Hela resonemanget bygger på att man kan jämföra förare hej vilt mellan de olika disciplinerna. D.v.s Racing på bana, lopp som IOM och ren gatåkning.
Tycker ni att man kan det?
Jag vet inte hur fort DTM kör på gelleråsen men det har nämts tider som 1.14-1.15. Jag har kört 1.14.7 där med gatdäck (vilket inte är speciellt snabbt). Betyder det att jag också kör bulten på sub 5? Knappast!
Kan man jämföra IOM med bulten?
Översätter man tider från bulten till IOM rakt av så bygger man resonemanget på att det hade gått lika fort om man hade kört tävlingen på en vanlig vardag med trafik.
Min åsikt i den här frågan är att en gatåkare (som DTM) ligger väldigt risigt till rent tekniskt i sin körning jämfört med de vassaste killarna som kör roadracing i Sverige. Han har inte alls samma tempo i kroppen om vi snackar bankörning. Men det betyder inte automatiskt att de är lika snabba på en slinga på gatan som DTM kört tusentals gånger, som han själv hävdar.
Sänker man sig från 1.15 till 1.07 på gelleråsen så är det en förbättring på 10,7%.
Samma förbättring på bulten betyder en sänkning från 4.52 till 4.21. Lägg på trafik, dålig asfalt och grus på det så är det lite lättare att ta åt sig av DTM's påstående.
oFFkeFF skrev:
Nja, läser du igen så var just den mc-mekanikern svensk mästare det året..
Sån mekaniker vimlar det inte av.
Hähä, missade visst den biten...
Chris Ash skrev:
Jaja talk the talk går ju alltid.
Det här uttalandet stör jag mig på. Vem är det som snackar egentligen? DTM har ju bevisligen kört sub 5. Det är väl upp till alla snabba RR-gubbar (du?) att visa att det går att köra mycket fortare.
oFFkeFF skrev:
Givetvis är det en värre faktor med att man har mötande trafik.. Men kan ju garantera dig att det finns en hel dek rr-åkare som är minst lika sjuka på gatan som de är på banan..
Tolkar man det här fel så låter det som om de kör snabbare på gata än bana, det är ju inte så troligt.