Val av cross..?

Therudeboy

Guest
rejser skrev:
honda är ju kända för bra kvalitet, inga fel på dom.
dom första crf 450 hondorna börjar ju bli slitna nu, kan bli dyrt att renovera kanske.
250 och 450 hojarna är praktiskt taget jämbördiga nuförtiden, 450 väger bara drygt 5kg mer = du vänjer dig på 15 min.

Ktm har ju klart mest modeller att välja mellan, lätt o hitta nått som passar alltså.
ett stort plus för ktm är billiga delar + ett gigantiskt tillbehörs utbud.



Ktm hade ju ett känt fel med svingen 00,vet ej exakt villka modeller men 380:in hade det iallafall.Antar att dom hade samma sving på många olika modeller.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
YamahaJojje skrev:
nä men vad spelar det för roll??? Jämför tvåtakts hojarna med USAs industrier vilka skulle förbjudas egentligen???

Verkligen jämnförbart. :rolleyes:
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Har man inte kört cross förut kan man nog ta bort 450. På bana är det en best att hantera, tänker då på det enorma vridet som kan ge rätt hemska följder om man inte är med på noterna. Sett ett par killar göra skapliga voter och saltomortaler då de inte kunnat hålla emot hojen.

En 250-fyrtakt är om man har pengarna en riktigt trevlig hoj. Var och provkörde Kawas och Suzukis -04 och det var riktiga kanonhojar. Kawan var istort sett ny och gick mycket bra. Suzukin hade gått 40 timmar som provåkningshoj och var i rätt stort behov av ett kolvbyte, hojen var direkt slö. Suzukin svängde lite bättre än Kawan i min mening, konstigt då cyklarna ska vara identiska förutom färgen och plastdetaljer.

Yamaha eller Honda?
Båda märkena borgar för trygghet i min värld. Yamaha är dyra i inköp och deras reservdelar är inte heller direkt billiga, men för pengarna får du en hoj som håller mycket bra och är sparsam på slitdelarna.

Honda är nog nästan lika hållbara som Yamaha, kanske inte riktigt samma fina kvalitet men den funkat ytterst bra. Hondor skramlar ofta rätt mycket, men jag har inga bevis på att det skulle vara negativt :)
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Köp en 125:a till att börja med (om du är helt och hållet nybörjare). 125:a duger ju tydligen till att vinna gotland med. Är du inte snabb på en 125:a i skogen så blir du inte snabb på något större heller.
 

Therudeboy

Guest
mr_rockster skrev:
Köp en 125:a till att börja med (om du är helt och hållet nybörjare). 125:a duger ju tydligen till att vinna gotland med. Är du inte snabb på en 125:a i skogen så blir du inte snabb på något större heller.



Fan så mycket bättre att slå på en 250 direkt.
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Varför då? För du blir tröttare? Är det ÄNNU bättre med en KTM 380 eller så då eller? En 500 2t måste man ju vara dubbelt så snabb på som på en
250 eller?

Therudeboy skrev:
Fan så mycket bättre att slå på en 250 direkt.
 

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Numera Linköpejng
Hoj
cbr600
Citat " Ktm hade ju ett känt fel med svingen 00,vet ej exakt villka modeller men 380:in hade det iallafall.Antar att dom hade samma sving på många olika modeller." Slut citat

Det är väldigt viktigt att man inte drar åt bakhjulet för hårt på ktm:en. Det har hänt många gånger att man "knäcker" svingen för att man drar åt, för hårt.

Följ instruktionsboken så händer inget.
 

Therudeboy

Guest
mr_rockster skrev:
Varför då? För du blir tröttare? Är det ÄNNU bättre med en KTM 380 eller så då eller? En 500 2t måste man ju vara dubbelt så snabb på som på en
250 eller?


Är du ny så blir du minst lika trött på en 125:a,men varför inte köpa en 250 direkt? kan säga dig att 200+ här började sin karriär på en ktm 380sx,jag och score på varsin 250,fick själv rådet av många att köpa en 250 direkt så det rådet ger jag till han.Och det med snabb het beror på vana och skicklighet som du påpekade innan,jag själv skulle inte köpa större cross en 250 då jag hade lite roblem med att hantera det som fanns där.
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Så du menar att du kan hantera en 125:a fullt ut. Jag är nybörjare på cross och körde lite Husky 125, Gas Gas 250, Gas Gas 300 och KTM 525 i helgen på crossbana och endurospår och jag blev helt klart mindre trött på 125:an vs 250:n..

Therudeboy skrev:
Är du ny så blir du minst lika trött på en 125:a,men varför inte köpa en 250 direkt? kan säga dig att 200+ här började sin karriär på en ktm 380sx,jag och score på varsin 250,fick själv rådet av många att köpa en 250 direkt så det rådet ger jag till han.Och det med snabb het beror på vana och skicklighet som du påpekade innan,jag själv skulle inte köpa större cross en 250 då jag hade lite roblem med att hantera det som fanns där.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Fel resonemang, en 125a kan vara nog så jäkla mycket hårdare att hålla fart på, den har sin kraft på toppvarv och man bör hålla sig där, det passar bra för en del.
Men för tex mig funkar en 250 mycket bättre, där behöver jag inte ha exakt rätt växel överalt och jag kan ligga lägre i varv och det går fortfarande helt ok.
Men det är som sagt personligt hur man tycker.
 
Last edited:

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
En 250 är mycket mer förlåtande än en 125, missar du en kurva på 125 är du långt efter, med en 250 tar du igen det på rakan.

Har man aldrig kört förut rekommenderar iaf jag en 125. En 250 av nyare sort är ruskigt snabb och man hamnar lätt i diket. Min första tur med en 250 på bana resulterade i hjärnskakning, axel ur led och diverse andra blessyrer. Styrwobbel på en raka och jag kunde inte släppa styret = full gas till kras. Med en lite klenare 125 hade det inte varit något problem.
 

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ER6 -08
En 250 (tvåtakt) är för brutal för en nybörjare på bana...enligt mig iaf. :tungan
 
Last edited:

Therudeboy

Guest
mr_rockster skrev:
Så du menar att du kan hantera en 125:a fullt ut. Jag är nybörjare på cross och körde lite Husky 125, Gas Gas 250, Gas Gas 300 och KTM 525 i helgen på crossbana och endurospår och jag blev helt klart mindre trött på 125:an vs 250:n..



Var står det att jag kan hantera en 125:a fullt ut?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag tycker personligen att det är mer krävande att köra 125a änn 250 lr 4takt. Istället för att behöva växla ner 3 växlar och sen växla upp 3 växlar efter en kurva så behöver man bara gå ner en växel och sen upp en på en 400cc+ crosshoj ;)
Det gör mig mer utmattad änn att behöva hålla i mig när jag vrider på rullen, och ta emot lite mer vikt i kurvorna ;)

Vad tycker ni om GASGAS btw?
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Gas Gas, himla fina maskiner men med kasst andrahandsvärde... Svårsålda verkar de vara med köper man en till rätt pris så.. ;)
 

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
XR650HRC SM CR500
Provat Suzukis/kawas nya 250 4t, väldigt lättkörd och snäll. Passar mig mycket bättre än en 250 pappsmälla, en sådan lyckas jag få kärringstopp på osv
 

YamahaJojje

Hojlös
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Ekeby/Kågeröd
Hoj
- SÅLD -
Bättre att börja på 250 än 125. Det e lättare att putra runt med en 250! En 125 blir sur som fan om du inte varvar den! Sen e nog en 450 inget för nybörjare! Grymt tryck i dem!!! :yoparty
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
450 4t ska väl motsvaras av 250 2t?
likaså 250 4t av 125 2t?

Eller har jag missat nåt.

Dessutom är gashandtag till bakhjulskänslan jäkligt mycket bättre på en 4t(vad det nu kan heta).En 2t är ganska sprättig, en 500 2t har hur mycket styrka och vid som helst men den blir ändå rå och oexakt jämfört en 4t.
Bäst att tillägga "tycker JAG"
 

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Numera Linköpejng
Hoj
cbr600
mr_rockster skrev:
Gas Gas, himla fina maskiner men med kasst andrahandsvärde... Svårsålda verkar de vara med köper man en till rätt pris så.. ;)

Min kompis köpte en Ec 250 -01:a för 24 000:-

Är det billigt eller är det väldigt billigt? :) (eller dyrt, eller lagom, eller, eller?)
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top