Vanlig missuppfattning om olja?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Ditt påstående var "Alla fordon har inte intervall på tid." och det är detta vi har diskuterat.
Där har vi ju redan konstaterad att de två första du länkade till faktiskt har det för vi måste väl ändå vara överrens om att 4 månader är ett tidsintervall?
View attachment 457160
View attachment 457161

En oljetråd och för mkt fritid pga Corona kan skapa oanade möjligheter :)
Du svarade inte på frågan jag ställde. Om jag kör fem mil per månad med Hornet. Efter hur lång tid ska jag byta olja, enligt boken? Jag antar att du undviker att svara för att det inte passar i din argumentation. Kan du svara på frågan?

Gällande definitionen av intervall. Nej, extra oljebyte i samband med driftsavbrott är inte ett intervall. Per definition.

Svara gärna på första frågan. När du svarat på den kan vi avsluta med att konstatera att min ursprungliga tes är rätt, att man inte kan gå slaviskt efter manualer.

För övrigt så finns inga tidsangivelser gällande oljebyten överhuvudtaget i manualen till Piaggion som jag länkade till. Du ”råkade” glömma den. Den ursprungliga diskussionen var att du inte trodde mig när jag sa att alla fordon inte har tidsangivelser för oljebyte. piaggion har inte det. Case closed.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Byter du olja på hösten när du ställer in den så måste du byta igen på våren innan du tar första vårturen... :va:tummenupp

Tukkla hade gjort det, men bara om det står i manualen. Varför? Därför att en auktoritet har skrivit det. Ifrågasätt aldrig. Tänk inte själv. Olja blir dålig efter fyra månader i ett helt oanvänt fordon, men bara om det står så i boken. Står inte den raden i boken är det bara att köra vidare.

Delicato

Gick med
12 Sep 2008
Hoj
999s -03
Att byta olja efter tid måste väl vara helt fel/onödigt. Oljan är ju flera miljoner år gammal när den pumpas upp :)

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Kokosfett med smörsmak

Aj aj aj, jag har minsann hittat en Karen som vet att man dör direCkt av det med!

Det var under ett tal på Harvard universitet som professorn Karin Michels varnade för konsumtion av kokosolja och hävdade att det är ”något av det värsta du kan äta”, samt kallade livsmedlet ”ett gift”,

https://www.nyteknik.se/populartekn...osolja-nagot-av-det-varsta-du-kan-ata-6927011

Hur man än vänder sig har man :arsele bak när det gäller oljetrådar.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Stämmer det gränsen för palmoljeinblandning går vid förpackning större än 4 liter?
Detta hade ju förklarat prisskillnaderna och varför verkstaden alltid fyller från flera mindre förpackningar vilket framgår av fakturan? Ur ett förpackningsperspektiv blir ju detta vansinne då kunder och leverantörer vill fylla upp sina cisterner med palmoljefriolja och på så sätt genererar mängder med tomdunkar.

Detta är viktigt då mckollektivet uppenbarligen förbrukar väldigt mycket olja.
Särskilt per körd mil, har förstått att just denna siffra ibland närmar sig oändligheten då stillestånd innebär byte.

Kul ankedot efter allt gravallvar:
En fd kollega på som led av oljebyteshysteri hade en go mekaniker som varje gång ifrågasatte bytet och frågade om han fick ta vara på spilloljan. Det är ju egentligen en självklarhet så kollegan frågade varför. Svaret var att han använde hans uttappade oljan i sina egna bilar. Bägge porschegubbar, vi är alla olika.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Du svarade inte på frågan jag ställde. Om jag kör fem mil per månad med Hornet. Efter hur lång tid ska jag byta olja, enligt boken? Jag antar att du undviker att svara för att det inte passar i din argumentation. Kan du svara på frågan?

Gällande definitionen av intervall. Nej, extra oljebyte i samband med driftsavbrott är inte ett intervall. Per definition.

Svara gärna på första frågan. När du svarat på den kan vi avsluta med att konstatera att min ursprungliga tes är rätt, att man inte kan gå slaviskt efter manualer.

För övrigt så finns inga tidsangivelser gällande oljebyten överhuvudtaget i manualen till Piaggion som jag länkade till. Du ”råkade” glömma den. Den ursprungliga diskussionen var att du inte trodde mig när jag sa att alla fordon inte har tidsangivelser för oljebyte. piaggion har inte det. Case closed.

Det är därför jag inte törs byta märke, för då kanske jag måste byta märke på oljan också.
Jag tycker det är tryggt med olja som är SPECIELLT framtagen för ett visst märke - det är forskning :fakta
Här kommer lite fakta:
Yamalube 2 takts olja av den absolut högsta kvalitén till träning och tävling. Innehåller Ester som är som C-vitamin för kullager. Helsyntetisk. Passar även till andra märken.

Ok, det står att den även passar till andra märken - men vem vågar chansa?????
Nä, jag litar på tillverkarens forskningsteam, Aftonbladet och Trump :yoparty

Yamalalube2T.jpg

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det är därför jag inte törs byta märke, för då kanske jag måste byta märke på oljan också.
Jag tycker det är tryggt med olja som är SPECIELLT framtagen för ett visst märke - det är forskning :fakta
Här kommer lite fakta:
Yamalube 2 takts olja av den absolut högsta kvalitén till träning och tävling. Innehåller Ester som är som C-vitamin för kullager. Helsyntetisk. Passar även till andra märken.

Ok, det står att den även passar till andra märken - men vem vågar chansa?????
Nä, jag litar på tillverkarens forskningsteam, Aftonbladet och Trump :yoparty

View attachment 457166

Varför är Ester som C-vitamin för kullager?
Vad gör C-vitamin för kullager?
Vet Ester om detta?
Ska jag stoppa en brustablet multivitamin i oljan nästa gång?
C för lager, D för Covid och jag sommest konsumerar B.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag länkade till tre fordon jag tidigare ägt där det inte nämns något om oljebyten årsvis. Endast oljebyten om hojen inte används under fyra månader.
Gällande den generella regeln att samtliga Hondas fyrtaktsmotorer ska ha ny motorolja varje år: Var hittade du det påståendet? Länka gärna.

Jag vet inte riktigt vad du menar är bevis. Att du tagit en skärmdump på en sida ur en instruktionsbok och det inte står där betyder inte att den inte skall ha oljebyte en gång om året. Dels för att det finns fler sidor i instruktionsboken där det kan stå. Dels kan det vara så att det inte står i intruktionsboken utan i serviceboken.
Det kan också vara så att den informationen av någon anledning är utelämnad.
Exempelvis för att om du ställer undan hojen under vintern så blir det i större delen av Sverige 4 månader och då skall oljan bytas. Om du kör året runt så kommer du inte att ha den undanställd 4 månader men du kommer istället att nå körsträckan för när oljebyte krävs.

Det enkla sättet att reda ut vad som gäller för just din hoj är att du kontaktar en hondaverkstad eller återförsäljare och frågar efter intervallen för just din hoj. Du kan passa på att fråga på några fler modeller också och jag garanterar att du får svaret att samtliga skall ha oljebyte en gång om året.

Men för all del. Skit i att byta olja i din hoj om du tycker det är besvärligt. Det är inte min hoj så jag måste in bry mig. Men faktum är att om du frågar Honda vad den har för serviceintervall så lovar jag att dom svarar att den ska ha ett oljebyte minst en gång om året.

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Hoj
Muz 718cc
Vilken olja förordar experterna om man har "Mazola party"?
Måste det vara just Mazola eller går det lika bra med vilken solrosolja som helst?
Eller kan man bli lite wild and crazy och köra med vilken olja som helst?
Någon som vet??

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Vilken olja förordar experterna om man har "Mazola party"?
Måste det vara just Mazola eller går det lika bra med vilken solrosolja som helst?
Eller kan man bli lite wild and crazy och köra med vilken olja som helst?
Någon som vet??

Tror man bör ha en rak olja då, eller om det var rakolja. Minns inte riktigt.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC