val av motard hoj !

add3

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2010
Hoj
Husaberg 450 motard -06
Tja !

Jag ska köpa mig en motard hoj , men behöver hjälp med val av hoj. Jag vill ha en så lätt och smidig hoj som möjligt med relativt mycket effekt (inget under 500cc).

Vill ju ha en så kallad "bus" hoj , och ska använda den 70 % stads körning 30% offroad. Så är inte intresserad klumpig och för tung motard . Men vill gärna ha så mycket effekt som möjligt.

Kom gärna med förslag på märken och modeller gärna årsmodeller med, är mest intresserad av Ktm,Husa eller aprilia . Har läst mycket om hur mycket mek osv de är med olika hojar men är mest intresserad av prestanda och en rå hoj .

MVH Andreas

Stuntman

Stunt Edition
Gick med
25 Nov 2006
Hoj
SECRET STUNT EDITION(S)
ktm 530 exc, ktm 525 exc och ktm 690smc de tre rekommenderar jag starkt:tummenupp

Aprilia SVX 550=värsting:gnissla

Husa/KTM=identiska:krama

Droopfy

Gick med
28 Apr 2004
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
för gata hade jag valt aprilia 550.
mycke mos. och smidig hoj som funkar på bana.

add3

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2010
Hoj
Husaberg 450 motard -06
Droopfy!
Har hört att de är väldigt mycket problem med aprilia ? Eller är de bara skit snack. Effekt mesigt hänger den på en husa 650 ? Och ang vikt hur mycket väger den ?

Stuntman!
De är en annan typ av motor i 530 va ? Har hört mycket gott om dom. Hur är de effekt mesigt osv, står den sig bra med 600+ ?

Last edited:

jenzino

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2007
Hoj
brap
Har haft både 640, 625 och nu senast blev det en Husa 650.. kan väl milt sagt säga att den sistnämnda spöar skiten ur de två förstnämnda iaf (och de flesta andra jag testat) :yoparty

ps. dock aldrig testat aprilian...

Last edited:

__Joel__

Snöänglar
Gick med
17 Apr 2007
Hoj
Röd
Stuntman!
De är en annan typ av motor i 530 va ? Har hört mycket gott om dom. Hur är de effekt mesigt osv, står den sig bra med 600+ ?

Har du aldrig kört racemotard så blir du nog nöjd vilken du än väljer effektmässigt, sedan kan man välja om man vill vara värst, gå efter utseende osv

De är ju iaf inte "effekt mesiga":glömdet

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Droopfy!
Har hört att de är väldigt mycket problem med aprilia ? Eller är de bara skit snack. Effekt mesigt hänger den på en husa 650 ? Och ang vikt hur mycket väger den ?

Stuntman!

Det är mest skitsnack, om allt är justerat rätt ska det inte vara problem, jag har nog mekat mindre med min 450 än någon annan ktm-/husaägare. :) En 450 hänger med Husa 650 effektmässigt(om vi pratar orginalhojar), då har en 550 100 kubik till. ;) Haken är väl vikten, den väger nog 10-15 kg mer än tex en Husa. KTM som heter EXC går som mopeder i sammanhanget med det är nog tillräckligt ändå.

bajkmaniac

Ny medlem
Gick med
18 May 2010
Hoj
KTM 950SMR -07
Husa 650, kan knappast få mer effekt/låg vikt/busfaktor för pengarna:tummenupp
Att det är en del skruvande verkar du ju veta om och inte heller vara rädd för så det är inget att tveka på...
Jag köpte en ny 650 FSE -04 och har nog aldrig haft roligare på en hoj varken innan eller efter, kör en KTM 950 SMR nu:yoparty

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Jag har haft både aprilian 550 och husan 650, och jag skulle välja husan alla dagar i veckan, mycket mer busfaktor på den och mycket råare och brutalare än aprilian. Det verkar också vara svårt att få tag på en aprilia utan krångel och få tag i delar är ett rent helvete.

Aprilian är helt klart en värsting motard som går fruktansvärt bra, men husan är bra mycket råare att åka på och du har ett vrid andra cyklar bara kan drömma om. Olja/filter var 5:e timme, tar 10 minuter. Kolla ventilerna kan du göra varannan gång eller om den är trögstartad. Inte ofta man behöver ändra på dom ändå.

Köp en -06 eller nyare så får du en fin hoj. Ett måste är ett acra helsystem, bättre och värre ljud får man leta efter och den gör en del på effekten också med rätt mappning. Lättmekad och billig.

En motorrenovering ligger runt 10-15.000kr så det är som på vilken 4t som helst.

AAA7

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2008
Hoj
Rsix
Intressant tråd måste jag säga!!

Har en sporthoj nu men funderat på att testa på motard ett tag, lånar tråden lite bara,

Vad säger alla kunniga om Yamaha XT då? tex. 660?
Har en bekant som kör mycket i stan och offroad, är dessa hojar något att rekommendera?

Tack för svar!! :wiggle

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Intressant tråd måste jag säga!!

Har en sporthoj nu men funderat på att testa på motard ett tag, lånar tråden lite bara,

Vad säger alla kunniga om Yamaha XT då? tex. 660?
Har en bekant som kör mycket i stan och offroad, är dessa hojar något att rekommendera?

Tack för svar!! :wiggle

Min första offroad jag testade var en XT, tog den på en repa ett par km sen ville jag absolut inte köra offroad mer.
Tack o lov testade jag andra offroads ett par år senare o nu vill jag inte köra sporthoj mer istället :D

Kort o gott, det är nå förjävla slöa o träliga hojar.

AAA7

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2008
Hoj
Rsix
Min första offroad jag testade var en XT, tog den på en repa ett par km sen ville jag absolut inte köra offroad mer.
Tack o lov testade jag andra offroads ett par år senare o nu vill jag inte köra sporthoj mer istället :D

Kort o gott, det är nå förjävla slöa o träliga hojar.

Okay! :) bra o höra lite från andras erfarenheter.

Jag har lite beslutsångest, :va

Har insett att jag inte kan låta bli att leka med hojen och träna på t ex. bakhjulsåkning, stoppies. DET ÄR SÅ JĤLA KUL!! :crash

Började med -00 R6:a och är inne på min andra säsong nu, och man ju hört ganska ofta att det är billigare att byta ut kåpdelar på en motard jämfört med sporthoj. Vilket antagligen stämmer.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Okay! :) bra o höra lite från andras erfarenheter.

Jag har lite beslutsångest, :va

Har insett att jag inte kan låta bli att leka med hojen och träna på t ex. bakhjulsåkning, stoppies. DET ÄR SÅ JĤLA KUL!! :crash

Började med -00 R6:a och är inne på min andra säsong nu, och man ju hört ganska ofta att det är billigare att byta ut kåpdelar på en motard jämfört med sporthoj. Vilket antagligen stämmer.

Jag saknar inte sporthoj ett endaste dugg kan jag säga, motard och grusbus är så jävla mycket roligare.
Nu kör jag iof bara motard på bana så de e ju klart det är skoj men ändå :D

AAA7

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2008
Hoj
Rsix
Jag saknar inte sporthoj ett endaste dugg kan jag säga, motard och grusbus är så jävla mycket roligare.
Nu kör jag iof bara motard på bana så de e ju klart det är skoj men ändå :D

heheh gött!!
Får la ta o testa ett par intressanta modeller och ta ett beslut helt enkelt!

Hur är det med lite tajtare service intervaller som det snackas mycket om?
Är det vanliga oljebyten eller andra byten som behövs göras på rutin?
(är självklart medveten om att det är olika beroende på körsätt o.s.v. nu menar jag rent generellt) :D

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Jag har testat nästan alla motarder och ska du busa/leka med den så är det helt klart en ktm 520 525 530 eller husa 650 du ska ha ingen annan kommer i närheten.... :tummenupp

AAA7

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2008
Hoj
Rsix
Jag har testat nästan alla motarder och ska du busa/leka med den så är det helt klart en ktm 520 525 530 eller husa 650 du ska ha ingen annan kommer i närheten.... :tummenupp

Okay!! då är det väl bara att komma ihåg dessa och ut och provköra!!

Vill fortfarande att det ska levereras mycket så det inte blir för lugnt jämfört med r6:an, men, men det kanske är så att jag fått helt underskattad bild av ktm o liknande,

:Bugar kommer säkert bli helt kär när jag provkör! känner på mig det!!

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Om du kommer från R6 är nog tvåcylindrigt att föredra, motorkaraktären på enstånkehojar är ju lite dieselaktig.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...