Att olika tillverkare av motorer har olika intervall kan bero på att konstruktionerna skiljer sig åt.
Alla har inte samma material i motorer.
Någon nämnde transformatorolja, men mig veterligen är den till för att isolera och inte för att smörja. Det lär påverka sammansättningen en del.
Nu har jag dock inte sysslat med stora transformatorer sen 1990.
Mycket troligt att oljan i en transformator har andra tillsatser, för som du säger ska den isolera och kyla i första hand.
Däremot ställde jag frågan till tillverkaren angående om oljan kan bli för gammal när den bara står i ett fat, och om alla oljor är ålderbeständiga.
Dom ville bara svara för egen del, och deras olja har inget "bäst före datum", men däremot nämnde dom att syntetoljor till förbränningsmotorer har ofta ett utgångsdatum, beroende på tillverkare.
Det här var tre år sedan, och han hade kontakter hos Mobil, där man tydligen har 5år på helsyntetisk olja.
Det hade att göra med additiver, som någon redan nämnt, men eftersom dom inte själv har den märknaden ville han inte spekulera, eller säga, exakt vad det beror på.
Jag har själv inte tänkt på det, men nu kollade jag på en Mobil syntetolja jag hade hemma, och där har man angett 5år.
Kanske olika tillverkare har olika riktlinjer, och i så fall varför, och vad är det som åldras på 5år?
Intrerssant i alla fall, jag vill gärna veta mer, så håll tråden levande, och varva med popcorn