Vanlig missuppfattning om olja?

Fick en liten föreläsning nu av damen. Hon jobbar på Stockholms skeppsvarv och dom "filtrerar" oljan på båtarna på något sätt emellanåt så båtarna kör 4-5 gånger längre på "gammal" olja mellan oljebytena. Smart Sickan :)
 
Att olika tillverkare av motorer har olika intervall kan bero på att konstruktionerna skiljer sig åt.
Alla har inte samma material i motorer.
Någon nämnde transformatorolja, men mig veterligen är den till för att isolera och inte för att smörja. Det lär påverka sammansättningen en del.

Nu har jag dock inte sysslat med stora transformatorer sen 1990.

Mycket troligt att oljan i en transformator har andra tillsatser, för som du säger ska den isolera och kyla i första hand.
Däremot ställde jag frågan till tillverkaren angående om oljan kan bli för gammal när den bara står i ett fat, och om alla oljor är ålderbeständiga.
Dom ville bara svara för egen del, och deras olja har inget "bäst före datum", men däremot nämnde dom att syntetoljor till förbränningsmotorer har ofta ett utgångsdatum, beroende på tillverkare.
Det här var tre år sedan, och han hade kontakter hos Mobil, där man tydligen har 5år på helsyntetisk olja.
Det hade att göra med additiver, som någon redan nämnt, men eftersom dom inte själv har den märknaden ville han inte spekulera, eller säga, exakt vad det beror på.
Jag har själv inte tänkt på det, men nu kollade jag på en Mobil syntetolja jag hade hemma, och där har man angett 5år.
Kanske olika tillverkare har olika riktlinjer, och i så fall varför, och vad är det som åldras på 5år?
Intrerssant i alla fall, jag vill gärna veta mer, så håll tråden levande, och varva med popcorn :)

Olja_2.jpg
 
Fick en liten föreläsning nu av damen. Hon jobbar på Stockholms skeppsvarv och dom "filtrerar" oljan på båtarna på något sätt emellanåt så båtarna kör 4-5 gånger längre på "gammal" olja mellan oljebytena. Smart Sickan :)

Häftigt.
Vet hon hur dom gör?
Jag har bara fått genomföra en oljegenerering på en stor transformator, och det kändes som lite trollkonst, men fungerade.
Man hade typ ett filter som innehöll en speciell sorts lera, som bara fanns av rätt kvalitet på några få platser i världen.
Oljan "filtrerades" genom leran, och blev i nyskick.
Kanske den metoden......eller någon annan.
Det bör ju säkert vara mängder för att det ska bära sin kostnad.
 
Skälet till att byta med varm olja är att den rinner lättare. En gammal rak olja, t.ex. SAE50 är trögflytande kall men flyter lättare varm. En modern olja t.ex SAE 10W/50 är mer lättflytande kall men inte alltför rinnig varm. Så det är inte lika viktigt om man byter varm eller kall numera. Men för 60 år sedan tog det mycket längre tid att tömma ut den gamla oljan.

Jo men medan oljan rann ur vevhuset på den gamla Indianen så kunnde man ju toppa oljetanken. För det var ju färskolje smörjning.
Oljan gick från tanken till motorn och efter den pumpats(?) runt för smörjning så samlades den i vevhuset.
Som man regelbundet tömnde på använd olja.

Precis som man fortfarande(?) regelbundet tömmer slaskhinken i soptunnan.

Och när oljan runnit ur , bara skruva i oljepluggen och dra.
För man har ju samtidigt som oljan rinner ur vevhuset fyllt på olja i oljetanken.
 
Jättetrevligt! Vad tråden har lyft när vettiga människor skickar in intressanta resonemang istället för onödiga, dumma och spydiga kommentarer. Det här med olja är intressant och en hel vetenskap. Intressant att läsa om olika erfarenheter från olika branscher. Jag tycker att den gamla devisen om oljebyte håller än idag. För att återgå till mc-motorer som är högvarviga och har våtkoppling, så kräver det en speciellt avsedd olja. Sen beror oljebytena på om du pendlar till jobbet, alltså många kallstarter och därmed mer metallslitage och kondensbildning. Eller om du kör långtur på semestern i sommartemperatur och långa sträckkörningar. I det första fallet byter du tätare än i andra fallet. Men man ska nog byta minst efter rekommenderade intervaller. Det tror jag är mer viktigare än priset på oljan, och att man alltid byter filter samtidigt, eftersom filter ofta är förhållandevis billiga. :tummenupp Notera att detta är min uppfattning.
 
Häftigt.
Vet hon hur dom gör?
Jag har bara fått genomföra en oljegenerering på en stor transformator, och det kändes som lite trollkonst, men fungerade.
Man hade typ ett filter som innehöll en speciell sorts lera, som bara fanns av rätt kvalitet på några få platser i världen.
Oljan "filtrerades" genom leran, och blev i nyskick.
Kanske den metoden......eller någon annan.
Det bör ju säkert vara mängder för att det ska bära sin kostnad.

Vet inte så mycket. Hon nämnde det när jag berättade om att jag läste i den här tråden. Dom har nån "maskin" som står på Beckholmen, Djurgården där dom tar hand om och fixar med oljan. Hon nämnde också att vissa båtar har dom det inbyggt på. Så jag är ganska novis på det egentligen. Finns intresse kan jag såklart höra och forska mer i hur dom gör detta. Och ja, det är stora oljemängder det handlar om. Hon sa något om att det kostar 12:-/litern att fixa på båtarna och att det är betydande mängd vilket behövs för att det ska löna sig.
 
Jo men medan oljan rann ur vevhuset på den gamla Indianen så kunnde man ju toppa oljetanken. För det var ju färskolje smörjning.
Oljan gick från tanken till motorn och efter den pumpats(?) runt för smörjning så samlades den i vevhuset.
Som man regelbundet tömnde på använd olja.

Precis som man fortfarande(?) regelbundet tömmer slaskhinken i soptunnan.

Och när oljan runnit ur , bara skruva i oljepluggen och dra.
För man har ju samtidigt som oljan rinner ur vevhuset fyllt på olja i oljetanken.

Aj fan, var Indians vevhus så täta att oljan stannade kvar? På dom hojar jag haft med total loss system, Harley, JAP och Jawa, behövde man inte tömma vevhuset, oljan passerade kolvringarna och brann upp. Harleyn hade en extra handpump för uppförsbackar och kallstart. Kunde lägga rökridåer bakom den, ifall nån bil låg för nära bakom.
 
Aj fan, var Indians vevhus så täta att oljan stannade kvar? På dom hojar jag haft med total loss system, Harley, JAP och Jawa, behövde man inte tömma vevhuset, oljan passerade kolvringarna och brann upp. Harleyn hade en extra handpump för uppförsbackar och kallstart. Kunde lägga rökridåer bakom den, ifall nån bil låg för nära bakom.

Jag har en bekant som en gång om året (ja inte i år, pga ålder och Corona bör han inte lämna huset)
deltar med sin Indian från ca 1920 i ett Veteranrally för MC.
Dom kör "Skåne runt". Osäker på om det är med övernattning.
 
Jag drog till med 500 mil. Låter bättre än [insert mil here]. På min Kawa z1000sx är det 1200 mil. På min SLR650 är det 300 mil. Poängen är att åldern på oljan, i år räknat, inte är det som sliter mest.

Om det inte är ett problem med tiden, varför är då intervallen satta till mil eller tid?
 
Det lär du nog fråga tillverkaren av hojen om. Denne vill förmodligen försäkra sig om att det inte faller igenom någon slaskskalle under garantiperioden.

Har du sett något fordon där det inte är mil eller tid? Jag har bara ägt två hojar och tre bilar (plus farsans två volvos i närtid) och alla har haft mil eller tid.

/R
 
Har du sett något fordon där det inte är mil eller tid?

Det enda fordon jag köpte sprillans ny var en Kawa 750 LTD anno 1981. Därefter enbart beggat. Kapitalförstöring får andra pyssla med. Just ja, en GSF1200 1998 i USA, fast den trimmade jag sönder första året och en vevstake ventilerade motorblocket.
 
Tiden påverkar också. Min länk tidigare säger
"Molybdenum dialkyldithiocarbamates (MoDTCs) are very effective friction modifier additives for use in engine oils and other lubricants. However, as engine oils age during extended drain intervals, MoDTCs can lose some or all of their ability to reduce friction and this is generally believed to result from their oxidative degradation."
Det beskrivs djupare i texten.
 
Har bara köpt två nya hojar. På den första från 1970 gällde oljebyte var 640e mil. Inget om år. På den andra från 2013 gällde oljebyte var 600e mil och en gång per år. Utvecklingen går framåt.
 
Oavsett om man köper ett fordon nytt eller begagnat står det väl ändå i bruksanvisningen vad det är för serviceintervall?
 
Förut när man köpte olja gick det att hälla ut den ur dunken utan att behöva ta upp stiletten ur stövlarna för att få hål på en jävla folie.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top