Ja, den är intressant. Blir olja verkligen dålig av ligga i ett motorblock längre än ett år? I år har min ducce gått kanske 100 mil efter verkstadsservice i våras (måste göra detta, annars gäller inte motorskadeförsäkringen) där man hällde i 3 liter Motul 500V som inte är gratis. Det är ju en superolja med estrar och allt möjligt men efter ett år så är den alltså kass. Eller?!
Den håller för evigt.
I mitt arbete så byter vi aldrig olja, vi kör med samma olja i upp till 60år.
Ibland kan den behöva "regenereras" på grund av att den visar sig innehålla för mycket fukt, och lite andra partiklar.
Oljan drar ju åt sig fukt, och den har även olägenheten att förändra sig i volym beroende på temperaturen.
Så alla "andningshål" har en typ av filter, som tar hand om fukten.
Men vi byter aldrig oljan, för oljan i sig blir inte "gammal", utan det är partiklarna som försämrar egenskaperna.
Efter en regenrering är den som ny.
Nu är det transformatorer i elnätet det gäller, så det är inte en förbränningsmotor.
Men antagligen blir det för mycket partiklar i en olja från en förbränningsmotor, annars borde även den gå att regenerera, det är också en killgissning, men jag tror att det blir för dyrt.
Men om oljan bara står där, i jämn temperatur, så händer det ingenting med den, den fukt du har i den har du kvar.
Så jag resonerar som så att om jag kört som du, typ 100mil, så hade jag väl kunnat köra 500mil till om säsongen varat längre.
Då finns det ingen anledning att byta om den står förvarad i en jämn temperatur, oljan kommer att vara precis som efter 100mil.
Däremot skulle antalet kallstarter kunna påverka, då blir fenomenet kall, varm, kall, varm.....viktigare.
En IBA på det miltalet är ju bara en kallstart, och oljebyte känns onödigt, men sedan har vi ju den omdiskuterade "årsservicen" som många drabbas av ändå.