Val av 125;a

Junhager

Elcykel
Gick med
7 May 2011
Hoj
Letar ny
Tjena tjena!

Som en ung moppepojke hade jag, som de flesta andra, en dröm att nån gång inom en snar framtid äga en 125;a.

Den lilla "drömmen" är på väg att slå in och jag kommer att ta kortet till slutet av sommaren :D

Nu har jag lite ångest över vilken hoj jag vill äga..

De jag kollat in är:
Gasgas 125 SM -03 (Seriös säljare, med bra info om hojen, nyrenoverad motor, får med en ny kolv.)
Aprilia SX 125 SM -09 (Helt ny från återförsäljare, har garanti)
Husqvarna 125 sm -07 (440 mil, säljes av företag)
Husqvarna 125 sms -07 (1200 mil, nytt framdäck)
Yamaha WR125X -10 (Helt ny från företag, garanti)

Jag är vid skrivandets stund mest inne på GasGasen. Men vad jag har läst på forumet är att den behöver mycket omsorg..
Jag kommer endast att motionsköra dvs. köra på landsväg med andra motorentusiaster.

Kan ni vara hyggliga och komma med råd och förslag så att jag kan sätta den sista spiken i kistan, åka och köpa hojen för att sedan glida runt på vägarna i sommar :)

Mvh
Junhager

Last edited:

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Det beror lite på hur du ska köra och hur mycket tid du vill lägga ner.

Vill du att den ska vara pigg och någorlunda fort så kör på två-taktare, men då får du räkna med en del skruvande. Beroende på vilken du väljer, så är det olika grad av service intervaller. KTM och Gasgas är två exempel på hojar som du mest troligen kommer behöva skruva en del med, men de går därefter också.
Sen finns ju alltid DT och CRM, som är exempel på slitvargar som du inte har så kort service intervall, lite slöare men fortfarande mer effekt än en 4-takt.

Vill du inte skruva och bara köra, och inte bryr dig om det bara är 15hk, så satsa på en 4-takt. De är minst krävande och dricker inte så mycket sopp.

Välj efter hur du kommer köra, vårda och vill ha så blir det nog bra vad du en väljer :tummenupp

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
jag hade ju tänkt att lägga ut min 04a för nån tusing mera. mkt fint skick nya däck fram och bak, nyrenoverad motor, ny kedja. och lite saker vid sidan om :)
Jag har haft hur kul som helst med den. man kan köra ganska långt utan att varva men roligast är lite mindre väger och motardbus :) Gasgas är att rekomendera

Junhager

Elcykel
Gick med
7 May 2011
Hoj
Letar ny
Jag gillar att pilla lite på hojar så att byta kolv osv. ska inte vara något större problem :)

Som sagt kommer jag mest att busköra och glida på en landsväg.
Det enda som jag egentligen är orolig för med Gasgasen är soppaförbrukningen..

Vad jag har läst så ligger den på 0,8L/mil till 1,2L/mil, right?

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
Jag gillar att pilla lite på hojar så att byta kolv osv. ska inte vara något större problem :)

Som sagt kommer jag mest att busköra och glida på en landsväg.
Det enda som jag egentligen är orolig för med Gasgasen är soppaförbrukningen..

Vad jag har läst så ligger den på 0,8L/mil till 1,2L/mil, right?

Landsväg 90 väg skulle det nog bara ligga på 0,7 eller mindre, det beror helt enkelt hur du kör. Klart jag kan få en förbrukning på 1,2l med min crm också, det är bara se till att gasa tillräckligt :)

Tycker nog bensinförbrukningen är oväsentlig när man köper en gasgas, då skulle jag nog kolla mer på hur långt man kommer på en tank :tummenupp

Junhager

Elcykel
Gick med
7 May 2011
Hoj
Letar ny
Landsväg 90 väg skulle det nog bara ligga på 0,7 eller mindre, det beror helt enkelt hur du kör. Klart jag kan få en förbrukning på 1,2l med min crm också, det är bara se till att gasa tillräckligt :)

Tycker nog bensinförbrukningen är oväsentlig när man köper en gasgas, då skulle jag nog kolla mer på hur långt man kommer på en tank :tummenupp

Det var just 'hur långt man kommer på en tank' som jag hade i tanke :) Man vill ju inte åka 5-6 mil och sen behöva tanka -.-

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Det var just 'hur långt man kommer på en tank' som jag hade i tanke :) Man vill ju inte åka 5-6 mil och sen behöva tanka -.-

Hur långt är ett snöre? :D

Köp en Qvarna!
Är dessutom inte särskilt mycket skruvande på en sådan.

razze

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2010
Hoj
zx9r ninja
hej jag ska sälja min aprilia mx 125 sm det är mycket hoj för pengarna och den har bara haft två ägare som har kört den så därför har den bara gått lite över 1000 mil det sitter nytt kolv paket på för jag har hört att man ska bytta det vid 1000mil. den är bes och har nytt driv paket och bor vallentuna det är en 04 jag hade tänkt mig runt 20 000 men kan tänka mig pruta:tummenuppDSC02132.jpg

aprila 125 mx.JPG

Morgan N

Motard eller Sporthoj?
Gick med
14 May 2011
Hoj
Honda Varadero XL125V
hej jag ska sälja min aprilia mx 125 sm det är mycket hoj för pengarna och den har bara haft två ägare som har kört den så därför har den bara gått lite över 1000 mil det sitter nytt kolv paket på för jag har hört att man ska bytta det vid 1000mil. den är bes och har nytt driv paket och bor vallentuna det är en 04 jag hade tänkt mig runt 20 000 men kan tänka mig pruta:tummenuppView attachment 338054

View attachment 338055

Bra pris imo, när jag skulle köpa lätt mc för nästan 1.5 år sen så var dessa aprilior uppe i 40.000 för samma årsmodell :S, och det tyckte man var dyrt och så går man o köper en Varadero för 42.900 :rolleyes:

Det som övertygade mig var storleken, enbart den. Samt att man blev lite unik med V-twin, dock passar inte touring hoj min körstil så jätte bra men, man kör så gott det går :yoparty

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Nu har jag inte läst hela tråden, men...

..jag känner att det kommer minst 1 tråd i veckan där samma tugg tas om från början, från början, från början, från början. Service, kostnader, råd, och resten blir diskussion om 2t/4t.

Dags att göra en fetesticky där allt är samlat?

razze

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2010
Hoj
zx9r ninja
Bra pris imo, när jag skulle köpa lätt mc för nästan 1.5 år sen så var dessa aprilior uppe i 40.000 för samma årsmodell :S, och det tyckte man var dyrt och så går man o köper en Varadero för 42.900 :rolleyes:

Det som övertygade mig var storleken, enbart den. Samt att man blev lite unik med V-twin, dock passar inte touring hoj min körstil så jätte bra men, man kör så gott det går :yoparty

jo man skulle kanske kunna få 30 000 men jag vill bara bli av med den för jag behöver plats i garaget och pengar till bilen :tummenupp så säg till om du känner nån som är intreserad av hojen?

waga95

Guest
Nu har jag inte läst hela tråden, men...

..jag känner att det kommer minst 1 tråd i veckan där samma tugg tas om från början, från början, från början, från början. Service, kostnader, råd, och resten blir diskussion om 2t/4t.

Dags att göra en fetesticky där allt är samlat?

Mendå försvinner ju 75% av forumets inlägg? :(

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
My personal opinion:

Köp en monster 2T!!!

Varför?
Jo för det första kommer du ha sjukt jävla kul med den. Tänk att ha en hoj som pissar på alla moppefjun och till och med ganska vässade bilar upp till 100 ( jag åker ifrån en 850T5 0-100 med min sura gamla crm liksom ).

För det andra: Bättre att köpa en hoj som redan har effekten än att trimma! Trimma förlorar man bara pengar på, och är du som jag så skulle du garanterat vilja trimma om du köpte en lite slöare hoj :D

För det tredje: Tvåtakt är lättskruvat! Byta en kolv lite då och då är ju piece of cake, och kan du inte det redan så är det bra erfarenheter du kommer få ;)

That's it!

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
My personal opinion:
( jag åker ifrån en 850T5 0-100 med min sura gamla crm liksom ).

Hur sur är inte den T5an då? :tummenupp

T5:an jag åka med i härom sisten har jag svårt att tro att någon 125 skulle dra ifrån, den är chipad till kanske 275hk eller något. Inte mycket värre än org med andra ord. :)

Får ursäkta detta värdelösa, ointressanta och argumenttomma (ordval) inlägget. Jag är bara så rastlös xD

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj

T5:an jag åka med i härom sisten har jag svårt att tro att någon 125 skulle dra ifrån, den är chipad till kanske 275hk eller något. Inte mycket värre än org med andra ord. :)

Får ursäkta detta värdelösa, ointressanta och argumenttomma (ordval) inlägget. Jag är bara så rastlös xD

Tror nog det är personen i bilen som växlar som farmor agda 88, för det är inga problem för en t5 att vara snabbare. :tummenupp

Tror nog det var mer än 275hk om han chipade, om han inte köpte ekonomi-kort och inte ställde upp turbon. Efter en chipning av t5 brukar de vara god för 300+ hk :)

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Tror nog det är personen i bilen som växlar som farmor agda 88, för det är inga problem för en t5 att vara snabbare. :tummenupp

Tror nog det var mer än 275hk om han chipade, om han inte köpte ekonomi-kort och inte ställde upp turbon. Efter en chipning av t5 brukar de vara god för 300+ hk :)

Okej ;) Själv körde jag om en Mustang GT med 450hk häromdan med min strypta RS :p beror nog även där på föraren :p min 16 åriga tjejkomips var ute o övningskörde :p
När jag senare pratade med henne sa hon "Det är fel på din mc, den luktar skit!" jag sa då att den ska lukta så och att det luktar gott! :D

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
Okej ;) Själv körde jag om en Mustang GT med 450hk häromdan med min strypta RS :p beror nog även där på föraren :p min 16 åriga tjejkomips var ute o övningskörde :p
När jag senare pratade med henne sa hon "Det är fel på din mc, den luktar skit!" jag sa då att den ska lukta så och att det luktar gott! :D

Det finns inga mustanger med 450hk från fabrik om det inte var en shelby bygge eller trimmad :rolleyes:
Jag körde en Fastback gt från 68 här om dagens, och jag måste säga att när man får däcka tjut i 80km/h när man kugga ner till 3an, så satt alla klistrade i sätena och jag tror att jag kom lite lätt :näsblod

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Det finns inga mustanger med 450hk från fabrik om det inte var en shelby bygge eller trimmad :rolleyes:
Jag körde en Fastback gt från 68 här om dagens, och jag måste säga att när man får däcka tjut i 80km/h när man kugga ner till 3an, så satt alla klistrade i sätena och jag tror att jag kom lite lätt :näsblod

Hennes pappa som köpt den sa 450 har jag för mig, inte förvånad om den är trimmad. Men huvudsaken är att jag kördeom en mustang :hihi

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Hoj
Snabbare än förra!

Tänk efter nu, en Rs 125a kan göra 0-100 på 6 sec, en crm något liknande.. En original t5 gör det på 8, Måste den vara sur för att den antagligen är original??
Med chip så landar effekten på runt 298 i motorn + myckeeet me vrid..

Sen så kan jag ju berätta för dig att INGEN bryr sig om att du körde om en 16 årig tjej med tandställning som fick provåka sin pappas jete coola mustang, håll dig till TOPIC istället!

Hur som helst, hade jag varit TS och haft ekonomin så hade jag nog köpt nya aprilian.. Alltid kul å få något nytt, garanti är ju också fint! Men gasgasen är väl roligare antar jag, men mer skruvandes..

/Petai

EnZo83

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2008
Hoj
KTM 125 EXC 2007 / KTM 300 EXC 2009 Husaberg Edition
Varför fanns inte KTM EXC 125 med i listan? =) Finns ju galet mer saker och billigare saker till denna hojen jämfört med Aprilia och Husqvarna! Hade en Aprilia för ett par år sedan, och JUST DÅ var det ett helvete att få tag i delar m.m. Hade jag varit dig så hade jag nog kört på en KTM EXC. Finns fler till salu och lättare att sälja. Antingen så köper en 16 åring hojen , eller så köper en enduroåkare hojen. Har inte sett en enda Aprilia på endurospåret, och väldigt sällan Husqvarna. Behöver inte köpa en EXC SM från början utan kan ju köpa sm-hjul i efterhand och montera. Inga problem. Antingen nytt anpassat bromok eller en adapter. Kanske värt att fundera på. Jag ska annars av sälja min, exc 07:a... med 08:ans lyse och framskärm (nytt) + att den är helt nybesiktigad. Nya däck och drivpaket. Kols som gått knappt 40 tim (enduro-timmar). Lycka till hur du nu än gör! =) PEACE

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...