Plåtniklas
Liten, rädd och ensam™
Jag skulle lyssna på mcbudet istället för alla "förståsigpåare". XT660.
Sant sant Men om det är 10 minus med fukt ute, fungerar ens de bästa vinter-skydden?
Den där lagen om vinterdäck som finns till bilar, gäller den även motorcyklar?
Kommer troligen köra med rimfrost i skägget denna vinter också, säljer min XT660X till förmån för en XT660R.....skottsäkra maskiner med hyffsat tryck i!
Nej, det finns inga regler för vare sig antal eller längd på dubben men kommer du med 5 cm långa isracingdubbar så kan nog fordonet klassas som farligt...
..om man måste ha vinteranpassade däck på hojen för att få köra vintertid?
Varför inte bara köpa kompletta vinterhjul istället? Det är rätt praktiskt att ha vinter och sommarhjul så att det är enkelt att byta.
Sant....men jag kommer köpa mig en KTM 690 som sommarnöje, samt en sliten 660R som vinterhoj....enklast, en hoj tar mkt stryk i saltslasket!
ni som kört vinter ett tag.
när byter ni till dubbdäck?
känns som att det redan nu är halt på mornarna.
har gått i samma tankar som TS,
men funderar just nu mest på hur det är att köra i stan när det är halt ute.
om något oförutsett nu skulle hända...
he ä ba åk! Det är skitkul, lycka till. Jag har kört tre säsonger. Här är några tips:
kläder:
för ca tjugofem minuter vinterkörning:
Buff (gärna en polar-buff med fleece)
mc-jacka + foder + "vanliga kläder" typ tröja + t shirt
handskar, under +5 grader, kör med tumvantar av slalommodell. över fem grader funkar fingervantar av slalommodell.
Mc byxor i goretex med jeans under (eller foder), utanpå det ett par tunna regnbyxor(av oviktig kvalitet, typ 200 kr, de kommer du att slänga efter en säsong, de skyddar dina mc-brallor och värmer lite).
Skor: Vanliga mc stövlar i skinn med goretex membran. Fetta in dem så håller de.
hoj:
inga hojar är gjorda för vinteråkning. Köp skyddsolja på biltema och spraya lite här och var på metalldelar. Ta isär blockkontakter och fetta in.
Har du möjlighet att tvätta en gång i veckan är det kanon, helst med kallt vatten.
Xt600/660 är en smidig vinterhoj, men det finns fler. Jag föredrar en lätt hoj.
däck
mc-proffsen har bildubbade endurodäck cheng shin för ca 1800 spänn st.
körtips/att tänka på;
det är svårt att inte sladda/spinna när man kör sakta, men väggreppet blir bättre när farten ökar.
Bromssträckan blir naturligtvis längre på vintern. I kurvor, kör med ställ eller var beredd på ställ i kurvorna. Lägg ned hojen lite, rak överkropp och mjuk ledad höft.
sikt;
snöblandat regn är värst. Visiret kladdar igen och allt man ser är blurriga baklysen. Undvik motorvägarna och kör småvägar om möjligt.
Edit:
Förvara hojen under ett mc-kapell så klarar den bättre att stå ute. Sätt alltid ett skydd över tändningslåset (en liten sanitetspåse är både snyggt och funkar bra)
ha alltid treliters plastpåsar typ vanlig fryspåse i fickan. Ifall nåt fryser ihop, fyll en sådan med varmvatten och lägg på det frysta stället.
Jag körde atv förra vintern, jävligt kul och billigt. Relativt säkert med tanke på att det är 4 hjul endå Parkering går alltid hitta på dom tomma mc-platserna eller nån snödriva där bilarna inte kommer upp
Det jobbiga är när batteriet tappar kraft och det ska rullas igång på blank is.. Eller som det står, kylan. Och vajrar som fryser ihop..
Men med breställ på rakorna var det då värt det
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |