Vanlig missuppfattning om olja?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om olja rinner ut och sedermera fylls på med ny blir den ju per definition bytt. Det kommer tillföras nya långa oljekedjor och tvättmedel över tid. Det enda opelägaren har att tänka på är att byta filter med intervall. Som en Audi-ägare idag alltså.

Har du koll på hur mycket tvättmedel det är i oljan från ICA Kvantum? Eller hur långa molekylkedjorna är?

Jag har i alla fall inte känt smak av tvättmedel i någon av de oljor jag handlat hos ICA. Men beträffande molekylkedjornas längd så är den ju ganska välanpassad för popcorn.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tydligen retar namnet Biltema upp många fortfarande. Tre sidor på kort tid.....otroligt. Det jag ville få sagt var inte att jag är kunnig, utan det finns de som inte har ett hum om vad oljan gör för nytta och hur det funkar. Grannen hade en gammal Kadett som läckte olja som ett såll. Eftersom han fyllde på ny olja från ICA Kvantum så behövde han inte byta, tyckte han, den var ju ren.:va

Nej, man kan väl tänka att det inte längre är någon mening byta olja ifall man väl börjat köra på ett vegetabiliskt smörjmedel helt utan additiver.
Kör han på billigaste möjligt eller har han lyxat till det med olivolja?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har du gjort mätningar på det? Min uppfattning är att det smutsiga inte blandas så bra med det nya man häller i och att det främst är det fräscha som letar sig ut. Den gamla smeten ligger kvar i olika skrymslen och kleggar igen kanaler.
---
För ett antal år sen var jag och tittade på en bil och frågade ägaren om servicen var utförd. Han påpekade att han "aldrig hade behövt byta olja". När man stängde av tändningen snurrade motorn flera sekunder innan den blev tyst. Lågkompat...

Det är därför man byter oljan efter man kört med varm motor och löst smuts uppblandat med oljan.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fy vad intressant!
Har en avlägsen kompis som kör oljeanalys på sin Volvo, men han blir ju bara ett exempel i mängden, med just den typen av körning.
Men han köpte bilen ny, och har inte bytt olja i den hittils, bara filter.
Volvo ville inte vara med på experimentet, men nu var han uppe i över 8000mil, och oljan är bra.
Han verkar rätt passionerad, så han har flyttat ut filterhållaren, och satt en annan typ av filter (som han tycker var bättre), och kör som sagt var med oljeanalys på den.
Det är klart, har man resurserna så....
Men folk lägger ju oändligt med tid påTiktok, Youtube och Instagram, så kan ingen med kompetens göra en Youtubekanal och löpande redovisa kvalitativa experiment med oljans kvalitet och åldrande?
Jag skulle kunna betala för att få följa det.

Fyller han på någon olja ?
Jag har en bekant som när det här med bil var nytt för henne beklagade sig över att verkstan sagt att kamaxeln måste bytas för motorn körts med för lite olja.
"Men varje gång oljelampan tänds kör jag ju till en mack och fyller på en liter. Det är ju som med bensin, när lampan lyser, dags att tanka."
Förslår vi ska stanna bilen, jag demonstrerar oljestickan (kruttorr) och förklarar funktionen.
På nästa mack fylldes det på olja till det var över undre strecket på oljestickan.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur länge håller olja ?
Tror det är vanligt med minst ett oljebyte / år i Sverige för MC servicekontraktet på 5 år
(servicekontraktet som får kallas "garanti" :D i Sverige :D )
ska vara uppfyllt.
Även om hojen bara rullat 150 mil.........
Och det är ju löjligt tala om 1000mils oljebytesintervall när oljan ska bytas varje år.
Även om hojen bara rullat 150 mil.........
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hur länge håller olja ?
Tror det är vanligt med minst ett oljebyte / år i Sverige för MC servicekontraktet på 5 år
(servicekontraktet som får kallas "garanti" :D i Sverige :D )
ska vara uppfyllt.
Även om hojen bara rullat 150 mil.........
Och det är ju löjligt tala om 1000mils oljebytesintervall när oljan ska bytas varje år.
Även om hojen bara rullat 150 mil.........

Ja, den är intressant. Blir olja verkligen dålig av ligga i ett motorblock längre än ett år? I år har min ducce gått kanske 100 mil efter verkstadsservice i våras (måste göra detta, annars gäller inte motorskadeförsäkringen) där man hällde i 3 liter Motul 500V som inte är gratis. Det är ju en superolja med estrar och allt möjligt men efter ett år så är den alltså kass. Eller?!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ska ett oljebyte göras korrekt så ska nog
oljetråget demonteras för rengöring.
Att byta olja varm eller kall är enligt min killgissning utan betydelse.

Också en killgissning men det är troligen lättare att hålla partiklar i en suspension (dvs smuts i motoroljan) om den är mer lättflytande och i rörelse, än en mer trögflytande som stått stilla länge. Eller?!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har du koll på hur mycket tvättmedel det är i oljan från ICA Kvantum? Eller hur långa molekylkedjorna är?

Jag har i alla fall inte känt smak av tvättmedel i någon av de oljor jag handlat hos ICA. Men beträffande molekylkedjornas längd så är den ju ganska välanpassad för popcorn.

När jag handlat olja på Ica i Alvhem har det varit OKQ8 i faten, eller i alla fall på etiketten. Om du köper matolja till dina popcorn så klarar du dig fint....

Vill du veta mer om OKQ8s dugliga smörjmedel så nåt du dem på 08-506 80 000

Edit; har även med god framgång även handlat Shell Motorolja hos annan Ica..
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ska ett oljebyte göras korrekt så ska nog
oljetråget demonteras för rengöring.
Att byta olja varm eller kall är enligt min killgissning utan betydelse.

Enligt min killgissning så rinner oftast varm olja bättre = mer kommer ut = mindre skit kvar i motorn. :tummenupp
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, den är intressant. Blir olja verkligen dålig av ligga i ett motorblock längre än ett år? I år har min ducce gått kanske 100 mil efter verkstadsservice i våras (måste göra detta, annars gäller inte motorskadeförsäkringen) där man hällde i 3 liter Motul 500V som inte är gratis. Det är ju en superolja med estrar och allt möjligt men efter ett år så är den alltså kass. Eller?!

Och av någon anledning får man betala för 3 st enlitersförpackningar fastän oljan fyllts med pump från 200-litersfatet...:va
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ska ett oljebyte göras korrekt så ska nog
oljetråget demonteras för rengöring.
Att byta olja varm eller kall är enligt min killgissning utan betydelse.

Det kan ha viss betydelse om oljan är varm eller kall. Inte för att varm olja nödvändigtvis i sig är bättre. Men däremot så kan det finnas föroreningar i oljan som inte utan vidare håller sig i suspension utan sedimenterar på olika ställen i motorn och därigenom inte följer med ut när man tömmer ur den gamla oljan. Om man nyss kört motorn tills den är varm så har man rört runt oljan och därmed minimerat risken för att det ska finnas onödigt mycket sedimenterade föroreningar som kan ligga kvar i motorn. Dvs man har åtminstone försökt att se till så att så mycket som möjligt av smutsen faktiskt är löst i oljan när den tappas ur.

Sen om det har stor eller liten betydelse kan jag inte uttala mig om men man har ju den lilla detaljen att det inte är skitkul att skruva på en 100 grader varm motor heller och att få 100 grader varm olja på sig när man tar ur pluggen är inte heller direkt mysigt.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ja, den är intressant. Blir olja verkligen dålig av ligga i ett motorblock längre än ett år? I år har min ducce gått kanske 100 mil efter verkstadsservice i våras (måste göra detta, annars gäller inte motorskadeförsäkringen) där man hällde i 3 liter Motul 500V som inte är gratis. Det är ju en superolja med estrar och allt möjligt men efter ett år så är den alltså kass. Eller?!

Den håller för evigt.
I mitt arbete så byter vi aldrig olja, vi kör med samma olja i upp till 60år.
Ibland kan den behöva "regenereras" på grund av att den visar sig innehålla för mycket fukt, och lite andra partiklar.
Oljan drar ju åt sig fukt, och den har även olägenheten att förändra sig i volym beroende på temperaturen.
Så alla "andningshål" har en typ av filter, som tar hand om fukten.
Men vi byter aldrig oljan, för oljan i sig blir inte "gammal", utan det är partiklarna som försämrar egenskaperna.
Efter en regenrering är den som ny.
Nu är det transformatorer i elnätet det gäller, så det är inte en förbränningsmotor.
Men antagligen blir det för mycket partiklar i en olja från en förbränningsmotor, annars borde även den gå att regenerera, det är också en killgissning, men jag tror att det blir för dyrt.
Men om oljan bara står där, i jämn temperatur, så händer det ingenting med den, den fukt du har i den har du kvar.
Så jag resonerar som så att om jag kört som du, typ 100mil, så hade jag väl kunnat köra 500mil till om säsongen varat längre.
Då finns det ingen anledning att byta om den står förvarad i en jämn temperatur, oljan kommer att vara precis som efter 100mil.
Däremot skulle antalet kallstarter kunna påverka, då blir fenomenet kall, varm, kall, varm.....viktigare.
En IBA på det miltalet är ju bara en kallstart, och oljebyte känns onödigt, men sedan har vi ju den omdiskuterade "årsservicen" som många drabbas av ändå. :va
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Fyller han på någon olja ?
Jag har en bekant som när det här med bil var nytt för henne beklagade sig över att verkstan sagt att kamaxeln måste bytas för motorn körts med för lite olja.
"Men varje gång oljelampan tänds kör jag ju till en mack och fyller på en liter. Det är ju som med bensin, när lampan lyser, dags att tanka."
Förslår vi ska stanna bilen, jag demonstrerar oljestickan (kruttorr) och förklarar funktionen.
På nästa mack fylldes det på olja till det var över undre strecket på oljestickan.

Ja, han har fyllt på ca 1,5 liter under tiden, men det mesta är det som blir "svinnet" när filtret ska bytas.
Så motorn har väldigt låg oljeförbrukning i sig verkar det som.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Skälet till att byta med varm olja är att den rinner lättare. En gammal rak olja, t.ex. SAE50 är trögflytande kall men flyter lättare varm. En modern olja t.ex SAE 10W/50 är mer lättflytande kall men inte alltför rinnig varm. Så det är inte lika viktigt om man byter varm eller kall numera. Men för 60 år sedan tog det mycket längre tid att tömma ut den gamla oljan.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ja, den är intressant. Blir olja verkligen dålig av ligga i ett motorblock längre än ett år? I år har min ducce gått kanske 100 mil efter verkstadsservice i våras (måste göra detta, annars gäller inte motorskadeförsäkringen) där man hällde i 3 liter Motul 500V som inte är gratis. Det är ju en superolja med estrar och allt möjligt men efter ett år så är den alltså kass. Eller?!

Enligt den kurs jag gått så blir den det, det tillsätts additiv för att t.ex motverka galvanisk korrosion mellan aluminium och brons och det förbrukas per tidsenhet och inte per mil.

Men jag VET ju inte för det är inte min grej. Infon kommer dels från en gammal lärobok på 80-talet och dels från en representant från OKQ8 så jag följer de råd som kom samtidigt i möjligaste mån: byt olja varje år och byt helst på hösten innan långförvaringen.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Självklart håller oljan i mer än ett år. Annars hade ju alla motortillverkare rekommenderat byte varje år, vilket långt ifrån alla gör. Driftstimmar och kallstarter är det som sliter.

Om man byter olja enligt milen i manualen är man helt safe. Det finns såklart mycket marginal på den siffran också. Tillverkare utgår från worst case och sedan en säkerhetsmarginal. Har någon på forumet hört talas om någon som fått problem pga att oljan var för gammal? Hur många år var den oljan i så fall? Sen finns det alltid gränser för ålder. Om du inte lyckats köra 500 mil på en femårsperiod så kan det vara läge att byta, eller skänka bort hojen till någon som faktiskt kör med den. Grejer ska användas. :)

Vill egentligen inte spä på oljetrådarna men jag kunde inte slita mig. :dummer
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Självklart håller oljan i mer än ett år. Annars hade ju alla motortillverkare rekommenderat byte varje år, vilket långt ifrån alla gör. Driftstimmar och kallstarter är det som sliter.

Om man byter olja enligt milen i manualen är man helt safe. Det finns såklart mycket marginal på den siffran också. Tillverkare utgår från worst case och sedan en säkerhetsmarginal. Har någon på forumet hört talas om någon som fått problem pga att oljan var för gammal? Hur många år var den oljan i så fall? Sen finns det alltid gränser för ålder. Om du inte lyckats köra 500 mil på en femårsperiod så kan det vara läge att byta, eller skänka bort hojen till någon som faktiskt kör med den. Grejer ska användas. :)

Vill egentligen inte spä på oljetrådarna men jag kunde inte slita mig. :dummer

Är det inte absolut vanligast med K mil eller 12 månader i serviceintervall där olja skall bytas?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Att olika tillverkare av motorer har olika intervall kan bero på att konstruktionerna skiljer sig åt.
Alla har inte samma material i motorer.
Någon nämnde transformatorolja, men mig veterligen är den till för att isolera och inte för att smörja. Det lär påverka sammansättningen en del.

Nu har jag dock inte sysslat med stora transformatorer sen 1990.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Är det inte absolut vanligast med K mil eller 12 månader i serviceintervall där olja skall bytas?

Jag drog till med 500 mil. Låter bättre än [insert mil here]. På min Kawa z1000sx är det 1200 mil. På min SLR650 är det 300 mil. Poängen är att åldern på oljan, i år räknat, inte är det som sliter mest.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top