magnus_moss
Racing is life!
- Gick med
- 11 Aug 2003
- Ort
- västkusten
- Hoj
- Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Frågan är hur mycket smuts man kan förvänta sig efter en runda. Det är inget som jag skulle använda som en säker mätmetod.En kille skrev att han hade en ZZR1100 som han hade precis hällt Biltemas mc-olja på sedan hade han hade dragit en runda på en racing-bana och när han kollade oljan igen så var den lika ren och fin som när han fyllde på.
...
Exempel: Skulle man tvätta skitiga kläder med ett tvättmedel i badkaret och vattnet är lika rent efteråt, så fattar man ju att skiten sitter kvar. Samma med motorn.
Summa sumarum är att en ”skitig” olja betyder att den gjort vad den ska på den biten, sen ska den ju minska friktionen genom oljefilm och i viss mån kyla dessutom.
Frågan är hur mycket smuts man kan förvänta sig efter en runda. Det är inget som jag skulle använda som en säker mätmetod.
<bortcensurerat våld>
Valfett funkar till alltPrecis som jag alltid trott, valfett och Castrol R överlever alltid.
Tydligen retar namnet Biltema upp många fortfarande. Tre sidor på kort tid.....otroligt. Det jag ville få sagt var inte att jag är kunnig, utan det finns de som inte har ett hum om vad oljan gör för nytta och hur det funkar. Grannen hade en gammal Kadett som läckte olja som ett såll. Eftersom han fyllde på ny olja från ICA Kvantum så behövde han inte byta, tyckte han, den var ju ren.
Vad är det förresten med amerikaner och detta infernaliska olje-bytandet? Det ska bytas tammefan var 500:e mil för annars nånting-nånting... Samma bilar har kortare intervaller där än här, är det bara nån allmänt "det var bättre förr"-vanföreställning?
Vad är det förresten med amerikaner och detta infernaliska olje-bytandet? Det ska bytas tammefan var 500:e mil för annars nånting-nånting... Samma bilar har kortare intervaller där än här, är det bara nån allmänt "det var bättre förr"-vanföreställning?
Har du gjort mätningar på det? Min uppfattning är att det smutsiga inte blandas så bra med det nya man häller i och att det främst är det fräscha som letar sig ut. Den gamla smeten ligger kvar i olika skrymslen och kleggar igen kanaler.Om olja rinner ut och sedermera fylls på med ny blir den ju per definition bytt. Det kommer tillföras nya långa oljekedjor och tvättmedel över tid. Det enda opelägaren har att tänka på är att byta filter med intervall. Som en Audi-ägare idag alltså.
Att byta olja var 500-e mil är en klok åtgärd även med dagens oljor. I jänkarlandet byter man olja regelbundet i både motorer och växellådor och då håller faktiskt grejorna länge, trots medioker kvalitet.
Byter man olja i slutväxeln på BMW motorcyklar med 500 mils intervall tycks även de hålla långt på andra sidan 20.000milastrecket. Slump? "I think not"
Har du gjort mätningar på det? Min uppfattning är att det smutsiga inte blandas så bra med det nya man häller i och att det främst är det fräscha som letar sig ut. Den gamla smeten ligger kvar i olika skrymslen och kleggar igen kanaler.
---
För ett antal år sen var jag och tittade på en bil och frågade ägaren om servicen var utförd. Han påpekade att han "aldrig hade behövt byta olja". När man stängde av tändningen snurrade motorn flera sekunder innan den blev tyst. Lågkompat...
Och blir det samma resultat om man byter med 1000 mils intervall?
Som yrkesverksam inom förebyggande underhåll i industrin så avskyr jag när man gör en massa onödigt underhåll "bara för säkerhets skull" i stället för att ta reda på fakta och anpassa underhållet där efter. På större maskiner där det kan vara hundratals liter smörjolja eller hydraulolja tar man prover och byter endast om proverna säger att det behövs. Just för att "det beror på" är rätt svar på hur fort oljan åldras/slits och ett byte kan kosta multum.
Jag skulle vilja fördjupa mig i hur man skulle kunna göra dylika analyser även på konsumentprodukterna vi puttrar runt på. Så man kan ha på fötterna och inte bara tycka att man ska byta olja mest hela tiden eller nästan aldrig.
Sen fattar ju jag att det inte lönar sig att analysera 0,9 liter olja i en geggmoppe eller ens 6 liter i en Volvo utan man byter bara. Men nån har ju gjort dessa analyser, både oljetillverkare och biltillverkare. Har bara sett nån 20 år gammal studie som ofta dras upp på såna här forum med en massa märken och kvalitéer som inte finns längre och med rätt tveksam vetenskaplig kvalite på studien.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |