Val av VINTERhoj, valet och kvalet...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Så länge den inte härstammar från Kina that is.

Skulle välja en Ural före varenda kinesisk ATV.

Och då vet jag noll om Ural.

Ural tillverkas av dom andra Komunisterna så det är ungefär samma lika, fast skillnaden är att på en Ural är allt onödigt tjockt och tungt, medans på en kines är det inte tillräckligt.
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Jag hade en gammal DR600 -87 som vinterhoj, fungerade alldeles utmärkt.
 

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Japansk enstånkaoffroad med korta dubb, typ bildubb sen behövs bra käder.
Saltet är största problemet......
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Behöver man verkligen dubb i innerstan, om det nu är innerstan den ska användas i? Det är ju inte många dagar per år som det är halt inne i själva stan, och dessa dagar kan man ju ställa hojen och ta taxi eller nåt annat?
Kylan är inga problem, det är vätan som är värst med hoj på vintern. Jag brukar åka 130km/h på isen i -15 grader= känns jävligt mycket kallare. Det viktigaste då är muffar för händerna och en halsduk, resten är bara vanligt goretex-ställ. Men i sthlm kör du aldrig så fort att du behöver något annat än vanliga kläder och en halsduk.
Imma på visiret är oundvikligt, men ger du fan i att andas så funkar det...

XT'n är ju perfekta hojen för ditt ändamål, bara handla och sälja av bilar och sånt skit och spara pengar. Se bara till att underhållsladda batteri när det är som kallast, bygg en snabbkontakt och häng fram under sadeln så är det enkelt att ladda den.
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
BMW F650 Dakar (enstånkan) bör ju vara superb. Driftsäker som fan, eluppvärmda handtag och handtagsskydd gör mycket för fingrarna. Komplettera gärna med eluppvärmda långkallingar å strumpor så är det inga problem. Två underlager med Craftställ är ett måste.

Jag körde en 650 nästan året runt några år i sthlm... Var dock noga med att spola av skiten från hojen. Salt är inget vidare.
 

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Ort
Riverlake
Hoj
XT660R / X
He ä ba åk! Det är skitkul, lycka till. Jag har kört tre säsonger. Här är några tips:


Kläder:

För ca tjugofem minuter vinterkörning:

Buff (gärna en polar-buff med fleece)

Mc-jacka + Foder + "vanliga kläder" typ tröja + t shirt

Handskar, under +5 grader, kör med tumvantar av slalommodell. Över fem grader funkar fingervantar av slalommodell.

MC byxor i goretex med jeans under (eller foder), utanpå det ett par tunna regnbyxor(av oviktig kvalitet, typ 200 kr, de kommer du att slänga efter en säsong, de skyddar dina mc-brallor och värmer lite).

Skor: Vanliga MC stövlar i skinn med Goretex membran. Fetta in dem så håller de.

Hoj:
Inga hojar är gjorda för vinteråkning. Köp skyddsolja på biltema och spraya lite här och var på metalldelar. Ta isär blockkontakter och fetta in.

Har du möjlighet att tvätta en gång i veckan är det kanon, helst med kallt vatten.

XT600/660 är en smidig vinterhoj, men det finns fler. Jag föredrar en lätt hoj.

Däck
MC-proffsen har bildubbade endurodäck Cheng shin för ca 1800 spänn st.

Körtips/Att tänka på;
Det är svårt att inte sladda/spinna när man kör sakta, men väggreppet blir bättre när farten ökar.

Bromssträckan blir naturligtvis längre på vintern. I kurvor, kör med ställ eller var beredd på ställ i kurvorna. Lägg ned hojen lite, rak överkropp och mjuk ledad höft.

Sikt;
Snöblandat regn är värst. Visiret kladdar igen och allt man ser är blurriga baklysen. Undvik motorvägarna och kör småvägar om möjligt.

Edit:
Förvara hojen under ett mc-kapell så klarar den bättre att stå ute. Sätt alltid ett skydd över tändningslåset (en liten sanitetspåse är både snyggt och funkar bra)

Ha alltid treliters plastpåsar typ vanlig fryspåse i fickan. Ifall nåt fryser ihop, fyll en sådan med varmvatten och lägg på det frysta stället.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag funderar på 400cc -650cc från tidigt åttiotal, dubbdäck och crossstyre.

Vad brukar det vara för däckdimension på de pendlarhojarna egentligen?

Valfri japs enligt ovan bör ju vara en idealisk vinterhoj, stora och gamla stånkor kräver ju sitt av batteri eller högerfot.

10.000,- så har man låg tyngdpunkt, elstart och 40-60 hästar! Fina fisken:tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
haha, svårt det här blev, kanske skulle skrivit -XX i norrland kan vara varmare än -9 i stockholm pga torrare luft.

Jo, jag förstod det men har upplevt både Norrland, Stockholm och Skåne vintertid och stör mig lite på att den komentaren alltid kommer upp när det snackas minusgrader så jag kunde inte hålla mig från att hugga.
Och visst känns -10 i Stockholm som ett antal grader kallare i norrland pga den fuktiga luften men -35 i norrland är lika vanligt som -10 i Stockholm. Dessutom så klär man sig bättre vintertid i norrland än i Stockholm och där har du ytterligare en anledning till den upplevda kylan i Stockholm.

Januari i norrland har man långkalsingar, undertröja, långärmad tröja, mössa, vantar och kanske en fliströja under sin vinterjacka.

I Skåne behöver man aldrig mer än t-shirt under vinterjackan, knappt handskar dock gärna en mössa på toppen. Tro sjutton att man fryser lite när kvicksilvret kryper under nollan.
Dessutom är det svårt i Skåne att hitta en välfodrad vinterjacka i kläbutikerna.

Därimellan har vi Stockholm där man behöver både mössa handskar och en långärmad tröja under vinterjackan. Långkallingar är overkill men den dagen det är -10 så fryser man ju naturligtvis.

Så för att återknyta till vinterkörning så är nyckelordet kläder.

Jag funderar på 400cc -650cc från tidigt åttiotal, dubbdäck och crossstyre.

Vad brukar det vara för däckdimension på de pendlarhojarna egentligen?

Valfri japs enligt ovan bör ju vara en idealisk vinterhoj, stora och gamla stånkor kräver ju sitt av batteri eller högerfot.

10.000,- så har man låg tyngdpunkt, elstart och 40-60 hästar! Fina fisken:tummenupp

Äldre Off-road har oftast 17"/21" hjul(ibland 18"/21").
 
Last edited:

Zlide

R.I.P OLLE. Bulten 26/5
Gick med
18 Apr 2004
Ort
Kungligt
Hoj
Xt-09 - budhoj snömoddad
BMW F650 Dakar (enstånkan) bör ju vara superb... OSV..


Jobbar som mcbud i Sthlm. Har testat lite olika hojar men Xt660 tycker jag är överlägset bäst om man ser just till vintern. Dom är pålitliga och startar alltid o känns trygga även om det är halt/mycket snö. De är även lätta att resa upp om man gått omkull. Kan kännas lite fladdriga när det blåser hårt men det vänjer man sig vid. :)

Hanterbarheten i rusningstrafik får högsta betyg, jämfört med tex Aprilia 650 Pegasu som har helt kass svängradie. Två polare som körde Bmw´s Dakar blev som kalvar på grönbete när de bytte till Yamahas Xt660!!

För att få igång hojen en kall vintermorgon rekommenderas dock garage.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Körde själv året runt med min gamla XT 600 från -88 o kommer o göra det samma med min Dr nu i vinter.

Kan hålla med om det mesta som sagts innan här.

x Handskydd o handtagsvärmare är guld värt då det e kallt.

x Dubbdäck är i stort sett ett måste om det ska gå o plöja genom snön innan det plogats.

x Klädsel är A och O, jag föredrar gorotex eftersom det hanterar slask o väta bättre än skinn, o torkar snabbare mellan turerna.

x Salt o slask är hårt på moppen, men är det ingen ny maskin vi pratar om så spelar det ingen roll för mig, den får helt enkelt se använd ut.

x Luft/oljekylning minimerar risk för att det fryser till i systemet.

x Då det gäller kick vs elstart så skulle jag helst vilja ha bägge, men om det är det ena eller andra så kickstart. Kyla kan ta hårt på batteriet, värmehandtag likaså. Kan bli kinkigt att putta igång om det är halt. Första årsmodellen av Dr 650se har både och, generationen innan så har Dr 650 Re det samma.

x Marksyningar, olyckliga bromsningar, o andra glada tilltag inträffar lätt, så jag förespråkar något som e "cleant" o enduroliknande eftersom dakarkåpor kan kosta ett par kronor att ersätta.

x Ha kul, det e ju det handlar om. Känslan av o ligga med bredställ i korsningarna går inte o beskriva, det måste upplevas.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
haha, svårt det här blev, kanske skulle skrivit -XX i norrland kan vara varmare än -9 i stockholm pga torrare luft.

Fast sååå jävla stor skillnad är det inte, jag tror mest att det där är en myt som gnälliga stockholmare sprider.

Man hör aldrig någon säga "-10 i gävle motsvarar minst -12 i kiruna" eller "-5 i skåne motsvarar -43 i haparanda"

Det är alltid just stockholm.

"Jamen haaavet bidrar ju till den fuktiga luften"

Visst, men jag har bott vid havet i norrland hela mitt liv.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Fast sååå jävla stor skillnad är det inte, jag tror mest att det där är en myt som gnälliga stockholmare sprider.

Man hör aldrig någon säga "-10 i gävle motsvarar minst -12 i kiruna" eller "-5 i skåne motsvarar -43 i haparanda"

Det är alltid just stockholm.

"Jamen haaavet bidrar ju till den fuktiga luften"

Visst, men jag har bott vid havet i norrland hela mitt liv.

Har aldrig bott i norrland så det kan jag inte uttala mig om,
men däremot har jag jobbat i fryslager (-22c) och det kändes kallare att cykla hem i -5c ..
 

Tunis

MNK är min gud.
Gick med
24 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
2002 års Buell
Jag körde atv förra vintern, jävligt kul och billigt. Relativt säkert med tanke på att det är 4 hjul endå:) Parkering går alltid hitta på dom tomma mc-platserna eller nån snödriva där bilarna inte kommer upp;)

Det jobbiga är när batteriet tappar kraft och det ska rullas igång på blank is.. Eller som det står, kylan. Och vajrar som fryser ihop..

Men med breställ på rakorna var det då värt det:D

Haha Vad nice :D

He ä ba åk! Det är skitkul, lycka till. Jag har kört tre säsonger. Här är några tips:


Kläder:

För ca tjugofem minuter vinterkörning:

Buff (gärna en polar-buff med fleece)

Mc-jacka + Foder + "vanliga kläder" typ tröja + t shirt

Handskar, under +5 grader, kör med tumvantar av slalommodell. Över fem grader funkar fingervantar av slalommodell.

MC byxor i goretex med jeans under (eller foder), utanpå det ett par tunna regnbyxor(av oviktig kvalitet, typ 200 kr, de kommer du att slänga efter en säsong, de skyddar dina mc-brallor och värmer lite).

Skor: Vanliga MC stövlar i skinn med Goretex membran. Fetta in dem så håller de.

Hoj:
Inga hojar är gjorda för vinteråkning. Köp skyddsolja på biltema och spraya lite här och var på metalldelar. Ta isär blockkontakter och fetta in.

Har du möjlighet att tvätta en gång i veckan är det kanon, helst med kallt vatten.

XT600/660 är en smidig vinterhoj, men det finns fler. Jag föredrar en lätt hoj.

Däck
MC-proffsen har bildubbade endurodäck Cheng shin för ca 1800 spänn st.

Körtips/Att tänka på;
Det är svårt att inte sladda/spinna när man kör sakta, men väggreppet blir bättre när farten ökar.

Bromssträckan blir naturligtvis längre på vintern. I kurvor, kör med ställ eller var beredd på ställ i kurvorna. Lägg ned hojen lite, rak överkropp och mjuk ledad höft.

Sikt;
Snöblandat regn är värst. Visiret kladdar igen och allt man ser är blurriga baklysen. Undvik motorvägarna och kör småvägar om möjligt.

Edit:
Förvara hojen under ett mc-kapell så klarar den bättre att stå ute. Sätt alltid ett skydd över tändningslåset (en liten sanitetspåse är både snyggt och funkar bra)

Ha alltid treliters plastpåsar typ vanlig fryspåse i fickan. Ifall nåt fryser ihop, fyll en sådan med varmvatten och lägg på det frysta stället.

Tack för sköna tips :tummenupp

Körde själv året runt med min gamla XT 600 från -88 o kommer o göra det samma med min Dr nu i vinter.

Kan hålla med om det mesta som sagts innan här.

x Handskydd o handtagsvärmare är guld värt då det e kallt.

x Dubbdäck är i stort sett ett måste om det ska gå o plöja genom snön innan det plogats.

x Klädsel är A och O, jag föredrar gorotex eftersom det hanterar slask o väta bättre än skinn, o torkar snabbare mellan turerna.

x Salt o slask är hårt på moppen, men är det ingen ny maskin vi pratar om så spelar det ingen roll för mig, den får helt enkelt se använd ut.

x Luft/oljekylning minimerar risk för att det fryser till i systemet.

x Då det gäller kick vs elstart så skulle jag helst vilja ha bägge, men om det är det ena eller andra så kickstart. Kyla kan ta hårt på batteriet, värmehandtag likaså. Kan bli kinkigt att putta igång om det är halt. Första årsmodellen av Dr 650se har både och, generationen innan så har Dr 650 Re det samma.

x Marksyningar, olyckliga bromsningar, o andra glada tilltag inträffar lätt, så jag förespråkar något som e "cleant" o enduroliknande eftersom dakarkåpor kan kosta ett par kronor att ersätta.

x Ha kul, det e ju det handlar om. Känslan av o ligga med bredställ i korsningarna går inte o beskriva, det måste upplevas.


Tack tack! Kör försiktigt i vinter! :D

Går det att köra snöskoter över fjället i -30 grader med halv snöstorm så ska det väl inte vara några problem att köra mc i Stockholm på vintern?

Drabbas man av de problem du räknat upp så har man varit felklädd. Och med alla de bra kläder och tillbehör som finns i dagsläget så finns det ingen anledning till att vara ute och jönsa i fel kläder.


Angående personlig utrustning:
* Vind- och vattentätt är en grundförutsättning. Alltså är det ett bra ställ med Gore-Tex från någon större tillverkare som gäller. Det perforerade rejsstället i skinn är det bara att lämna hemma. Hösten kan vara en bra tid att inhandla sig en nytt ställ eftersom många butiker kan ha bra rea då på grejer de vill bli av med innan nästa säsong.
* Varma och torra händer. Det är A och O. Blir händerna kalla så klarar man inte av att hantera reglagen på motorcykeln ordentligt längre. Detta kan man lösa med handtagsvärmare. Eventuellt i kombination med muffar. Kör man med både muffar och handtagsvärmare så behöver man inte alls särskilt tjocka handskar.
* Flera lager. Det är bra om man vill hålla sig varm. Det spelar ingen roll hur fint mc-ställ man har om man bara drar på sig jeans och t-shirt under. Ett underställ i t.ex. ullfrotté/Woolpower är en bra början.
* Varm om halsen. T.ex. en hjälmluva eller halskrage med windstoppermaterial är fina grejer när det är kyligt ute.
* Skydd. Kör man på vintern så är risken ganska stor att man förr eller senare åker i backen. Antingen för att man själv gör en felbedömning av väglaget eller att någon sömnig bilist tycker att vinterdäck är slöseri med pengar.

Angående hojen:
* Någon encylindrig offroad på sisådär 40-50hk är fullt tillräckligt för en nybörjare på vintern. DR650SE, XR650, XT660R/XT600E/TTR600 och liknande är ganska lätta, lättmanövrerade och lättmekade hojar.
* Hojar är i allmänhet inte byggda för att köras i nordiskt vinterklimat. Framförallt så har de inte riktigt det rostskydd som en modern bil har. De har knappt ens det rostskydd som en Alfa Romeo från 70-talet har. Att ha hojen ståendes utomhus dränkt i saltslask utan tvätt på hela vintern är alltså kanske inte helt optimalt.
* Dubbdäck. Så självklart att det knappt ens behöver skrivas. Kör man med sommardäck kan man knappt ens hitta fäste med en strypt 125a på vintern. Tro mig, jag har provat :gnissla
* Är hojen vattenkyld så tänk på att kolla frystemperaturen på kylarvätskan.
* Batteriet ska vara i god kondition. Framförallt om hojen saknar kick. Annars kan det bli lite trögt att få igång hojen när det börjar bli några minusgrader. Att försöka rullstarta en stor encylindrig offroad kan vara tillräckligt svårt även på torr asfalt när det är +20 grader.

Med mera. Man kommer långt med lite sunt förnuft. Och man får ju som alltid lära sig av sina erfarenheter.

Förutom vad hojen kostar i inköp så kanske du måste räkna med ca 15-20000kr för att vinterutrusta dig själv och hojen.

Tack för ett utförligt svar! :D
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top