För övrigt så drar jag mig ur denna tråden nu. Oljetrådar är inte nyttiga och jag vill inte slänga mer bensin på den elden.
Apropå slitdelar - en polare med väldigt små händer bytte tändstift (original från fabrik) på min Firebird LT1. 25,000 mil hade de gått. Den blev lite mer lättstartad, men det var allt jag märkte av! 2.00 mm elektrodavstånd.
View attachment 457122
Nu känner väl kanske inte jag att jag varken har kunskapen eller intresset att förklara för dig vad det är för skillnad på motorer där tillverkaren har ett tidsintervall på bytet vs en som inte har det.Det hade jag inte läst. Det påverkar inte hur jag ser på saken. Min poäng är att tillverkarna försöker skydda sig så gott de kan och tjäna pengar på onödiga servicar. De gör det genom att lägga in för korta tidsintervall på byte av motorolja. Här kommer ytterligare ett exempel. https://www.manualslib.com/manual/787089/Honda-Cb600f-2004.html?page=78#manual Jag valde även denna hoj eftersom jag ägt en.
Jag har några frågor till dig:
1. Vad menar du tekniskt skiljer hojar som inte har tidsintervall på oljebyten mot de som har det? Jag menar att det inte är någon skillnad.
2. Enligt boken till SLR 650 skulle man kunna köra en mil var tredje månad i 75 år innan man byter olja. Tycker du det är rimligt? Det gör inte jag.
3. Vad menar du rent tekniskt skiljer hojar som inte rekommenderar att man byter olja när den stått i fyra månader mot en som rekommenderar det? Jag menar att det inte är någon skillnad.
Om du vill byta olja var fjärde månad eller varje år på en hoj som inte används - gör det. Jag tycker gott man kan ifrågasatta det som står i en bok. Ifrågasätta varför vissa fordon har ett, två, eller tre års intervall mellan oljebyten och sedan analysera vad som skiljer sig åt rent tekniskt mellan de maskinerna. Om du vill gå slaviskt efter en bok så kan du naturligtvis göra det. Det är din tid och din plånbok. Jag tycker också man kan ifrågasätta och försöka att tekniskt analysera om man tycker att intervallen är för långa. Till exempel att man kan köra en SLR i 75 år utan oljebyte. Det är naturligtvis orimligt.
Då har du bevisat att motorolja bara håller i fyra månader om den inte används. Om hojen däremot används och körs en mil var tredje månad så håller den i 200 år på en Honda Hornet. Följ boken, tänk inte själv, du behöver det.Nu känner väl kanske inte jag att jag varken har kunskapen eller intresset att förklara för dig vad det är för skillnad på motorer där tillverkaren har ett tidsintervall på bytet vs en som inte har det.
Är du intresserad kan du ju använda Google.
Sedan har du nog inte läst manualen för Hondan heller:
View attachment 457139
View attachment 457140
Orkade inte ens kika igenom manualen för din 300cc vespa från 2011.
Blir lite orolig när ägaren som har koll på allt och kanske själv gör allt underhåll inte läst manualen mer noggrannt än så i 2 av 2 fall och istället ifrågasätter vad olika tillverkare förespråkar. och har för intervaller.
Så om tre av fyra hojar du ägt inte haft tidsintervall på oljebytet, är vi nere på 1st nu då och är det vespan?
Nja ser det mer som bevisat att ditt påstående om att hojar till vars manualer du länkat, faktiskt har ett föreslaget bytesintervall av oljan baserat på tid och inte enbart körsträcka.Då har du bevisat att motorolja bara håller i fyra månader om den inte används. Om hojen däremot används och körs en mil var tredje månad så håller den i 200 år på en Honda Hornet. Följ boken, tänk inte själv, du behöver det.
Du ser, en oljetråd lockar mer än att köra Lofotoen runt på moped
Så häll in mer erfarenheter, håll den vid liv!
Nja ser det mer som bevisat att ditt påstående om att hojar till vars manualer du länkat, faktiskt har ett föreslaget bytesintervall av oljan baserat på tid och inte enbart körsträcka.
Annars har du rätt i att jag skall följa manualen då jag brukar göra det för de fordon jag har då det handlar om service men det baseras ju på att jag faktiskt läser hela manualen och inte bara vissa sidor som jag tycker passar mitt eget syfte och min egen vilja.
Sedan är det fritt fram för alla att välja hur man gör. Vill du serva lite hur som helst, jag är helt fine med det också.
Ojdå, det där har jag redan glömt att hävdad. Skulle du kunna upplysa mig i vilket inlägg jag skrivit detta och gärna citera också?massa text... Du har hävdat att inte ett enda fordon i världen inte har rekommenderade bytesintervall på tid på motoroljan...massa text
Ojdå, det där har jag redan glömt att hävdad. Skulle du kunna upplysa mig i vilket inlägg jag skrivit detta och gärna citera också?
Kanske bara är jag men visst är det väl ganska stor skillnad på om jag skriver "Jag tror dig inte" vs "hävda att inte ett enda fordon i världen inte har rekommenderade bytesintervall på tid på motoroljan"?Absolut. Inlägg 121. Jag skrev att alla fordon inte har tidsangivelser. Du skrev att du inte tror på det.
Absolut. Inlägg 121. Jag skrev att alla fordon inte har tidsangivelser. Du skrev att du inte tror på det.
Då har jag missförstått serviceschemat fullständigt. Om du förstår boken bättre, kan du då vara så snäll och svara på detta: Om jag kör fem mil per månad med Hornet. Efter hur lång tid ska jag byta olja, enligt boken?Kanske bara är jag men visst är det väl ganska stor skillnad på om jag skriver "Jag tror dig inte" vs "hävda att inte ett enda fordon i världen inte har rekommenderade bytesintervall på tid på motoroljan"?
Sedan erbjöd ju du dig själv att länka och de två första som du länkade till stämde ju inte överrens med vad du påstod. Även om du varit ägare till just de här modellerna och borde vetat så hade du fel.
Jag länkade till tre fordon jag tidigare ägt där det inte nämns något om oljebyten årsvis. Endast oljebyten om hojen inte används under fyra månader.Jag skulle nog påstå att alla fordon har begränsningar vad gäller tid mellan oljebytena.
Jag har i alla fall aldrig ägt ett fordon som inte haft angivet att man ska byta olja en gång om året eller efter ett visst antal mil beroende på vilket som inträffar först. Det gäller både bilar och motorcyklar.
Sen finns det såklart crossar och liknande där man endast anger oljebyte efter ett visst antal driftstimmar men där utelämnar man ju tidsaspekten att byta en gång om året eftersom det är mer eller mindre orimligt att du klarar dig ett år utan att byta olja förutsatt att du faktiskt använder hojen.
Ditt exempel med Honda Hornet är fel. Den ska ha oljebyte en gång om året även om du inte uppnår körsträckan för att byta olja. Det gäller samtliga hondas fyrtaktsmotorer.
Hur viktigt det är att byta en gång om året om du kör väldigt lite är en annan fråga. Tillverkaren säger att man ska byta men om du kört enormt lite så kan det vara så att den klarar sig utmärkt utan ett byte men du frångår tillverkarens rekommendationer om du gör så.
Ditt påstående var "Alla fordon har inte intervall på tid." och det är detta vi har diskuterat.Då har jag missförstått serviceschemat fullständigt. Om du förstår boken bättre, kan du då vara så snäll och svara på detta: Om jag kör fem mil per månad med Hornet. Efter hur lång tid ska jag byta olja, enligt boken?
En oljetråd och för mkt fritid pga Corona kan skapa oanade möjligheterHur orkar ni??? Besservissar= just jag måste veta bäst..
Kan ju tro att ni är i åldern då vi går i förskolan.
Hmmmm.... undrar varför 4 månader av overksamhet innebär oljebyte? Vad händer med oljan när hojen står still?
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |