Val av vinter - mc

navy36

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2013
Hoj
er6n 2011, tt350 1987
Tänkte skaffa mig en vinterhoj. I prisklassen 10-15 tusen. Kollat lite på äldre offroadhojar. Jag vill ha något lätt och smidigt som går billigt. Skall ha den att pendla till jobbet även kanske lite åka skogen med. Några förslag?

funderade lite på en yz250 lv reggad kan det vara något eller blir det bara massa service?

Maximarcus

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2013
Hoj
KTM950SE, XT600, CB400, Vespa -57 samt div. moppar
Svårt att kombinera.
En enduroanpassad hoj, typ YZ, för de pengarna är knappast lämplig för till-jobbet-pendling. En offroad för samma pengar är bra till jobbet men funkar inte alls i skogen.
Tänj budgeten en aning och skaffa en någotsånär fräsch KTM 400/520/525, den är bra i skogen och tål en del mil på landsvägen men visst får du serva en del. Inga konstigheter dock, däremot existerar det ju inte däck som funkar för både vinterpendling och vinterenduro.
Som vanligt är det svårt med kompromisser!

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Svårt att kombinera.
En enduroanpassad hoj, typ YZ, för de pengarna är knappast lämplig för till-jobbet-pendling. En offroad för samma pengar är bra till jobbet men funkar inte alls i skogen.
Tänj budgeten en aning och skaffa en någotsånär fräsch KTM 400/520/525, den är bra i skogen och tål en del mil på landsvägen men visst får du serva en del. Inga konstigheter dock, däremot existerar det ju inte däck som funkar för både vinterpendling och vinterenduro.
Som vanligt är det svårt med kompromisser!
Om du läser TS så antyder han att han inte vill syssla med service hela tiden och då är nog inte dom där KTMerna något att hurra för.

Men någon "Dr, xr, xt, tt" är inte speciellt bra för att köra ren enduro på, skogsvägar går däremot prima. :tummenupp

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
DRZ 400 hade varit grymt bra, men en del dyrare än vad du anger som tak. Själv hade jag lätt velat ha en sån som man kan ha som komplement till sport/streethojen. Enduro kan vara kul och att fortsätta köra in på vintern är kul med :)

Maximarcus

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2013
Hoj
Kravspecen är omöjlig att uppfylla.
I min värld är servicen man får göra på en sådan hoj en rimlig eftergift. Att åka enduro med offroadcykel är inget alternativ, då återstår i mitt tycke bara en endurocykel som kräver så lite service som möjligt inom den snäva budgeten.

navy36

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2013
Hoj
er6n 2011, tt350 1987
Jo jag har kollat lite efter tt350 men dom är ju snart 30 år gamla.

Vad är problemet med en yz250 fyrtaktare?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Om man vill ha en ren Enduro som man samtidigt kan pendla med och som man inte behöver göra service på hela tiden så får man nog skaffa sig en elhoj eller en av KTMs Freeride cyklar. Men då kan du glömma 10-15 tusen. :fakta

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det är så va? Är det någon som vet hur ofta mm
...eller ja, det är väl en tvåtaktare? då är det väl inget oljebyte, inte av motorolja iaf, frågan är om det är nogon växellådsolja som byts ofta och hur det ser ut med kolvservicen. Kan inte speciellt mycket om tvåtaktare men det är inget att pendla till jobbet på. Så vida du inte har 500 meter dit.

navy36

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2013
Hoj
er6n 2011, tt350 1987
Jo yz250f är en fyrtaktare. Man får väl dreva den så den inte varvar så mycket.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
En lämplig vinter-mc är väl en valfri HD? Då har man ju alltid nått att skruva med i garaget medans packisen breder ut sig över de öppna landskapen.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jo yz250f är en fyrtaktare. Man får väl dreva den så den inte varvar så mycket.
Missade att du skrev fyrtaktare, då lär du drass med oljebyten var 5e eller 10e timma. För mig motsvarar det ett oljebyte om dagen en varm sommardag, vad det är för dig vet jag inte.

En lämplig vinter-mc är väl en valfri HD? Då har man ju alltid nått att skruva med i garaget medans packisen breder ut sig över de öppna landskapen.

Jo tjena... HD är nog sista lämpliga vinterhoj.

Maximarcus

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2013
Hoj
Alltså det här är inte så enkelt som det först kan verka!

En WR250f har bara 5 ganska tätstegade växlar och inte så mycket bottenvrid (en YZ250f är en ren cross med ännu tätare steg i lådan och är oftast inte regade). En sådan hoj kommer att bli riktigt surrig på landsvägen, räkna inte med högre (vettig) marschfart än 80. Drevar man upp den så går det kanske att hålla 90 eller 100 men då blir den hopplös i skogen och motorn är inte gjord för det.
En större fyrtaktare kommer att funka mycket bättre, den orkar en högre utväxling. En stor fördel som jag ser det med en KTM, som fortfarande är mitt tips, är att den har 6 växlar med ordentlig spridning. Med en 525:a kan du hålla 100 på landsvägen och ändå ha vettig utväxling för skogsbruk. Visst får du byta olja ganska ofta men intervallerna som anges för oljebyte (typ 10 timmar) kan du nog tänja en del på om du inte plågar cykeln för mycket på motorväg.
En XT eller DR kan du lägga ner direkt om du vill åka någonting som liknar enduro, TTR 600 är ett gränsfall. DR350 för att inte tala om TT350 är i mina ögon fornminnen. Visst kan det funka men kraven får vara därefter, de går inte att jämföra med moderna konstruktioner. En XR600 skulle faktiskt kunna vara ett alternativ, visst är de gamla men de är bättre att åka på än de ser ut. DRZ400 skulle absolut också funka men jag tycker att KTM är bra mycket sexigare. Dessutom som sagt 6 växlar. Här är ett förslag, lite över budget dock: http://www.blocket.se/vi/50877243.htm

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
:crash Galet va billiga dom har blivit nu då, exc och allt, riktigt najs! Heller man upp lagom mycket olja i små byttor i förväg så går ju oljebytena snabbt. Och ett oljefilter lite då och då, det fixar du nog! :tummenupp

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Thorped;5940381. skrev:
Jo tjena... HD är nog sista lämpliga vinterhoj.

Det finns faktiskt flera som kört tom genom sibiren på HD. Två av dessa på sportster... och på vintern. En av dem var krigsveteranen Dave Barr (Som jag skrivit om tidigare på SH). Dave behövde iaf inte frysa om fötterna på sin sportster, eftersom han hade benproteser från knäna på båda benen.

Men HD är ju en smula OT, eftersom det är för dyra cyklar för TS budget, samt lite kapitalförstöring att trasha ned så relativt dyra cyklar med svenskt vägsalt.

Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Finns det ens landsvägsreggade Yamahan i den prisklassen? (tänkte nu på wr/yzf)

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
DRZ 400 hade varit grymt bra, men en del dyrare än vad du anger som tak. Själv hade jag lätt velat ha en sån som man kan ha som komplement till sport/streethojen. Enduro kan vara kul och att fortsätta köra in på vintern är kul med :)
Köpte faktiskt just en DRZ 400 (enduro) som vinterhoj. Än så länge fungerar det fin fint. Den är relativt lätt och smidig, går att köra lite längre sträckor utan njurbälte eller ha en följebil som plockar upp delar. Köpte min för 16k, det är en 00. Den fungerar så bra och är så rolig så nu funderar jag på att köpa en motard till sommaren.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati