Val av VINTERhoj, valet och kvalet...

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Satt och spånade lite på hur en customhoj skulle kunna klara av vinterkörning.

Alltså skulle det funka med en liten 250-750 customhoj som inte väger så mycket och där man sitter riktigt lågt på?

De där småmopparna brukar inte vara så dyra och struntar man i utseendet och gör om den till en ratbike så kanske det vore lite coolt.

Nån som har testat?

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Fast sååå jävla stor skillnad är det inte, jag tror mest att det där är en myt som gnälliga stockholmare sprider.

njaa, jag åker till norrland ibland och kan mysa när det är -18 men inte -10 i sthlm så hur mycket myt det är vet jag inte

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
njaa, jag åker till norrland ibland och kan mysa när det är -18 men inte -10 i sthlm så hur mycket myt det är vet jag inte

Jag kan inte heller mysa i stockholm, oavsett temperatur.

Men vi säger väl att det är varmare i norrland när det är kallare och kallare i stockholm när det är varmare så blir alla stockholmare glada.

Men det är fortfarande konstigt att det gäller just bara stockholm och inga andra orter i hela landet? :va

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Alltså skulle det funka med en liten 250-750 customhoj som inte väger så mycket och där man sitter riktigt lågt på?

De där småmopparna brukar inte vara så dyra och struntar man i utseendet och gör om den till en ratbike så kanske det vore lite coolt.

Nån som har testat?

Det är säkert skitkul att få bredsladd med en 300kg custom :D

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Det är säkert skitkul att få bredsladd med en 300kg custom :D

en sådan custom finns helt enkelt inte.

Den jag hade i tankarna var virago 250. Den kan ju inte väga så mycket och med låg tyngpunkt så borde det vara som att köra en moppe, typ.

http://www.blocket.se/orebro/Yamaha_XV_250_Virago___Endast_820_mil_23346205.htm?ca=12&w=3

På snöiga småvägar så borde det gå att busa med den, behöver ju inte så mycket power i motorn när det är halt. givetvis med ett annat styre då.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Den jag hade i tankarna var virago 250. Den kan ju inte väga så mycket och med låg tyngpunkt så borde det vara som att köra en moppe, typ.

http://www.blocket.se/orebro/Yamaha_XV_250_Virago___Endast_820_mil_23346205.htm?ca=12&w=3

På snöiga småvägar så borde det gå att busa med den, behöver ju inte så mycket power i motorn när det är halt. givetvis med ett annat styre då.

vikten bord inte vara så svår att få fram, googla kanske, sen beror det ju på hur biffig du är, du kanske slänger runt den där utan problem.

nåt säger mig att den där gaffelvinkeln etc. inte blir kul på vintern.

många 125or blir ju bra mycket roligare att köra med då än den

Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
vikten bord inte vara så svår att få fram, googla kanske, sen beror det ju på hur biffig du är, du kanske slänger runt den där utan problem.

nåt säger mig att den där gaffelvinkeln etc. inte blir kul på vintern.

många 125or blir ju bra mycket roligare att köra med då än den

Har redan kört en vinter på en 125:a med slitna sommardäck... Bara man petade på gasen så snurrade den runt och man åkte plötsligt baklänges :näsblod

Någon måste väl ha provat customhoj på vintern? Gruskörning ska ju funka och vara kul även med en sån.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Fast sååå jävla stor skillnad är det inte, jag tror mest att det där är en myt som gnälliga stockholmare sprider.

Man hör aldrig någon säga "-10 i gävle motsvarar minst -12 i kiruna" eller "-5 i skåne motsvarar -43 i haparanda"

Det är alltid just stockholm.

"Jamen haaavet bidrar ju till den fuktiga luften"

Visst, men jag har bott vid havet i norrland hela mitt liv.

Känner en kille som tröttnade på den norrländska vintern.
Flyttade från Bureå till Kalmar.
Höll på att frysa ihjäl.
Flyttade tillbaka efter två år.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Det där är som några tidigare skrivit bulls**t. Jag ärr född och uppvuxen i Luleå, och har sen 1 år i Umeå, 1 år i Göteborg och senast 11 år i Stockholm. Enda orsaken att man går och fryser i Stockholm är för att man klär sig mindre här i regel. Tråkiga vintrar är det här i alla fall men man slipper att det "klibbar i näsan" när man drar in luft när det är riktigt jäkla kallt (norrlänningar vet vad jag menar). Pluset här är lång sommar och att man slipper skotta fram bilen flera gånger i veckan vilket är ett störningsmoment uppåt om man inte har garage.

Känner en kille som tröttnade på den norrländska vintern.
Flyttade från Bureå till Kalmar.
Höll på att frysa ihjäl.
Flyttade tillbaka efter två år.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det där är som några tidigare skrivit bulls**t. Jag ärr född och uppvuxen i Luleå, och har sen 1 år i Umeå, 1 år i Göteborg och senast 11 år i Stockholm. Enda orsaken att man går och fryser i Stockholm är för att man klär sig mindre här i regel. Tråkiga vintrar är det här i alla fall men man slipper att det "klibbar i näsan" när man drar in luft när det är riktigt jäkla kallt (norrlänningar vet vad jag menar). Pluset här är lång sommar och att man slipper skotta fram bilen flera gånger i veckan vilket är ett störningsmoment uppåt om man inte har garage.

Klart man klär sig lättare om det är 20grader varmare? :va

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag som är uppvuxen norröver går i princip runt i vår/höstkläder året om här om man ska hårddra det. Har nog aldrig haft långkalsonger i Stockholm, undantag om jag är ute och frilufsar i skogen på vintern.

Klart man klär sig lättare om det är 20grader varmare? :va

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
köp inge dyrt. du kommer ramla, gärna plasttank. drz400 är de plåttank på men enduron har plast,, går o byta, tror de skulle va bland de bästa.. smidig.

elstart,, när du busat lite o ramlat en gång för mycket så är man för trött o kicka igång den, man blir varm svettig och hojen jävlas när den legat lite..
men de går.

dubbdäck.. finns ju däck med typ bildubb.

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740

Nån som har testat?

Min granne pendlade 3 mil enkel resa året runt med sin honda cm 125, föregångaren till honda rebel. 2 av de milen var motorväg. O nej, han var inte 16, närmare 36.

Inga värmehandtag på den hojen, o standarddäck.

Allt går med vilja.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...