Vansinnes körning i ordets rätta bemärkelse

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
*DanTheMan* skrev:
Apropå gelehallonuttalande måste i så fall detta ta priset.Var har jag skrivit att jag slår dessa herrar ...Vad jag säger e att det e extremt svårt att komma under 4.30 på Bulten med standard hoj en vanlig dag på Bulten.Sen att du drar egna slutsatser om att man ska va Sverige bäst får stå för dig.
Det e väl klart som korvspad att man inte har en suck mot ovanstående snubbar men likväl så står jag för att under 4.30 kommer ingen av dessa på Bulten.
Om nu någon ur eliten skulle vilja köra på bulten så skulle du inte ha en suck!

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
När Foggarty körde IOM så kom hans tid att stå sig i 8-9 år om jag minns rätt. Nått liknande med Kevin Schwantz när han testade köra på Macau.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
*DanTheMan* skrev:
Jämföra banor med gata o racehoj med standard hoj det e ju som dag o natt.
Hur fasiken ska jag kvala in i SBK när jag aldrig suttit på en "riktig" racehoj....nu spekuleras det hej vilt här.
Bulten e fortfarande en vanlig väg med bilar,älgar o annat otyg
vilket jag tror gör att "riktiga" förare inte kan utnyttja all sin enorma körskicklighet.Det gör att skillnaden mella snabba gatåkare o dessa herrar blir klart mindre än om det var frågan om riktiga banor.
Om tex Bulten var en bana med avåkningszoner mm e det ju självklart att man skulle bli pulveriserad av RR-förare,det betvivlar jag inte en sekund på ..men under omständigheter som råder en vanlig dag på Bulten så har jag väldigt svårt att se nån köra under 4.30 men det e bara vad jag tror.Har ju bara kört den sträckan ett par tusen ggr.

Nu pratar jag även om rr-förare som kör "real-roadracing" d.v.s exempelvis avlidne David Jeffries. Du tror fortfarande att han inte skulle åkt särskilt mycket fortare än dig? Oavsett om det är avåkningszoner eller inte..
Du är alltså kapabel till ett 18-minuters varv på IOM? Samma tider ungefär som Foggy körde när han vann för ~10 år sen.

Givetvis är det en värre faktor med att man har mötande trafik.. Men kan ju garantera dig att det finns en hel dek rr-åkare som är minst lika sjuka på gatan som de är på banan..

Att jag tog med filmen var bara för att visa att det trots illusionen om att det inte går att åka "så mycket" fortare, är just bara en illusion.. Det oavsett om det är en rejshoj eller omoddad gathoj.

Axxexs skrev:
När Foggarty körde IOM så kom hans tid att stå sig i 8-9 år om jag minns rätt. Nått liknande med Kevin Schwantz när han testade köra på Macau.

Omöjligt, de där killarna är ju chickens :rolleyes:

Kevin var ju rolig att säga att han ville ta det lugnt också för att inte riskera något i onödan, när han åkte fortare än varvrekordet på om det var första eller andra träningen.

ReDan skrev:
Poof sa det :brinnerup ! vart ligger denna bana?

Kalifornien nånstans

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
*DanTheMan* skrev:
Svar Nej ! O vet du varför?
1.Jag e nog inte lika snabb som Foggy.
2.Har endast vart på IOM en gång.
3.Kör dom R1-98 med halvdassiga bromsar??
4.Dom som kör där e ett par snäpp galnare än jag o det hjälper om man ska köra fort fort där.

Så hur mycket fortare än dig skulle samma lirare åka på bulten då?
Du får nya bromsar till dess ;)

Fjärde punkten är den som övertygar mig om att de kommer just vara mycket snabbare än dig, de är minst lika galna, eller mer, fast de kör hoj i grund och botten mycket fortare än du..

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
oFFkeFF skrev:
Kevin var ju rolig att säga att han ville ta det lugnt också för att inte riskera något i onödan, när han åkte fortare än varvrekordet på om det var första eller andra träningen.
1988 va detta.
Kevin blev väckt på hotellet 05,30 på morgonen av telefon från receptionen inför första friaträningen, "skojar du med mig" svarade han allvarligt, la på luren och somnade om.
Han missade alltså träningspasset kl07,30 och masade sig sen upp till 10,30 passet.
Detta va första gången han sett banan och satte tveklöst snabbast tid på det passet.
På de två kvalpassen nästa dag va Kevin 7,5 sekunder snabbare än tvåan Jamie Whitham och 9 sekunder före trean Robert Dunlop, dessutom slog han Ron Haslams varvrekord från året innan.
Självklart vann han båda deltävlingarna, båda med ca 15sekunders marginal till tvåan Peter Rubatto.
Kevin tävlade på en RGV500, Whitham på en GSXR750, Dunlop på en RC30 och Rubatto på en Bimota YB.
MEN, vid toppfarts mätningen va Kevins RGV bara femtonde snabbast. Phil Mellors GSXR750 va snabbast med 263kmh, Kevins RGV klarade 244kmh.

Att ens fundera på att IOM och VM eliten inte skulle ta bulten rekordet är befängt.
Sen att samtliga skulle tacka nej med några få undantag från IOM killarna är en annan femma.

Och som sagt, skulle DTMs resonemang stämma skulle jag vinna IOM..

Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Finns ett ställe som några gatåkare kallar för Ring E65. Är en "bana" som i princip går mellan två rondeller. Man kör/körde "tävling" där en kväll varje vecka och man tog tid på dom som körde där och hade en rekordtid som hade stått sig väldigt länge.

Gatåkarna var rätt säkra på att dom var snabbast i världen på den slingan. Speciellt han som hade rekordet var rätt stöddig och vågade därför utmana mekanikern på mc-verkstaden i närheten som råkade vara regerande mästare i Superstock 1000cc det året.

Om jag minns rätt så körde han bara ett varv för att han tyckte det var lite väl att riskera något på ett sånt ställe. På det enda varvet körde han 4 sekunder snabbare än vad någon hade gjort under dom 2-3 åren dom kört där.

Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
*DanTheMan* skrev:
Att köra Bulten på under 5 minuter e ingen lek,,inget för duvungar direkt.
Ett par av dom som kör Bulten på sub 5 kör tex Åsen på 1.14-1.15...tror du en GP stjärna slår det utan frambroms och 1/3 dels gas...jo tjofaderittan :3freak

Jag kör dåligt på Åsen och kört 1.12.7 som bäst där, toppen kör 1.06-1.07.
En sak som också är roligt med "fart" är att man vänjer sig rätt fort, och vilken otrolig skillnad det faktiskt är på fart mellan någon som kör 1.14 och en som kör 1.17 på åsen, när killen som är snabbare kommer ikapp anser han att den som kör 1.17 står still. Gissa då hur de som kör 1.06 upplever min fart...

KarateKid

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Svart ZX-10R -04
R2 skrev:
Att ens fundera på att IOM och VM eliten inte skulle ta bulten rekordet är befängt.
Sen att samtliga skulle tacka nej med några få undantag från IOM killarna är en annan femma...
Och där har vi svaret på hela frågeställningen.

R2 skrev:
Och som sagt, skulle DTMs resonemang stämma skulle jag vinna IOM..
Du har kört under 4.30? Impressive. :tummenupp
Förresten tror jag att jag har sett dig i Nordic Superbike. Slutet av juli på gelleråsen -03. Hade en ganska stor trailer och körde Suzuki, kan det stämma?

Axxexs skrev:
Finns ett ställe som några gatåkare kallar för Ring E65. Är en "bana" som i princip går mellan två rondeller. Man kör/körde "tävling" där en kväll varje vecka och man tog tid på dom som körde där och hade en rekordtid som hade stått sig väldigt länge.

Gatåkarna var rätt säkra på att dom var snabbast i världen på den slingan. Speciellt han som hade rekordet var rätt stöddig och vågade därför utmana mekanikern på mc-verkstaden i närheten som råkade vara regerande mästare i Superstock 1000cc det året.

Om jag minns rätt så körde han bara ett varv för att han tyckte det var lite väl att riskera något på ett sånt ställe. På det enda varvet körde han 4 sekunder snabbare än vad någon hade gjort under dom 2-3 åren dom kört där.
Jo, det var en fin historia men säger i princip ingenting. Om man inte vill dra samma paralleller som Crish Ash. Det skulle betyda att alla killar som jobbar på mc-verkstad skulle spöa DTM på bulten! :rolleyes:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
KarateKid skrev:
Jo, det var en fin historia men säger i princip ingenting. Om man inte vill dra samma paralleller som Crish Ash. Det skulle betyda att alla killar som jobbar på mc-verkstad skulle spöa DTM på bulten! :rolleyes:

Nja, läser du igen så var just den mc-mekanikern svensk mästare det året..
Sån mekaniker vimlar det inte av.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
*DanTheMan* skrev:
Iofs använder man knappt frambromsarna på Bulten.
Men ok jag kan sträcka mig till 4.29 då,,,snabbare än så blir svårt.
Men det skulle va kul om ni belackare kunde ta er till Sthlm nån sommardag så man får toura runt er på Bulten.Försöka komma ner på 5.30 när ni kan vägen någorlunda o sen försöka sätta er in i om det överhuvudtaget e möjligt att kapa en hel minut på detta.
Om du kör utan att använda frambromsen betyder det att det finns hur mycket tid som helst att kapa.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
*DanTheMan* skrev:
Men ok jag kan sträcka mig till 4.29 då,,,snabbare än så blir svårt.
Men det skulle va kul om ni belackare kunde ta er till Sthlm nån sommardag så man får toura runt er på Bulten.Försöka komma ner på 5.30 när ni kan vägen någorlunda o sen försöka sätta er in i om det överhuvudtaget e möjligt att kapa en hel minut på detta.

Jag åker gärna med på bulten, bor ju i stockholm. Men någon tempo-åkning blir det inte för mig, för stora risker helt enkelt. Men tar gärna en fika. Fast man skulle kanske fråga Fredde om han vill rasta sin aprilia i sommar, hehe..

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
KarateKid skrev:
Och där har vi svaret på hela frågeställningen.
finns väl inget säkert svar på detta, dock så är detta vad jag tycker och tror.

KarateKid skrev:
Du har kört under 4.30? Impressive. :tummenupp
Förresten tror jag att jag har sett dig i Nordic Superbike. Slutet av juli på gelleråsen -03. Hade en ganska stor trailer och körde Suzuki, kan det stämma?
Jag har inte åkt en meter på bulten.
Vad jag menar är att om IOM eliten inte skulle köra fortare än DTM så skulle jag kunna vinna IOM, sett utifrån DTMs resonemang, för jag tror mig köra fortare än vad DTM gör på DanTheMan-1.wmv som tydligen skall vara det snabbaste som nånn kört där.

NSB har jag kört ja, stor lastbil har vi i teamet ja, och en Suzuki körde jag på den tiden ja.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nr:18 skrev:
Om du kör utan att använda frambromsen betyder det att det finns hur mycket tid som helst att kapa.

Helt gör han nog inte det, men det är inte så många hårda bromsningar på bulten. Det lilla jag kört där är det en väldigt flytande "bana".
Men nog finns det en del tid i att hämta i bromsning även där.

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
*DanTheMan* skrev:
:3freak

Och du vill fortfarande hävda att Shane Byrne (med frambroms) inte skulle slå dig trots att han får en hel sommars körning på sig ?

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Chris Ash skrev:
Detta är en av de mest underhållande trådar jag läst sen Zilversurfarn utlovade 1.03 or på Knutstorp :lol
Håller helt med! Kommer du ihåg hur den tråden slutade? Har för mej att zurfarn kom ner på 1,06 som bäst :D

Last edited:

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Chris Ash skrev:
Detta är en av de mest underhållande trådar jag läst sen Zilversurfarn utlovade 1.03 or på Knutstorp :lol

Peuters tråd om Pricer gick inte av för hackor heller.

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Efter att ha tittat en extra gång på den beryktade filmen är det första som slår mej; Har du några anhöriga att underrätta om det skulle hända nåt? Med en sån körstil på gatan är det bara en fråga om tid innan du kör av......

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC