Vansinnes körning i ordets rätta bemärkelse

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
*DanTheMan* skrev:
Orkar inte gå igenom hela tråden men jag tror inte jag sagt nåt av det du skriver ovan :va
Jag har skrivit att man behöver NOG starkt psyke o en annan mentalitet för att köra snabbt o riskabelt på gatan jäntemot bana,,därmed inte sagt att dom som åker RR inte skulle ha detta.

Samtidigt säger du ju att det inte går att åka mycket fortare..
Om vi drar den enkla ekvationen. En rr-förare som har "samma" psyke som dig, men sådär 100ggr bättre körskicklighet än du, hur mycket snabbare än dig åker han?
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
*DanTheMan* skrev:
Ringen tar 200 varv att lära sig ordentligt,,,Bulten är 10 km kortare så låt säga att den tar 100 varv,,det kör man kanske på ett par säsonger.

hur man "lär" sig ringen
http://www.joerundseim.com/

några filmer kvar (#355 varv är då iaf filmade)
varv 2 under 10
varv 28 under 9.....8.31


saknar nya filmer trist att han dog
 

sandstream

Guest
obruT skrev:
hur man "lär" sig ringen
http://www.joerundseim.com/
varv 28 under 9.....8.31
Kollade varv 28, bra film!
http://www.joerundseim.com/en/multimedia/index.php?viewVid=11&catId=3

BMW har väl en testförare som kört under 8 min med deras 1200:a men han skulle så klar inte ha en chans on the Bult :rolleyes:

*DanTheMan* skrev:
Jag antar att du menar på Bulten eftersom det e det vi snackat om . O jag hävdar fortfarande att det inte går att åka så mycket fortare än 4.30 i det egna körfältet med trafik.
Det du skrev var att tex en kille som Shakey, skulle behöva en hel sommars träning för att komma under 5 minuter.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1873560&postcount=160
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
*DanTheMan* skrev:
Men efter 1 dag :va ...glöm ens sub 5.
Men du, de som är snabba verkar också lära sig banor snabbt:

"Kevin blev väckt på hotellet 05,30 på morgonen av telefon från receptionen inför första friaträningen, "skojar du med mig" svarade han allvarligt, la på luren och somnade om.
Han missade alltså träningspasset kl07,30 och masade sig sen upp till 10,30 passet.
Detta va första gången han sett banan och satte tveklöst snabbast tid på det passet."

Han kom dit och körde ifrån alla som kört mycket på den banan tidigare - DIREKCT. Det är min tro att det krävs rätt mycket psyke för att köra så hårt på en så pass farlig bana. Mer psyke än någon här besitter faktiskt...
 

sandstream

Guest
*DanTheMan* skrev:
Just det :tummenupp
Kan han vägen så kanske han e en som han skulle kunna greja 4.30.
Men efter 1 dag :va ...glöm ens sub 5.
Fan att man inte är i hans klass, då hade jag kommit ut en dag i sommar och visat vart skåpet ska stå :lol

Bingo skrev:
Han kom dit och körde ifrån alla som kört mycket på den banan tidigare - DIREKCT. Det är min tro att det krävs rätt mycket psyke för att köra så hårt på en så pass farlig bana. Mer psyke än någon här besitter faktiskt...
Jag tror snarare att Schwantz saknar något :hihi
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
*DanTheMan* skrev:
Jag antar att du menar på Bulten eftersom det e det vi snackat om . O jag hävdar fortfarande att det inte går att åka så mycket fortare än 4.30 i det egna körfältet med trafik.

Liten reality-check igen nudå. Oavsett om det är farliga diken och smal bana, samt omkörningar, så är asfalt, asfalt oavsett var den ligger. Fin som ful, grusig som rensopad. Så det spelar liksom ingen roll, är en förare snabbare än dig så spelar det liksom ingen roll vart asfaltsnutten ligger..
Menar, det går definitivt att pressa däcken hårdare än du gör.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
sandstream skrev:
Jag tror snarare att Schwantz saknar något :hihi
Haha, ja det är nog närmare sanningen :lol

Alltså, det är så jävla stört att komma till IOM och sätta snabbaste tiden på första passet :kocko :yoparty
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bingo skrev:
Haha, ja det är nog närmare sanningen :lol

Alltså, det är så jävla stört att komma till IOM och sätta snabbaste tiden på första passet :kocko :yoparty
Nu var det iofs Macau och inte IOM, den banan är ju lika sjuk den och definitivt livsfarlig.

*DanTheMan* skrev:
"Ligger närmare gränsen" självklart.
IOM e väl ändå en tävling :va Det e väl meningen att dom ska köra så fort som möjligt hoppas jag.Ingen möten,inget grus, inga förvirrade medborgare längs vägkanten.Klart som fan att dom satsar o ligger nära gränserna,,dom e väl proffs .
Det jag menar är att de som kör tex IoM-TT har en hel del att släppa av och ändå hålla ett vassare tempo än vad du gör.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
*DanTheMan* skrev:
Just det :tummenupp
Kan han vägen så kanske han e en som han skulle kunna greja 4.30.
Men efter 1 dag :va ...glöm ens sub 5.

Helt otroligt, vissa har noll koll på hur duktiga vissa idrottsmän är.

Jag hoppar förresten 6 meter i stav.
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Chris Ash skrev:
Helt otroligt, vissa har noll koll på hur duktiga vissa idrottsmän är.

Jag hoppar förresten 6 meter i stav.
Landsvägsstav då antar jag...
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Gustav1 skrev:
Peuters tråd om Pricer gick inte av för hackor heller.

Och visst var det väl DanTheMan som var inblandad där också, envist hävdandes att Peuter hade rätt. En gång dumdristig, alltid dumdristig. :hihi
 

sandstream

Guest
Chris Ash skrev:
Jag hoppar förresten 6 meter i stav.
Aha, det var du som var och tränade samtidigt som mig.
Sprang själv 100 meter på 9.95 och då hade jag spikskor från 98 med lite rost på.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
*DanTheMan* skrev:
Återigen,,visst går det att pressa mer men det e fortfarande en väg vi pratar om.På bana hade det vart piece of cake.Men på väg :va vågar du pressa lika hårt i kurvorna?? Tänk om du tappar greppet en halv sek,,,oddsen att du överlever e små i dom farterna.Smal väg o inga avåkningszoner.Hur många här skulle våga ligga precis på gränsen? Än en gång måste jag säga att det inte är körskicklighet i första hand som avgör hur snabb du e på Bulten utan hur pass väl man kan vägen o hur mycket man e villig att riskera.

Har man körskicklighet, behöver man inte riskera lika mycket.
Haja att det inte bara har med balls att göra, eller för den delen bankännedom, utan att vissa kan åka sinnessjukt fort, och det är killar/tjejer som håller vm-klass. Tror du verkligen det skiljer så mycket mellan generationerna? Det var inte alltför många år sedan man körde GP-vm på landsvägsbanor..

Hur snabb man är på bulten, beror på ett antal saker.
1. Hur snabb du är på att köra hoj
2. Hur mycket du är villig att riskera
3. Bankännedom, tja, så mycket dolda svängar är det inte..
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
*DanTheMan* skrev:
Än en gång måste jag säga att det inte är körskicklighet i första hand som avgör hur snabb du e på Bulten utan hur pass väl man kan vägen o hur mycket man e villig att riskera.

Hur skiljer sig då en snabb gatåkare från en snabb banåkare? Galna är båda två. Tävlingsföraren är mycket duktigare på att läsa av och lära sig banan. Se bara när MotoGP-cirkusen besökte Laguna Seca i somras. Endast en handfull förare hade kört där förut, ändå var nykomlingarna i många fall snabbare än de som har kört där många hundra gånger. Vad beror det på, tror du? Anpassningsförmåga.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
*DanTheMan* skrev:
För att va ruggigt snabb på gatan måste du va galnare.

Det där tror du inte ens själv.

*DanTheMan* skrev:
Men va fasiken.Jämföra en bana på ett par km som man kör runt o runt på i timmar mot en 12 km lång vägsträcka som du kör då o då.
En bana lär du ju dig på en kvart en viss vägsträcka kan ju ta år.

Har du inte precis samma möjlighet att under ett par dagar köra fram och tillbaks på samma vägsträcka för att lära dig den?

*DanTheMan* skrev:
Som du säger...nykomlingarna var snabbare.Vad berättar det för dig?

Att de är jävligt snabba på att lära sig en vägsträcka - oavsett om det är lecakulor eller björkar i avåkningszonerna.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
*DanTheMan* skrev:
För att va ruggigt snabb på gatan måste du va galnare.

Men va fasiken.Jämföra en bana på ett par km som man kör runt o runt på i timmar mot en 12 km lång vägsträcka som du kör då o då.
En bana lär du ju dig på en kvart en viss vägsträcka kan ju ta år.
Som du säger...nykomlingarna var snabbare.Vad berättar det för dig?

Ok, i vilket fack placerar du dig? Du hamnar nämligen inte i "ruggigt snabb"-facket enligt mitt mått, där hamnar du i "ganska snabb", vilket är ett bra betyg.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
*DanTheMan* skrev:
Jo visserligen,,men vem pallar att köra fram o tillbaka på samma väg i timmar,,det gör man ju inte.Som jag sa,,vägen e ju dessutom längre så det tar ju längre tid att lära sig.

Om vi antar att en duktig förare antar din utmaning att köra 4.30 på bulten, tror du då att han skulle köra en gång, åka hem och fika, åka tillbaks dagen efter och försöka sig på en vända i maxtempo? Knappast troligt va?
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
*DanTheMan* skrev:
Ringen tar 200 varv att lära sig ordentligt,,,Bulten är 10 km kortare så låt säga att den tar 100 varv,,det kör man kanske på ett par säsonger.
Nåja, det är väl en liten överdrift att säga att man måste köra där 100 vändor för att ha sånär koll. Dessutom kör man säg 10 vändor på en timma. Det gör det tio dar för att ha lagt 100 vändor. Det kan knappast kallas för ett par säsonger. Men spelar roll, erfarenhet på sträckan hjälper helt klart mot ingen erfarenhet.
Största tidsförbättringarna tävlingsförarna gör är ju första passen på en ny bana, det antagligen för att de lär sig den. Såvida man inte krånglar till det med inställningar av hojen osv.
Sen en fråga, kan du göra en uppskattning om hur mycket fortare du kör på bana än vad du kör på gata?
Allså hur mycket man ligger på, jag hävdade förut i tråden att det ÄR stor skillnad för dom flesta, även om man tycker att man kör på som satan på gata.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top