Vansinnes körning i ordets rätta bemärkelse

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Rigge skrev:
Hade det vart meningen att man skulle köra på bana skulle det inte heta Road Racing :crash
Det va så det började för 100 år sedan, men säkerhetstänkandet gjorde att det numera är vanligare med RR på bana än på gata, dock finns det gatlopp kvar för den som vågar, Real Road Racing kallar dom det, en sport för dom som är lite mer galna än dom andra.

sandstream

Guest
*DanTheMan* skrev:
Fel o åter fel,,,,skulle gissa på att det skulle ta en hel sommars körning för att överhuvudtaget komma ner på sub 5 tider.Om ens då.
Många tror att om man e snabb på bana så e man automatiskt snabb på gata,,så enkelt e det ju inte.Jämför med att gå balansgång på en 10 cm bred planka som ligger på marken eller en som är 10 meter upp i luften.Krävs ju ett enormt starkt psyke för att greja balansgången på 10 meter medans den på marken klarar ju vem som helst.
Så du menar på fullt allvar att en kille som kört i MotoGP så sent som 2005 och som ska köra BSB i år inte skulle klara att komma under 5 minuter på Bulten?

Du tror inte heller att det krävs ett starkt psyke för att köra roadracing på toppnivå?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag tror att en motogp-stjärna skulle köra ifrån samtliga som kört bulten under 5 minuter på en bana utan att använda varken frambroms eller mer än 1/3 gas. (förutsatt att det inte är en bana med toklånga raksträckor)

Vad vill jag säga med det då? Jo att har man den nivån av skicklighet så behöver man inte pressa särskilt hårt för att uppnå bra resultat. Pressar man inte hårt så upplevs turen som lugn även om det går fort. Ärligt talat så tar det väldigt mycke träning innan man egentligen vet vad man gör på motorcykeln. Även om man stundtals kan tro att man vet det när man är "grön".

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Olof Eriksson skrev:
Jag tror att en motogp-stjärna skulle köra ifrån samtliga som kört bulten under 5 minuter på en bana utan att använda varken frambroms eller mer än 1/3 gas. (förutsatt att det inte är en bana med toklånga raksträckor)
Jag tror att dom flesta inom motogp inte ens skulle vilja prova att köra Bulten om den inte vore enkelriktad och hade avkörningszoner.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
*DanTheMan* skrev:
Fel o åter fel,,,,skulle gissa på att det skulle ta en hel sommars körning för att överhuvudtaget komma ner på sub 5 tider.Om ens då.

Många tror att om man e snabb på bana så e man automatiskt snabb på gata,,så enkelt e det ju inte.Jämför med att gå balansgång på en 10 cm bred planka som ligger på marken eller en som är 10 meter upp i luften.Krävs ju ett enormt starkt psyke för att greja balansgången på 10 meter medans den på marken klarar ju vem som helst.

Håller med ,,det finns ju dom som e grymma på båda.Foggy e oxå en.

Har du sett engelska rr-banor? Många av de "säkra" banorna är som bulten, fast smalare..
Visst gäller det att våga riskera sitt liv för att köra fort på gatan, men teknikmässigt är de som åker på ~5 minuter på bulten flera mil ifrån GP-åkarna.
"snabba" gatåkare hajar sällan attacken som faktiskt existerar på bana..
Ännu roligare är det när man åker ifrån "snabba" gatåkare på bogesund med en strypt xt600..
DTM, du är snabb på bulten, sett dina filmer, men det går att åka mycket, mycket fortare. Sen att man måste vara dum i huvudet för det är en annan femma..

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Fürstenhoff skrev:
Hhhmm...

"Åka mycket, mycket fortare än DTM på slingerbulten"!! :va

Inte så troligt - men vad vet jag med min lilla erfarenhet mot din.

"Måste vara dum i huvudet"!! :va

Inte så troligt det heller då en som är dum i huvudet knappast skulle överleva en sådan färd - men vad vet jag med min lilla erfarenhet mot din.

/Fürstenhoff.

Ps! Ett stort GRATTIS till vad som komma skall!! Ds! :tummenupp

Om vi säger som såhär, hur mycket fortare skulle en IOM-vinnare åka på bulten än DTM? Även om du har mer erfarenhet än jag, så är jag övertygad om att du inte är i närheten av de som vinner IOM.
IOM-vinnare är snabba, det dumma i huvudet ligger i riskerna, inte i nåt annat.
Sen ligger det ju hur mycket man ligger på marginalerna, d.v.s sina egna.
GP-förare åker med betydligt mindre marginaler..

Tackar för grattiset :) Ska bli jäkligt skoj :)

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Dum i huvudet är kanske fel att säga, men adrenalintokar har olika sätt att stimulera sig, att gasa satan på landsväg är farligt inte bara för den som kör utan även för övriga trafikanter, symptomen kallas Empatiavsaknad.

Även banåkare lever farligt men dom utsätter iaf bara sig själv och i värsta fall dom andra dårarna som är på banan för risker.

Varför gör vi detta då, är vi dumma i huvudet, njae lite kanske men någonstans i hjärnan finns det en riskkalkyl och den enorma känslan att hantera farliga saker gör att man får en kick.

Förnuftiga människor samlar på frimärken och läser böcker, tråkigt tycker vi men deras uppfattning av vad som är spännande ligger på ett annat plan, i deras ögon är vi självmordspiloter med dödslängtan.

Alla får en kick av något, det gäller bara att hitta rätt nivå och att respektera andra människor som inte är lika adrenalintörstiga som oss.

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
*DanTheMan* skrev:
Det skulle han lätt göra efter ett tag...
men första dan .....glöm det !!!

Att köra Bulten på under 5 minuter e ingen lek,,inget för duvungar direkt.
Ett par av dom som kör Bulten på sub 5 kör tex Åsen på 1.14-1.15...tror du en GP stjärna slår det utan frambroms och 1/3 dels gas...jo tjofaderittan :3freak

Har aldrig ens sett bulten, men 1,14-1,15 tider på åsen är inget supertempo så jämför du med ex GP förare skulle det knappast ta lång tid för dom att lära sig en viss vägsträcka. (dvs komma under 5 min på bulten)

Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
*DanTheMan* skrev:
Om han kunde Bulten lika bra som jag o körde under exakt samma förutsättningar så skulle han kapa låt säga 10-15 sekunder men inte mer.

Du menar att du skulle kunna köra IOM med lite träning på strax över 18 minuter?

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ja, Shakey Byrne kör ju oerhört sakta och dåligt. Tjenare.

Det snackas om 1.13-1.14-tider på Gelleråsen som referens på snabbhet med gathoj. Jerker Axelsson körde på 1.17 på Gelleråsen......med skjuts. Det är en viss skillnad på snabba killar och snabba killar, så att säga.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
*DanTheMan* skrev:
Iofs så har jag kört på IOM men tyvärr inte på tid :(

Nä det menar jag inte,,,jag menar att folk fattar inte att det inte finns så mycket tid att ta på på Bulten med en standard hoj i en fil o med trafik.

Det tror man oftast inte förrän det kommer någon som är snabbare. Fakta som gäller oavsett om det är på bana eller gata.
Har sett på dina filmer hur fort du kör, vilket är imponerande, men kan helt utan att lägga någon nedvärdering i det, säga att det helt garanterat finns förare av en helt annan kaliber.
Precis som jag tyckte att det gick skitfort när jag åkte ifrån de flesta i röd gatgrupp på gatdagar, när jag sedan blev extremt omkörd som rookie. Det går ALLTID att åka fortare. Något som till och med relativt erfarne Fursten borde veta.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
*DanTheMan* skrev:
Om han kunde Bulten lika bra som jag o körde under exakt samma förutsättningar så skulle han kapa låt säga 10-15 sekunder men inte mer.
Å fan, ligger du så nära den absoluta eliten. 10 sek på ett femminuters rejs är inte långt efter. Det är bara att räkna baklänges, sen kan du räkna ut vilken placering du skulle fått på förra årets IOM. Därifrån kan man spekulera i vilken plats du hamnar på nästa år.

Do it!

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
*DanTheMan* skrev:

Haha detta är ett gelehallonuttalande som ställer alla andra i skuggan!

Vad du säger är att du är 4% långsammare än John McGuiness, Michael Rutter och boysen. Killar som kör Donington på 1.31-1.34.

Dvs du kör jämnt med eller ifrån Fredrik Watz och Andreas Mårtensson, grattis, du är Sveriges snabbaste roadracingförare! :tummenupp

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
*DanTheMan* skrev:

jösses, då skulle jag ju vinna IOM, lätt :D

Last edited:

KarateKid

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Svart ZX-10R -04
Att vara snabb på gata handlar väl egentligen mest om stor erfarenhet och att ha ett starkt psyke. Även om man tar två lugna vändor på favoritslingan för att kolla efter grus osv så kan man aldrig vara säker på att en kurva ser ut som den gjorde när man senast åkte förbi. Vad händer om man möter en traktor som tar upp hela vägen? Det är inte så lätt att bara koppla bort omgivningen och låtsas som om den inte finns...

DTM sticker ut hakan ganska långt med sitt påstående, ja.
Jag tror mycket väl att toppen i IOM har potential att köra bulten ganska mycket fortare än 5 minuter, men hur många skulle göra det i verkligheten? Förmodligen mer än en men knappast alla. På IOM finns ingen trafik och underlaget är välkänt.

Hur många i MotoGP skulle välja att köra bulten med trafik under 5 minuter, utan att få någonting för det? Man riskerar ganska mycket...

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
KarateKid skrev:
Hur många i MotoGP skulle välja att köra bulten med trafik under 5 minuter, utan att få någonting för det? Man riskerar ganska mycket...
Nu snackar vi hypotetiskt här :D

Vad är banrekordet på gälleråsen? Lägg till tio sek så borde du ha en gp-stjärna utan frambroms och 1/3 gas.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Olof Eriksson skrev:
Nu snackar vi hypotetiskt här :D

Vad är banrekordet på gälleråsen? Lägg till tio sek så borde du ha en gp-stjärna utan frambroms och 1/3 gas.

1.06.853 Stefan Folkesson 2004

sandstream

Guest
valmers skrev:
Det snackas om 1.13-1.14-tider på Gelleråsen som referens på snabbhet med gathoj. Jerker Axelsson körde på 1.17 på Gelleråsen......med skjuts. Det är en viss skillnad på snabba killar och snabba killar, så att säga.
Det är precis sånna saker som tar ner en på jorden.
Jag kör så mycket jag vågar och kan och hamnar på 1.16.

Som offkeff skrev finns det alltid någon som är snabbare och är man snabbast har man inte mötte de snabbaste ännu :)
Axxexs skrev:
1.06.853 Stefan Folkesson 2004
Och Stiggy var väl några tiondelar snabbare på träningen i år om inte jag fått fel info (dock inget banrekord så klart).

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC