Alltså det här är inte så enkelt som det först kan verka!
En WR250f har bara 5 ganska tätstegade växlar och inte så mycket bottenvrid (en YZ250f är en ren cross med ännu tätare steg i lådan och är oftast inte regade). En sådan hoj kommer att bli riktigt surrig på landsvägen, räkna inte med högre (vettig) marschfart än 80. Drevar man upp den så går det kanske att hålla 90 eller 100 men då blir den hopplös i skogen och motorn är inte gjord för det.
En större fyrtaktare kommer att funka mycket bättre, den orkar en högre utväxling. En stor fördel som jag ser det med en KTM, som fortfarande är mitt tips, är att den har 6 växlar med ordentlig spridning. Med en 525:a kan du hålla 100 på landsvägen och ändå ha vettig utväxling för skogsbruk. Visst får du byta olja ganska ofta men intervallerna som anges för oljebyte (typ 10 timmar) kan du nog tänja en del på om du inte plågar cykeln för mycket på motorväg.
En XT eller DR kan du lägga ner direkt om du vill åka någonting som liknar enduro, TTR 600 är ett gränsfall. DR350 för att inte tala om TT350 är i mina ögon fornminnen. Visst kan det funka men kraven får vara därefter, de går inte att jämföra med moderna konstruktioner. En XR600 skulle faktiskt kunna vara ett alternativ, visst är de gamla men de är bättre att åka på än de ser ut. DRZ400 skulle absolut också funka men jag tycker att KTM är bra mycket sexigare. Dessutom som sagt 6 växlar. Här är ett förslag, lite över budget dock:
http://www.blocket.se/vi/50877243.htm