Vansinnes körning i ordets rätta bemärkelse

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Avarage skrev:
En typisk film som är skapat av människor som inte jag anser vara värda att se upp till vad avser deras körteknik! De kan vara hur trevliga och vänliga/hjälpsamma som helst och världens bästa kompisar men köra hoj är något de bör öva mer på!

// Niklas
P.S För mig var den ny! Har inte sett denna filmen förut.
Jag tror du blandar ihop omdömme med körskicklighet. Blir lite fånigt att som glad amatör klaga på en GP-förares körteknink. Tycker du inte?
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
>> FARTGALEN << skrev:
Jag tror du blandar ihop omdömme med körskicklighet. Blir lite fånigt att som glad amatör klaga på en GP-förares körteknink. Tycker du inte?

Inte om man ser till det onormalt vida spår som en av förarna (tror det är killen på VTR:en) tar vid flera tillfällen. Han hamnar vid flera tillfällen (vid högersvängar) så nära vägkanten att alla som kör gata VET att där ligger väldigt ofta sand/grus varför jag har svårt att tro att han medvetet släpper ut hojen så långt ut.

OM jag har rätt, vilket vi aldrig lär få veta eller hur?, så är det ett tydligt tecken på att killen, vare sig han är trävlingsförare eller ej, blir rädd. När vi människor blir det beter vi oss lika dant, allt som oftast i varje fall, eftersom det är en ren reflex som träder in och inget medvetet eller intränat betèende.

Körskickligheten har inget med det att göra utan det handlar om omdömme/attityd som triggar felaktiga beslut i kombination med en osäkerhet på allt från grepp, lutningsvinkel mm. När osäkerheten på en eller flera av dessa saker blir tillräckligt stor blir vi rädda, så enkelt är det!

När vi blir rädda stelnar vi till vilket ofta resulterar i gasavslag och avsevärt mycket långsammare styrinput till hojen vilket leder till...vida svängar, vilket var precis det vid ser vid flera tillfällen i filmen!

Självklart kan jag ha fel, men vi lär nog aldrig få veta det. Det vi däremot VET är att EN av killarna krashar men vi vet inte varför, eller hur? Vi kan spekulera i att han körde på en grusfläck eller slog av gasen i stället för att vrida på med lätt acceleration eller körde på ett tjälskott (troligt = inte) eller lade an bromsen för hårt (medveten bromsning eller reflex pga rädsla får vi aldrig veta eller gaffelolja som läckt från en trasig packbox ner på bromsskivorna eller...

Vi kan själv välja att tro/gissa oss till vad vi vill tro på. Krascha gjorde han så något har han ju gjort fel vare sig det har med körskicklighet/teknik att göra eller med felaktigt omdömme/beslut utifrån rådande omständigheter!

Ingen är felfri, jag påstår nu inte att jag heller är det, men var det någon som trodde att utgången av en sådan körning skulle kunna sluta på annat sätt???

Mvh!
// Niklas

Strider skrev:
Det var hårda ord om Shane Byrne, Gary Mason o Rob Frost...

Jo, må hända. Men vilken annan slutsats kan man dra när en av killarna, vet inte om det var VTR:en eller TLR:en tar onormalt vida spår ut i mötande körbana ibland väldigt nära vänster vägkant. Vid minst ETT tillfälle ser det INTE planerat ut!

Rädd kan vi alla bli oavsett vad vi heter eller hur snabba vi är på bana! Och oftast reagerar vi då lika dant (blir stela och slår av gasen = skitkass när du skall svänga, men det vet du redan!).

Jag kanske tolkar killens körning fel!??? Vilket i så fall skulle innebära att han medvetet kör onödigt långt ut i mötande körbana. Vad är vitsen med det?

Eller så har killen redan fullt nerlägg och det inte GÅR att lägga hojen lite till så att det helt enkelt inte finns NÅGRA marginaler. Vilket skulle innebära att han planerade för det långt innan ingången av kurvan och därmed valde en ingångshastighet som gjorde att han hamnade så långt ut i mötande körfällt! Var sikten så bra?

Skit samma vi kan ställa oss hundra frågor utan att få svar. Jag har i vilket fall som helst försökt motivera mitt inlägg. Och jag är naturligtvis inte felfri (men nästan :D ) !!!

Väl mött på banorna i sommar och lycka till med lillan!
// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Rigge skrev:
Det är ju TLR:en, dom skyller ju det på hojen, hade du inte ljudet på?


Sorry, missade det! Självklart hör ljudet till en av de faktorer som triggar SR! :D :tummenupp

Mvh!
// Niklas
 

IronMike

Guest
*DanTheMan* skrev:
Håller med,,tycker körningen sög stenhårt.
Det motbevisar tesen om att duktiga RR förare ska va skickligare o snabbare än duktiga gatförare på allmänn väg.
Jag instämmer.. Sällan jag gör, men nu kändes det rätt :argpådato
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
*DanTheMan* skrev:
Håller med,,tycker körningen sög stenhårt.
Det motbevisar tesen om att duktiga RR förare ska va skickligare o snabbare än duktiga gatförare på allmänn väg.

Jag orkar bara inte se hela filmen, tolkar jag Strider rätt om att det är dom som kör?
För Rob Frost har ju kört BSS och jag tror att han var med i WSS med.

IronMike skrev:
Jag instämmer.. Sällan jag gör, men nu kändes det rätt :argpådato
Var det inte du som skulle vara snabbare än Rossi på Slingerbulten?
 

sandstream

Guest
Victor skrev:
Jag orkar bara inte se hela filmen, tolkar jag Strider rätt om att det är dom som kör?
För Rob Frost har ju kört BSS och jag tror att han var med i WSS med.
Ja, du tolkar honom rätt!

Jag håller med Avarage om att de kör över sin förmåga många gånger och kommer helt fel.
Är det första gången de kör på dessa vägar är det inte så konstigt att det blir fel.

*DanTheMan* skrev:
Håller med,,tycker körningen sög stenhårt.
Det motbevisar tesen om att duktiga RR förare ska va skickligare o snabbare än duktiga gatförare på allmänn väg.
Som underhållning tycker jag att körning vida översteg det man har sett från tex Bulten men det kan ju också bero på att det var andra vägar, andra kameravinklar osv.
Jag tror nog att Shakey skulle köra ifrån alla som brukar ligga och hetsa på Bulten redan första dagen.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Om man kikar på hela filmen så ser man att det går allt annat än sakta på dom vägarna i vissa sekvenser, grabbarna grus ligger på fel sida om marginalerna och mycket riktigt så straffar det sig.

varför klippte dom inte bort olyckorna då? ja det kan finnas flera olika skäl till detta, filmen säljer bättre om det finns olyckor med, kanske man vill kanske visa att övermod straffar sig till slut även om man är duktig på att köra.

Kan ju faktiskt vara så att Fast Bikes Grabbarna har räddat en del liv genom att visa hur det till slut går om man pressar för hårt på gatan.

Dom flesta onboardfilmer visar bara folk som kör som svin utan att det händer en enda olycka, detta kan ge en falsk bild av verkligheten.

Hursomhelst visar filmen hur man inte ska köra i trafiken, nu mulade dom bara sina lånehojar, men dom kunde lika bra ha krockat/kört över med någon annan som inte ville vara med på deras film.
 

MC Doktorn

Guest
*DanTheMan* skrev:
Håller med,,tycker körningen sög stenhårt.
Det motbevisar tesen om att duktiga RR förare ska va skickligare o snabbare än duktiga gatförare på allmänn väg.

Du har ju IomTT där man kör race på ren landsväg med snitt farter över 200km/h i F1 tror det inte är några "gatåkare" som kör snabbare än tex John McGuinness Steve Hislop som är välmeriterade banåkare.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
*DanTheMan* skrev:
Många tror att om man e snabb på bana så e man automatiskt snabb på gata,,så enkelt e det ju inte.
Samma sak med gatåkare som tror sig vara snabba på bana, gatåkning handlar mera om att vara galen nog att ta enorma risker än att vara skicklig på att köra, lite som IOM men med mötande trafik.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
*DanTheMan* skrev:
Jo självklart gäller det viceversa oxå.
Galen vet jag inte,,men en skruv lös här o där hjälper nog :tungan
Ja så är det, många RR förare har börjat med gathoj på krokvägar men har senare insett att det är säkrare för alla att gasa på bana istället, jag har oxo kört som en dåre på småvägar, men nu är jag för feg eller nåt.

Dessutom tyckte länsman att han ville låna mitt KK i 4 månader och det sved.

Gatåkning är dock bekvämare och mindre omständigt är RR, man bara drar på sig utrustningen och kör, RR innebär att lasta/packa samt transportera skrotet X antal mil och sen blir det ganska ofta mycket väntetid mellan passen, men orkar man det så är det mödan värt, jag har två banor inom ett par mils avstånd och då är det ju rätt ok, hade jag haft 20-30 mil till närmsta bana så hade jag nog enbart kört gata istället, dock inte på tid och med goda marginaler.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Hade det vart meningen att man skulle köra på bana skulle det inte heta Road Racing :crash
 

Mr RR

speedaholic
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
S 1000 RR
Cool film som underhåller så här "off-season".

Tyvärr hetsar de varandra för mycket + deras val av kalkulerat risktagande går till överdrift här och var...

Shakey är grym på att hantera en motorcykel, detta kommer ännu bättre fram när de testar Hayabusan i en annan film, vilka powerslides han gör, helt sjukt!!!!!!!!
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top