanken på att om jag somnar vid ratten med mina barn (lär nog inte inträffa men om) Så håller jag min bil kvar på min sida, samma med mötande. Med räcken och murar så blir det en regäl smäll som inte på långa vägar går att jämföra med vireräcken. Så i det stora så är nog vire räcken bättre.. Om jag klantigt nog kör in i en sån ensam på mc får jag väll bygga en trike med handväxel sen eftersom jag inte lär ha några ben kvar.
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
Maciver skrev:
Man håller på med tester nu (i vart fall i Skåne) med nån form av mittlinje som ser ut så här http://www.vv.se/templates/page3____12739.aspx
Nu är det visserligen vajerräcken på båda sidorna på denna bild, men tydligen så ska detta komma som en "väckarklocka" för de som somnar, "kasar" över på fel sida. Vi får se hur det blir.

Detta ska tydligen vara på de sträckor som är för smala för vajerräcken (har jag hört). sedan vet jag några som kört på dessa markeringar (visserligen kromsläde) men det gick bra att köra på dem.


vet du hur stora dedär utfrästa spåren är?
är de ungefär som de som sitter i de målade linjerna vid vajjerräckena?
stora som en normal grillkorv ungefär? :hihi

för är de större så kan de nog bli illa :3freak
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Maciver skrev:
Detta ska tydligen vara på de sträckor som är för smala för vajerräcken (har jag hört). sedan vet jag några som kört på dessa markeringar (visserligen kromsläde) men det gick bra att köra på dem.

Aha.:fattartil .kanske därför en del av sträckan Laxå-skövde inte har byggts ut med vajerräcken hela sträckan. Har kört över dessa markeringar vid omkörningar. Inga problem/obehag alls :tummenupp

Det borde väl du också ha gjort hemis med tanke på hur många turer på bla E20 vi har gjort :7peta eller sov du då :D
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Bikerbitch skrev:
Läste en artikel om vajerräcken i Mc-folket och minns att jag i somras drog iväg ett mail till Vägverket om just det här med räckena.
Läs gärna artikeln [http://www.motorcyklisterna.org/mcfolket/ och sen artikel om Vajerräcken]
Bifogar även min fråga till Vägverket och även deras svar.. [Vet inte om man får lägga ut namn såhär på nätet så jag undviker att skriva hans namn han som svarade på mailet]

Vad tycker ni om vajerräcken? Frågan har säkert varit uppe på tal förut men med tanke på artikeln vill jag veta vad ni tycker.

Mitt mail till VV:
Hej !
När jag sitter och kör utefter motorvägen är det svårt att undvika
tanken på vad som händer med mig om jag råkar vurpa där det sitter
vajerräcken.
Fungerar säkert utmärkt när det gäller att bilarna inte ska komma över
på motsatta sidan. Men vad händer egentligen när man är motorcyklist?
Hojen lär väl ligga kvar på körbanan, men kroppen kanske rent av delar
på sig om man kommer emot räckena. Vajrar är inte direkt mjuka mot en
mjuk kropp.
Måhända att det fungerar mot hård bilplåt. Jag är mest nyfiken på hur
tankesättet är, varför dessa vajrar finns uppe och om det faktiskt är
så att dom inte kan ta någon skada på motorcyklister.
Med önskan om svar! Vänlig hälsning Jannica Sjöstedt


Vägverkets svar:
Hej Jannica!
Räckenas syfte är att rädda liv genom att du slipper möta rattfyllon, biltjuvar, gasglada nybörjare eller sovande förare på din sida av vägen. I mitt arbete med djupstudier av dödsolyckor har jag kommit i kontakt med fler fall där motorcyklister har dödats av mötande bilar som kommit över på fel sida än som dödats av ett wireräcke (jag kan inte påminna mig något fall här i stockholms län). Däremot har vi haft flera motorcyklister som dödats av vanliga vägmärkesstolpar, klena rör-räcken mellan gångbana och körbana för att inte tala om belysningsstolpar... Wireräcket skyddar dig från mötande trafik, men om det är du som tappat kontrollen och är på väg över på den mötande sidan så är inget räcke, oavsett typ, särskilt vänligt att slå i för en mjuk och skör människokropp. På den andra sidan finns mötande trafik som man naturligtvis inte heller vill hamna under. Jag kör själv en CX 500 och min son kör en 900 Fireblade så ingen skulle vara gladare än jag om man kunde skapa en vägmiljö som är lika förlåtande för motorcyklister som för bilister, tyvärr tror jag inte att vi någonsin kommer dit.
Med vänliga hälsningar
******************
Vägverket Region Stockholm

Kör själv "wireräcksväg" ibland, MEN tyvärr är det så kör man med motorcykel in i räcket el kör omkull och in i räcket och kroppen tar smällen, så vill inte jag tänka på konsekvenserna, det behövs absolut ingen fart alls för att få en spänd wire att skära itu, mjukdelar..

Visst skyddar räckena MEN inte för en människa som far in i den med fart.
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Master_ skrev:
Jag gillar vire räcken.. De håller mötande borta bättre än stål räckena och betong vill jag inte ens se vid vägen. Viren samlar upp rörelse energin och håller den tillbaka. Enbart frästa spår tror jag inte på då många skulle skita i det och göra idiot omkörningar ändå.
Gillar inte att komma i kurvor med en idiot på min sida av vägen. gillar dessutom tanken på att om jag somnar vid ratten med mina barn (lär nog inte inträffa men om) Så håller jag min bil kvar på min sida, samma med mötande. Med räcken och murar så blir det en regäl smäll som inte på långa vägar går att jämföra med vireräcken. Så i det stora så är nog vire räcken bättre.. Om jag klantigt nog kör in i en sån ensam på mc får jag väll bygga en trike med handväxel sen eftersom jag inte lär ha några ben kvar.
Som bilförare tycker jag wire är ok, men ur mc-synpunkt gillar jag dem inte alls. Enligt tester så är wireräcken det sämsta man kan köra in i med mc och till och med en cementmur orsakar mindre skador. Visst håller man sig lugnare med gasen efter en sån väg men olyckor kan inträffa ändå av anledningar man inte kan påverka, man behöver inte vara dum för att vurpa in i ett räcke. Det finns helt enkelt bättre alternativ än wire som skyddar en större del av alla trafikanter, men wire blev med stor sannolikhet valt på grund av att det var bland det billigaste.

Räfflad mittlinje är bra för att påkalla uppmärksamhet och väcka upp trötta förare men som sagt, det lär inte hjälpa mot idioter och fyllon tyvärr.
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
wireräcke är ett direkt dåligt alternativ för mc åkare, prova att gå eller springa(om ni törs) in i ett wireräcke med låg vinkel. :död

om man åker in i ett vajerräcke. mellan två stolpar.. undra om man ens hinner upptäcka att det skar av benet,borde ju bara bränna till lite?. borde ju vara som att köra in en kaprondell i benet :va :död :död :död :död
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
Maciver skrev:
Man håller på med tester nu (i vart fall i Skåne) med nån form av mittlinje som ser ut så här http://www.vv.se/templates/page3____12739.aspx
Nu är det visserligen vajerräcken på båda sidorna på denna bild, men tydligen så ska detta komma som en "väckarklocka" för de som somnar, "kasar" över på fel sida. Vi får se hur det blir.

Detta ska tydligen vara på de sträckor som är för smala för vajerräcken (har jag hört). sedan vet jag några som kört på dessa markeringar (visserligen kromsläde) men det gick bra att köra på dem.

Jaha och exact hur har VV tänkt när man sätter wire på båda sidorna om vägen men INTE i mitten? Då förlorar de ju helt sitt syfte eller?!?!?! Viltstängsel finns ju redan, så vad gör de på sidan av vägen?? Skyddar de viltstängslet eller kanske ska de få bilar att studsa tillbaka in på vägbanan igen så inte naturen skadas? :kocko :kocko
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Vajerräcken fungerar klockrent iallafall här uppe. Ser ingen skillnad på vanliga räcken och vajer då det inte är vajern som skadar utan stolparna. Och räcken är ju i princip varenda motorväg gödslad med.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Chefen Alabama skrev:
Vajerräcken fungerar klockrent iallafall här uppe. Ser ingen skillnad på vanliga räcken och vajer då det inte är vajern som skadar utan stolparna. Och räcken är ju i princip varenda motorväg gödslad med.
Exakt, så därför borde alla räcken och stolpar vare sig det är wire eller inte Mc-skyddas. :tummenupp
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Eller ännu bättre: gå med i SMC och stöd ett organiserat arbete för en bättre trafikmiljö för hojåkare.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Blåser liv i gammal tråd. Jag fick mail från kusin vitamin idag där han säger:

"Nästa onsdag - torsdag på tv4 riks sänds antagligen ett inslag om
vajerräcken och de skador man kan få om man umgås för nära dem med sin
motorcykel. Jag vet inte exakt vilken dag, så ni får helt enkelt titta på
alla nyhetsprogram. Det mest intressanta är säkert att jag är med i
egenskap av Överlevande MC-förare.
En ganska tramsig intervju, men jag hoppas att de kan klippa sitt material."

Dvs den 17 eller 18 Maj 2006.
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Nån som vet tid för det här programmet? Såg tråden idag, det kanske sändes redan igår?
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top