Kör Ural på vintern.
Fyrhjuling är pålitligare och bättre.
Så länge den inte härstammar från Kina that is.
Skulle välja en Ural före varenda kinesisk ATV.
Och då vet jag noll om Ural.
Kör Ural på vintern.
Fyrhjuling är pålitligare och bättre.
Så länge den inte härstammar från Kina that is.
Skulle välja en Ural före varenda kinesisk ATV.
Och då vet jag noll om Ural.
visst men -10 i sthlm är inte samma som -10 norröver, -10 är mycket skönare norröver.
Men -35 är fortfarande kallare än -10
nja, kanske just -35 är det men -25 är nog mysigare i norrland än -10C i sthlm
Ja mysigare ja! -35 och full storm i Norrland är ju mysigare än +25 och klarblå himmel i Stockholm, men nu pratade vi ju om vädret
haha, svårt det här blev, kanske skulle skrivit -XX i norrland kan vara varmare än -9 i stockholm pga torrare luft.
haha, svårt det här blev, kanske skulle skrivit -XX i norrland kan vara varmare än -9 i stockholm pga torrare luft.
Jag funderar på 400cc -650cc från tidigt åttiotal, dubbdäck och crossstyre.
Vad brukar det vara för däckdimension på de pendlarhojarna egentligen?
Valfri japs enligt ovan bör ju vara en idealisk vinterhoj, stora och gamla stånkor kräver ju sitt av batteri eller högerfot.
10.000,- så har man låg tyngdpunkt, elstart och 40-60 hästar! Fina fisken
BMW F650 Dakar (enstånkan) bör ju vara superb... OSV..
haha, svårt det här blev, kanske skulle skrivit -XX i norrland kan vara varmare än -9 i stockholm pga torrare luft.
Fast sååå jävla stor skillnad är det inte, jag tror mest att det där är en myt som gnälliga stockholmare sprider.
Man hör aldrig någon säga "-10 i gävle motsvarar minst -12 i kiruna" eller "-5 i skåne motsvarar -43 i haparanda"
Det är alltid just stockholm.
"Jamen haaavet bidrar ju till den fuktiga luften"
Visst, men jag har bott vid havet i norrland hela mitt liv.
Jag körde atv förra vintern, jävligt kul och billigt. Relativt säkert med tanke på att det är 4 hjul endå Parkering går alltid hitta på dom tomma mc-platserna eller nån snödriva där bilarna inte kommer upp
Det jobbiga är när batteriet tappar kraft och det ska rullas igång på blank is.. Eller som det står, kylan. Och vajrar som fryser ihop..
Men med breställ på rakorna var det då värt det
He ä ba åk! Det är skitkul, lycka till. Jag har kört tre säsonger. Här är några tips:
Kläder:
För ca tjugofem minuter vinterkörning:
Buff (gärna en polar-buff med fleece)
Mc-jacka + Foder + "vanliga kläder" typ tröja + t shirt
Handskar, under +5 grader, kör med tumvantar av slalommodell. Över fem grader funkar fingervantar av slalommodell.
MC byxor i goretex med jeans under (eller foder), utanpå det ett par tunna regnbyxor(av oviktig kvalitet, typ 200 kr, de kommer du att slänga efter en säsong, de skyddar dina mc-brallor och värmer lite).
Skor: Vanliga MC stövlar i skinn med Goretex membran. Fetta in dem så håller de.
Hoj:
Inga hojar är gjorda för vinteråkning. Köp skyddsolja på biltema och spraya lite här och var på metalldelar. Ta isär blockkontakter och fetta in.
Har du möjlighet att tvätta en gång i veckan är det kanon, helst med kallt vatten.
XT600/660 är en smidig vinterhoj, men det finns fler. Jag föredrar en lätt hoj.
Däck
MC-proffsen har bildubbade endurodäck Cheng shin för ca 1800 spänn st.
Körtips/Att tänka på;
Det är svårt att inte sladda/spinna när man kör sakta, men väggreppet blir bättre när farten ökar.
Bromssträckan blir naturligtvis längre på vintern. I kurvor, kör med ställ eller var beredd på ställ i kurvorna. Lägg ned hojen lite, rak överkropp och mjuk ledad höft.
Sikt;
Snöblandat regn är värst. Visiret kladdar igen och allt man ser är blurriga baklysen. Undvik motorvägarna och kör småvägar om möjligt.
Edit:
Förvara hojen under ett mc-kapell så klarar den bättre att stå ute. Sätt alltid ett skydd över tändningslåset (en liten sanitetspåse är både snyggt och funkar bra)
Ha alltid treliters plastpåsar typ vanlig fryspåse i fickan. Ifall nåt fryser ihop, fyll en sådan med varmvatten och lägg på det frysta stället.
Körde själv året runt med min gamla XT 600 från -88 o kommer o göra det samma med min Dr nu i vinter.
Kan hålla med om det mesta som sagts innan här.
x Handskydd o handtagsvärmare är guld värt då det e kallt.
x Dubbdäck är i stort sett ett måste om det ska gå o plöja genom snön innan det plogats.
x Klädsel är A och O, jag föredrar gorotex eftersom det hanterar slask o väta bättre än skinn, o torkar snabbare mellan turerna.
x Salt o slask är hårt på moppen, men är det ingen ny maskin vi pratar om så spelar det ingen roll för mig, den får helt enkelt se använd ut.
x Luft/oljekylning minimerar risk för att det fryser till i systemet.
x Då det gäller kick vs elstart så skulle jag helst vilja ha bägge, men om det är det ena eller andra så kickstart. Kyla kan ta hårt på batteriet, värmehandtag likaså. Kan bli kinkigt att putta igång om det är halt. Första årsmodellen av Dr 650se har både och, generationen innan så har Dr 650 Re det samma.
x Marksyningar, olyckliga bromsningar, o andra glada tilltag inträffar lätt, så jag förespråkar något som e "cleant" o enduroliknande eftersom dakarkåpor kan kosta ett par kronor att ersätta.
x Ha kul, det e ju det handlar om. Känslan av o ligga med bredställ i korsningarna går inte o beskriva, det måste upplevas.
Går det att köra snöskoter över fjället i -30 grader med halv snöstorm så ska det väl inte vara några problem att köra mc i Stockholm på vintern?
Drabbas man av de problem du räknat upp så har man varit felklädd. Och med alla de bra kläder och tillbehör som finns i dagsläget så finns det ingen anledning till att vara ute och jönsa i fel kläder.
Angående personlig utrustning:
* Vind- och vattentätt är en grundförutsättning. Alltså är det ett bra ställ med Gore-Tex från någon större tillverkare som gäller. Det perforerade rejsstället i skinn är det bara att lämna hemma. Hösten kan vara en bra tid att inhandla sig en nytt ställ eftersom många butiker kan ha bra rea då på grejer de vill bli av med innan nästa säsong.
* Varma och torra händer. Det är A och O. Blir händerna kalla så klarar man inte av att hantera reglagen på motorcykeln ordentligt längre. Detta kan man lösa med handtagsvärmare. Eventuellt i kombination med muffar. Kör man med både muffar och handtagsvärmare så behöver man inte alls särskilt tjocka handskar.
* Flera lager. Det är bra om man vill hålla sig varm. Det spelar ingen roll hur fint mc-ställ man har om man bara drar på sig jeans och t-shirt under. Ett underställ i t.ex. ullfrotté/Woolpower är en bra början.
* Varm om halsen. T.ex. en hjälmluva eller halskrage med windstoppermaterial är fina grejer när det är kyligt ute.
* Skydd. Kör man på vintern så är risken ganska stor att man förr eller senare åker i backen. Antingen för att man själv gör en felbedömning av väglaget eller att någon sömnig bilist tycker att vinterdäck är slöseri med pengar.
Angående hojen:
* Någon encylindrig offroad på sisådär 40-50hk är fullt tillräckligt för en nybörjare på vintern. DR650SE, XR650, XT660R/XT600E/TTR600 och liknande är ganska lätta, lättmanövrerade och lättmekade hojar.
* Hojar är i allmänhet inte byggda för att köras i nordiskt vinterklimat. Framförallt så har de inte riktigt det rostskydd som en modern bil har. De har knappt ens det rostskydd som en Alfa Romeo från 70-talet har. Att ha hojen ståendes utomhus dränkt i saltslask utan tvätt på hela vintern är alltså kanske inte helt optimalt.
* Dubbdäck. Så självklart att det knappt ens behöver skrivas. Kör man med sommardäck kan man knappt ens hitta fäste med en strypt 125a på vintern. Tro mig, jag har provat
* Är hojen vattenkyld så tänk på att kolla frystemperaturen på kylarvätskan.
* Batteriet ska vara i god kondition. Framförallt om hojen saknar kick. Annars kan det bli lite trögt att få igång hojen när det börjar bli några minusgrader. Att försöka rullstarta en stor encylindrig offroad kan vara tillräckligt svårt även på torr asfalt när det är +20 grader.
Med mera. Man kommer långt med lite sunt förnuft. Och man får ju som alltid lära sig av sina erfarenheter.
Förutom vad hojen kostar i inköp så kanske du måste räkna med ca 15-20000kr för att vinterutrusta dig själv och hojen.
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |