Vanlig missuppfattning om olja?

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Hoj
En gammal vän.
Har du sett något fordon där det inte är mil eller tid? Jag har bara ägt två hojar och tre bilar (plus farsans två volvos i närtid) och alla har haft mil eller tid.

/R

BMW hade en gång i tiden (kanske fortfarande) bränslemängd som intervall eller egentligen hur länge spridarna hade stått öppna. Körde man snålt så blev serviceintervallen längre.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fick en liten föreläsning nu av damen. Hon jobbar på Stockholms skeppsvarv och dom "filtrerar" oljan på båtarna på något sätt emellanåt så båtarna kör 4-5 gånger längre på "gammal" olja mellan oljebytena. Smart Sickan :)

Jag killgissar cyklonrenare och sedan tillsätter man nya additiv.

Scania har ju haft cyklonrenare länge på sina lastbilar och sedan ett separat turbofilter som filtrerar oljan till turbon lite extra.

Man kommer jäkligt långt på att cyklon-rena oljan, kanske ett magnetfilter och en vattenavskiljning och sedan fylla på med additiv.

Jag har för mig att det lokala bussföretaget hade en egen anläggning för oljerening på 80talet någon gång.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Om det inte är ett problem med tiden, varför är då intervallen satta till mil eller tid?
Har inte sagt att tiden inte är ett problem. Naturligtvis kan man imte vänta 100 år. Jag tog upp fem år som en rimlig tid? Läste du inte det jag skrev?

Är det inte absolut vanligast med K mil eller 12 månader i serviceintervall där olja skall bytas?
Vad tillför det tråden att du gissar vilket intervall som är vanligast när det bevisligen inte gäller alla hojar?

eller Q8, bara att välja
Fantastiskt inlägg.

Har du sett något fordon där det inte är mil eller tid? Jag har bara ägt två hojar och tre bilar (plus farsans två volvos i närtid) och alla har haft mil eller tid.

/R
Vem har påstått att det finns hojar utan mils- eller tidsintervaller på oljebyten?

Oavsett om man köper ett fordon nytt eller begagnat står det väl ändå i bruksanvisningen vad det är för serviceintervall?
Ingen har påstått motsatsen. Personen du svarade tog upp garantiaspekten med service under garanti hos auktoriserad verkstad. Det gick tydligen inte fram för dig.

Om du ska rätta folk så kan du väl iaf läsa vad de skrivit. Snälla. Tack.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Oj, vilket jätteinlägg. Ok du har tagit illa upp av mina frågor, jag blir lite fundersam över det här inlägget och kommer svara på det sen får du göra vad du vill med de svaren.

Har inte sagt att tiden inte är ett problem. Naturligtvis kan man imte vänta 100 år. Jag tog upp fem år som en rimlig tid? Läste du inte det jag skrev?

Du skrev: "Självklart håller oljan i mer än ett år." och jag frågade att in det inte är ett problem med ett år, varför är det satt till ett år på ungefär samma sätt som de satt 500 mil? Jo jag läser vad du skriver.

Vad tillför det tråden att du gissar vilket intervall som är vanligast när det bevisligen inte gäller alla hojar?
Jag skrev "Är det inte absolut vanligast med K mil eller 12 månader" som i "är det vanligt att fordon har annat serviceintervall annat än 12 månader". Alla fordon jag har varit i kontakt med har vad jag minns haft 12 månader eller ett antal km. Detta skrev jag för att tiden verkar ha betydelse och då har det någon form av bäring på tråden tyckte jag, jag kan ha fel.

Fantastiskt inlägg.

Vem har påstått att det finns hojar utan mils- eller tidsintervaller på oljebyten?
(inlägg borttaget av citatfunktionen)
Du har väl i ett par inlägg sagt att tiden inte har någon betydelse för oljans kvalitet och jag har frågat varför det är satt till tid i serviceintervallen. Vad jag har läst i dina svar som jag har ställt frågor på har du inte förklarat det, därav mina frågor.

Ingen har påstått motsatsen. Personen du svarade tog upp garantiaspekten med service under garanti hos auktoriserad verkstad. Det gick tydligen inte fram för dig.

Om du ska rätta folk så kan du väl iaf läsa vad de skrivit. Snälla. Tack.
[/QUOTE]
Ok, då har jag missförstått dina inlägg där du skriver att tiden inte är av betydelse.
Jag tycker det är jättebra att man läser inlägg man svarar på.

Ha det bäst!

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Pääfäääkt!
Frågan kvarstår dock - vad är det som åldras?
Vilken, eller vilka komponenter är det?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Oj, vilket jätteinlägg. Ok du har tagit illa upp av mina frågor, jag blir lite fundersam över det här inlägget och kommer svara på det sen får du göra vad du vill med de svaren.

Du skrev: "Självklart håller oljan i mer än ett år." och jag frågade att in det inte är ett problem med ett år, varför är det satt till ett år på ungefär samma sätt som de satt 500 mil? Jo jag läser vad du skriver.

Jag skrev "Är det inte absolut vanligast med K mil eller 12 månader" som i "är det vanligt att fordon har annat serviceintervall annat än 12 månader". Alla fordon jag har varit i kontakt med har vad jag minns haft 12 månader eller ett antal km. Detta skrev jag för att tiden verkar ha betydelse och då har det någon form av bäring på tråden tyckte jag, jag kan ha fel.

(inlägg borttaget av citatfunktionen)
Du har väl i ett par inlägg sagt att tiden inte har någon betydelse för oljans kvalitet och jag har frågat varför det är satt till tid i serviceintervallen. Vad jag har läst i dina svar som jag har ställt frågor på har du inte förklarat det, därav mina frågor.
Ok, då har jag missförstått dina inlägg där du skriver att tiden inte är av betydelse.
Jag tycker det är jättebra att man läser inlägg man svarar på.

Ha det bäst![/QUOTE]

Är du på riktigt? I inlägget du precis svarade på skrev jag att 100 år är för länge, under fem år är ok. I tidigare inlägg skrev jag också fem år. Trots det hävdar du fortfarande att jag sagt att tiden inte är av betydelse. Låt mig klargöra igen.
Tiden är av betydelse, jag hävdar att modern motorolja inte oxiderat sönder efter ett år. Det är inte samma som att oljan håller för evigt och att olja aldrig kan bli för gammal. Menar du att motorolja är förbrukad efter ett år i ett oanvänt fordon?
Alla fordon har inte intervall på tid. Tror du mig eller ska jag länka till exempel som visar att du har fel?
Vissa fordon har intervall på tid. Vad menar du rent tekniskt skiljer de fordon med eller utan tidsangivelse?

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Nu har jag inte läst hela tråden, men vet ni att Svedol har bra priser på SBK-oljan om man köper på dunk?

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jag killgissar cyklonrenare och sedan tillsätter man nya additiv.

Scania har ju haft cyklonrenare länge på sina lastbilar och sedan ett separat turbofilter som filtrerar oljan till turbon lite extra.

Man kommer jäkligt långt på att cyklon-rena oljan, kanske ett magnetfilter och en vattenavskiljning och sedan fylla på med additiv.

Jag har för mig att det lokala bussföretaget hade en egen anläggning för oljerening på 80talet någon gång.

Jo, "cyklonrenare" är något dom har ombord på båtarna säger hon. Jag får ta reda på mer vad det andra andra är hon tjötar om som görs "på land" :)

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Gasgas 450 quad
Appropå olja, har ni noterat att oavsett vad man köper i flytande form och får det i flaska eller dunk så är gängor och skruvkorkar i nog bra kvalitet så att flaskan/dunken kan förslutas(till och med spolarvätska i plastpåse!).

..UTOM när det gäller olja, både matolja och olja för fordon/maskiner/motorer. Då ska det helt plötsligt vara omöjligt att återförsluta förpackningen så den håller tätt.
Det är bortom rimligt tvivel att det inte skulle ligga något bakom då denna regel verkligen inte har undantag.

Men vad? Är det OPEC som inte vill att konsumenterna ska snåla? Hellre slå bort återstoden än att spara?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Men det skulle som sagt var vara oerhört intressant att veta vad som åldras i en syntetisk motorolja, och hur åldringen sker?
Är det en kemisk process som sker även i ett slutet kärl, den liksom "självdestruerar"?
Det kanske inte är på samma sätt med en mineralolja?
Och vissa oljor, som i våra transformatorer, håller ju faktiskt i 100år - det är också intressant :va

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Men det skulle som sagt var vara oerhört intressant att veta vad som åldras i en syntetisk motorolja, och hur åldringen sker?
Är det en kemisk process som sker även i ett slutet kärl, den liksom "självdestruerar"?
Och vissa oljor, som i våra transformatorer, håller ju faktiskt i 100år - det är också intressant :va

Oljan "slits" ju inte i en transformator, ej heller förorenas den. Det är väl mer som vattnet i elementkretsen hemmavid...

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

Det var ju någon som svarade på det i tråden tidigare, det handlade om att friktionssänkande additiver oxiderar i kontakt med luft och/eller olika brons- och aluminiumlegeringar, om jag förstod det rätt. Dvs, en rak mineralolja utan tillsatser har troligvis mycket längre hållbarhet över tid än en modern multigrade lågfriktionsolja.Vilket kanske också svara på vissa stofilers fundering kring varför deras äldre hojar inte hade något intervall på oljebyte över tid, bara körda mil.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Det var ju någon som svarade på det i tråden tidigare, det handlade om att friktionssänkande additiver oxiderar i kontakt med luft och/eller olika brons- och aluminiumlegeringar, om jag förstod det rätt. Dvs, en rak mineralolja utan tillsatser har troligvis mycket längre hållbarhet över tid än en modern multigrade lågfriktionsolja.Vilket kanske också svara på vissa stofilers fundering kring varför deras äldre hojar inte hade något intervall på oljebyte över tid, bara körda mil.

Ja, det känns som en rimlig förklaring.
Men även i en helt sluten förpackning? :va
Men det kanske är som med öl, mjölk och alla annan föda - har man inte öppnat den så håller den ju betydligt mycket längre.
Trodde bara inte att oljebranchen hade blivit influerad av det, men dom kanske måste sätta en "safe" gräns.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är mycket högre krav på låg friktion idag än för 20 år sen. Det är både önskemål om låg förbrukning från användare och miljökrav från myndigheter.
Därför har man i diverse komponenter som minskar friktionen. De molekylerna är känsliga för oxidation och därigenom blir oljan dålig bara av att utsättas för luft. Även en dunk släpper igenom syre, men mindre mängd än motorn, förstås.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är mycket högre krav på låg friktion idag än för 20 år sen. Det är både önskemål om låg förbrukning från användare och miljökrav från myndigheter.
Därför har man i diverse komponenter som minskar friktionen. De molekylerna är känsliga för oxidation och därigenom blir oljan dålig bara av att utsättas för luft. Även en dunk släpper igenom syre, men mindre mängd än motorn, förstås.

Motorerna är ju konstruerade med allt klenare glidlager för att få ner friktionsförlusterna och det ställer ju i sin tur högre krav på smörjmedlen.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Vilken tur att min nyaste SportHoj fyllde 20 i år! :banana
Tonårstiden är över! :tungan

Den hade troligen aldrig klarat 25 000 mil med modärn olja i en modärn SportHoj! :D

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati